Capacitor Sound

Rør i alle afskygninger

Capacitor Sound

Indlægaf tctla » ons 26. sep 2018 08:00

I forbindelse med renovering eller simpel reparation af vintage udstyr, opstår der ofte forvirring om, hvilke komponent-fabrikater, man bør anvende.
Om kondensatorer, er det sagt, at de har stor indflydelse på den resulterende lydsignatur. Især selvfølgelig, hvis de sidder i signalvejen.
Modstande siges også, at kunne påvirke lydkvalitet og støjniveau.
Meget gætværk, og megen (over)tro, men ganske få hårde fact's.
Og dog, for tidsskriftet Electronics World kørte i 2002~2003 en artikelserie af Cyril Bateman, hvor der blev gået til stålet vedr. kondensatorer.
Disse artikler kan anbefales til, at forsøde de kommende mørke vinter-aftener og som et reelt alternativ til "Vild med Dans" og "Hammerslag" :thumbsup:
Hent dem her:
https://web.opendrive.com/api/v1/downlo ... f?inline=1
Bateman har skrevet mange andre gode artikler om passive og aktive komponenters opførsel ifb. med lyd.
Hvis du bliver grebet af situationen, og måske helt overvejer, at nedprioritere tosse-kassen, kan du her downloade rigtig meget mere fra Batemans hånd:
https://share.orange.fr/#q61DVmfN7G255999fc6c

Desværre kommer der ikke flere goodies fra den kant. Bateman døde i 2015. R.I.P

Indslaget kan naturligvis flyttes, hvis det bedømmes til, at høre hjemme et andet sted.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Capacitor Sound

Indlægaf KlausM » ons 26. sep 2018 09:08

Den glæder jeg mig til at læse.

Der er jo også klassikeren, der virkelig satte kondensatorers indvirken på lyden på dagsordenen, "PICKING CAPACITORS" af Walter G. Jung and Richard Marsh fra 1980:

http://www.reliablecapacitors.com/pickcap.htm

Og folkene bag hjemmesiden "Humble Homemade Hifi" har lyttetestet rigtig mange kondensatorer og graderet dem:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Capacitor Sound

Indlægaf kj2005 » ons 26. sep 2018 18:13

Det arbejde som Cyril Bateman gjorde for at undersøge komponenters påvirkning af audiosignaler, ser jeg også frem til at læse.

Jeg har altid haft en forestilling om, at vi ved lyttetests ikke er helt objektive, og at vi påvirkes af andre faktorer end højttalernes lydbølger eller de refleksioner som opstår pga. lytterummets udformning .

Ord som "hårde facts" passer godt til mine idéer om konstruktion af gode forstærkere med enten rør eller transistorer.

Jeg er spændt på, om nævnte Richard Marsh er Richard N. Marsh, som konstruerede en fremragende moving coil amp med et besynderligt kredsløb? En moving coil forstærker som i mange år fik det bedste ud af en Ortofon Jubilæum MC30 :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Capacitor Sound

Indlægaf Sorenki » ons 26. sep 2018 19:03

kj2005 skrev:Jeg er spændt på, om nævnte Richard Marsh er Richard N. Marsh, som konstruerede en fremragende moving coil amp med et besynderligt kredsløb? En moving coil forstærker som i mange år fik det bedste ud af en Ortofon Jubilæum MC30 :p

Mvh. Kim

Kan du fortælle, hvad step-up'en hedder? - det lyder spændene!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Capacitor Sound

Indlægaf kj2005 » ons 26. sep 2018 20:53

Sorenki skrev:
kj2005 skrev:Jeg er spændt på, om nævnte Richard Marsh er Richard N. Marsh, som konstruerede en fremragende moving coil amp med et besynderligt kredsløb? En moving coil forstærker som i mange år fik det bedste ud af en Ortofon Jubilæum MC30 :p

Mvh. Kim

Kan du fortælle, hvad step-up'en hedder? - det lyder spændene!


Kig på transistor siderne her på Vintagehifi, så vi ikke blander rør sammen med andet...
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Capacitor Sound

Indlægaf KlausM » ons 26. sep 2018 21:28

kj2005 skrev:Kig på transistor siderne her på Vintagehifi, så vi ikke blander rør sammen med andet...

Ja, for ikke at snakke om kondensatorer?!?!

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Capacitor Sound

Indlægaf kj2005 » ons 26. sep 2018 21:52

KlausM skrev:
kj2005 skrev:Kig på transistor siderne her på Vintagehifi, så vi ikke blander rør sammen med andet...

Ja, for ikke at snakke om kondensatorer?!?!

Mvh Klaus


..... kan vi ikke tale om kondensatorer i rør-afdelingen? ...så må tråden jo bare flyttes? ;)

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Capacitor Sound

Indlægaf tctla » tors 27. sep 2018 14:04

Som jeg skrev tidligere, så flyt endelig indlægget, hvis det er malplaceret.
Dog synes jeg, at mange rørentusiaster kan have megen/nogen fornøjelse af, at studere Batemans artikler.
Det samme naturligvis for Solid-State følgere.
Nu var det mest Kim's aktuelle Leak Stereo-20 renovering, og reflektioner herover, der triggede mig til at huske artiklerne.
Derfor røg indlægget i Rør-grej grenen.
I en selvstændig tråd fordi, jeg synes informationerne er så vigtige, at de bør være til at finde igen.
Det er måske ikke så nemt, hvis de er gemte inden i en anden tråd.

Tak iøvrigt for sidst, Kim :OLO:
De 4 "mærkelige" rør med Oktal-sokkel hvor kun 2 ben var monteret, er Glow Modulator rør.
Brugt i gl. (~1940) Fax-maskiner, som jeg forstår.
De har en underlig glød som farvemæssigt lidt ligner OA2 stab.rørene.
Her er data: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 1/1B59.pdf


Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Capacitor Sound

Indlægaf kj2005 » tors 27. sep 2018 15:05

tctla skrev:Som jeg skrev tidligere, så flyt endelig indlægget, hvis det er malplaceret.
Dog synes jeg, at mange rørentusiaster kan have megen/nogen fornøjelse af, at studere Batemans artikler.
Det samme naturligvis for Solid-State følgere.
Nu var det mest Kim's aktuelle Leak Stereo-20 renovering, og reflektioner herover, der triggede mig til at huske artiklerne.
Derfor røg indlægget i Rør-grej grenen.
I en selvstændig tråd fordi, jeg synes informationerne er så vigtige, at de bør være til at finde igen.
Det er måske ikke så nemt, hvis de er gemte inden i en anden tråd.

Tak iøvrigt for sidst, Kim :OLO:
De 4 "mærkelige" rør med Oktal-sokkel hvor kun 2 ben var monteret, er Glow Modulator rør.
Brugt i gl. (~1940) Fax-maskiner, som jeg forstår.
De har en underlig glød som farvemæssigt lidt ligner OA2 stab.rørene.
Her er data: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... 1/1B59.pdf


Mvh,

/Torben


Fra min synsvinkel er det fint, vi har en tråd, der omhandler forskellige metoder til fremstilling af film - eller papir/olie kondensatorer beregnet til signal overførsel....meget gerne til rør.... Bare vi ved, hvor tråden befinder sig på Vintagehifi.

Og tak for besøget Torben :p ...nu har du helt sikkert noget at måle på et stykke tid fremover :lol: PS. så skal du "bare" skaffe en faxmaskine fra ca 1940 :thumbsup:

Efter vi forleden talte om kondensatorer, er der dukket et spørgsmål op som lyder:

"Are Your Capacitors Installed Backwards"?

Vi taler om hvorvidt filmkondensatorer som f.eks. "orange drops" er isat "baglæns" i forhold til signalretning og reference til stel?? ...mange erfarne elektronik folk har aldrig tænkt dette som et problem, mens andre taler om en forstærker som "støjer" mindre eller slet ikke, hvis en upolariseret filmkondensator sidder rigtigt i signalretningen???

Se Youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=BnR_DLd1PDI

Er det "voodoo magi", eller er der noget om snakken? Jeg har ikke fundet en forklaring eller oplysninger om opolariserede filmkondensatorer, som kan loddes "baglæns" i signalretningen?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Capacitor Sound

Indlægaf Tonni » tors 27. sep 2018 18:30

Det har altid været god latin at ligge yderfolien til laveste impedans. Det fik jeg allerede at vide, da jeg snakkede med en radiomekaniker fra den gang der ikke fandtes sandstumper... Det er vel 35 plus år siden...
Så noget nyt er det vel ikke?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Capacitor Sound

Indlægaf spuncut » tors 27. sep 2018 21:57

Nå da :Tanke: Jeg havde ellers den opfattelse at der var bred enighed om at den sorte markering angav hvilket ben der havde forbindelse til yderfolien. Der kan man bare se.
Det er dog misvisende at bruge begrebet "polariseret", da det har noget at gøre med hvilket ben skal have højere spænding end det andet. Som Tonni ganske rigtigt skriver bør kondensatorens ydre lag forbindes til den laveste impedans. Hvis det ene ben skal lægges til stel er der ikke noget at tage fejl af, yderlaget skal til stel, således at yderlaget virker som en stelforbundet skærm. Hvis kondensatoren anvendes midt i kredsløbet skal yderkappen vendes mod den side der bedst kan absorbere opsamlet støj og det er den side med den laveste impedans til stel. Som Mr. Carlson ganske rigtigt viser har en anode typisk lavere impedans til stel end et styregitter, derfor bør kondensatorens yderlag lægges til anoden for at opnå lavest mulig støjpåvirkelighed. Men at kalde det for polarisering holder ikke da det er en impedansforskel der bestemmer hvilken vej kondensatoren bør vende og ikke en spændingsforskel.
Det er foresten en vildt fed og velassorteret vintageinstrumentering Mr Carlson har sig:
https://www.youtube.com/watch?v=7A_NqNyvaBM
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Capacitor Sound

Indlægaf kj2005 » fre 28. sep 2018 11:17

I forbindelse med et spørgsmål om hvorvidt en filmkondensator kunne loddes ”baglæns” i signalvejen, nævnte jeg intet om en nyhed ( fra plus 35 år siden). Ønsket var at opklare, hvorfor elektronerne foretrækker én løberetning i et dielektrikum frem for en anden retning af elektronstrømmen?

.... fra hifi klubben, omskrevet så jeg forstår:

Der findes forskellige dielektrika og ledere som afhængig af deres elektriske evne til at lede strøm inddeles i kategorier.
Kobber som metalleder har atomer, hvor de yderste elektroner kun er løst knyttede til deres atom. I kobberet er de løse elektroner ikke bundet op til et enkelt atom, men de er elektroner som kan springe imellem alle atomer. Påtrykker vi en spænding, så der opstår et elektrisk felt, vil mange ledningselektroner eller frie elektroner ”gå på opdagelse” i kobberet, som dermed forårsager den elektriske strøm.

Alle dielektrika har elektroner som hver især er knyttet ét bestemt atom, godt nok hvor elektronerne har eftergivende kræfter, som kan påvirkes elektrisk.
Påvirker vi rundt om elektronerne med et elektrisk felt, vil elektronerne ændre position hen imod det elektriske felts retning, således at skyen af de mange elektroner kommer til at ligge forskudt i begge ender af atomets kerne.
På den måde opstår der en negativ ladet ende og en posistivt ladet ende af atomet. Når det sker, er det beskrevne atom og det dielektrikum som atomet befinder sig i blevet polariseret.

Atomer som polariseres har samme retning, som betyder, at en pladekondensator som består af et polariseret dielektrikum, har et positivt ladningsoverskud på den ene flade og et negativt overskud på den anden flade. Begge overfladeladninger kaldes knyttede ladninger, fordi årsagen til nævnte ladninger er elektroner, som hænger fast på deres tilhørende atomer.

Mange knyttede ladninger inde i et dieelektrikum vil mindske det elektriske felt, og derfor kan pladekondensatorer og de dielektrika vi arbejder med idag lagre betydeligt højere elektronladninger end den samme kondensator fyldt med (tom) luft .

Der er en årsag til at papir/olie kondensatorer fylder godt op.

...min viden rakte ikke til retningsbestemte elektroner,og emnet blev taget op i torsdag hifiklubben .... spuncut løber med roserne . :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster