Leak Stereo 20 renovering

Rør i alle afskygninger

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tirs 2. okt 2018 07:38

Ensretterrør lyder godt ......første rørforstærker forsøg med et par EL34 PP og GZ34 skulle trække et par AR3a, gik dårligere end forventet. GZ34 blev erstattet med 8 x 4007 + 2 x 1.500uF/350V...det løste problemet med manglende "punch"...men ikke med samme fine rørlyd .
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Elektronik » tirs 2. okt 2018 08:20

kj2005 skrev:Ensretterrør lyder godt ......første rørforstærker forsøg med et par EL34 PP og GZ34 skulle trække et par AR3a, gik dårligere end forventet. GZ34 blev erstattet med 8 x 4007 + 2 x 1.500uF/350V...det løste problemet med manglende "punch"...men ikke med samme fine rørlyd .
Mvh. Kim


Så kunne man jo benytte 83 Kviksølv ensretter røret og få en smuk blå glød. ;) :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf tctla » tirs 2. okt 2018 11:36

Vedr. kviksølv-ensrettere, jeg har dog kun personlig erfaring med RCA 866A i en Gates/Harris VHF TV-sender, skal man huske, at røret skal være FULDT opvarmet INDEN, man tilslutter vekselspænding fra trafoen til anoden på røret.

Det kører vist lidt af sporet nu vedr. Kim's Leak-renovering ;)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tirs 2. okt 2018 16:57

tctla skrev:Vedr. kviksølv-ensrettere, jeg har dog kun personlig erfaring med RCA 866A i en Gates/Harris VHF TV-sender, skal man huske, at røret skal være FULDT opvarmet INDEN, man tilslutter vekselspænding fra trafoen til anoden på røret.

Det kører vist lidt af sporet nu vedr. Kim's Leak-renovering ;)


Fint nok...det er godt at høre om andre rør....83 Kviksølv ensretter røret ser godt ud :p

Jeg har flere GZ rør liggende...vist nok også et par Mullard. Jeg må se at få målt de GZ rør. :|

Fra den forstærker jeg lavede med fire EL84 pr. side, brugte jeg 2 x 5Y3GT fra Miniwatt i strømforsyningen. Kørte jeg med 5V4G fik jeg lidt højere spænding ( justering af bias igen) men samtidig lige knap så god mellemtone som med 5Y3GT....var min fornemmelse....har du erfaring med ændring af lyd ved forskellige ensretter rør?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf tctla » tirs 2. okt 2018 18:03

kj2005 skrev:....har du erfaring med ændring af lyd ved forskellige ensretter rør?

Mvh. Kim


Hvis det spørgsmål er til mig så: Nej.
Alt hvad jeg har bygget har sand i strømforsyningen.
Det kommer nok til at ændre sig i fremtiden, for jeg har fået fat på adskillige ensretterrør:
Forskellige varianter af 5R4 og 5Y3 samt det "kedelige" helmetalrør 5T4.
Jeg har iøvrigt også nogle NOS Marconi ensretterrør type 6204, se billede.
Det rør kendes IKKE på nettet og i databøger.
Jeg har endog kontaktet Ludwell Sibley (Tube Lore) men med negativt resultat for data.
Har er et rigtig venligt menneske, iøvrigt.
Er der en venlig sjæl her, der har data på fyren, er jeg sikker på, at både Ludwell og jeg vil være meget taknemmelige for disse :thumbsup:
Jeg har hørt forslag til, at røret er 1/2 x 6X5, men savner bekræftelse.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » tirs 2. okt 2018 19:52

tctla skrev:
kj2005 skrev:....har du erfaring med ændring af lyd ved forskellige ensretter rør?

Mvh. Kim


Hvis det spørgsmål er til mig så: Nej.
Alt hvad jeg har bygget har sand i strømforsyningen.
Det kommer nok til at ændre sig i fremtiden, for jeg har fået fat på adskillige ensretterrør:
Forskellige varianter af 5R4 og 5Y3 samt det "kedelige" helmetalrør 5T4.
Jeg har iøvrigt også nogle NOS Marconi ensretterrør type 6204, se billede.
Det rør kendes IKKE på nettet og i databøger.
Jeg har endog kontaktet Ludwell Sibley (Tube Lore) men med negativt resultat for data.
Har er et rigtig venligt menneske, iøvrigt.
Er der en venlig sjæl her, der har data på fyren, er jeg sikker på, at både Ludwell og jeg vil være meget taknemmelige for disse :thumbsup:
Jeg har hørt forslag til, at røret er 1/2 x 6X5, men savner bekræftelse.


6202 twin diode kunne jeg finde i RCA Receiving Tube Manual....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf tctla » tirs 2. okt 2018 21:06

6201, 6202, 6203, 6205, 6206 intet problem, at finde data, men 6204 *HELP*
Selv i gamle AVO rørtester-manualer, som indeholder setup-data for snart sagt alt, hvad der er produceret inden for rør, har de IKKE setup-data for en 6204.
På een af mine egne rørtestere (B&K-667) måler røret som en (enkelt)ensretter, så det antager jeg, at det er.

Nå, men skal vi ikke videre i Kim's Leak-renovering? Jeg vil jo ikke overtage tråden med ligegyldigheder ;)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 5. okt 2018 11:37

dfms skrev:Hvordan kontaktpunktet (rød streg) er udført, har vel også en påvirkning af lydkvaliteten.
Havde nogle gamle kulfilm-modstande hvor benene knækede af, der hvor ben og modstands materialet var samlet.

aaaaa.jpg


Mht. lydkvalitet i forbindelse modstande havde vi emnet oppe i vores torsdags hifi-klub.

Min kammerat underviser i komponent teknologi på DTU, og han fortalte, at ved både trådviklede og metalfilm modstande er der en potentiel risiko for signal tab, hvor modstandens trådender er hæftede til modstanden.

En typisk fejl ved montering af aksiale modstande:

Eksempelvis skal man være forsigtig ved montage og undlade at vride eller bøje trådenderne som er hæftede på cylinder kapslerne, der er presset ud over keramik basen. Man bør tage en spidstang og holde modstandens trådende fast, for derefter at bøje selve tråden på ydersiden af spidstangens holdepunkt. På den måde undgår man at vride i cylinder kapslen hvor tråden er hæftet.

Radiometer

Ifølge de oplysninger jeg fik, har det danske firma Radiometer, som det eneste i verden, måleopstillinger som kan vise tabet og støj i overgangen mellem kapsel og keramik i en aksial metalfilm modstand, eller for den sags skyld i alle andre elektriske overgange med så mange nuller efter kommaet.

Gamle komponenter

Han fortalte videre, at de produktions metoder man bruger i dag til fremstilling af SMD komponenter er langt, langt bedre end de "gamle" komponenter vi bruger som f.eks. aksiale modstande med trådender , og aksiale kondensatorer med mærkelige substanser indeni.

Sidste hit er nogle nyudviklede SMD tantalkondensatorer og en ny type SMD kondensator jeg ikke kan huske navnet på....men den kunne ikke bruges til rør.

Så fik vi den :p
Senest rettet af kj2005 lør 6. okt 2018 11:53, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » fre 5. okt 2018 13:01

Første opstart efter udskiftning af alle komponenter med et par modstande over HT-terminalerne gik godt. :p

Langsom opstart med vario-transformator og holde øje med røg.....R21 på 1W var for lille og den begynde at ose lidt..... ca. 17 volt lå der hen over modstanden og med ca.170mA blev der afsat ca. 2,89Watt...så på med den nærmeste 100R som lå her...5W.....forstærkeren var oppe og køre.

Det ser ud til, at den lidt besværlige udmåling af alle komponenter betyder pæne ensartede spændinger for begge kanaler. Yes.....nu tør jeg ikke sige om det holder, men umiddelbart ser det godt ud.

Senere kommer frekvenserne.........
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf dfms » lør 6. okt 2018 12:20

Jamen det ser jo fortsat rigtig godt ud :thumbsup: .

P.s. Altid rart med rigligt af multimeter :p .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf spuncut » lør 6. okt 2018 14:37

Det kan være en god idé at elevere idet den ene glød-halvdel ligger på 0v. Elevations spændingen skal have en god størrelse lyt til stel for at kortslutte brumbidraget fra trafoens viklingskapacitet.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 6. okt 2018 16:06

Så kom der sinuskurver igennem fra begge Leak Stereo 20's kanaler på oscilloskopet :p

Nå...startede med 1000Hz bare for at få billede frem på "fjernsynet"............sinus'en var dobbelt så stor fra venstre kanal :shock: .....første tanke: De skæve modstande som sad i Leak'en da jeg hentede den....havde de alligevel ødelagt en udgangstrafo..???...det var tak og lov ikke tilfældet
De to Leak OP-trafo'er er spejlvendt og jeg havde sat den ene "plug" i 16 Ohm og den anden i 4 Ohm :oops: jeg fik kun ca. halvt signal fra 16 Ohm's udtaget ...det var flovt...

Alle høje spændinger ligger meget præcist indenfor 1 volt eller 2 . Det hjælper at udmåle alle rør:

Jeg havde 7 Watt modstande på OP udgangene så derfor kun 28mVAC:

H kanal 27,9 mVAC ind ~ 2,911 VAC ud FB 2,955VAC forstærkning = 104 eller "gylp" 40dB
...ja, flere målinger viste det :shock:
V kanal 27,9 mVAC ind ~ 2,923 VAC ud FB 2,965VAC
Som jeg målte det ligger minus 3 dB punktet ved omkring 56,7 kHz ...sinus'en er stadig pæn over 100kHz

Mangler fødder som kan hæve chassis'et lidt op fra bordpladen :Tanke: hmmm..

Jeg er glad for min gamle Leak. Nu må turen komme til en værdig forforstærker til Leak Stereo 20. Foreløbig må jeg finde noget med rør, så jeg kan høre Stereo 20 :p

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf Tonni » lør 6. okt 2018 16:09

TILLYKKE! - Men som skrevet tidligere, er den R21 bevidst beregnet som en smeltesikring, og skal derfor være en 3W. Derved kan den lodde sig selv ud, hvis forstærkeren begynder at trække for meget anodestrøm. Også derfor den ikke må loddes i øjerne, men skal hænge i tinnet!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 6. okt 2018 16:13

dfms skrev:Jamen det ser jo fortsat rigtig godt ud :thumbsup: .

P.s. Altid rart med rigligt af multimeter :p .


Når man reparerer kammeratens TVA-1 med 580 - 600 VDC på anoderne, begynder røgen hurtigt hvis en katodemodstand - eller noget andet bliver træt :QQS:

...og da der er fire rør sådan en PP-forstærker, så må der også mindst fire multimetre til :p
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Leak Stereo 20 renovering

Indlægaf kj2005 » lør 6. okt 2018 16:32

Tonni skrev:TILLYKKE! - Men som skrevet tidligere, er den R21 bevidst beregnet som en smeltesikring, og skal derfor være en 3W. Derved kan den lodde sig selv ud, hvis forstærkeren begynder at trække for meget anodestrøm. Også derfor den ikke må loddes i øjerne, men skal hænge i tinnet!


Tak, jeg har ikke en 3W trådmodstand liggende, men jeg må se at finde en. Det er jo beregnet meget fint fra Leak med de 3W... da forstærkeren trækker ca 170mA ligger den afsatte effekt på 2,89Watt :thumbsup:

De to loddeøjne er fra fabrikken leveret "åbne". Fjerner man loddetinnet og bruger en kærvefil til at udvide øjets åbning, kan man roligt lodde benene i de åbne øjer. Jeg har lavet forsøg med at opvarme en modstand tidligere, og det fungerer...modstanden lodder sig selv ud :p

Som forsøg har jeg tænkt at erstatte modstanden med en mindre spole. Leak sparede nok lidt på komponenterne både pga. pris og vægt da Stereo 20 og de andre Leak forstærkere blev udbudt til salg?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster