Bravour bærbar batteriradio.

Rør i alle afskygninger

Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Poul » tirs 29. sep 2020 16:46

Har købt denne lille Bravour radio på DBA :p
Den skal selvfølgelig have en renovering, men ser ellers intakt ud.
Jeg mener, at den er fra begyndelsen af 1950’erne, men jeg har ellers ikke kunnet finde noget om den på internettet. Der står type 1030 på skemaet indvendigt på bagsiden.
Hvis der er nogen medlemmer, som kender noget til radioen, så vil jeg være glad for at høre om det :cool1:
Mvh. Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Poul » tirs 20. okt 2020 11:07

Er gået i gang med Bravour batteriradioen, og det skrider vist godt nok fremad uden diagram.
Løb dog senest ind i et muligt problem med udgangstrafoen? Se foto. :roll:

Der er påtrykt 14 kOhm på primærsiden og 3,2 Ohm på sekundærsiden, men når jeg måler med mit Multimeter siger det 700 Ohm på primær og 0 Ohm på sekundær :shock:

Glødetrådene på de fire Mullard-rør er intakte. Har kortvarigt haft strøm på glød og anode, og der kommer “skrat” ud af højttaleren, men der sidder en masse dårlige papkondensatorer, som skal udskiftes, så det siger mig bare, at “der er hul igennem”. Højttaleren er OK.

Udgangstrafoen ser umiddelbart godt nok ud, men de lave målte modstande gennem spolerne bekymrer mig lidt :'(
Hvad mener I? Skulle man ikke kunne se det på trafoen, hvis den var brændt af? Ville der i givet fald overhovedet komme lyd ud af højttaleren?
Spændt på, hvad de erfarne “rørfolk” mener :!:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf KlausM » tirs 20. okt 2020 11:57

Men er det DC modstand eller impedans, der er angivet på trafo?? Der kan jo være forskel?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Skorpio » tirs 20. okt 2020 13:05

Det lyder til din trafo er fin. Tror ikke sekundæren er 0, men måske få Ohm....mange instrumenter er ikke præcise ved lave modstandsmålinger...og som Klaus skriver: Data på trafoen er AC-omsætnings forhold og du måler DC-modstand :-)
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Poul » tirs 20. okt 2020 13:22

Hej Skorpio og KlausM.
Ja, jeg tror (og håber) også, at I har ret :cool1:

Det er nok forskellen imellem impedans og modstand, som spiller ind. Jeg har kun mulighed for at måle modstand, og som det måske fremgår af billedet, står der ikke noget på trafoen om, hvad det er, de har angivet - det forudsættes nok “som bekendt” :shock:

Jeg har i hvert fald tænkt mig at fortsætte med restaureringen af den gamle batteriradio, og vender tilbage desangående :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 20. okt 2020 23:17

Jovisst är det impedans stämplat på trafon.3.2 ohm högtalare var ett mycket vanligt värde på 50-talet.
I väntan på rätt schema kan det vara bra att titta lite på t.ex Superphone Weekend som har samma rör.Det skiljer inte mycket mellan fabrikaten när det gäller batteriradio.
Finns på nohm schematics.
https://nohm.dev/schematics/Superphone/
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf tctla » tirs 20. okt 2020 23:27

Modstand, en statisk tilstand man måler med jævnstrøm (DC).
Har man en alm. kul-modstand, yder den en modstand af en størrelse over for jævnstrøm, der er angivet på modstanden.
Enten direkte angivet, eller ved en farvekode eller anden kode.
Det ved vist alle.
Har man 200 meter kobbertråd af een eller anden tykkelse, og man måler modstanden over denne, udlæser man een eller anden Ohmsk værdi. Igen målt med jævnstrøm.
Ruller man nu kobbertråden op i en spole, evt. omkring en jernkerne, og måler modstanden igen, får man samme værdi, altså ved jævnstrøm.
Alle analoge og digitale multimetre måler modstand med jævnstrøm.
- Det var hvad der sker, når man måler med jævnstrøm.... men, en transformator er ikke beregnet til at fungere med jævnstrøm.
Når man udsætter en almindelig farvekodet kul-modstand for vekselstrøm (AC), optræder den lige som den gør ved jævnstrøm. I hvert tilfælde ifb. med lavfrekvente vekselstrømme. Det er noget helt andet, når frekvensen øges drastisk, evt. til mange MegaHertz, men der er ikke så interessant for LF-entusiaster.
Så er der kobbertråden på de 200m. Er det rettet ud, opfører den sig ved lavfrekvent vekselstrøm, som den gør ved jævnstrøm.
Når man ruller den op i en spole, evt. en spole med jernkerne, sker der noget HELT andet. Kobbertråden har pludselig ikke længere en statisk Ohmsk størrelse, som ved DC, men udgør nu en såkaldt impedans over for vekselstrømmen, der endda er afhængig af vekselstrømmens frekvens. Denne impedans en meget større end den statiske tilstand ved DC; jo større des højere frekvensen er.
Derfor giver det helt 100% mening, at din transformator er mærket 14K-Ohm på primær-siden, selvom du kun måler 700-Ohm. Du måler transformatoren med jævnstrøm fra multimeteret, og de 14K-Ohm er opgivet ved en vekselstrøm med en bestemt frekvens, nok 1000Hz.
Forvirringen opstår formentlig der, hvor modstand og impedans begge opgives i Ohm.
Hvis du hører noget som helst i højttaleren, er der meget lille chance for, at trafoen er defekt.
Den slags trafoer bliver normalt defekte ved, at primær-spolen afbryder, og så hører du absolut ingenting i højttaleren.
Desuden ville du selvfølgelig heller ikke måle de 700-Ohm, som du gør, hvis den var afbrudt.

Det var et forsøg på, at få begrebet impedans helt ned i øjenhøjde (knæ-højde? :lol: )
Uddyb og præciser gerne, hvis man synes det bidrager, hvilket det helt sikkert vil.

Mvh,

/Torben

Edit:
Din Bravour Radio er skruet nogenlunde sammen som Superphone Weekend 4.
Diagram for denne vedhæftet.
DK92 = Lokal-Oscillator & Blander
DF91 = Mellemfrekvens-forstærker
DAF91 = Detektor-diode & 1ste LF forstærker
DL94 = Udgangs forstærker
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Poul » ons 21. okt 2020 01:29

Dejligt at være medlem af dette Forum, som kan give svar på alle mine (uvidende) spørgsmål :p
Tak til Rolf og Torben :thumbsup: Nu ved jeg pludseligt en hel masse om impedans, og går videre med restaureringen med ro i sjælen.
I har også ret omkring diagrammet for Weekend-batteriradioen, som passer fint overens med Bravour’en :ide:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Poul » tirs 27. okt 2020 21:09

Så blev jeg færdig med den bærbare Bravour batteriradio :p

Skal lige have lavet mig et glødebatteri (3x1,5V parallel), og et anodebatteri (10x9V serie), men radioen spiller udmærket, så udgangstrafoen var god nok :thumbsup:

Den ville nok have haft godt af en ferrit-antenne i stedet for de to antenne-trådspoler omkring kassen (bag de hvide bånd), men det var måske lidt for tidligt for Bravour :shock:
Jeg har også en Superphone Weekend 7 med ferrit-antenne, og den fanger flere MB-stationer end Bravour’en.
Til gengæld er Bravour’en betydeligt mindre end Superphonen, så de har måske ikke fundet plads til en ferrit-antenne.

Vedlægger en lille fortsættelse af billedserien.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf tctla » ons 28. okt 2020 08:54

Hej Poul,

Nydeligt arbejde :OLO:
Den ligner jo noget, der nærmest lige har forladt fabrikken.
Jeg kan se, du fik ryddet pænt op i papir-kondensator afdelingen.
Lige efter bogen.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Poul » ons 28. okt 2020 10:13

Tak for det Torben :thumbsup:
Rensning, spartling og en gang “hattelak” pynter på et gammelt trækabinet.

Jeg vil forsøge at lave et antennestik på bagsiden, så jeg kan tilslutte min udvendige AM-tagantenne - den plejer at fange betydeligt flere stationer ned. Det går så godt nok ud over “det bærbare”, og det er nok derfor, at de ikke har lavet det fra fabrikken.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Elektronik » ons 28. okt 2020 10:43

Poul skrev:Så blev jeg færdig med den bærbare Bravour batteriradio :p

Skal lige have lavet mig et glødebatteri (3x1,5V parallel), og et anodebatteri (10x9V serie), men radioen spiller udmærket, så udgangstrafoen var god nok :thumbsup:

Den ville nok have haft godt af en ferrit-antenne i stedet for de to antenne-trådspoler omkring kassen (bag de hvide bånd), men det var måske lidt for tidligt for Bravour :shock:
Jeg har også en Superphone Weekend 7 med ferrit-antenne, og den fanger flere MB-stationer end Bravour’en.
Til gengæld er Bravour’en betydeligt mindre end Superphonen, så de har måske ikke fundet plads til en ferrit-antenne.

Vedlægger en lille fortsættelse af billedserien.

Tør man spørge efter et billede af din batteri pakke "opgradering"? ;)
Elektronik
 

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf tctla » ons 28. okt 2020 14:14

Hvor finkelen køber man hattelak nu til dags?
Jeg har vist ikke hørt det ord i mere end 50 år :lol:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Elektronik » ons 28. okt 2020 15:07

tctla skrev:Hvor finkelen køber man hattelak nu til dags?
Jeg har vist ikke hørt det ord i mere end 50 år :lol:

Mvh,

/Torben

Han har selfølgelig købt den hos Hatter. :lol:
hatter.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Bravour bærbar batteriradio.

Indlægaf Poul » ons 28. okt 2020 15:59

Jeg har endnu ikke samlet anodebatteriet, og brugte derfor min eksterne strømforsyning da jeg testede radioen.
Jeg lægger et billede ud, når 10x9V-anodebatteriet er færdigt :ide:

Angående hattelakken, så må jeg indrømme, at jeg ikke er helt sikker på, at det er ægte hattelak, som jeg har brugt :oops:
Det var nemlig en bøtte maling i den rigtige farve, og som jeg havde i forvejen :Skor:
Mvh.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster