Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Rør i alle afskygninger

Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Sorenki » man 24. sep 2018 13:32

Hej folkens
Dette er et spørgsmål af ret generel karakter, der udsprang af en undren og research ind i amerikanske Fisher rør-sluttrin (måske man skulle lege med en sådan på et tidspunkt?).
Jeg faldt dog over at en del af disse ældre amerikanske rør-ting er bygget til 110v og ikke umiddelbart har mulighed for på apparatet at stille dem om til 240v.

Jeg vil derfor spørge bredt ud til de mere teknisk-dygtige rør-folk for at høre hvad man kan/bør gøre i denne situation.

Jeg tænker at man jo kan anvende en step-down/Vario trafo fra 240 til 110v - dog ville en sådan ikke påvirke frekvensen på lysnettet, så det vil fortsat være 50hz og ikke 60, som jeg formoder en del grej er bygget til (selvom der på nogle ældre står 50-60hz) - er frekvensen et problem? - teoretisk og praktisk? - kan det være et problem ved nogle konstruktioner modsat andre? (fx de apparater hvor der står 50-60hz mod nyere "rent" 60hz maskiner?)

Hvis man anvender en stepdown ville belastningen vel også stige- så altså trafoen skal kunne holde til en ordentlig omgang ampere?

Er der andre muligheder? - en ny strømforsynings-trafo er jo foruden at være uoriginal, måske umulig at konstruere/finde- hvad er "bedste løsning" i jeres optikker?

kort sagt, jeg vil egentlig gerne have lidt viden, tanker og input i det her emne. Jeg går så småt og forelsker mig i nogle ældre rør-ting, men må konstatere at der er et tomrum i min viden, og hvorend vejen går synes jeg der må være nogle konkrete faktorer man skal overveje.

Jeg håber tråden kan indeholde generel teknisk viden, så det ikke bare handler om at jeg finder det perfekte "fit" - men også andre med lign. fascinationer kan drage viden og nytte.

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf hificlassic » man 24. sep 2018 13:53

Der er rigtig mange der anvender 110v forstærkere, pladespillere etc med en step-down helt uden problemer. Jeg kender et par enkelte der konsekvent har fået lavet nye trafoer til Fisher grej, og jeg har selv fået det gjort en enkelt gang til en Audio Research. Det er dyrt og besværligt. Det øger ikke gensalgsværdien, men ser pænere ud hjemme i stuen. Så hvis du kan leve med en step-down så gør det.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Sorenki » man 24. sep 2018 14:41

Tak for input Verner og dine egne erfaringer med at få lavet nye trafoer.
Er der noget specielt man skal være opmærksom på i den forbindelse? - gætter på det ikke er hyldevare - hvem kontakter man?

Jeg vil dog stadigvæk gerne have input om der er faldgruber man skal være klar over ift at anvende step-downs. Jeg mindes at huske nogle former for pladespillere havde problemer med step-downs, da motoren begyndte at brumme, kørte din ikke på korrekt frekvens.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Fredmarantz » man 24. sep 2018 15:32

Jeg har haft det spændt for primært Marantz-udstyr (rør) og andet 110V's .....og det med step-down uden yderligere fungerer fint. I servicemanualerne til nævnte udstyr er der vedr. Reel omstilling til 234V volts-drift intet nævnt vedr. frekvensen. Der er blot nævnt omstilling ved at flytte rundt på nogle trafoviklinger og montere en anden hovedsikring.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Skorpio » man 24. sep 2018 15:59

Normalt vil en "omformer" ikke give problemer, men i enkelte tilfælde kan det godt. Er nettrafoen dimensioneret til kanten ved 60Hz, kan den blive for varm ved 50Hz drift (lavere frekvens kræver mere kærne).
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf MaxJ » man 24. sep 2018 16:40

Det bedste er nok at pille trafoen ud og få lavet en magen til bare med 230v primær. En stepdown kan også være træg i det og ikke levere strøm nok, hurtigt nok. Det har jeg selv prøvet.

Man kan jo evt. får lavet 110v udtag på den så den kan bruges i Usa.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Helikon » man 24. sep 2018 17:49

Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Nillerviborg » man 24. sep 2018 20:19

- Hvis noget udstyr - fx. pladespillere er synkroniseret op mod Netfrekvensen, er de reelt ubrugelige med mindre man sidder på en 60HZ.
Det meste udstyr vil brumme ( Mekanisk ) og blive varmere ved 50Hz drift - Der mangler Jern i kernen, og den vil typisk mættes ganske meget før.
Hvir ikke udstyret er dimensioneret til 220/110 // 50/60 hz drift, så smid det ud og købe noget rigtigt - Alternativt, få lavet en rigtig trafo til udstyret, og opgrader hele strømforsyningen +16,6%.
Det er i øvrigt ikke lovligt. - Underforstået, du bærer selv hele ansvaret, og der er en umådelig stor risiko for at i tilfælde af "shit Happens" vil forsikringen ikke dække - og producentens ansvar vil heller ikke.
Et værksted bør osse kategorisk benægte og arbejde på det, da de qua deres CVR-Nummer og "profesionelle status" overtager ansvaret.

- But' that's just my five cent's....
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 596
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Sorenki » man 24. sep 2018 20:25

Nillerviborg skrev:- Hvis noget udstyr - fx. pladespillere er synkroniseret op mod Netfrekvensen, er de reelt ubrugelige med mindre man sidder på en 60HZ.
Det meste udstyr vil brumme ( Mekanisk ) og blive varmere ved 50Hz drift - Der mangler Jern i kernen, og den vil typisk mættes ganske meget før.
Hvir ikke udstyret er dimensioneret til 220/110 // 50/60 hz drift, så smid det ud og købe noget rigtigt - Alternativt, få lavet en rigtig trafo til udstyret, og opgrader hele strømforsyningen +16,6%.
Det er i øvrigt ikke lovligt. - Underforstået, du bærer selv hele ansvaret, og der er en umådelig stor risiko for at i tilfælde af "shit Happens" vil forsikringen ikke dække - og producentens ansvar vil heller ikke.
Et værksted bør osse kategorisk benægte og arbejde på det, da de qua deres CVR-Nummer og "profesionelle status" overtager ansvaret.

- But' that's just my five cent's....

Hej Lars - mange tak for input - det giver jo god
Mening, omend det står i kontrast til andre ytringer.
Jeg er jo intersseret i at lære, så hvis vi nu er rent tekniske og graver lidt i det, kan man så afgøre om der er jern nok i kernen, til forsvarligt at køre med en stepdown trafo?

Alternativt så læser jeg ud fra dit indlæg at eneste måde ellers ville være at få fremstillet en dansk dimensioneret trafo (hvis man altså partout vil køre med et 110v apparat)- er det korrekt forstået, eller er der andre problemer forbundet dermed?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Gah » man 24. sep 2018 21:34

Som gammel tekniker med lidt erfaring på dette område, så kan jeg kun tilslutte mig det Nillerviborg skriver, der er chance for en meget varm og mekanisk brummende trafo.
Jeg ville ikke give mig i kast med et sådant projekt, og hvis du senere vil sælge, så er ansvaret dit, eller det firma som du eventuelt kunne lokke til at udføre “fusk” modifikationen.
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Fredmarantz » man 24. sep 2018 22:04

Tør jeg mon tolke skriveriet derhen, at hvis der er jern nok, vil problemet reduceres i takt med overskuddet af jern? Altså hvis det er nogle trafoer med masser af jern - hvor der ikke er sparet, bør man ikke bekymre sig vedr. frekvensen? Hvis man nu ikke ved, om trafoerne er dimensioneret voldsomt nok - så er man selvfølgelig lidt ude på noget snavs........

Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg apparater, som oprindeligt har været stillet til 117V og jeg har kørt disse med skillevario/stepdown (RT10) samt en RFT 10A- skillevario/stepdown uden problemer i en årrække. senere har jeg fået dem omstillet til 234V - som man ifølge SM kan gøre ved at flytte et par ledninger på en terminal block i apparatet og skifte sikringen. Dette har jeg ligeledes kørt problemfrit med i en årrække

Jeg synes at kunne læse i Lars' indlæg, at der tales om "der mangler jern i kernen" - og "Hvir ikke udstyret er dimensioneret til 220/110 // 50/60 hz drift". Dette bringer mig til at tro, at hvis det sidder en nettrafo af anselige dimensioner, behøver man ikke være nervøs. Mine nettrafoer (som sidder i omtalte udstyr) bliver ca. 45-50 grader ved langtidsdrift.

Er man ude i noget sparsomt fremstillet udstyr, hvor trafoerne synes relativt små og lette - bør man være på vagt?

Ligeledes spørger jeg lige: Taler vi tunere og preamps, behøver trafoerne vel ikke være så voldsomme? - eller er det ligemeget?

Hvad sker der hvis uheldet er ude? - sikringen går? - apparatet overophedes (trafo) og trafoen brænder over? - og hvad sidder sikringen der så for?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Helikon » man 24. sep 2018 22:18

Jeg sekunderer også Nllerviborg og Gah
Fusker man inde i apparatet er det konstruktive ændringer det ikke er typegodkendt med = ulovligt og kan være strafbart hvis huset brænder og /eller nogen kommer til skade. Det er sikkerhedsstyrelsen domæne det her og de slår hårdt hvis det er.

Hvis man partout vil så findes der nogle typer UPS'e der kan stilles i frekvens, anskaf sådan en og en trafo der kan halvere vores netspænding, vær opmærksom på at UPS og trafo mindst skal være dimensioneret til den effekt det tilkoblede udstyr aftager.

Men altså hold fingrene ude af apparaterne i den her forbindelse!
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Helikon » man 24. sep 2018 22:24

Hvis udstyret fra fabriken kan stilles om til 220v drift er det dimensioneret til det europæiske elnet med 50 Hz, det vil ikke give problemer. Udstyr udelukkende beregnet til det amerikanske hjemmemarked er ikke dimensioneret til 50 Hz uanset trafoens størrelse.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf 2Bak » tirs 25. sep 2018 07:32

Der er en step-down trafo til salg på Brugtgrej:
https://div.brugtgrej.dk/annonce/155658
2Bak
 
Indlæg: 57
Tilmeldt: 09 feb 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Amerikanske Rørforstærkere og det danske lysnet

Indlægaf Elektronik » tirs 25. sep 2018 09:09

Hvis man ser på diagrammet på sit apparat og kan konstatere at der kun benyttes DC.
Så er det ikke sværere at lave et extern trafo/switchmode som leverer de ønskede DC spændinger til apparatet. med lidt fingersnilde kan man lave et pænt multistik på bagsiden af apparatet, som eliminerer fejl tilslutning. ;)
Man skal kun gøre det hvis man har et meget specielt og sjældent apparat. ;)

Har et speciel 400 disc CD karrusel afspiller med mulighed for MP3 Playback (som også kan læse brændte CD'ere), som kun var lavet "Over there" købte et ringkerne stepdown trafo. Jow jow den bliver lidt lun, men påvirker på ingen måde min CD Karrusel afspiller. ;)

Sorry folks. er ikke til Vinyl og rillefræsere, da de er umulige at bruge og afspille ved høj volumen (Bas woblen). :(
Elektronik
 

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster