SP Musette MK “O61”.

Rør i alle afskygninger

SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » tors 16. aug 2018 14:01

SP’en kan næppe betegnes som hi-fi, men jeg håber alligevel, at mit indlæg går an.
Den gamle ejer oplyste, at radioen spillede fint, sidste gang den var tændt for nogle år siden!!!
Jeg har endnu ikke haft strøm på, men har afmonteret chassis og rør, og har givet den en gang rens med trykluft.
Har endvidere fundet et diagram på nettet (se foto), men det stemmer ikke helt overens med radioen, som har mange flere “Jensen” elektrolytter, så det er nok en nyere version, jeg har fat i (se fotos).
Jeg vil gerne bevare radioen så original som muligt, så indtil videre har jeg kun kig på den store papirkondensator på 0,5 uF, som sidder underneden til venstre - den har vist taget fugt.
Er der ikke noget med, at de danske “Jensen” kondensatorer var af god kvalitet?
Hvis der er nogen i forum, som har gode forslag til renoveringen, så modtages de med tak :cool1:
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf MaxJ » tors 16. aug 2018 15:42

Den er godt nok flot. Papir kondensatoren kan du roligt skifte, de andre ved jeg ikke rigtigt men det er der nok andre der ved. Jeg ville måle dem og skifte efter behov.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf tctla » tors 16. aug 2018 19:08

Hej Poul,

Det ser ud til, at radioen er usædvanlig ren og pæn.
Min erfaring med U-serie rør-radioer er nogenlunde sådan, at udgangsrøret, her UCL82, bliver kørt lidt hårdt, og derfor ikke holder voldsomt lang tid.
Hvis du har problemer med din UCL82, har jeg NOS på lager.
Check flg.:
Kathode-spændingen over kathode-modstanden skal være i omegnen af 10~11Volt.
Hvis den er markant lavere, er røret slidt op.
Hvis den er højere, kan du ha' en defekt overførings-kondensator C74 på 33nF. Jeg ville skifte den under alle omstændigheder.
Hvis du på målepunkt 9 har noget, der bare minder om positiv spænding, hvor lille den end måtte være, målt med et digital-instrument, så SKAL den skiftes.
Gitteraflederen R33/820KOhm samt R34/1KOhm skal tjekkes og skiftes, hvis udenfor specifikationer (+/- 10%).
Kathode-elektrolytten C74/50uF plejer, at tørre ud med manglende bas til følge.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » tors 16. aug 2018 19:54

Tak for kommentarer :p
Jeg går igang, og melder tilbage.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » ons 29. aug 2018 20:27

Er så kommet lidt videre med Musette’n.
Har målt på kondensatorer og modstande og fandt 6 kondensatorer og 6 modstande, som jeg har udskiftet (se foto).
Som det fremgår af notaterne, målte overføringskondensatorerne C73 og C74 faktisk OK, men jeg har alligevel udskiftet dem med et par nye keramiske kondensatorer, så der helt sikkert ikke slipper DC-strømme igennem.
Kathodemodstanden R35/300 ohm er en stor trådviklet type, og den målte 301 ohm, så den har jeg ikke udskiftet.
Spændingen over R35 har jeg målt til 10,7 V DC, så jeg tror, at udgangsrøret UCL 82 fungerer udmærket.
Radioen kan spille på både FM og AM, men den er ikke særlig følsom på FM, og der kræves kraftigt signal.
Jeg har på fornemmelsen, at det skyldes, at FM-røret UCC 85 er nedslidt. Jeg har desværre ikke et UCC 85 i overskud, men jeg vil prøve at snuppe et kendt godt UCC 85-rør fra en anden radio, og se om FM-modtagelsen så bliver bedre. Vender tilbage desangående.
Det magiske øje UM 80 virker noget trægt i det, men det bliver måske bedre, hvis der kommer mere signal fra FM-tuneren med et godt UCC 85-rør?
Den spiller højt og godt på grammofon-indgangen, så jeg mener, at udgangen er OK, hvilket kathodespændingen på de målte 10,7 V vel også indikerer.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf tctla » ons 29. aug 2018 21:39

Din UCL82 trækker ca. 35mA kombineret Anode/Skærmgitterstrøm.
Det er lidt på den lave side, men meget normalt for et rør, der MÅ være lidt slidt.
Jeg skrev i mit tidligere indlæg, at man skal forvente en kathode-spænding mellem 10 og 11 Volt, og det passer jo fint med, hvad du måler.
Dog, som sagt en smule lavt, for du burde måle omkring 12~13V.
Jeg beklager fejlen, jeg lavede. Jeg havde glemt at indregne Skærmgitterstrømmen.
Den adderes jo med Anodestrømment til en samlet Kathodestrøm, her rundt regnet 42~45mA for et nyt rør.

Jeg har iøvrigt nye UCC85 / Telefunken på lager, men den snak kan vi jo ta' sammen med oscilloscope-snakken, når vi ses. :thumbsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » ons 29. aug 2018 22:18

Fint tctla.
Ja, hvis kathode-spændingen helst skal ligge på 12-13 V, så ligger min måling på 10,7 V godt nok lidt lavt, men det er vel, hvad man kan forvente for et gammelt rør med snart 60 år på bagen.
Radioen er vist nok produceret omkring den 23. februar 1959. Denne dato er i hvert fald stemplet på højttaleren.
Det er Telefunken rør, der sidder i den, og de er alle stemplet med SP, så jeg går ud fra, at det er de originale.
Jeg prøver at bytte rør i FM-tuneren i morgen, og giver en tilbagemelding herpå, men rart at du i givet fald har et nyt UCC 85 rør :cool1:
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » tors 30. aug 2018 16:46

Har nu prøvet med et andet kendt/godt UCC85 rør i FM-tuneren, og det var også lidt bedre end det originalt monterede rør.
Men i forbindelse med denne rørombytning opdagede jeg, at FM-modtagelsen var meget følsom i nærheden af den grå skivekondensator C2 (1 nF/5000 V). Ved berøring af kondensatoren blev FM-modtagelsen således meget bedre. Kondensatoren sidder mellem FM-antenneindgangen og stel, og jeg tror simpelthen, at den har delvis overgang, og derfor afleder det meste af FM-signalet til stel.
Jeg vedlægger et foto af C2 skivekondensatoren, som også er mærket med teksten TEST, hvad det så betyder?
Nu har jeg helt afmonteret C2, og har genmonteret det originalt monterede UCC85-rør, og radioen spiller nu ganske udmærket på FM, og fanger alle DR’s stationer plus en hel del lokalradioer med en stump ledning som antenne - så jeg har tænkt mig at lade det blive ved det.
Tænker dog på, om C2 er en slags sikkerhedskondensator, som jeg for en sikkerheds skyld bør erstatte med en ny? Der er jo ingen nettrafo i radioen.
Hører meget gerne gode råd om denne kondensator.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf tctla » tors 30. aug 2018 17:26

"TEST" refererer til tallet 5000, der står lige ovenover.
Kondensatoren er altså testet til, at kunne klare 5000V, hvilket den SKAL være iflg. lovgivningen.
Det er en såkaldt sikkerheds-kondensator, og den fejler nok ingenting.
Ellers får du nemlig et ordentlig rap over nallerne når, du berører antenne-indgangen med tændt apparat.
(Hvis du altså ikke bruger en skille-trafo til, at forsyne radioen med strøm)
Kig på diagrammet.
Stel KAN være lysnet-fase, hvis lysnetstikket vender sådan i stikkontakten.
Rigtig farligt, altså.
Der er selvfølgelig 50% chance for, at det i stedet er lysnet-nul, så..... do you feel lucky ?
For at undgå mulighed for, at få lysnet fase på antenne-indgangen, sidder der en sikkerhedskondensator mellem denne og stel.
Mellem den KOLDE ende af antenne-indgangen (Skærm på antenne-kablet) og stel, altså.
Den varme ende af indgangen (Inderlederen i Coax-kablet) er jo signal-førende, og kan ikke forbindes til stel gennem en kondensator. Det ville kvæle indgangs-signalet fra antennen.
Når du så oplever, at tuneren bliver mere levende, hvis du fjerner sikkerheds-kondensatoren, må jeg tro, at du har forbundet antennen (ledningen) til det forkerte (Kolde) ben i antenne-stikket.
Den varme indgang er det vandret-liggende ben foroven i stikket.
Eneste alternativ, jeg kan komme på er, at C1/10pF er kortsluttet, og der er ikke sandsynligt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » tors 30. aug 2018 18:22

Hej igen tctla.
Jeg sikrer mig altid, at fasen ikke går til stel, når det er en universal-modtager, men det er jo ikke alle der kontrollerer det.
Antennen vender rigtigt med varm vandret for oven og kold lodret for neden, så det må næsten være C1 eller C2, der er fejl på.
Den spiller som nævnt fint uden C2, og jeg kan ikke rigtigt forstå, hvad den sidder der for. Uden C2 kan der jo ikke blive forbindelse til stel fra antennestikket.
Har sammenlignet diagrammet med min Herofon Petite, som har samme opbygning, og som ikke har en sikkerhedskondensator imellem antennespolen og stel.
Hvad er mon forklaringen?
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf MaxJ » tors 30. aug 2018 18:32

Har du målt kondensatoren. Den kan altså godt være kortsluttet hvilket det kunne tyde på siden den spiller uden den.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » tors 30. aug 2018 19:37

Jeg tror også, at den er helt eller delvist kortsluttet, men har ikke målt på den endnu.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf tctla » tors 30. aug 2018 20:59

Antennesignal-mæssigt, vil der ikke være nogen forskel om kondensatoren er kortsluttet eller ej.
1nF ER en vekselstrøms-kortslutning for et signal på 90~100MHz uanset om kondensatoren fungerer eller er kortsluttet for jævnstrøm.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Poul » tors 30. aug 2018 21:39

Ok, det er garanteret rigtigt, som du skriver tctla.
Det er samtidigt også rigtigt, at radioen fungerer fint på FM, når C2- kondensatoren er fjernet, og væsentligt dårligere når den er monteret.
Har stadig svært ved at se, hvorfor den er nødvendig på dette diagram, hvor der ikke er risiko for overførsel af evt. fasespænding fra stel til antenneindgang. Den findes således heller ikke på min Petite, der har samme opbygning omkring FM-antenneindgangen.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: SP Musette MK “O61”.

Indlægaf Tonni » tors 30. aug 2018 22:42

Sidder og tænker der kan være en fejl i trafoer, der jorder gitteret gennem kondensatoren..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster