Tanker om Rør-forstærker

Rør i alle afskygninger

Tanker om Rør-forstærker

Indlægaf dfms » fre 21. jun 2019 20:31

Sad forleden og så en YT video om en', der havde købt en Williamson Amplifier for 40 pund !
Han valgte så at sælge den videre til en i fjernøsten, han har jo sikkert fået en god sjat penge for den.

Men så var det jeg kom til at tænke (og det skal man helst ikke), er det ikke ligesom om vi sælger ud af arvesølvet, for ussel mammon.
Disse forstærker er kronjuveler af Engelsk industri, og nu er den endt i Korea, Japan eller Kina.

am1.jpg

am2.jpg


Og hvad har vi så fået retur fra Kina:
Rædselsfulde monstrøse chrom misfoster, elendige print-opsætninger og i 90% DÅRLIG LYD.

am3.jpg


Bare mine 5 øre.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Tanker om Rør-forstærker

Indlægaf Sorenki » fre 21. jun 2019 20:56

Det er en svær diskussion: meget af det vi beskæftiger os med er jo også en kulturhistorie, og noget af den historie forsvinder når man flytter det væk fra konteksten. Eller?
På den anden side, er denne globale handel også muliggjort af et internet og det går jo begge veje - det er også ligeså nemt at købe hjem igen.
Måske er det godt at sælge til højest-bydende (uanset hvor det så er) for så bliver det vel også værdsat og passet på?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tanker om Rør-forstærker

Indlægaf tctla » fre 21. jun 2019 20:57

Ja, vi får en masse billig crap fra især Kina, og hvorfor?
Imho fordi ingen, i vores skjønne land længere gider betale en skid for noget som helst :!:
Da SLET ikke kvalitet :!:
Man må, om ikke andet, beundre kinesernes evne til, at tilpasse sig kravet fra den brede konsum-masse: Billig lort, og helst rigeligt af det.
Tænk ENDELIG ikke over hvordan, det er produceret, og tænk SLET ikke over, hvad der sker med det, når det er udtjent efter et par år eller tre.
1000 Tak til medier og andet ruskomsnusk, der nu i årtier har indprentet, at billig slår god hver gang.

100m. nede ad gaden herfra ligger den lokale tekniske skole.
De har et kæmpe-banner over vejen der forkynder at "Der er ingen Planet B"
Hvornår fanden begynder det, at gå op for folk?

Nå, det havde presset på længe, og her var så endelig muligheden :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tanker om Rør-forstærker

Indlægaf his067 » fre 21. jun 2019 22:08

Selvfølgelig er det virkeligt sandt at vi modtager en masse "billig crap" fra kina. Men vi får nindst lige så meget fre Storbritannien, Tyskland, Schweiz og alle mulige Europæiske lande (for slet ikke at tale om Japan). Jeg husker især en genial tingest fra computerens barndom som vidstnok hed "Microwriter". Det var en praktisk "enhåndsskrivemaskine" som kunne gemme op til fire A4 sider i hukommelsen og som man (når man havde lært at bruge hånden rigtigt) kunne skrive utroligt hurtigt på. Problemet var bare at de havde en returprocent på omkring 30. Importøren fortalte mig at han havde bragt det op med de engelske sælgere af produktet. Det var, blev han fortalt, helt normalt og forventet. 30 procent returvare!!

På den anden side synes jeg at der er temmeligt meget flot udstyr som vi får fra kina: KEF LS50 er en, Quads elektrostater er en anden, og wi ville jo ikke have kunnet opretholde den britiske hifi industri (eller den skotske Whisky industri) uden penge og knowhow fra fjernøsten.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Tanker om Rør-forstærker

Indlægaf otto » søn 23. jun 2019 17:38

Hej
Det kan godt være at der er mange Kina forstærker der er lavet forkert og med dårlige stumper
Men det er ikke min opfattelse at de ikke holder
Have en bewitch 6550 stående på et værtshus en gang den stod tændt 12 timer hver dag i over et år inden der blev ødelagt en rør ... solgte den til en jeg kender der spillede på den i 3 år før han solgte den
Har også haft en sæt monoblokke med 4x el34 der blev bestilt hjem fra Kina som et forsøg
De er over 10 år gamle og spiller fint uden problemer.
Men med hensyn til lyden skal jeg ikke gøre mig klog på det
Vi har alle forskellige ører og lytter på forskellige musik
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster