Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Rør i alle afskygninger

Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf ralphandersen » fre 25. aug 2017 17:05

Jeg sad og hørte dæmpet musik, da der kom en ubehagelig lyd. Jeg skruede straks ned og gik hen til forstærkeren. Den lyste/gnistrede blåt fra ensretterrøret og lugtede varmere end sædvanligt (varm gammel radio lugt). Jeg slukkede med det samme.
Jeg troede at ensretterrøret var gået og at jeg bare kunne skifte til et andet (som jeg heldigvis havde). I dag da det hele var kølet lidt af skiftede jeg ensretterrøret ud og tændte kort for forstærkere. Der kom hurtigt ubehagelige gnistrende lyde så jeg slukkede med det samme, og nu er jeg i tvivl om hvad jeg så skal gøre. Jeg har åbnet forstærkeren og kigget rundt, men intet ser umiddelbart afbrændt ud. Lugten virker lidt mere koncentreret ved undersiden af spolen.
Er der nogle der har et bud på hvad der er sket og hvad jeg kan gøre?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf tctla » fre 25. aug 2017 18:14

Træk ensretter røret ud af soklen tillige med de 2 udgangs-rør.
Mål så med et ohm-meter fra lade-elektrolyttens plus-pol til stel. (Kortslut den lige først, så der ikke er en ladning på den)
Du skal kun se opladningen af C4 & C6, der efter et stykke tid, skal ende med en høj ohm-værdi.
Ser du kun nogle få ohm (0~500 Ohm) er een af de 2 elektrolytter kortsluttet, HVIS DU ER HELDIG !
Der er også den mulighed, at din udgangs-transformater er kortsluttet primær<->sekundær, og SÅ har du et problem.
Når ovenstående er sagt/skrevet, er der en ting, der undrer mig.
Hva' katten er det for en stor sort elektrolyt, der sidder yderst til højre på billedet ?
Den originale lade-elektrolyt er på 16uF, men det kanon-slag, der ser ud til måske at være monteret som erstatning, ligner noget væsentlig større.
HVIS den er det, kan det sagtens være den direkte årsag til et sammen-brændt ensretter-rør.
Ved den trafo-spænding (310V-0-310V) som en Quad-II anvender, bør der faktisk monteres en 47-Ohm modstand i serie med hver anode i ensretter-røret, for at undgå overbelastning af røret. Dette vel at mærke hvis lade-elektrolytten er på 16uF.
Disse modstande findes ikke originalt i en Quad-II, og det er slemt nok for ensretteren.
Hvis man så tillige forøger ladekondensatoren væsentlig, ender det nok i et fyrværkeri af en slags.
-
Du bør iøvrigt kontrollere ensretterens og udgangs-rørenes sokler for overslag. Krybestrømme i gammelt bakelit er ikke et ukendt fænomen.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf ralphandersen » fre 25. aug 2017 18:45

Modstanden over C4 og C6 er 6-10 kOhm (ændrer sig fra måling til måling). Den sorte ELektrolyt e r C4/C6. Jeg kan ikke aflæse specifikationerne på den. (kun tallet 160330 på toppen). andre erstatningskapacitorer er da også ret fysisk store?

Jeg har forøvrigt skiftet røret fra et GZ32 til et GZ34 (som der sidder i den anden kanal).
Desuden spillede jeg i en 4 Ohms belastning hvor jeg plejer at spille i 8 Ohm.

Hvordan tjekker man sokler for overslag?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf his067 » fre 25. aug 2017 19:14

Det ser godt nok ud som om der er nogen der har været godt igang med at modificere den Quad II. Den interne ledningsføring er ikke original og ind- og udgangs tilslutningerne er heller ikke originale.
795217947_o__39331.1414754678.jpg


Hvis du sætter en for stor elektrolytkondensator efter en GZ32 elle GZ34 får du de problemer du beskriver....(og det ser ud til at det er hvad der er sket her). Så vidt jeg husker har Quad II kun 16µF efter ensretterrøret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf ralphandersen » fre 25. aug 2017 19:39

Forstærkerne er købt på ebay. Jeg har lige læst beskrivelsen igen og der står at "The main filter caps have been replaced with modern equivalents". I min kommunikation med sælgeren havde jeg ikke grund til at tro at han havde modificeret forstærkeren men kun at han havde istandsat "refurbished" den. Han virkede troværdig og han svarede fornuftigt på tekniske spørgsmål. For eksempel har han erstattet koblingskondesatorerne med nogle der ikke har metalhylster og så kompenseret for dette på samme måde som Keith Snook (http://www.keith-snook.info/quad-ii-val ... ifier.html) anbefaler
Derfor tror jeg ikke at han har ændret filterkondensatorerne. Men så mangler jeg jo stadig en forklaring... Kan det være røret der er brændt af sig selv?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf spuncut » fre 25. aug 2017 21:14

Hej ralphandersen
Fejlfinding:
Ud ned trioder og pentoder.
Tilslut variotrafo.
Overvåg spændinger på ladelytter.
Skru spændingen langsomt op til max. 80% af ladelytternes mærkespænding.
Vær opmærksom på at du IKKE må skrue varioen op til 220V når rørene er udtaget!
Hold øje med strømforbruget, der skal komme små stigninger, der falder igen, hver gang du øger spændingen.

Hvis du oplever det beskrevne fænomen er det forhåbentlig en lyt og ikke din udgangstrafo den er gal med.

Hvis du ikke oplever fejlen er det med al sandsynlighed et udgangsrør der har opgivet ævred.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf ralphandersen » fre 25. aug 2017 21:33

Jeg har desværre ikke en variotrafo. Så langt er jeg ikke nået i det tekniske.

Jeg tror at lugten kom fra C4/c6. Den lugter stadig af brændt plastic. Er det nok (og sikkert) bare at skifte den? eller skal jeg finde mig en tekniker der har rigtig forstand på elektronik? (Jeg bor i Thy og arbejder i Holstebro, så det ville så nok blive sound2vision i Viborg jeg ville spørge først) .
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf spuncut » fre 25. aug 2017 21:42

Jeg tror at det er en rigtig god ide at køre den til Viborg :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf tctla » fre 25. aug 2017 22:00

Hvis du kigger hos RS-Components under 450V elektrolytter, finder du, at en 15uF kondensator max. er 12,5mmØ.
Typisk 20mm eller max. 25mm i længde.
Større er en moderne elektrolyt på 15uF ikke.
Din ser ud til, at være NOGET større, og hvis den er det, er den antagelig MEGET større i kapacitet.
Iøvrigt ser det på billedet ud som om, den kun har 2 tilledninger, og derfor ikke kan erstatte både C4 & C6.
Det kan selvfølgelig snyde, og man ser ikke den 3ie. terminal pga. kamera-vinklen.
C4 kan måske i virkeligheden være den sorte kondensator, der sidder på filter-droslen lige til venstre for ensretter rørets sokkel.
Rent størrelses-mæssigt ligner det meget godt en ikke helt ny type 15uF eller 16uF på mindst 450V.
A pro pos sokkel; du ser efter om overfladen synes ujævn med brand-spor. "Bakelit-lugt" er også et spor, og du beskrev jo en slags speciel duft i dit første indlæg.

EDIT:
Mit indlæg er skevet mens de seneste 2 ovenfor blev postet.
Derfor er det måske ikke så relevant, og jeg kan kun tilslutte mig ideen med, at aflevere forstærkeren til rep. i Viborg.
Jeg tror, der skal professionelle briller på, hvis den skal overleve "renoveringen" :!:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf fonnesbek » lør 26. aug 2017 17:46

Din spole ser noget brændt ud ?

Jeg ville skifte den lyt ud med dette kit:
http://www.keith-snook.info/quad-ii-blo ... citor.html

Mvh
Claus
Senest rettet af fonnesbek lør 26. aug 2017 17:50, rettet i alt 1 gang.
fonnesbek
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 mar 2013
Lokalitet: Randers

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf fonnesbek » lør 26. aug 2017 17:50

IMAG2306.jpg


Hvilke udgangs rør har du i ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fonnesbek
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 mar 2013
Lokalitet: Randers

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf Elektronik » lør 26. aug 2017 18:11

Du kan muligvis "opgradere" ensretter røret med et 83 Mercury Vapor Rectifier. http://www.r-type.org/exhib/aaa1212.htm
Så får du det smukke blå glød fra kviksølvdampene. :thumbsup:
https://www.youtube.com/watch?v=K-noLYz2i-o
Har et NOS General Electric 83 med keramik sokkel liggende.
Skulle bruges til et projekt med at renovere et Batteri-eliminator til et Dansk bygget 2 lampers retmodtager (Valvo H606)
Elektronik
 

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf lagavulin » lør 26. aug 2017 19:11

syns nu oss at flere lodninger ser tvivlsomme ud....på spolen ser det ud som en har været tæt på at flyde
DIY 6J5GT/W300B, Thorens TD165, SA, Avance, Pioneer PL12D, Luxman M/C300, Cambridge CD6, Rega planet 2000, Nakamichi RX 202/303, Thorens, Shure, Ortofon + det løse
lagavulin
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: jelling

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf Tonni » lør 26. aug 2017 22:50

Og benene skræver på den (alt for) store lyt.
Vedkommende der har været i den har godt nok klampet den! :(
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Blåt lys og brændt lugt fra en Quad II

Indlægaf dfms » søn 27. aug 2017 07:17

Ja når vi er igang, så har han "forsøgt" at bevare den originale lednings føring, men ikke særlig kønt. Og hvad er det med de kabelstrips SD:SD , har man ikke hørt om bindegarn:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster