Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Rør i alle afskygninger

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Sorenki » tirs 25. sep 2018 10:33

Mange tak for alle de gode input!
Som jeg skrev i det oprindelige indlæg så vil jeg gerne forstå teknikken bagved, og høre folks tanker vedr. de forskellige måder at køre med 110v apparater.

Jeg er meget glad for at få udpenslet det lovlige aspekt af modifikationer også - det er jo vigtigt at have med!
Som nævnt, så var emnet her inspireret af at jeg sad og savlede, jeg har ikke planlagt indkøb eller har et konkret behov med et apparat foran mig, men jeg er nysgerrig på de tekniske forklaringer, muligheder og argumenter - fx det lovlige aspekt af at ændre den elektriske konstruktion: det anede jeg faktisk ikke.

Men jeg vil gerne spørge lidt mere ind; jeg er ikke tekniker, så jeg håber nogen af dem med en bedre teknisk kunnen, kan forklare hvad det er der sker (eller kan ske), på en måde så jeg forstår det.

Nillerviborg skrev: Det meste udstyr vil brumme ( Mekanisk ) og blive varmere ved 50Hz drift - Der mangler Jern i kernen, og den vil typisk mættes ganske meget før.


Ligesom Freddy vil jeg gerne høre om man kan afgøre hvorvidt en trafo har nok jern til at håndtere 50hz drift - og når man snakker trafoer, er der så måder at afgøre hvad "varmt" er?

Nillerviborg skrev:Hvir ikke udstyret er dimensioneret til 220/110 // 50/60 hz drift, så smid det ud og købe noget rigtigt - Alternativt, få lavet en rigtig trafo til udstyret, og opgrader hele strømforsyningen +16,6%.

De 16,6% - hvordan skal de forståes - er der en 16,6% større strøm igennem strømforsyningen ved 50hz vs 60hz med samme voltage, eller hur?

Helikon skrev:Hvis man partout vil så findes der nogle typer UPS'e der kan stilles i frekvens, anskaf sådan en og en trafo der kan halvere vores netspænding, vær opmærksom på at UPS og trafo mindst skal være dimensioneret til den effekt det tilkoblede udstyr aftager.

Dette lyder jo som (omend bekosteligt) den "rigtige" løsning, hvis man partout vil kunne køre med 110v udstyr her i landet. Anskaf en frekvensomstillelig UPS i en rigelig stor størrelse og smid en stepdown trafo derefter.
Der er ikke mere til det? - der kan ikke være en negativ indvirkning af en UPS på udstyret ellers?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf spuncut » tirs 25. sep 2018 11:15

Hej Søren.
For temperaturer på alt elektronik gælder der typisk den regel at man skal kunne røre ved det uden at brænde fingerne. Det vil sige en maksimal temperatur på ca. 70 grader.
Når netfrekvensen falder fra 60Hz til 50Hz skal kondensatorene i strømforsyningen kunne holde spændingen længere tid for at levere den samme ripplespænding (den rest af 100Hz der ligger overlejrer jævnspændingen). Ripplespændingens kurveform bevirker muligvis at en frekvensreduktion på 20% kræver en forøget kapacitet i strømforsyningen på 16,6%, det har jeg ikke regnet på men det kan være at nillerviborg har.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Helikon » tirs 25. sep 2018 17:30

Det SKAL være en "on-line" eller "double conversion" ups, det er det samme.
et eksempel på det er inden for det opnåelige
https://www.guloggratis.dk/elektronik/c ... 3000rt-lcd
datablad
https://powerwalker.com/datasheets/Onli ... %20LCD.pdf
trafo
https://www.dba.dk/transformator-ringke ... 001743500/
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf aqrannes » tirs 25. sep 2018 21:46

Tør man spørge hvilken forstærkere du drømmer om?

På min amerikanske fisher 500c som køre 110v står der nemlig 50-60 cycles, så om de har solgt den i et land med 110v 50hz ved jeg ikke, men det kunne det jo tyde på.
AugustQR.
Brugeravatar
aqrannes
 
Indlæg: 140
Tilmeldt: 30 apr 2010
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: 9900 - Frederikshavn

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. sep 2018 22:02

ja - men altså det kunne jo tyde på, at vi, når vi forelsker os i noget grej, som oprindeligt kommer fra et 110V (117V) - land med 60 Hz netfrekvens, at man lige får vished for, at der på typeskilt/strømforhold er skrevet som ca. dette billede? Så er man vel på sikker grund? Forforstærkeren på billedet kan ikke omstilles til 234V-drift - men levner i det mindste en oplagt mulighed for, at man uden at bekymre sig, kan sætte den på en stepdown på vort eget lysnet uden Special UPS el.lign....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Sorenki » tirs 25. sep 2018 22:36

aqrannes skrev:Tør man spørge hvilken forstærkere du drømmer om?

På min amerikanske fisher 500c som køre 110v står der nemlig 50-60 cycles, så om de har solgt den i et land med 110v 50hz ved jeg ikke, men det kunne det jo tyde på.

Hej August - det er ikke møntet på nogen specifik forstærker. Men jeg vil gerne forstå de tekniske implikationer og og deraf mulige løsninger, for at kunne køre med grej, uanset produktionsland.
Jeg er sikker på, jeg kunne få hjælp til hvad der ville være bedst, i hvert scenarie hvis jeg spurgte til fx en Fisher sa-300, en Marantz Model 8 eller en Mcintosh 240. Men jeg vil gerne kende mellemregningen, “do’s” And “don’ts”.
Gode tips - retningslinjer, lovgivning osv er guld her - men vigtigst for mig er “hvorfor” :)

Også så andre kan drage nytte!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Fredmarantz » tirs 25. sep 2018 23:04

Her et eksempel på strømforhold af den slags, hvor man bør blive forsigtig ?

Vender forkert, men klik og det vender rigtigt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster