Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » tors 28. jun 2018 20:42

Joe, men jeg tror da, at den originale strømforsyning sidder i juke-box'en hvor forstærkeren er afmonteret.
Ejeren har vel ment, at den medleverede strømforsyning, der passer til den tysk producerede Rockola Nova forstærker, også passer til ovenstående.
Det gør den bare ikke !
Morale:
Når man har magten til, at ændre noget, så gør det :!:
Der er trods alt ikke meget ved, at have magten, hvis man ikke bruger den :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » man 2. jul 2018 20:57

Så er proppen taget af til sidste renovering i dette firkløver.
Jeg havde ret i, at klart den værste er gemt til sidst, en Wurlitzer 538
Der er kun 3 rør ialt, der er OK. Et par ECC82 og en TFK ECC83.
Resten er lige til skrotkassen, men det vidste jeg godt, for da jeg tjekkede 6973 udgangs-rørene, tjekkede jeg alle de øvrige.
Rør-udskiftningen venter lidt, for der er nok af det sædvanlige. Rigeligt, endog :!:
Det kommer ikke bag på mig, at de "skimlede" små-lytter på billederne er skredet helt i skoven.
De er alle 25uF/25V på nær en 20uF/50V.
Alle skiftes ud til 22uF/50V over en kam. Absolut ingen kommer i nærheden af deres pålydende.
Det, der forundrer mest er, at de hvide Cornell-Dubilier hermetisk indstøbte blokkondensatorer, ALLE er dårlige.
Det inkluderer de 4 x 47nF/400V overførings-kondensatorer til udgangs-rørene. Ikke underligt, at alle 6973 er døde. 2 af dem har endda brændte Gitter-1 modstande, billeder følger. Der går aldrig gitter-strøm i udgangs-rørene i en forstærker som denne, så 2 brændte modstande = stor katastrofe på et eller andet tidspunkt.
I morgen får forstærkeren lige at skud trykluft, hvorefter jagten på dårlige komponenter fortsætter.
Jeg aner allerede, at der er adskillige "rottereder", der skal undersøges nærmere, pu-ha :!:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » tirs 3. jul 2018 13:44

Jeg trykker lige på <BEKLAGER> knappen, for i sidste post sagde jeg, at modstandene til Gitter-1 var brændte, men det var lidt forhastet.
Det er nemlig 47-Ohm seriemodstandene til Gitter-2/Skærmgitterene, der var brændte.
Det ændrer nu ikke meget på katastrofe-situationen, for hvis man skal tage livet af en 47-Ohm/0,25Watt modstand, skal der gå mere end 70mA gennem den.
70mA ind i et skærmgitter på en 6973 med en forsyningsspænding på 290V er rundt regnet 20Watt afsat i det stakkels gitter, der er specificeret til max. 2Watt.
Iøvrigt holder modstanden til 70mA, der skal MERE til, før den brænder af, og dermed endnu mere effekt i skærmgitrene.
Der har godtnok været varmt inde i de 6973 :!:
Zobel-netværkene (R-C kredsløb 22KOhm/470pF på primær af udgangstrafoerne) var også himlede.
Modstande langt udenfor tolerance og kondensatorer 2~3 x pålydende.

Arbejdet skrider frem, som det ses.
Ikke mere tid i dag, men i morgen får den nok et par slag mere af hammeren...

Vedhæftet her er også diagrammet af forstærkeren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » tirs 10. jul 2018 15:12

OK, det blev så en lidt forsinket hammer...
Faktisk var det en boremaskine, for jeg måtte fjerne et par nitter, der holdt 2 store blok-kondensatorer i hjørnet af chassiset.
Diagrammet er så dårligt, at jeg ikke kunne se, hvilke værdier de har, så de måtte UD :!:
Det er et HELV.... job, at fjerne nitter.
Når man borer dem ud, ender de med, at køre rundt med boret i hullet.
En skævbidder, en rørtang + lidt alm. grov vold plejer, at løse problemet.
Således også her.
På billedet af de udskiftede komponenter, ses den største, gule kondensator i forgrunden.
Den er på 2uF/50V, og er ikke en elektrolyt.
Den er nu erstattet af den lille, røde Wima 2,2uF/50V på første billede.
De har lært sig et par tricks i industrien igennem tiden :thumbsup:
På sidste billede ses, at 6973-rørene er originale Wurlitzer by RCA.
Det var nok alligevel på tide, at få dem skiftet ud....
Nu mangler bare, at montere de manglende, nye rør og prøve forstærkeren af.
Det sidste kommer ikke til at ske, uden den originale strømforsyning.
Jeg har ikke rigtig noget på lager, der passer til denne forstærkers forbrug.
Det gælder både glødestrømsforbrug og anode-spænding.
-
Og således slutter sagaen om de 4 Juke Box amp. renoveringer.
Det trak lidt ud, men var sjovt og også lidt lærerigt.
Også nostalgisk, at opleve 50/60'er US-elektronik igen.
Hvem FAN... har lært dem, at sno komponentbenene mega-tæt rundt om loddebukkene ?
Jeg husker det godt fra mine grønne ungdom, hvor jeg arbejdede for US Air Force, på en AFRTS Radio/TV station, som tekniker.
Det er ikke til, at få frigjort komponenterne uden, at bruge loddekolben som brækjern.
Det har spidsen ikke gavn af, og det ses tydeligt på min loddekolbe nu :!:
-
Tak til alle, som holdt ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf dfms » tirs 10. jul 2018 15:48

tctla skrev:Tak til alle, som holdt ud.


Det har været en stor fornøjelse at følge din kamp, igennem komponent junglen :thumbsup:

Vi glæder os til næste renoverings tråd :Thumpsup:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » tirs 10. jul 2018 21:16

Tja, renoverings-projektet er sådan set ovre, men alligevel...
Jeg har en del rør-testere, alle sammen emissions-testere.
Jeg har ikke følt behovet for, at investere et helt års sjov-og-ballade budget i en Gm-tester, selvom det er tillokkende.
Som reparatør, er en emissions-tester nok, og så ikke...
Jeg har ønsket mig en pålidelig tester af gitter-strøm, for jeg er efterhånden stødt på en del slidte rør med disse problemer.
Gitterstrøm er en farlig størrelse, der kan skyldes, at gitter-1 er "forgiftet" med kathode-materiale fordi, det sidder pokkers tæt på den supervarme kathode. Når det sker, kan gitteret ikke styre kathode-strømmen som normalt; strømmen kan accelerere og gå helt amok. Det er ikke en ønskværdig situation, specielt når, det defekte rør sidder som udgangs-forstærker-rør. I værste tilfælde kan det ødelægge en udgangs-trafo ved, at primær-strømmen stiger vildt, så det er vigtigt, at dette problem opdages, og røret skiftes.
Hvorfor så det, nu ?
Jow, efter mit afsluttende indlæg ovenfor, kom der en pakke fra en eBay sælger. :OLO:
For en måneds tid købte jeg for $25 en SECO GCT-9 tester, der er specielt lavet til, at teste for gitterstrøm.
Een af de sidste, hvis ikke DEN sidste, de lavede, og derfor med setup-data for nyere rør, inkl. europæiske.
Testeren ser rigtig fin ud, også indeni.
Selvfølgelig må jeg teste modstandsværdier og lade-elektrolytten, men for nuværende fungerer den fint, som den er.
Jeg måtte jo tjekke et par af rørene fra Wurlitzeren.
Min B&K-667 tester siger RIGTIG dårlig emission på alle 6973 og stor ubalance mellem ECC83 trioderne.
På SECO'en ser man så også, at især 6973 er HELT i skoven mht. gitterstrøm (sidste billede) og, at den testede ECC83 er for samme nedadgående, bare endnu ikke så udpræget (2nd. sidste billede.)
Vedhæftet er et scan af setup-manualen til GCT-9, der ikke er til at opdrive på nettet.
Heldigvis var den vedlagt min tester :p
(Jeg har et scan-kopi i 600dpi opløsning; vedhæftede er 72dpi pga. max-filstørrelsen til upload her. Send PB hvis du vil ha' den bedre version)
-
Info:
Det magiske øje i SECO'en er et 6AF6, og dobbelt-trioden er en 12AU7
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster