Eltra Air King 986.

Rør i alle afskygninger

Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » søn 5. nov 2017 11:51

Til evt. interesserede.
Har købt en Eltra Air King 986 på G&G.
Den tidligere ejer mente, at den var købt i 1960, og oplyste at den spillede fint sidste gang for cirka 25 år siden!!
Se vedhæftede fotoserie.
Der mangler tilsyneladende ikke noget, og der har vist heller ikke været “pillet ved den”. Sikringer er intakte.
Skalasnoren er sprunget, men mon ikke det kan laves igen, der er jo god plads i sådan en gammel svend.
Min foreløbige renoveringsplan er følgende:
Rensning af kabinet.
Rensning af det indvendige.
Rensning af rørben og -sokler.
Udbedring af sprunget skalasnor.
Rensning af drejekondensatorer.
Montering af nye skalapærer.
Visuel kontrol af alle komponenter.
Langsom Variac-opstart, og så se og høre, hvad der sker..............?
Modtager gerne kommentarer til renoveringsplanen :p
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf mcs_5 » søn 5. nov 2017 16:20

Jeg gætter på at de sorte og hvide Wicon kondensatorer er papirkondensatorer - de skal nok skiftes hele bundtet. Skift i hvert fald dem der sidder som koblingskondensatorer i udgangstrinnet.

Det er en universalmodtager, så alt det der sidder som sikkerhedskondensatorer, ville jeg skifte til moderne Y-typer.

Hvis lytterne skal have en chance for at overleve, ville jeg starte radioen op med en stor effektmodstand i serie (omkring 10k), så lytterne kan komme langsomt i gang. Pil rørene ud, og overvåg så spændingen over de strømforsyningslytter der kan tåle mindst spænding. Det kan godt tage et par timer før spændingen kommer op (= lækstrømmen er faldet i lytterne).

Der er sikkert også nogle kulmodstande der er drevet i værdi. Der er faktisk ikke ret meget, der kan vurderes visuelt ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » søn 5. nov 2017 18:42

Tak for kommentarer Mikkel.
Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med sikkerhedskondensatorer - har du mulighed for at beskrive dem lidt mere?
Jeg har hentet diagram 1 og diagram 2 fra RHFV’s hjemmeside.
Der sidder en form for 2-polet kontakt ovenpå spolerne ved strømtilførslen. Kontakten er via et snoretræk forbundet til drejeomskifteren for bølgelængder, således at kontakten er sluttet, når drejeomskifteren er i stilling “Grammofon”.
Hvad mon meningen er med den kontakt?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf mcs_5 » søn 5. nov 2017 19:25

Poul skrev:Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener med sikkerhedskondensatorer - har du mulighed for at beskrive dem lidt mere?

Chassiset er direkte forbundet til lysnettet. Alle stikforbindelser er derfor forbundet til omverdenen gennem sikkerhedskondensatorer, for at undgå aflivning af brugeren... Der står typisk noget med sikkerhedskondensatorer på diagrammet, og D-mærke og 5kV på selve kondensatorerne. Hvis/når de originale kondensatorer ikke virker mere, bliver radioen småfarlig.

Jeg har hentet diagram 1 og diagram 2 fra RHFV’s hjemmeside.

Så post et link, eller vedhæft diagrammerne - det gør det hele lidt lettere ;)

Der sidder en form for 2-polet kontakt ovenpå spolerne ved strømtilførslen. Kontakten er via et snoretræk forbundet til drejeomskifteren for bølgelængder, således at kontakten er sluttet, når drejeomskifteren er i stilling “Grammofon”.
Hvad mon meningen er med den kontakt?

Spolerne skal sikre radioen mod støj fra nettet, og sikre at radioen ikke sender støj baglæns. Jeg kan komme i tanke om to muligheder:
1. spolerne bliver koblet ud i grammofonstilling
2. kontakterne kan levere strøm til en grammofon
- diagrammet ville hjælpe...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » søn 5. nov 2017 20:18

Her kommer et par billeder af Diagram 1 og Diagram 2 for Eltra Air King 986.
Håber at de kan tydes ;)
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf mcs_5 » man 6. nov 2017 02:50

De fire du bør skifte i udgangstrinnet er C103, C104, C106 og C107 - alle 10n.

C110 (47n) fra AC ind til stel, skal skiftes til en X2-type.

Sikkerhedskondensatorerne er dem der er mærket /5kV på diagrammet. De sidder ved antennestikkene, pick-up indgangen og højttalerudgangen. De bør skiftes til Y-kondensatorer. Dem ved antennestikkene ville jeg skifte til keramiske (stadig med Y-godkendelse), og de andre til film. Hvis du ikke skifter kondensatorerne, skal du ikke tilslutte noget som helst til radioen - hverken antenne eller eksterne højttalere...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » man 6. nov 2017 09:51

Tak for oplysningerne Mikkel - det vil jeg gøre :p
Var godt klar over, at koblingskondensatorerne til de to udgangsrør var vigtige af hensyn til rørene, men havde ikke tænkt på sikkerhedskondensatorerne, som åbenbart er vigtige for brugerens sikkerhed :oops:
Med hensyn til den omtalte kontakt ovenpå spolerne, så tror jeg faktisk, at den simpelthen kortslutter spolerne, når radioen er i stilling “Gr”. - men hvorfor mon?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf mcs_5 » man 6. nov 2017 14:03

Poul skrev:Med hensyn til den omtalte kontakt ovenpå spolerne, så tror jeg faktisk, at den simpelthen kortslutter spolerne, når radioen er i stilling “Gr”. - men hvorfor mon?

Noget med brum? Netstikket skal vende korrekt, for at minimere brum. Når spolerne er koblet ud, er chassiset koblet direkte til 0-lederen. Man lavede mange mystiske krumspring, for at undgå brum...

Læg iøvrigt mærke til, at pick-up indgangen ikke er fuldt isoleret. Stelledningen (midterbenet) er isoleret fra chassis gennem en sikkerhedskondensator. Højre/venstre-indgangene kører direkte til volumepotmetret gennem 100k modstande. Hvis volume er skruet helt ned, og netstikket vender "forkert", har du 230V gennem 100k på indgangsbenene :shock:
Du skal nok bruge en DEMKO-godkendt arm på pladespilleren - sikkert et af de store plastikmonstre der var moderne dengang ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » man 6. nov 2017 15:20

OK Mikkel, så har jeg også fået forklaringen på den mystiske kontakt.
Jeg har ingen planer om at tilslutte grammofon til radioen, så der skulle ikke være nogen risiko der.
Nu skal jeg igang med indvendig og udvendig rengøring af radioen, og så kommer det elektriske derefter ;)
Jeg melder tilbage efterhånden som arbejdet skrider frem.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » tirs 5. dec 2017 21:59

:Thumpsup: Så spiller Eltra’en igen på FM, AM og Gr - og med rigtig god 1960’er lyd.
Efter en forsigtig og kort opstart spillede den, men med en masse brum og dårlig lyd. Desuden var skalasnoren, som tidligere nævnt, sprunget (p.g.a. fastgroet aksel til FM-drejekondensatoren).
Har udskiftet de to store 2x50uF elektrolytter ovenpå chassiet (kun den ene 50uF målte for lidt), og fem mindre elektrolytter neden under, som allesammen havde mistet værdien helt.
Også udskiftet fire sikkerhedskondensatorer samt seks kulmodstande, som var skredet betydeligt i værdi.
Udskiftede dele markeret med rød cirkel på vedhæftede diagram.
Nu mangler bare rensning og polering af trækabinettet, så er den klar til min lille samling - tak for gode råd fra forum :Thumpsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf tctla » søn 17. dec 2017 19:59

Der er ingen tvivl om, at du har fået has på nogle grimme fyre, både kondensatorer og modstande, i apparatet.
Du har ikke skiftet den (i dette tilfælde: de, pga. stereo) kondensator, der er berømt for, at lave de største ulykker i rør-forstærkere.
Jeg taler om kondensatoren, engelsk-sprogede kalder "That Capacitor", og alle ved hvad, de mener.
Det ved alle fordi, det (næsten) altid er den, der ødelægger udgangs-røret.
Det er kondensatoren, der sidder fra driver-rørets anode til udgangs-rørets styre-gitter.
I din radio er det kondensatorerne C104 & C106, hver på 10nF.
Iøvrigt helt ligegyldigt hvilken værdi man monterer fra 10nF ~ 100nF bare det er en god kvalitet med lav læk-strøm, der kan tåle spændingen (Gerne 630VDC type, men 400VDC er også OK)
Jeg kan ikke identificere kondensatorerne på dine billeder, og ved derfor ikke, om der er vanlige dårlige typer, der er anvendt, eller man måske har brugt kvalitets-komponenter.
Hvis du har et digital voltmeter, der sædvanligvis har en indgangsmodstand på rundt 10MOhm på DC, kan du checke og se, om dine kondensatorer er "uldne".
Tænd for radioen og lad den spille en halv times tid.
Skru ned for volumen og mål DC-spænding på ben 2 på hver PL84 udgangs-rør.
Du må IKKE ha' noget der bare LIGNER Plus-spænding på de to ben, målt i forhold til stel.
Har du det, er kondensatorerne modne til udskiftning.
Eller, dine PL84 trækker gitterstrøm og er dermed døde.
Det sidste kan NEMT skyldes defekte overførings-kondensatorer, der har ødelagt rørene.
Så, årsag = dårlige kondensatorer og konsekvens = ødelagte udgangs-rør.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » søn 17. dec 2017 21:07

Tak for kommentarerne tctla.
Jeg har kigget og målt på de to overføringskondensatorer C104 og C106, som begge ser ud til at være OK.
Radioen spiller som nævnt også godt, så af hensyn til originaliteten, som jeg gerne vil have størst mulig, har jeg valgt at beholde dem.
Havde faktisk købt keramiske (firkantede) højspændingskondensatorer til erstatning for de gamle overføringskondensatorer, men lod altså alligevel de gamle sidde.
Jeg vil dog nu prøve at lave en spændingsmåling som beskrevet på ben 2 på begge udgangsrør, og hvis jeg sporer DC-spænding, så sætter jeg de nye kondensatorer på Eltra’en.
Skal iøvrigt til at renovere en B&O Grand Prix Moderne 609K.
Jeg melder tilbage på forummet.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf tctla » man 18. dec 2017 00:09

Poul skrev:Skal iøvrigt til at renovere en B&O Grand Prix Moderne 609K.
Poul


Se DET er en Rolls Royce ift. Eltra'en.
Jeg har 3 stk. af disse, hvoraf de 2 nok klarer en renovering vha. stumper fra den 3ie.
Det er sat til side til at forsøde min pensionist-tilværelse engang i fremtiden :p

De bruger ECL86 rør, 4 stk., og det er ikke verdens mest holdbare rør.
Desværre er de godt på vej til, at blive de dyreste (ydelsen taget i betragtning).

Pøj med det og som sædvanlig: billeder, billeder og flere billeder :!:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf Poul » tirs 19. dec 2017 16:59

Så har jeg fået testet overførings-kondensatorerne til udgangsrørene på Eltra’en.
Efter cirka en halv times drift med normal volumen, skruede jeg helt ned for volumen, og målte DC-spændinger på udgangsrørenes styre-gitter ben 2.
Jeg kunne måle en DC-spænding ved begge ben 2 på 0,4 volt.
Er det mon så meget, at jeg skal skifte de to gamle overføringskondensatorer C104 og C106?
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Eltra Air King 986.

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. dec 2017 20:38

Jeg ville skifte dem ved alt over 0,0V...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster