ortofon ks601 rørforstærker

Rør i alle afskygninger

ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Tjaldur » tors 19. mar 2020 19:14

Jeg har byttet mig til en Ortofon KS601 forstærker, med tuner. 10 Tuborg. Så en rimelig handel. Men hvor skaffer jeg diverse stik ? Først og fremmest stik til strøm og højtalere. Men også de stik der sidder på selve forstærkeren, de er sgu lidt rustne at se på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Tjaldur
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2020
Lokalitet: skagen

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf mantelteo » tors 19. mar 2020 21:43

Det var en god handel!
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf trikker » tors 19. mar 2020 23:02

men han kommer til at gå tørstig i seng :shock:
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf hificlassic » fre 20. mar 2020 00:20

de stik kan alle købes på ebay.de
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Tonni » fre 20. mar 2020 00:28

Det er DIN stik, som var sandarden i europa, back then.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. mar 2020 02:39

Til 230V skal du bruge sådan én her: (lave selv) :

https://www.ebay.de/itm/Stecker-Netz-Ve ... SwHEleS8Rs

Eller sådan én her (færdiglavet (plug/play):

https://www.ebay.de/itm/TOP-NEU-3m-Stof ... SwgCFc3A9Y


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » fre 20. mar 2020 02:45

Stikkene til højttaler er noget værre noget - de er ikke til at finde - måske nogle har et ordenlig indspark her? På min KS601 er højttalerledningerne krympet på af mangel på de "rigtige" stik. .

input-bøsningerne er, som Tonni også skriver, alm, DIN -stik som kunne/fås mange stedr. Hvad de rent typemæssigt hedder, kan jeg ikke huske, men der er der sikkert en masse andre, der kan.


Tillykke med den fine forstærker, men jeg synes at du helt klart, inden du tænder den op, skal have den kigget efter af en dygtig rørtekniker og klargjort til drift. Hvis du tænder bare lige sådan, er der stor sandsynlighed for at forstærkeren tager alvorlig skade....Det må altså bare ikke ske :QQS: :QQS: :QQS: ....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf hificlassic » fre 20. mar 2020 07:54

Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf tctla » fre 20. mar 2020 08:20

Fredmarantz skrev:Stikkene til højttaler er noget værre noget - de er ikke til at finde - måske nogle har et ordenlig indspark her? På min KS601 er højttalerledningerne krympet på af mangel på de "rigtige" stik. .

Vh
Freddy


Er det ikke alm. 4-Polede DIN-stik?
Hvis ja, så har RS-Components dem på lager under bestillingsnummer: 776-325.
Se vedhæftede.
Den hvide omløber/låsering benyttes ikke.

Og ja, så er det en god ide, at ha' første opstart under kritisk opsyn.
Der er selvfølgelig "The Usual Suspects" (Elektrolyt- og Koblings-kondensatorer)
Især i betragtning af, at forstærkeren anvender 4 stk. (Superdyre) 6973 udgangs-rør.
De sku' helst ikke tage skade, men kan selvfølgelig sagtens allerede være mere eller mindre døde pga. dårlige overføringskondensatorer til Gitter-1.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Tjaldur » fre 20. mar 2020 08:42

Mange tak for alle de hurtige svar. Angående en dygtig "RØRMAND" Er de en i kan anbefale ? Helst heroppe i det nordjyske.
Venligst Skawboen
Tjaldur
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2020
Lokalitet: skagen

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » man 23. mar 2020 23:15

Jeg kan komme i tanker om 2 i det nordjydske:

Nu håber jeg ikke, at jeg træder for hårdt op på pedalen, men der findes en hyggelig og øjensynlig dygtig og roligt/godt arbejdende mand i Frederikshavn. Han har kaldenavnet "Poul" herinde. Jeg ved slet ikke, om han vil /kan arbejde med en KS-601, men han kan vel spørges?

Desuden har vi en mester i fx rørteknik, men også meget andet , nemlig ham, der kalder sig "tcla" (torben) - herinde. ja- han deltager jo i tråden her :thumbsup: Han holder til i Års, som ganske vist er søndenfjords, men han er en proff. Han kan med statsgaranti få din KS601 op at synge. Han ville være mit førstevalg, da hans arbejde er anerkendt af selv de mest hysteriske.

Det bliver næppe billigt, men hvis du har givet 10 øl for både KS-601 + den tilhørende tuner, skulle der vel nok være lidt at gøre med til restaureringen af denne Ortofon-forstærker.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Tjaldur » ons 1. apr 2020 17:56

Mange tak for de mange svar og gode råd :-) Så når dette her Corona-hysteri er over, kommer den op og spille !
Glæder mig til at høre lyden af den forstærker.
Tjaldur
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 06 jan 2020
Lokalitet: skagen

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Ehapa » man 18. jul 2022 16:33

Hej,

Hvad er egenlig den lydmæssige holdning til KS601 herinde?, den har overrasket mig, og mener bestemt det er den bedste PP jeg har hørt i mit set-up hvad angår hele mellemregisteret ..stemmer m.m...på niveau med Maihak V73.

Den minder mig ret meget om SPU ens lyd signatur, hvis det kan oversættes!.. og lyder fantastisk på fuldtoner(Lowther/Vitavox), har ikke prøvet andet.

Måske er 6973 et ret godt lydende rør…(EL84/6v6), stort set kun brugt i jukeboks, skulle være et meget holdbart rør ifølge nettet.

God ferie.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Fredmarantz » tirs 19. jul 2022 23:54

Jeg tror, at jeg har den ca. samme opfattelse af lyden af KS601, som du giver udtryk for, Ehapa. Jeg holder meget af dens mellemtone - knap så meget af bassen. Dens mellemtone i taleområdet er rigtig flot, synes jeg. diskanten er der vel bare (positivt), men jeg hører ikke så godt i diskanten, som jeg har gjort og derfor er jeg i tvivl om, hvorvidt diskanten nu er god.
Jeg synes i øvrigt, at lydbilledet hænger flot sammen, men med en bas, hvor jeg synes, at det er ret let at få det til at blive mudret og udefineret. Der skal måske "leges" lidt med "Rumble filtret". Dette vil nok også være afhængigt af, hvilken type musik der lyttes til.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7437
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: ortofon ks601 rørforstærker

Indlægaf Ehapa » man 7. nov 2022 10:58

Hej,

Nogen der har erfaring med riaa delen på KS 601?.
Jeg har en Dual 1019/ MM Shure 44 jeg godt vil have til at virke på riaa delen, men det vil ikke lykkes at få god lyd igennem!, nogen der ved hvordan din-stikket skal loddes, og kan det overhovedet lade sig gøre med en almindelig MM..der står jo Ortofon Short. Bagpå

Bh
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster