Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » søn 29. apr 2018 21:14

tctla skrev:Der sidder et RC-led mellem 6L6 anoderne, 5nF i serie med 4,5KOhm.
Jeg prøver, at fjerne dette led, for det har selvfølgelig en dæmpe-virkning overfor diskanten.
Iøvrigt har det svage 6L6 stålrør lige fået tæv som ensretteren.
Foreløbig med et godt resultat; emission genoprettet til normal.


UHA, NEJ det var ikke en god ide.
Masser af Gremlins på Sinuskurven, når man kommer op over få Watt.
Det bekræfter dog nok samtidig udgangstrafoens middelmådighed.
Da begge 6L6 stålrør nu er ens, og i fuld vigør, har disse rør nu også samme udgangs effekt som de andre rør, jeg har prøvet.

Jeg har besluttet IKKE at pille mere i forstærkeren.
Den er, som jeg synes, den er konstrueret til, at være og den beholder stålrørene.
Jeg har dog også besluttet, at jorde Pin-1 på begge 6L6. Det skader ikke, at forebygge !!
Senest rettet af tctla søn 29. apr 2018 21:28, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf Fredmarantz » søn 29. apr 2018 21:20

tctla skrev:Jeg har besluttet IKKE at pille mere i forstærkeren.
Den er, som jeg synes, den er konstrueret til, at være og den beholder stålrørene.


:thumbsup:

Det har været spændende at følge dine øvelser med denne forstærker!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » man 30. apr 2018 18:08

Tak til alle, der har holdt ud.
Nu hviler tråden indtil, der kommer rør fra USA til den anden Rock-Ola og Wurlitzer forstærkeren.
Det ka' vel ta' en måneds tid.

På Gensyn :OLO:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » ons 2. maj 2018 11:30

Lige en update på Rock-Ola Remote Volume-kontrollen.
Al ondskab er nu fjernet.
Et par skud af plasma-kanonen, og alting er OK igen.
Alle de gamle Wima'er er mærket 100nF.
3 af dem målte lige over 300nF og den 4de. omkring 520nF :!:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » man 18. jun 2018 21:28

Rock-Ola projektet fortsætter nu til gavn & glæde (forhåbentlig)
Det er allerede et par uger siden, der kom rør fra USA, og det kan ikke forsvares, at udsætte længere.
Det første, der skal gøres er, at omforbinde udgangs-rørenes sokler, så de passer til 6CZ5, der bliver monteret som erstatning.
Det er rigtig nemt; man flytter bare hvad, der er monteret på ben-8 i original kablingen, til ben-1.
Der må ikke forbindes noget-som-helst til ben-8 på et 6CZ5, men det er her, skærmgitter-spændingen (G2) tilføres de originale 6973 i Rock-Ola'en. 6CZ5 kræver denne spænding på ben-1, der OGSÅ er G2 på et 6973, frit valg.
Alle andre forbindelser er de samme.
Derfor er det super-simpelt, at konvertere til 6CZ5 og bevare kompatibilitet med 6973.
Så er der lyden?
Nu er det ikke en Hi-Fi forstærker, så kvalitets-kravet er ikke det samme.
Jeg kan dog ikke forestille mig, at de nye 6CZ5 vil spille meget anderledes end de originale 6973 fordi...
Jeg kan ikke se NOGEN visuel forskel mellem et RCA 6973 og et General Electric 6CZ5.
Helt ned til de overflødige extra-huller i den mica (marieglas på dansk) der er brugt til støtte i rørene, er de helt identiske :!:
Jeg gætter derfor på, at det er RCA, der har lavet GE's 6CZ5, og fuldstændig identisk med 6973 bortset fra de nævnte forskelle mht. G2-forsyningen.
6973 er et høj-profil audio udgangs-rør; 6CZ5 er et billedafbøjnings-rør til TV. Regn lige den ud :!:
Her er et par billeder, der også viser 2 problematiske lytter, der bør skiftes.
Jeg har løseligt tjekket kul-modstandene. 2-3 stykker sidder på vippen til udskiftning.
Det er RIGTIG flot for en forstærker af denne alder.
De røde blok-kondensatorer er endnu ikke tjekket, men overførings-kondensatorerne til udgangs-rørene bør nok skiftes under alle omstændigheder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » man 25. jun 2018 16:14

"Det lakker mod enden" ....sagde kællingen, da hun satte sig i spanden med fernis.
Dette bliver så den 3ie. Juke-Box amp., der er færdigmeldt.
Ud over de defekte rør, var der kun en håndfuld elektrolytter, der blev dømt til udskiftning.
Den HELT store udfordring kom, da det gik op for mig, at den medleverede strømforsyning så absolut intet har, at gøre med denne forstærker.
Bevares, det 6-polede multistik passer fint i strømforsyningens sokkel, og der kommer glød i alle rør.
Det er så DET :!:
Hverken negativ gitter-forspænding til udgangs-rørene eller anodespænding overføres til forstærkeren.
Det var lidt af et puslespil, at finde ud af, hvad der var galt, for der findes absolut ingenting på nettet eller i de medleverede manualer, der omhandler strømforsyningen i detaljer. Et billede og en lang liste af reservedele, men intet diagram at finde.
På nettet fandt jeg dog et Rock-Ola 1488 diagram over forstærkeren, der inkluderer strømforsyningen, der en den samme som i 1495. Det er vedhæftet her i fuld original kvalitet. Prøv at gætte hvor nemt det var, at finde rundt på den tegning.
Jeg endte med, at skifte strømforsynings netledning, og så egentlig bare sætte den til side som gløde-forsyning.
Jeg har en HP højvolt strømforsyning, der er variabet fra 0~300V, så den måtte gøre det ud for anode-forsyning.
En lavvolt strømforsyning forsynede -25V negativ gitterforspænding og så tændte jeg.
Ingen katastrofer, knas og brum. Bare en noget wimpy lyd i højttalerne. Min HP kan ikke afgive watt nok til udgangs-trinene, men spillen spillede. Rimelig godt ved stuestyrke, og resten vil helt sikkert komme ud af de fire 6CZ5, når de får den rigtige forsynings-spænding.
2 x 6CY7 blev også skiftet fordi de næsten ingen emission havde tilbage, målt med min B&K rørtester.
Et par billeder til slut og så venter det absolut mest besværlige apparat: En Wurlitzer forstærker opbygget dels point-to-point og dels på printplade.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf Elektronik » tirs 26. jun 2018 14:28

Hvad er mon de 2 tynde glasrør er til i billede 3? :Tanke:
Elektronik
 

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » tirs 26. jun 2018 19:29

WoW (for at citere Trump), du har da 20-20 syn ;)
Ja, der sidder 2 små glasrør i forstærkeren.
Det ligner fuldstændig to små axial-pærer, hvad det nok også er.
De sidder i for-forstærkerens modkobling, fra 6CY7 cathode-følgerens udgangs-signal til den uafkoblede kathode på indgangsrøret 12AU7.
De er tegnede som man ville tegne en PTC eller NTC modstand på tidspunktet, og det kan ikke udelukkes, at der faktisk ikke sidder en glødetråd i glasset, men et modstandslegeme.
En glødetråd er fint anvendelig som PTC-modstand, hvor modstanden stiger ved øget strøm.
Om PTC er den korrekte karakteristik for, at holde udgangssignalet fra kathode-følgeren nogenlunde i ave, så det ikke længere stiger efter en vis amplitude er nået, kan den ivrige læser selv regne ud ved, at følge diagrammet :thumbsup:
På billedet ses en omskifter mærket A.V.C. (Automatic Volume Control), der desværre ikke fremgår af diagrammet, der ikke passer 100% til forstærkeren. Diagrammet i min forrige post viser A.V.C. omskifteren, men det er så dårligt i kvalitet, at jeg ikke kan forstørre det op uden, det bladrer ud.
A.V.C. omskifteren til og frakobler disse glasrør i modkoblingen og giver ret eller krum forstærker karakteristik.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf dfms » ons 27. jun 2018 08:45

Har de samme funktion som EAA 91 har i denne opstiling ?

v88.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » ons 27. jun 2018 09:19

Ja, på en måde.
EAA91 er koblet som en spids-spændings ensretter med lade-kondensator på 1uF.
Referencen på hvornår ensretningen finder sted, sættes med spændings-deleren 100K/22K.
Den resulterende DC-udgangsspænding over 1uF lægges på kathoden af indgangs-trioden, og styrer dermed dens arbejdspunkt og forstærkning.
Højere udgangs-signal = højere kathode-spænding = mere negativ gitter-forspænding = lavere forstærkning.
Styregitteret mangler her iøvrigt en DC-forbindelse (gitter-afleder) til stel, men den kan jo ligge udenfor diagrammet.
Jeg synes ikke, at dette diagram ligner noget, der er sakset fra en audio-forstærker.
Mere noget, der er lavet til, at holde et konstant (højt) signal udgangsniveau på f.eks. en signal-generator.
I hvert tilfælde er det en effektiv dynamik-dræber, men det kan selvfølgelig også være brugbar ifb. med mikrofon-signaler.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf dfms » ons 27. jun 2018 10:43

Det er indgangen til en biograf/PA forstærker.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » ons 27. jun 2018 11:49

Jeg vil jo tro, at netop i en biograf har man brug for, at høre/føle de største kanon-brag o.l.
En dynamik-klipper ligger ikke lige for her imho.
Der må jo være en mening med galskaben...
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf dfms » ons 27. jun 2018 12:10

Jeg kan også med stats- og bankgaranti, forsikere om at det var det første der røg ud af forstærkeren, samt diskant dræber kondensatorene !
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf tctla » ons 27. jun 2018 12:29

Tillykke med det :!:
Svært at vide hvad, der drev udviklings-ingeniørerne ?
Du kan selvfølgelige bare hive EAA'en ud, og kredsløbet er dødt.
Hvis du har fulgt med i tråden, vil du se, at jeg reparerede en Jensen jukebox forstærker tidligere.
Her afmonterede jeg også diskant-dræber kondensatoren på primær af udgangs-trafoen.
Det gjorde forstærkeren vildt ustabil, så man skal se sig for og tjekke for evt. ikke forudsete konsekvenser.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rock-Ola 1495 Jukebox Amp. Renovering

Indlægaf dfms » tors 28. jun 2018 18:29

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster