Leak Stereo 20 renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 6. okt 2018 17:08

spuncut skrev:Det kan være en god idé at elevere idet den ene glød-halvdel ligger på 0v. Elevations spændingen skal have en god størrelse lyt til stel for at kortslutte brumbidraget fra trafoens viklingskapacitet.
MVH Henning


Tænker du f.eks. sådan her?

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » lør 6. okt 2018 20:19

kj2005 skrev:
Tonni skrev:TILLYKKE! - Men som skrevet tidligere, er den R21 bevidst beregnet som en smeltesikring, og skal derfor være en 3W. Derved kan den lodde sig selv ud, hvis forstærkeren begynder at trække for meget anodestrøm. Også derfor den ikke må loddes i øjerne, men skal hænge i tinnet!


Tak, jeg har ikke en 3W trådmodstand liggende, men jeg må se at finde en. Det er jo beregnet meget fint fra Leak med de 3W... da forstærkeren trækker ca 170mA ligger den afsatte effekt på 2,89Watt :thumbsup:

De to loddeøjne er fra fabrikken leveret "åbne". Fjerner man loddetinnet og bruger en kærvefil til at udvide øjets åbning, kan man roligt lodde benene i de åbne øjer. Jeg har lavet forsøg med at opvarme en modstand tidligere, og det fungerer...modstanden lodder sig selv ud :p

Som forsøg har jeg tænkt at erstatte modstanden med en mindre spole. Leak sparede nok lidt på komponenterne både pga. pris og vægt da Stereo 20 og de andre Leak forstærkere blev udbudt til salg?

Ja, så må du jo på jagt efter en 3W'er. Jeg ved der er flere der har leget med en lille drossel, i stedet for den 100R. Men jeg har ikke følt det har været nødvendig. Heller ikke med Lowther PM6A'ere! Og så kan man jo, igen, vende den med om det ændrer lyden..?
Min Stereo 20 er i øvrigt ikke med åbne øjne. Derfor jeg nævnte det.

Bortset fra det, er jeg spændt på at høre hvad du siger til lyden... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 6. okt 2018 22:41

kj2005 skrev:
spuncut skrev:Det kan være en god idé at elevere idet den ene glød-halvdel ligger på 0v. Elevations spændingen skal have en god størrelse lyt til stel for at kortslutte brumbidraget fra trafoens viklingskapacitet.
MVH Henning


Tænker du f.eks. sådan her?

Mvh. Kim


Endnu et udlæg til AC-glød som er mere end 25år gammelt og tegnet af Willy Jensen, som på det tidspunkt reparerede rørforstærkere i Nansensgade, København .
Willy Jensen var for 40år siden ansat hos Ortofon Manufacturing a/s, Mosedalvej 11B, 2500 Valby og arbejdede som tekniker indenfor rør og transistorer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf spuncut » søn 7. okt 2018 13:13

Jeg har brugt et lignende kredsløb til guitarforstærkere, dog har jeg taget spændingen fra biasviklingen. Det vigtige i denne sammenhæng er at tage højde for begge brumbidrag:
1. At elevationspotentialet er så højt at glødviklingen ikke kan virke som katode. I dette tilfælde vil det være katodespændingen på fasesplitteren der vil sætte niveauet på elevationsspændingen.
2. At glødforsyningens impedans til stel er så lav at brumbidraget hidrørende fra trafoens koblingskapacitet kortsluttes. Ved AC-glød kan en "humdinger"/"dehummer" til en vis grad udballancere dette bidrag. Ved DC-glød kan man anvende en stor lyt, der heldigvis ikke fylder så meget ved elevationsspændingen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » søn 7. okt 2018 13:58

Leak Stereo 20 fungerer igen, og en perforeret metal bundplade med plastfødder som hæver chassis'et lidt op fra bordpladen, ville være en god løsning.....eller måske bare nogle hårde gummi/plast fødder?

Nogle gamle alu-fittings jeg havde liggede passede lige til formålet :p ...de hæver sammen med nogle hård-plast fødder chassis'et ca. 12mm op over bordpladen så der kan cirkulere luft under Leak'en.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » søn 7. okt 2018 14:44

Hejsa! Igen tillykke med det flotte resultat!
Jeg faldt lige over denne engelsksprogede tråd om Stereo 20 og lydkvalitet. Tænkte den måske kunne give lidt inspiration..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf spuncut » søn 7. okt 2018 16:37

Nemlig, det er godt nok en fin forstærker du har fået dig :cool1:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf hmt » søn 7. okt 2018 16:58

Flot resultat, tillykke!

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf his067 » søn 7. okt 2018 17:00

DEMKO ville aldrig have godkendt din løsning mht bundplade, men din forstærker er fandenedeme blevet flot!.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » søn 7. okt 2018 21:35

Tak for alle de gode input til forbedring af Stereo 20. Når processen var ved at gå istå, hjalp det at få de gode indspark fra jer :p

Det eneste der piner mig lidt, er de manglende hvide bogstaver på chassis'et overflade, EL84, 6BQ5, R input L osv. fordi overfladen var så skrammet og ridset, så den derfor fik en gang spraymaling.
Jeg har skrevet til Elisabeth Rutt i England, som ligger inde med nogle Letraset bogstaver til "dry transfer" . Jeg har spurgt om Letraset bogstaverne er hvide "times new roman" i 8 point , som svarer til ca 2 mm i højden. En kontor forretning på Fyn havde nogle Letraset ark, men ikke med hvide bogstaver. Tidligere har jeg ofte brugt Letraset bogstaver med godt resultat.

Leak Stereo 20 skal udover at spille perfekt også se godt ud :thumbsup: synes jeg.....

Mvh. Kim

NB. Jeg har en form for Demko bundplade liggende, men Leak'en "trækker vejret" bedre uden den :lol: . Jeg kigger på den australske inspirations tråd senere :p
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf hifibacillen » søn 28. okt 2018 02:06

Den er godt nok blevet fin :OLO:
hifibacillen
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 23 okt 2015
Lokalitet: Herning

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » tors 20. dec 2018 14:46

Stort tillykke med det flotte resultat. :OLO:

Kom til at tænke på om måske Randers kontorforsyning havde nogle letra liggende? De har været med i flere menneskealdre...
Bare en ide, i fald du ikke har været der..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 22. dec 2018 15:12

Tonni skrev:Stort tillykke med det flotte resultat. :OLO:

Kom til at tænke på om måske Randers kontorforsyning havde nogle letra liggende? De har været med i flere menneskealdre...
Bare en ide, i fald du ikke har været der..?


Tak for roserne :p ...nej jeg har ikke spurgt hos Randers Kontorforsyning, og jeg har heller ikke søgt så mange steder. Tak for tipset...jeg kontakter dem efter jul.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster