rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Rør i alle afskygninger

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » tirs 13. feb 2018 17:17

Redaktionen har tilføjet følgende:

Denne tråd startede oprindeligt som en "købes"-tråd, som den i større passager også vil bære præg af adskillige indlæg frem.. Tråden udviklede sig imidlertid til snak - links og gode råd vedr. køb af ECC83/12AX7, hvorefter jeg i samråd med trådstarter valgte at kaste denne oprindelige "købes"-tråd over i afdelingen for Vintage rørgrej.

Vh
Freddy

"Hess" startede tråden med følgende indlæg:

Har langt om længe fået fat i en Bellari 130. Den kommer med et russisk rør fra Electro Harmonix. Jeg tror ikke det er noget særligt. Kunne godt tænke mig at prøve et andet vintage-rør fra Telefunken, Mullard eller måske Phillips. Er der nogen som har et de kan undvære, så køber jeg gerne.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hificlassic » tirs 13. feb 2018 20:58

Har så undersøgt lidt i mine rørposer, og jeg tror ikke det jeg har er bedre end dine Electro Harmonic.
Senest rettet af hificlassic tirs 13. feb 2018 23:18, rettet i alt 1 gang.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » tirs 13. feb 2018 21:39

Fedt. Du får lige en PB.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » ons 14. feb 2018 21:11

Ok. Ellers tak. Jeg må lede videre.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf pqrannes » ons 14. feb 2018 23:01

Hej Hess,

Der er ecc83-rør nok i verden, og den lille Bellari bruger kun ét.

Du kan låne en 3-4 umålte ecc83-rør af mig - et Philips/miniwatt/mullard (same same), et Telefunken og et par andre stykker. Så kan du prøve dig lidt frem, og finde ud af om du og dit setup bedst kan li' Philips/etc.-rørenes varme mellemtone eller Telefunkenrørenes klar top. Eller noget helt andet.

Derefter kan du gå på ebay og finde, det du vil ha'.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Tonni » tors 15. feb 2018 00:44

Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf rørglad » fre 16. feb 2018 15:40

Tonni skrev:http://www.larsreinau.dk/about3.html

Tonni henviser til en meget seriøs og detaljeret gennemgang af mange fabrikater ECC83. Forfatteren selv afslutter analysen således:
"Dette var en oversigt med mine rent personlige oplevelser af en række af de ECC83 / 12AX7 rør jeg har i min samling. Nogle vil måske savne omtale af andre rør eller rørtyper, andre vil måske være lodret uenige med mig i mine betragtninger – men forhåbentlig kan gennemgangen hjælpe interesserede, som ønsker at få et lidt større kendskab til og viden om junglen af 12AX7 / ECC83 rør.
Lars Reinau"

Det skal bemærkes, at lydindtrykkene er "hans rent personlige oplevelser". Og det er sådan det er! Der er ingen grund til at betvivle hans opfattelse eller, at han har en meget fin hørelse, men det er ikke givet, at du deler den. Skal der lidt malurt i bægeret, er det, at han foretager analyseren på en guitarforstærker, og de er ikke konstrueret med henblik på en neutral lyd, men tværtimod til at give deres egen klang.
Analyser som denne har efter min opfattelse bevirket, at rigtig mange løber efter et bestemt fabrikat uden at foretage deres egen vurdering.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » fre 16. feb 2018 15:51

Ok. Tak for tilbud og input til jer alle! Og du har nok helt ret, Rørglad. Man må prøve sig frem. Tror jeg vil starte med at finde en et Mullard/Phillips-rør, og se om det er noget.

Det er gået op for mig, at det nyproducerede russiske rør jeg har nu, er ALT for lyst-klingende. Faktisk tror jeg der er noget galt med røret. Det skærer ligefrem i mine ører - og sådan skal det jo ikke være. Det må skiftes hurtigst muligt.

Skal man regne med at smide 3-500 kr. for et rør i god stand? Og mht. stand: Er det så sådan at et rør enten er i god eller dårlig stand, når man tester det?
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf rørglad » fre 16. feb 2018 19:03

Mullard er netop et fabrikat, der er budt op i høje priser. Det er utvivlsomt et godt rør! Jeg tror, at dette rør, foruden at lyde godt, har fået sin status fordi, det var medfødt i gode engelske forstærkere som f.eks Leek, Radford og Quad, og at ejere af disse klassiske forstærkere meget naturligt ønskede at erstatte udbrændte rør med det originale brand.

Et rør kan have alle tilstande fra nyt, via halvkørende til udslidt. Et ECC83 trækker ikke meget strøm, og det har derfor en lang levetid.

Priser: ??? Man kan købe guld for dyrt!
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf his067 » fre 16. feb 2018 19:19

rørglad skrev:Et rør kan have alle tilstande fra nyt, via halvkørende til udslidt. Et ECC83 trækker ikke meget strøm, og det har derfor en lang levetid.

Priser: ??? Man kan købe guld for dyrt!

Enig...men kan jeg smide et godt ord ind for PSVANE 12AX7? I mine ører (og i min Woodside SC26) lyder de rigtigt godt. De har produktions-vanskeligheder (jeg havde et hvor gløden brændte over) , men hvis du køber fra an pålidelig rørpusher skulle de dækkes af garanti.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf Tonni » fre 16. feb 2018 19:42

Når russerne skriger, vil jeg helt sikkert gå efter Phillips/Mullard. - Eller andre fortrindsvis britiske producenter.
Hold dig væk fra tyskerne, med mindre du søger en meget åben gengivelse...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » fre 16. feb 2018 21:04

Tonni skrev:Når russerne skriger, vil jeg helt sikkert gå efter Phillips/Mullard. - Eller andre fortrindsvis britiske producenter...


Lige præcis mine tanker. Det nuværende er skingert og lyder rigtig skidt. Jeg håber det er røret den er gal med. Forhåbentlig er det ikke Bellarien :|

Tonni skrev:...Hold dig væk fra tyskerne, med mindre du søger en meget åben gengivelse...


Det vl jeg gøre. I hvert fald i første omgang. Jeg har sådan set ikke noget imod en detaljeret og åben gengivelse og kunne godt forestille mig, at jeg vil prøve fx Telefunken af senere hen, for at prøve noget forskelligt, og fordi det er sjovt. Jeg er dog ret spændt på (og en smule skeptisk) om jeg egentlig selv kan høre forskel. Ét er hvad man kan læse rundt omkring, men noget andet er at høre det selv. Men "tube-rolling" bliver jo hurtigt en dyr fornøjelse på eBay kan jeg se.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf mcs_5 » fre 16. feb 2018 23:06

hess skrev:Lige præcis mine tanker. Det nuværende er skingert og lyder rigtig skidt. Jeg håber det er røret den er gal med. Forhåbentlig er det ikke Bellarien :|

Hvor længe har den kørt? Hvis røret er helt nyt, kan skrigeriet fortage sig med alderen.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf hess » fre 16. feb 2018 23:40

Jeg ved faktisk ikke hvor gammelt eller hvor brugt det er. Lige nu er den skingre lyd ret udtalt, og det vil overraske mig, hvis det med tiden kommer til at lyde tålelig.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

rørlyd (12AX7/ECC83) - for "nybegyndere"

Indlægaf mcs_5 » lør 17. feb 2018 01:48

hess skrev:Jeg ved faktisk ikke hvor gammelt eller hvor brugt det er. Lige nu er den skingre lyd ret udtalt, og det vil overraske mig, hvis det med tiden kommer til at lyde tålelig.

Nej, men det er så nok ikke HELT nyt. Det er kun i den situation, du kunne være heldig. Burn-in er jo afskaffet, så det skal brugeren stå for, når man køber nye rør ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster