Leak Stereo 20 renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tirs 25. sep 2018 07:07

spuncut skrev:Det ser rigtigt godt ud det der :cool1:
Mens jeg husker det skal jeg lige gøre opmærksom på et sikkerhedsfif, der har reddet min røv et par gange: Sæt en 10 Ohm/0,5W, gerne flameproof, i serie med hvert udgangsrørs anode. Modstandene vil virke som sikringer hvis rørene, eller en selv, laver unoder og man beskytter de uvurderlige udgangstrafoer.
MVH Henning


Det fif har jeg ikke hørt om tidligere, men det ligner lidt de 100R 1/4w jeg sætter i serie med +- forsyningen når jeg starter en ny DIY (t-forstærker) op :p

Jeg vil måske forsøge at sænke spændingen med en zener til G2 (ultra lineær) på EL84 for at forlænge levetiden på udgangs rørerne. En kammerat har med godt resultat gjort tilsvarende på sin TVA-1. God lyd og KT88 rør som holder længe! ...det fif er også sikkerhed, men jeg ved ikke om vi beholder den gode lyd fra St20?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tors 27. sep 2018 23:40

Metal film modstande

Metalfilm modstande har et tyndt metallag som resistivt element på en ikke-ledende keramisk krop. De er blandt de mest almindelige typer af aksiale modstande. Andre modstandsdygtige filmtyper er carbonfilm samt tykke og tynde film modstande.
I de fleste litteraturhenvisninger til metalfilm vises normalt en cylindrisk aksial modstand. Imidlertid bruger tynde filmchips modstande samme fremstillingsprincip for metallaget.
Udseendet af metalfilm modstande svarer til carbonfilm modstande, men metalfilm modstande er mht. til stabilitet, nøjagtighed og pålidelighed betydeligt bedre.

Definition af metalfilm modstand

Metalfilm modstande er aksiale modstande med en tynd metalfilm som resistivt element. Den tynde metalfilm er aflejret på en keramisk krop.


Konstruktion

Det resistive element er et tyndt metallag, der sædvanligvis sputteres (forstøves i vakuum og aflejres) på en cylindrisk keramisk kerne med høj renhed. Nogle gange anvendes andre teknikker end forstøvning. Det deponerede metal er kunstigt gjort ældre ved at holde metallet i lang tid ved en lav temperatur. Dette resulterer i en bedre nøjagtighed af modstanden.
Modstandsmaterialet er ofte nikkelkrom (NiCr), men til særlige anvendelser anvendes også andre legeringer såsom tin og antimon, guld med platin og tantalnitrid. Stabiliteten og modstanden er stærkt afhængig af tykkelsen af ​​metalfilmen (50-250 nm). En større tykkelse af laget resulterer i en bedre stabilitet og en lavere modstandsværdi. I begge ender trykkes et metaldæksel over cylinder-enden med forbindelsesledningerne. Herefter opnås den ønskede modstand ved at skære en spiralformet spalte i det tynde metallag. Dette gøres sædvanligvis af lasere, mens man tidligere brugte sandblæsning og slibningsteknikker.
Carbon film modstande bruger den samme teknik til at trimme modstanden. Modstanden er dækket af flere coatinglag, der er bagt individuelt. Belægningen beskytter mod fugt og mekaniske belastninger og har fortrinsvis en høj dielektrisk styrke. Modstandsværdien er markeret med farvekodebånd eller med tekst. Metalfilmmodstandene er tilgængelige med tolerancer på 0,1, 0,25, 0,5, 1 og 2%. Temperaturbestandighedskoefficienten er sædvanligvis lav mellem 50 og 100 ppm / K.

Typiske applikationer

Metalfilm modstande har gode egenskaber for tolerance, stabilitet og TCR. Desuden har metalfilm modstande lave støjegenskaber og en høj linearitet på grund af en lav spændings koefficient. Derfor er det i kredsløb, hvor snæver tolerance, lav temperaturkoefficient og lave støjegenskaber er vigtige, ofte metalfilm modstande som anvendes. Eksempler på applikationer er aktive filtre eller ensretter kredsløb.

Pålidelighed af metalfilm modstande

For en god pålidelighed bør metalfilm modstande normalt anvendes mellem 20 og 80 procent af deres specificerede effektværdi. Pålideligheden øges generelt ved at anvende metalfilm modstande under 50% af nominel effekt.
Men i meget specifikke situationer, ved lavere end 20% af strømstyrken i et fugtigt miljø, falder pålideligheden. Sammenlignet med trådviklede - eller carbon komposit- modstande, er disse metalfilm modstande lettere at beskadige ved spændingsstigninger og strøm overbelastninger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf dfms » fre 28. sep 2018 10:07

Hvordan kontaktpunktet (rød streg) er udført, har vel også en påvirkning af lydkvaliteten.
Havde nogle gamle kulfilm-modstande hvor benene knækede af, der hvor ben og modstands materialet var samlet.

aaaaa.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 28. sep 2018 22:39

Renovering af Leak Stereo 20 nærmer sig en afslutning.

......bypass af 4 x 4,7uF metalliseret poly...ny netbrønd oma....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Fredmarantz » fre 28. sep 2018 23:05

Nordkoreansk militærparade :QQS: Flot flot flot! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 29. sep 2018 10:21

Fredmarantz skrev:Nordkoreansk militærparade :QQS: Flot flot flot! :thumbsup:

Vh
Freddy


Du har ramt "spot on".... tænkte ikke på det, men hvor har du ret...ha,ha.. :lol:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 29. sep 2018 11:04

dfms skrev:Hvordan kontaktpunktet (rød streg) er udført, har vel også en påvirkning af lydkvaliteten.
Havde nogle gamle kulfilm-modstande hvor benene knækede af, der hvor ben og modstands materialet var samlet.



Uanset om metalcylinderen med kontaktpunktet (eller kontaktpunkterne) for modstande er klemt ned over eller brændt fast på keramikbasen, må det have en effekt på de audio signaler som skal igennem. Præcis hvordan de viste cylinder kapsler klemmes på keramikken, må jeg hente information om.
Spørgsmålet om tab af audio signal ved modstandens kontaktpunkter, tager jeg med til næste torsdags møde.

Mit forsøg med at klippe både kulmodstande , kul-komposit og metalfilm modstande over, gav ikke svar på hvordan kontakt cylinderen er hæftet.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Helikon » lør 29. sep 2018 14:10

Jeg skiftede nogle kulmasse-modstande hvor benene stak ind i kulmassen og på den måde fik kontakt. De blev skiftet fordi der havde dannet sig et hulrum omkring omkring kobberbene, der således ikke havde ordentlig kontakt mere. Det eneste der holdt benene på plads var malingen på modstanden. Jeg har gemt dem for nørdernes skyld så de kan se dem, jeg skal tage et billede og poste her
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » lør 29. sep 2018 17:28

Et godt råd, for at afstresse GZ34/5AR4'eren. Sæt et par UF4007 eller lignende i serie med den. De nyere GZ... er bestemt ikke på niveau med de gamle Phillips/Mullard ect...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf spuncut » søn 30. sep 2018 13:26

Nemlig ☺️ så slipper røret for strømpulsen under reverse recovery og holder væsentlig længere.
MVH Henning.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » søn 30. sep 2018 18:20

Sidste lodninger færdiggjort før test opstart med vario-transformer plus en "beskeden" R21. (test 1W)

Opstarten bliver foretaget med udmålte rør GB5751 Sylvania Ia 1,2 /I'a 1,2 ~ S 1,25 /S' 1,30 ,
ECC83 Philips Ia 1,55 / I'a 1,60 ~ S 1,90 / S' 1,90 , ECC83 Philips Ia 1,55 / I'a 1,55 ~ S 1,9 / S' 1,9
4 x TFK, 46mA , 46mA , 47mA, 46mA
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af kj2005 man 1. okt 2018 21:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » søn 30. sep 2018 21:01

Den tre vatter, kan da ikke lodde sig selv ud, skulle uheldet nu være ude...
Og jeg anbefaler endnu en gang de to dioder.

Men hvor jeg glæder mig til at høre din mening! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » man 1. okt 2018 21:09

Nedenstående er Amplabs' forslag til beskytttelse af Leak Stereo 20 , sammen med deres valg af kondensatorer til samme forstærker.

Teksten herunder refererer til viste del-diagram af Leak Stereo 20. Se det originale diagram udsnit her:

http://www.amp-labs.co.uk/ls20fsu.htm

"The schematic bottom left, shows the position of the HT fuse and GZ34 rectifier valve 'protection' diode mods. (Shown by red dots). The diodes help preserve the life of the GZ34 particularly if it is a modern reproduction type."

Uddrag af Amplabs' forklaring af signal overførsel i Leak Stereo 20:

"The subtle differences in the inherent distortion between good quality polypropylene and oil filled coupling capacitors is lower than the noise floor of a stereo 20. In other words, it is too small to be measured when fitted in a Stereo 20 and way below aural perception. The tiny distortion inherent in all capacitors is often greater with some makes of OF than PP or PE capacitors and vice versa. The important point to bear in mind is the relative amount of distortion added by a capacitor is miniscule, compared to the sum of distortions from the music source, the loudspeakers, your own aural system, and rest of the amplifier itself. The capacitor make and whether it is oil filled or polypropylene is the least thing to blame if someone is unhappy with the sound of their system."

Den komplette tekst findes her:

http://www.amp-labs.co.uk/ls20fs%20more%20info.htm

Efter at have set mange forstærkere hvor reparations pengene er anvendt forkert, er Amplabs' meget reelle fremstilling af deres renoverings tilbud et frisk pust :p ..... ~ 200£ eller 1680kr er tilmed et rigtigt godt tilbud på renovering af Leak Stereo 20....godt at viste tilbud kommer fra England. EMO

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf dfms » man 1. okt 2018 21:42

Nu bliver det måske langhåret, men jeg synes rør lyder bedre end dioder. Kan ikke komme med en teoretisk forklaring hvorfor !
Kan godt se det smarte i at beskytte røret med dioder, men ødelægger man ikke så ideen med rør i strømforsyningen ?
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf AnalogBo » man 1. okt 2018 22:24

Jeg holder meget af ensretterrør og dioderne ødelægger ikke ensretterrørets egenskaber.
En solid state fan ville sige at ensretterrøret fuldkommen ødelægger siliciumdiodernes egenskaber.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster