Leak Stereo 20 renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » ons 12. sep 2018 20:24

Tonni skrev:
kj2005 skrev:
Tonni skrev:Banke på. Og tillykke med projektet kj!


Jeg har, da jeg ikke har noget mod "tyskerlyd" brugt Mundorf EVO/Oil serien. Men ville hvis jeg havde budgettet nok sat Jupiter'e i i stedet.



Hej Tonni

..må jeg lige spørge? Du nævner Mundorf Alu Oil/EVO? Er det "olie" kondensator-lyd du synes bedst om?
Har du forsøgt med f. eks. Mundorf MCap Supreme MKP 800VDC - 2% tolerance? En kondensator som har fået gode anmeldelser?

Mvh. Kim

Beklager det sene svar, arbejde og sygdom i skøn forening...

Med hensyn til caps, har jeg ikke leget med Supreme i min Leak, dette da jeg fik lyst til at prøve EVO/Oil'erne. Og fordi de er folietyper, der ligger langt fra Leak'ens oprindelige klang. - Ja det er evo'erne også, men med lidt olie, som angiveligt skulle give lidt pio tendenser uden ulemperne. - Hvilket de også gjorde, samtidig med de bevarede en vis grad af textur.
Som jeg skrev tidligere, ville jeg hælde Jupiter i, hvis jeg havde de ca 2k til 2K5 det koster. Eller Mundorf SGO i samme prissegment. Og der er mit budget bare ikke! Og Super Metalpack mangler jeg i 0.22, plus de ville være for store. Jeg har haft dem i, i 0.1. - Ti stk, som lød ret udmærket.

Med hensyn til gain, har jeg valgt at bevare min original. Men har dog overvejet en anden indgangsmodstand. Ind til nu har det dog ikke været nødvendigt, da mine pre's har været lave nok... Jeg kører med enten NAD S100 eller PAS3x som linietrin, og DaliRIAA (endnu da) som indgang til min Audio-Technica AT-OC9. Højttalere er PT Snell E/III.

Lidt tanker om indgangsimpedans. Husk at tænke kablernes capasitet og induktion ind i legen. Ja jeg ved godt der er meget sprængkraft i det emne, men...

Jeg har set flere forskellige gain mods til St20, bl. a. triodekobling af EL84. Men har ikke afprøvet det, da lyden er som jeg gerne vil have dem, og jeg ikke ønsker at gennemgnaske min dejlige amp. Havde jeg haft flere at lege med, havde jeg leget med en triodestrappet pentode i indgangen, og en long tail ECC82 til EL84'erne. - Bare fordi det kunne være sjovt. Eller 6N6-p eller... Men min St20 er efter det originale diagram, og med alle stumper så tæt ved fabriksvalg, som min fornuft tillader det.


Hej Tonni,

Jeg håber du er oppe på "ret køl" igen?

Jeg begynder at forstå dit ræsonnement mht. valg af kondensator til St20. Jeg troede, at de gamle Leak 0,25uF var folie caps med noget "snask" i. De Jupiter.... 2,5K for caps er også penge...nu, hvis projektet løber godt derudaf kunne man måske blive meget nysgerrig?
Det med kabel valg?.... jeg er helt enig!
Min St20 bliver også holdt tæt på originalen...mht gain kan det være, at jeg forsøger med Torben's spændingsdeler...vi ser på det
Foreløbig bliver det mine to DIY rørforforstærkere og C03 der skal drive Leak'en...der står en "crappet" Dynaco Pas3 og en Varislope som også må igennem et større eftersyn...men det må komme senere.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 13. sep 2018 17:57

kj2005 skrev:
spuncut skrev:Nydelig ting :cool1: Den opnår sin lave udgangsimpedans ved spændings/parallel-modkobling. Nu ved jeg jo så ikke hvilken modkoblingsfaktor eller forstærkning den blev justeret til, men hvis udgangsimpedansen kommer ned i nærheden af 300Ohm fra 45kOhm må modkoblingsfaktoren være særdeles høj. Der bliver således ikke meget "rørlyd" tilbage :lol: forstærkeren er nok også mere hi-fi- end vintage-orienteret, især efter at du fjernede "saggen" ;) .
MVH Henning


Udgangsimpedansen lå på 1K med (max Ausgangsspannung +32dBm) Gain = ca. 40 gange (knald på brillen) Frekvensgang CD ,Tuner , Rec. <10 Hz ~ 700kHz
Phono <10 Hz ~ 80kHz ,
forvrængning 1kHz = 0,1% CD ....0,4% Phono....100Hz = 0,05% CD ....0,4% Phono

ja, måske mindre røragtig, og så alligevel ikke efter være tændt i 8 timer....det her var før internettet og rør-regulering kom først til senere ;) ...et par ting...når Tonni i sit sidste indlæg taler om at vælge det rigtige kabel til sin rørforstærker, er der virkelig noget om snakken.

Ved opbygningen brugte jeg rent tilfældigt højfrekvens teflon kabel fra Brink....enormt irriterende at arbejde med få forsølvede signaltråde og en meget tæt-flettet skærm ligeledes forsølvet. Men netop dette kabel havde en meget positiv indvirkning på hele lydbilledet.
Min nu bortgåede mentor byggede præcis samme forstærker, men med standard sort coax-lydkabel fra Brink. Jeg læste i 1984 om gode kabler, men kendte ikke meget til kapaciteter mm..

Min udgave af RöH 1 spillede en hel del bedre end kammeraten's som skiftede alle blå Rifa caps til mine Wima typer men det hjalp ikke....der var kun kabelføringen til forskel...og da han skiftede til forsølvet Teflon kom "spillet". Vi var mildest talt målløse over forskellen. Så, jo....kabler betyder en del når vi bygger med rør. :p

Udover ændring i modkoblingen eksperimenterede vi også med DC-glødespændingen, som i hvert fald ikke skulle være over de 6,3Vdc.....
jeg regulerede min glød ned til 6,0Vdc. Om det skyldes de knap så gode "Golden Dragon ECC83" fra østen eller de dyrt indkøbte UK CV4004 ved jeg ikke, men forstærkeren lød bedre med gløden lidt under 6,3Vdc.

Mvh. Kim


Og....så glemte jeg lige en af de dyrest købte erfaringer i forbindelse med DIY rørforforstærkere, når vi ser bort fra Tonni's 2,5K kondensatorer :p

Aage Nielsens eftf. , Sortedam Dossering 1 og indehaver Ole Friderichsen kunne i startfirserne tilbyde et 24 step guldbelagt volume potentiometer med 1% metalfilm modstande, hvor selve omskifter mekanismen kom fra et firma i Schweiz. Jeg husker ikke navnet på selve omskifteren.
Jeg synes prisen for et guldbelagt 250K stereo pot med det hele var over 1.000kr, og så skulle man igang med loddekolben ;) .
I 1984 var 1K penge, og værre var, at både det prisrimelige 250K Alps og det lidt kostbare Allen Bradley lød langt mere dynamisk og musikalsk end 1% potmetret. De 1% metalfilm - modstande gjorde lydbilledet underligt "dødt" og "uangageret" , og ligeså snart der blev skiftet til det 250K Alps , kom lyden tilbage? Vi skiftede nogle gange og resultatet forblev det samme...Alps lød bedst :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Helikon » tors 13. sep 2018 19:17

Det hedder Elma, de laver stadig de lækreste omskiftere https://www.elma.com/en/products/rotary ... solutions/
Aage Nielsens eftf, solgte også nogen ret lækre japanske potmetre i et støbt alu eller zink hus der hed Noble, de var sorte.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf hmt » tors 13. sep 2018 20:06

Jeg lidt erfaring med stepped og shunt, og de kan klart anbefales, men både Alps og Bradley er også gode. Meget sigende så bruger Shindo Blue Alps i nogle af deres forforstærkere, og det er et tilvalg, ikke et fravalg, hvis jeg kender dem ret.

God lyd handler om at voice/ sætte det rigtigte sammen. Billigt grej kan spille røven ud af bukserne på dyrt. EL84 er nok det bedste eksempel på det.

Det kan i øvrigt stadig blive meget dyrt når vi taler stepped - er ikke klar over om prisen er med eller uden moms i linket, men det er vel en biting i denne sammenhæng;

https://www.hificollective.co.uk/catalog/glasshouse-ladder-stepped-stereo-charcroft-seiden-p-10088.html

Velbekomme!
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 14. sep 2018 01:29

Helikon skrev:Det hedder Elma, de laver stadig de lækreste omskiftere https://www.elma.com/en/products/rotary ... solutions/
Aage Nielsens eftf, solgte også nogen ret lækre japanske potmetre i et støbt alu eller zink hus der hed Noble, de var sorte.


Ja, navnet var Elma :p ...vi forsøgte aldrig med Noble , de sorte...måske var det en fejl? Økonomien bliver bedre med alderen....så Noble er også i spil til den nye rørforforstærker :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 14. sep 2018 01:55

hmt skrev:Jeg lidt erfaring med stepped og shunt, og de kan klart anbefales, men både Alps og Bradley er også gode. Meget sigende så bruger Shindo Blue Alps i nogle af deres forforstærkere, og det er et tilvalg, ikke et fravalg, hvis jeg kender dem ret.

God lyd handler om at voice/ sætte det rigtigte sammen. Billigt grej kan spille røven ud af bukserne på dyrt. EL84 er nok det bedste eksempel på det.

Det kan i øvrigt stadig blive meget dyrt når vi taler stepped - er ikke klar over om prisen er med eller uden moms i linket, men det er vel en biting i denne sammenhæng;

https://www.hificollective.co.uk/catalog/glasshouse-ladder-stepped-stereo-charcroft-seiden-p-10088.html

Velbekomme!


Ha, 12,5K for et step-potemtiometer lyder som en morsomhed, men det er den relle pris :lol: ...du skriver, at billigt grej kan "udklasse alt fjernøstligt", (omsat til torsdags hifi klubben's termer) :p

Jeg byggede en stereo ECLL800 (Lorenz) forstærker med et par Saba udgangs trafoer købt på Ebay. I al beskedenhed "udklassede" denne forstærker alt hvad jeg havde stående...uanset rør-eller transistorforstærkere :shock:

Jeg kendte ikke kvaliteten af de Lorenz rør, og begrænsningen ligger i det beherskede output omkring 6,5Watt RMS vi målte på rørtrinnet.

Min kammerat's single-end med 845 og ca. 15watt spillede efter min mening ikke bedre end min ECLL800 stereo rørforstærker...og der var flere "gyldne ører" som lyttede med. ECLL800 stereo forstærkeren kommer i en anden tråd.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Helikon » fre 14. sep 2018 05:35

kig lige på det her, det er interessant og måske kan det bruges http://www.44bx.com/leak/lowgain50.html
her er hovedsiden http://www.44bx.com/leak/
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 14. sep 2018 10:21

Det diagram er linket til før, og jeg mener at kunne huske det var nogle af gutterne på yahoo gruppen H.J.Leak (http://groups.yahoo.com/group/hjleak/messages) der udviklede den. Denne gruppe har mange prominente medlemmer. bl.a. Stephen Spicer (der skrev bogen om Leak, H. J. Leak, firsts in high fidelity) Terry Bateman (Ingeniør ved Rega) Leak sønnerne oma.

Siden Niels linker til er svjh ejet af Stephen.
Bogen jeg nævner, er udsolgt fra forlaget. Men jeg ved at Stephen overvejer en genudgivelse...

Caps.
Ja TCC Metalpack er PIO'er lige som Jensen, og hvis man kan finde dem i Super Metalpack udgaven ret så interessante. - De almindelige er bedst som bleedere! ;) Lyden er meget organisk nostalgisk på den gode måde. Men de skal testes ved max spænding, før man kritikløst kaster dem i ens kære eje.

Pots/attenuatorer.
Ja der var også Noble, som for det meste var sorte, men jeg har et i Alu hus. - Et rigtig lækkert potmeter!
Elma byggesæts-attenuatorer. Der har jeg også været, forgyldte sølvkontakter und alles. Men det begyndte ret hurtigt at støje, trods der ikke var nogen spænding over det. Det sad i en klon af Elektors SRPP pre fra slut firserne. Lød ikke charmerende, så blev ret hurtigt lagt på nostalgihylden.
I min S100 sidder der et Alps Blue, og i min PAS3x det originale. Det kan godt være attenuatorer er lettere at få kanalbalance i, men jeg kan bedre lide lyden af kul/plastbane. - Det er også grunden til jeg helst bruger de gamle Beyslag & Rosenthal kulbane modstande, så længe lager tillader det...

Den første rørforstærker jeg byggede, var en 2A3 SET, som blev tilvejebragt ved at gnaske en B6o Dirigent EL84 SE, der var hevet ud af en dynge storskrald. Denne lille sag havde 6,3V glød med midtpunkt, som kunne adskilles (2*3,15V plus et par modstande...) 240V AC til B+ og et par JS Type 10. Kunne det være bedre? Åbenbart ikke så let. Den bankede i hvert fald flere gode forstærkere ret så eftertrykkeligt. Og det hele blev bedre da den fik B&o Beovision 3000 (eller var det 3400) C-kerne trafoer i stedet for Type 10'erne. Denne lille forstærker ville jeg gerne have haft endnu. Men min far fik den, og han skilte den ad, for at "forbedre den"... Ak ja. C-kernerne har jeg da endnu. Men resten er vel gået al kødets gang?

Nå men Leak Stereo 20 har flere kræfter, og lyder bestemt heller ikke ringe. Så trafoerne og de to sæt AN Trans152 jeg har, må vente på jeg falder over nogle passende nettrafoer. Så jeg kan bygge mig en 2A3 og en 300B igen. Rørene venter... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 14. sep 2018 10:36

Helikon skrev:kig lige på det her, det er interessant og måske kan det bruges http://www.44bx.com/leak/lowgain50.html
her er hovedsiden http://www.44bx.com/leak/


...jeg har set siden. Bemærk at det er en modifikation af Stereo 50. Selvom kredsløbet ligger tæt op ad Stereo 20, er der små forskelle.
Skal vi have Stereo 20 til at forstærke mindre lyder Torben's spændingsdeler foreløbig som den bedste løsning, synes jeg....nok den løsning der ændrer mindst på det samlede lydbillede fra Stereo 20...emo :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 14. sep 2018 11:56

Tonni skrev:Det diagram er linket til før, og jeg mener at kunne huske det var nogle af gutterne på yahoo gruppen H.J.Leak (http://groups.yahoo.com/group/hjleak/messages) der udviklede den. Denne gruppe har mange prominente medlemmer. bl.a. Stephen Spicer (der skrev bogen om Leak, H. J. Leak, firsts in high fidelity) Terry Bateman (Ingeniør ved Rega) Leak sønnerne oma.

Siden Niels linker til er svjh ejet af Stephen.
Bogen jeg nævner, er udsolgt fra forlaget. Men jeg ved at Stephen overvejer en genudgivelse...

Caps.
Ja TCC Metalpack er PIO'er lige som Jensen, og hvis man kan finde dem i Super Metalpack udgaven ret så interessante. - De almindelige er bedst som bleedere! ;) Lyden er meget organisk nostalgisk på den gode måde. Men de skal testes ved max spænding, før man kritikløst kaster dem i ens kære eje.

Pots/attenuatorer.
Ja der var også Noble, som for det meste var sorte, men jeg har et i Alu hus. - Et rigtig lækkert potmeter!
Elma byggesæts-attenuatorer. Der har jeg også været, forgyldte sølvkontakter und alles. Men det begyndte ret hurtigt at støje, trods der ikke var nogen spænding over det. Det sad i en klon af Elektors SRPP pre fra slut firserne. Lød ikke charmerende, så blev ret hurtigt lagt på nostalgihylden.
I min S100 sidder der et Alps Blue, og i min PAS3x det originale. Det kan godt være attenuatorer er lettere at få kanalbalance i, men jeg kan bedre lide lyden af kul/plastbane. - Det er også grunden til jeg helst bruger de gamle Beyslag & Rosenthal kulbane modstande, så længe lager tillader det...

Den første rørforstærker jeg byggede, var en 2A3 SET, som blev tilvejebragt ved at gnaske en B6o Dirigent EL84 SE, der var hevet ud af en dynge storskrald. Denne lille sag havde 6,3V glød med midtpunkt, som kunne adskilles (2*3,15V plus et par modstande...) 240V AC til B+ og et par JS Type 10. Kunne det være bedre? Åbenbart ikke så let. Den bankede i hvert fald flere gode forstærkere ret så eftertrykkeligt. Og det hele blev bedre da den fik B&o Beovision 3000 (eller var det 3400) C-kerne trafoer i stedet for Type 10'erne. Denne lille forstærker ville jeg gerne have haft endnu. Men min far fik den, og han skilte den ad, for at "forbedre den"... Ak ja. C-kernerne har jeg da endnu. Men resten er vel gået al kødets gang?

Nå men Leak Stereo 20 har flere kræfter, og lyder bestemt heller ikke ringe. Så trafoerne og de to sæt AN Trans152 jeg har, må vente på jeg falder over nogle passende nettrafoer. Så jeg kan bygge mig en 2A3 og en 300B igen. Rørene venter... ;)


.... hukommelsen skal lige opfriskes...jeg kiggede en del på Yahoo H.J.Leak gruppen for ca 10 år siden. Jeg holder nu på at "lead lack" ,og det at vride fasen forandrede lyden fra min egen kopi af Leak Stereo 50.

De TCC Metalpack du nævner har jeg aldrig hørt om...det skal tilføjes at jeg ikke har undersøgt den type kondensatorer.
Og jeg helt enig i at Alps og kulbaner lyder bedre og mere "rigtigt" :p ...kammeraten har flere reoler med 1/2 og 2W Beyslag modstande :shock:...jeg får lov at samle sammen når han får åbnet kælderen...yes

Single-end forstærkere har jeg tilgode..... det skulle vel være muligt at fremskaffe et par mindre udgangstransformatorer fra en gammel tysk radio eller tilsvarende dansk med JS udgange?

2A3 og B300 forstærkere tager hurtigt form af noget gigantisk, når man går i gang...har jeg set hos kammeraten. Diagram udlægget ser simpelt ud, men pludselig vejer metalklumpen 30kg og "puster" "voldsomme" 10-12Watt ...det kan Stereo 20 også (eller min ECLL800 amp) til et fragment af prisen for en 300B forstærker.

....du får lige et glimt af ca. 16-18kg Leak Stereo 50 kopi med "vredet fase" og 23,5Watt RMS (som de sidste ca. 10 år har fristet en tilværelse gemt/ glemt i skabet) ..... 30Watt's alu-modstande på en aluminium's plade....ikke noget med varme katode-modstande her :lol: ... lyden er god fra 4 NOS 7581A "Generalen" :thumbsup:

Jeg er en glad mand....der er ikke meget "larm" fra denne kopi i tomgang :p

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 14. sep 2018 13:20

Skulle lige en tur i byen. Men her er St20 varianten:

Stereo20-mods I-schematics.jpg


Og vedhæftet en parts list, med ændrede værdier i blå.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 14. sep 2018 13:37

kj2005 skrev:[
.... hukommelsen skal lige opfriskes...jeg kiggede en del på Yahoo H.J.Leak gruppen for ca 10 år siden. Jeg holder nu på at "lead lack" ,og det at vride fasen forandrede lyden fra min egen kopi af Leak Stereo 50.

Ja det undrer mig ikke. Intet er gratis.

De TCC Metalpack du nævner har jeg aldrig hørt om...det skal tilføjes at jeg ikke har undersøgt den type kondensatorer.

Må siges at undre mig. Det var de caps Leak leverede deres rørslæder med. ;)

Og jeg helt enig i at Alps og kulbaner lyder bedre og mere "rigtigt" :p ...kammeraten har flere reoler med 1/2 og 2W Beyslag modstande :shock:...jeg får lov at samle sammen når han får åbnet kælderen...yes

Heldige dig! - Jeg er kun en lille smule misundelig :Skor:

Single-end forstærkere har jeg tilgode..... det skulle vel være muligt at fremskaffe et par mindre udgangstransformatorer fra en gammel tysk radio eller tilsvarende dansk med JS udgange?
2A3 og B300 forstærkere tager hurtigt form af noget gigantisk, når man går i gang...har jeg set hos kammeraten. Diagram udlægget ser simpelt ud, men pludselig vejer metalklumpen 30kg og "puster" "voldsomme" 10-12Watt ...det kan Stereo 20 også (eller min ECLL800 amp) til et fragment af prisen for en 300B forstærker.


Ja det med jern og store flasker bliver hurtigt omfangsrig. Som en af mine venner sagde, da han var færdig med sin 800 Ohm OTL med EL86: "At en transformerløs forstærker kan være så tung..." - Den vejede 32 Kg.!

....du får lige et glimt af ca. 16-18kg Leak Stereo 50 kopi med "vredet fase" og 23,5Watt RMS (som de sidste ca. 10 år har fristet en tilværelse gemt/ glemt i skabet) ..... 30Watt's alu-modstande på en aluminium's plade....ikke noget med varme katode-modstande her :lol: ... lyden er god fra 4 NOS 7581A "Generalen" :thumbsup:

Jeg er en glad mand....der er ikke meget "larm" fra denne kopi i tomgang :p

Det kan jeg godt forstå! Den er edderm... fed! :OLO:

Og jeg har huseret på Yahoo gruppen siden omkring 1998-99, så mon ikke vi har haft en dunkel fortid der? :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 14. sep 2018 13:46

Her har du et par af de TCC caps:
TCC caps.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 14. sep 2018 14:16


De TCC Metalpack du nævner har jeg aldrig hørt om...det skal tilføjes at jeg ikke har undersøgt den type kondensatorer.

Må siges at undre mig. Det var de caps Leak leverede deres rørslæder med. ;)


Ja, det var lidt af en flovmand :oops:

Når jeg nu fortæller, at jeg aldrig har undersøgt , endsige kigget på de fire TCC "Metalpack" VISCONOL-X , type CP 48N, TCB/TE, som jeg nu sidder med i hånden, må du da tro på mig :lol:

Det eneste jeg har foretaget mig er at måle på dem. De angivne 0,25uF +-20% målte: 0,313uF, 0,312uF, 0,308uF, 0,308uF 0,1uF +- 20% målte: 0,146uF, 0,137uF, 0,136uF, 0,138uF...så hvorfor piller vi dem egentlig ud? :roll:

Jeg tænkte,.... sådan nogle upræcise gamle mølædte kondensatorer skal bare ud, men ingeniør designeren til denne amp har jo indregnet de 20% komponent variationer i ligningen, og sådan var mulighederne anno 1958 hvor Leak stereo 20 blev lanceret.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1415
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » fre 14. sep 2018 15:11

De TCC'ere SKAL måles ud for læk, ved driftsspænding! En 250 KOhm i serie med dem, og du finder ud af hvorfor! ;)
Om de var 250nF eller 330 +/- var nok ikke det der gjorde den store forskel. Det ville højest betyde et lidt lavere cut off i bassen.
Men positiv DC på gitteret af EL84... :oops:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster