Superphone Weekend 7.

Rør i alle afskygninger

Superphone Weekend 7.

Indlægaf Poul » søn 31. dec 2017 12:44

Fandt lige denne Superphone Weekend 7 på G&G, som trænger til en kærlig hånd, men der er faktisk lyd på alle bølgeområder :p
Som det fremgår af billederne, er den forsynet med en strømforsyning til 220 V ac. Umiddelbart ser den meget original ud, men jeg mener, at deres batteri-eliminator var monteret i en blikkasse med tryklås-tilslutninger på begge sider, hvilket også passer med teksten på det lille metalskilt nederst til højre.
Jeg lægger selvfølgelig nogle bedre billeder ud, når jeg har fået den adskilt og renset, men det kunne være spændende at høre, om der allerede nu er nogen i forummet, som kender noget til den aktuelle strømforsyning :ide:
Godt Nytår!
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf MaxJ » søn 31. dec 2017 13:18

Jeg har sådan en strømforsyning liggende. Du kan godt overtage den hvis du vil men jeg ligger i flytterod og kan ikke lige overskue at sende noget lige nu.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf Poul » søn 31. dec 2017 14:51

Tak for tilbuddet MaxJ. Nu vil jeg lige rense og efterse det hele først. Så vender jeg tilbage, hvis jeg får brug for det.
Ved du, om det er en original Superphone strømforsyning? Den ligner i hvert fald ikke noget hjemmelavet, men der har måske eksisteret flere modeller af strømforsyninger til denne radio?
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf MaxJ » søn 31. dec 2017 14:56

Den der sidder i din er ikke original. Det er min.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf MaxJ » søn 31. dec 2017 15:01

Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf tctla » søn 31. dec 2017 15:28

Tillykke med Superphone'n.
Sjovt nok har jeg lige i dette øjeblik scannet diagrammet for een af de første Weekend-radioer fra Superphone.
Det drejer sig om Weekend-2 fra 1952.
Jeg har ikke tidligere set diagrammet for denne model på nettet, men her er det så for alle og enhver.
Endog som part af en anmeldelse :!:

Diagrammet til din Weekend-7 er her:
https://nohm.eu/schematics/Superphone/

Godt Nytår.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf Poul » søn 31. dec 2017 17:53

Tak for kommentarer, diagrammer m.v. :p
Jeg lægger flere billeder ud, når jeg har fået den adskilt, så man bedre kan se, hvad det er for noget.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf MaxJ » søn 31. dec 2017 18:05

Poul skrev:Tak for kommentarer, diagrammer m.v. :p
Jeg lægger flere billeder ud, når jeg har fået den adskilt, så man bedre kan se, hvad det er for noget.
Poul.


Jeg har også rør et eller andet sted hvis det kommer til at knibe.

Pas på gløden, de tåler ikke over 1.5v.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf tctla » søn 31. dec 2017 19:23

Jeg har et komplet sæt NOS rør for radioen, og de er ikke særligt svære, at finde.
(Mine er ikke til salg)
Disse typer sidder i Weekend-7 modellen, her med equivalente:

DK92 = 1R5
DF91 = 1T4
DAF91 = 1S5
DL94 = 3V4

De amerikanske NOS equivalenter koster fra $3 ~ $6/stk. plus forsendelse og told/moms, så her kan alle være med.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf Fredmarantz » søn 31. dec 2017 19:29

Jeg tror - er ret sikker på, at jeg har nogle NOS af disse. Send mig evt en PB, hvis det kunne have interesse.

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf Poul » søn 31. dec 2017 20:25

Tak for tilbuddene, dejligt at det ikke kun er mig, der har interesse for sådan en gammel radio.
Det er en fornøjelse, at være medlem af sådan en forening :Thumpsup:
Jeg holder jer orienteret.
Godt Nytår til jer alle!
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf Poul » man 1. jan 2018 18:43

Så er Superphonen pillet ud af kufferten, så tingene er lidt mere tilgængelige.
Strømforsyningen ligner ikke noget hjemmelavet, men hvem ved?
Den giver 1,43 V DC til glødestrøm og 93,0 V DC til anodestrøm, så det passer fint i forhold til mit diagram.
Der sidder følgende rør i den: Valvo DK92, Philips DF96, Philips DAF96, Valvo DL94.
Ifølge mit diagram skulle de to midterste rør være type DF91 og DAF91. Mon ikke der oprindeligt har siddet et par Valvo-rør på de pladser, som så på et tidspunkt er blevet udskiftet til de nuværende Philips-rør.
Såvidt jeg har kunnet finde ud af, bruger type 96-rørene lidt mindre glødestrøm end type 91-rørene - hvad tror I om denne teori?
Der sidder nogle brune Hunts kondensatorer på undersiden. Mon ikke jeg skal skifte dem?
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf mcs_5 » man 1. jan 2018 19:38

Poul skrev:Der sidder nogle brune Hunts kondensatorer på undersiden. Mon ikke jeg skal skifte dem?

Jo! De plejer at have revner/sprækker - det kan jeg ikke se på dit billede?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Superphone Weekend 7.

Indlægaf Poul » lør 20. jan 2018 14:52

Så er den gamle Superphone Weekend 7 renoveret.
Der blev udskiftet 1 stk. elektrolytkondensator, 10 stk. brune Hunts kondensatorer og 14 stk. kulmodstande.
Alle kondensatorer var steget i værdi. Jeg havde egentlig forventet det modsatte, men det er måske normalt, at kondensatorer stiger i værdi med alderen?
Som forventet, var kulmodstandene også skredet fra omkring 0% til +40%.7
Efter at jeg nu har kigget nærmere på strømforsyningen, så er jeg sikker på, at den ikke kommer fra fabrikken, men at den er lavet af en dygtig “håndværker”, og den fungerer fint. Så jeg har valgt at beholde den.
Prøvede at skifte gløden over til et 1,5 V tørbatteri, men det gav ingen ændring i lyden, så glødestrømmen bliver altså fint udglattet i strømforsyningen.
Udover udskiftningen af de nævnte komponenter, har jeg forsynet radioen med en stelforbundet alu-skærm i bunden, så der ikke skulle komme forstyrrelser fra strømforsyningen. Kunne dog ikke høre mærkbar forskel, så det var nok ikke nødvendigt, men nu er det gjort.
Vedlægger lige et billede af bunden efter udskiftningen af komponenterne, samt et diagram med de målte værdier.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster