Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Rør i alle afskygninger

Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf Fredmarantz » tirs 17. okt 2017 21:45

Vi sidder lige et par stykker og er ved at gennemgå en Scott LK48 - integreret forstærker. Den almindelige inspektion afslører en del kondensatorer, som jeg er i tvivl om, hvad egentlig er - og om disse pr. erfaring bør udskiftes?

De ligner elektrolytkondensatorer ,men et kig i byggevejledningens stykliste siger: CPM = Molded tubular capacitor (se billeder) - skal man mon skifte disse eller .....

De egentlige elktrolytkondensatorer PSU kender jeg til, men disse?

Hvad er det - og skal de erfaringsmæssigt skiftes mon?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf tctla » tirs 17. okt 2017 21:50

Det er IKKE elektrolyt-kondensatorer, men ellers rimelig umuligt, at forudsige 100%, hvordan de har det.
Jeg ville lodde den ene ende fri og tjekke for lækstrøm og ESR.
Umiddelbart vil jeg tro, at de er OK.
De brune Carbon Composite modstande, derimod ... :QQS:
Min erfaring siger, at de er næsten lige så slemme til at "drive" som Vitrohm fra samme tidsperiode.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf spuncut » tirs 17. okt 2017 21:57

FWIW:
"Old paper/wax capacitors are one of the most unreliable parts in an old radio. Don't let "molded" paper capacitors fool you. They are just paper capacitors in plastic cases and are just as unreliable as the ones coated in wax. Molded paper caps were sold under trade-names such as Bumble Bee, Black Cats, Black Beauty, Pyamid, Goodall, etc."
http://www.justradios.com/captips.html
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf janfroerup » tirs 17. okt 2017 22:06

spuncut skrev:FWIW:
"Old paper/wax capacitors are one of the most unreliable parts in an old radio. Don't let "molded" paper capacitors fool you. They are just paper capacitors in plastic cases and are just as unreliable as the ones coated in wax. Molded paper caps were sold under trade-names such as Bumble Bee, Black Cats, Black Beauty, Pyamid, Goodall, etc."
http://www.justradios.com/captips.html
MVH Henning


mjoehh - men "foil" og markering af foliens yderside lugter da ikke af papir. (jeg har godtnok ikke set den type før)

-Jan
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf tctla » tirs 17. okt 2017 22:08

Det er fugt, der ødelægger papir-kondensatorerne.
Når de er lukket med voks i enderne, er de ikke meget beskyttet, men "molded" betyder, at de er forseglede med et eller andet slags kunststof i enderne. Det beskytter meget bedre end voks, men ...
De er GAMLE og ingen kan forudsige, om der er trængt fugt ind i dem.
Derfor er lækstrøm & ESR test's nødvendige.
Nogle sidder som overførings-kondensatorer til udgangs-rørenes gitre.
Alene af den grund SKAL nævnte tests udføres før, man fyrer op under forstærkeren.
Evt. forvoksede modstande (gitter-modstande især) kan være lige så katastrofale.

Edit: Rettet stavefejl.
Senest rettet af tctla ons 18. okt 2017 07:34, rettet i alt 2 gange.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf Tonni » tirs 17. okt 2017 22:29

Og ud over at tilslutte mig tctla's kommentarer, vil jeg spørge retorisk hvad mon den sorte streg i den ene side af Jensen PIO'er mon betyder? ;)
Rigtigt, markering af yderfolie...
Til gamle koblingskondensatorer bruger jeg følgende test. 300V DC over en serieforbindelse bestående af en modstand på 270KOhm og den kondensator der skal testes. Over modstanden har jeg så et Voltmeter, og rykker det sig bare nogle få milliVolt er det ud af vagten med den kondensator... I praksis vil jeg påtrykke spændingen startende ved 0 V og så langsom køre spændingen op til de 300V mens jeg holder øje med om spændingen pludselig stiger over modstanden. (tegn på overslag/lækage) Når jeg når max spænding lader jeg opstillingen stå en god kaffes tid, mens jeg sikrer mig der ikke viser sig tegn på unoder...
Har næsten lige testet fire Jensen'er, de lå alle under 25mV med 300V påtrykt. Men det var så også dem der er epoxyforseglet i enderne. De almindelige Jensen'er, med rød/sorte ender, svigter nærmest fra en ende af...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf mcs_5 » ons 18. okt 2017 00:03

Se nogle Shango066 (ca.) videoer på Youtube, og du vil finde ud af at de generelt ikke er pålidelige - molded eller ej ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf spuncut » ons 18. okt 2017 14:20

janfroerup skrev:
spuncut skrev:FWIW:
"Old paper/wax capacitors are one of the most unreliable parts in an old radio. Don't let "molded" paper capacitors fool you. They are just paper capacitors in plastic cases and are just as unreliable as the ones coated in wax. Molded paper caps were sold under trade-names such as Bumble Bee, Black Cats, Black Beauty, Pyamid, Goodall, etc."
http://www.justradios.com/captips.html
MVH Henning


mjoehh - men "foil" og markering af foliens yderside lugter da ikke af papir. (jeg har godtnok ikke set den type før)

-Jan

Hej Jan
Papirkondensatorer har da ofte den nævnte markering, eller også er jeg ikke helt med? :Tanke:
RestuffedCleanedCases.jpg

Det forklaringen her går på er at papirkondensatorer ikke langtidsholdbare, "wax" eller "molded" er stort set ligefedt.
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf tctla » ons 18. okt 2017 14:59

Bundlinien er nok nogenlunde den, at komponenter, der er 50+ år, som disse, kan man IKKE generelt stole på.
Med datidens produktions-teknikker og viden, har de vel gjort det så godt, som kunderne forventede (ikke at forveksle med: så godt som de overhovedet kunne!)
Derfor må rådet være: Check alle komponenter, uanset om det er elektrolytter, modstande eller alm. kondensatorer.
Ja, det er besværligt og træls, men vil du ha' en god levetid på dit renoverede apparat, er det vejen imho.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf Fredmarantz » ons 18. okt 2017 15:07

Ja- det er vel i bund og grund "the bottom line"

Jeg findes dog enkelte komponenttyper, som erfaringsmæssigt ser ud til at udføre jobbet tilfredsstillende stadigvæk. Jeg tænker her fx på de sennepsfarvede polyesterkondensatorer fra Philips. Og hvad med "tropical fish"-kondensatorerne - ligeledes fra Philips. men ja - generelt stor agtpågivenhed med de gamle komponenter.

Jeg tror, at de alle i Scott'en vil blive underkastet en måling og vurdering - og med stor sandsynlighed blive udskiftet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf Sorenki » ons 18. okt 2017 19:00

Du må meget gerne vende tilbage med resultatet af både måling og handling, Freddy! :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf Fredmarantz » ons 18. okt 2017 20:18

Jeg skal gøre mit bedste. Jeg har nu indledt et samarbejde med en dygtig rørmand. Jeg vil ikke risikere noget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf janfroerup » ons 18. okt 2017 21:11

spuncut skrev:Hej Jan
Papirkondensatorer har da ofte den nævnte markering, eller også er jeg ikke helt med? :Tanke:
MVH Henning


Gamle kondensatorer i gamle rørspiller er nok en af mine mange spids-inkompetancer ;)
mere skal der nok ikke lægges i det.

Jeg var jo kun med på rør-fjernsyn som K80 og Beovision 3400, de andre lod jeg andre om
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Kondensatorspørgsmål - Scott LK48 (ca. 1966)

Indlægaf spuncut » ons 18. okt 2017 23:02

Undertegnede er bestemt ingen haj på denne front og så kan jeg da blive noget så pokkers nysgerrig :Skor:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster