Ortofon model 591

Rør i alle afskygninger

Re: Ortofon model 591

Indlægaf The Canadian » tors 29. nov 2018 03:19

X-ray skrev:
The Canadian skrev:
X-ray skrev:Fandt lige dette - og ser at de hér bliver kaldt 216-grader og ikke 210, som jeg tidligere skrev...(syntes egentlig det lyder forkert med 216 - mon ikke det er en fejl)
https://www.elextra.dk/details/H44562/din-forlaenger-4-pol-hun-multistik-216-plasthus

Det nok mere dem her -
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tartpage=2

Det tror jeg ikke... ;)


Sorry, men du linker til HUn stik og jeg til Han stik ... Det er han stik der skal brugs til at forbinde til forstærkeren, så jo :)
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Ortofon model 591

Indlægaf ferr31 » tors 29. nov 2018 07:00

Det er hun stik der bruges til højttalerne
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Alubrian » tors 29. nov 2018 16:23

Fredmarantz skrev:Jeg har faktisk de viste tyske netstik - og også en KS601 - så det vil jeg lige prøve af ved førstkommende lejlighed- blive næppe før torsdag aften.

Vh
Freddy

Hvis det viser sig, at du har et som passer og du vil af med det, ville jeg gerne købe det, har dog købt et Revox/Roland stik, men ville gerne have det originale.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. nov 2018 17:37

Jeg får det først afprøvet i aften.

Jeg har nogle stykker af det stik, men de er alle i brug i nogle af mine guitarforstærkere (Echolette og Dynacords) - så de er ikke til salg.

dog kan jeg komme i tvivl om, hvorvidt mine passer i din fine Ortofon - da du jo selv har oplyst, at Snods - stik ikke passer - og mine stik er mage til Snods.....

dog prøver jeg i aften alligevel - jeg er også nysgerrig...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Alubrian » tors 29. nov 2018 19:51

Fredmarantz skrev:Jeg får det først afprøvet i aften.

Jeg har nogle stykker af det stik, men de er alle i brug i nogle af mine guitarforstærkere (Echolette og Dynacords) - så de er ikke til salg.

dog kan jeg komme i tvivl om, hvorvidt mine passer i din fine Ortofon - da du jo selv har oplyst, at Snods - stik ikke passer - og mine stik er mage til Snods.....

dog prøver jeg i aften alligevel - jeg er også nysgerrig...

Vh
Freddy

Fair nok, hvis du bruger dem, så er det jo klart nok.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. nov 2018 22:55

Nå, så fik jeg kigget på det med stikkene - både til Højttalerudgange (ikke gangbart i længden, synes jeg) - og netstikket, som er af en lidt speciel type.

Her kommer en række billeder af mine mulige løsninger for at få strøm på min KS-601:
Læg mærke til de små tekster, som ledsager hvert billede :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. nov 2018 23:02

Ja- billederne flyver rundt til alle sider og klikker man på dem, vender de rigtigt. Se venligst teksterne på billederne.

Så - min klare anbefaling er at gå efter ét af disse gamle tyske stik - fås via Ebay. Snods stik ser altså også rigtigt ud. Det var tilmed en gavemulighed fra Snod. Jeg ved ikke, hvorfor du "disser" dette stik - hvordan tager Snod mål og hvordan gør du? Hvis det er gratis, så er det da bare med at slå til, vil jeg synes.

Så det er altså Echolette og Dynacordstikkene, du skal have fat i ét af. Og den er her:

https://www.ebay.com/itm/Echolette-Echo ... :rk:1:pf:0

Der gemmer sig også nogle her - samt et par chassisstik, som er identiske med Ortofon chassisstikket - et godt bevis....

https://www.ebay.de/itm/Kaltgeratesteck ... :rk:1:pf:0

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Fredmarantz » tors 29. nov 2018 23:18

Som min (måske) sidste bemærkning til din 591 - så vil jeg stærkt råde dig til at få foretaget HELT nødvendig og kyndig service på den inden du overhovedet tænker på at tænde den. Det er helt sikkert, at du ødelægger rigtig meget i den, hvis du tænder det inden service - mange elektrolytkondensatorer og andet (ensretter - modstande mv.) er skredet voldsomt i værdier og virker måske slet ikke mere- der kan risikeres alt muligt grimt - og så er det op ad bakke derefter, hvis det overhovedet bliver muligt. Du skulle nødigt blive den sidste ejer af dette fine stykke Ortofon.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Torben » fre 30. nov 2018 02:48

220 volt stikket bruges også i Movic båndoptageren!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Ortofon model 591

Indlægaf hificlassic » fre 30. nov 2018 14:10

og i Braun forstærkerne
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Ortofon model 591

Indlægaf snod » fre 30. nov 2018 17:52

Fredmarantz skrev: hvordan tager Snod mål?

DSC02546.JPG

DSC02547.JPG

;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. nov 2018 17:53

Det svar er vist svært at komme uden om :cool1:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. nov 2018 18:38

Kom der en konklusion ud af drøftelserne med signal-ind-stikkene og højttalerstikkene - hvor især de sidstnævnte har voldt problemer?

Hvilke er de rigtige højttalerstik mon? Og hvor kan de skaffes? (Elektra?) Jeg vil nemlig også gerne købe nogle.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Alubrian » fre 30. nov 2018 18:52

snod skrev:
Fredmarantz skrev: hvordan tager Snod mål?

DSC02546.JPG

DSC02547.JPG

;)

Hej snod.
Jeg har sendt en PB til dig, og har målt på min forstærker denne gang, og ikke på Revox stikket, så Jatak til stikket.
VH Brian
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Ortofon model 591

Indlægaf Alubrian » fre 30. nov 2018 19:03

IMG_0908.PNG
IMG_0910.JPG
IMG_0909.JPG
Fredmarantz skrev:Kom der en konklusion ud af drøftelserne med signal-ind-stikkene og højttalerstikkene - hvor især de sidstnævnte har voldt problemer?

Hvilke er de rigtige højttalerstik mon? Og hvor kan de skaffes? (Elektra?) Jeg vil nemlig også gerne købe nogle.


Vh
Freddy

Hej Freddy.
Jeg viser dig lige hvad jeg har bestilt og købt af højtalerstik og signal ind stik, på min model er det 6 benede din stik som passer, se billede, højtalerstik er bestilt og ligger i butikken til afhentning Mandag ell Tirsdag, da jeg bestilte 2 til Xray også, se billede af dem, bestiller gerne nogle til dig også hvis du vil have det, så giv lyd om det, dog kan man risikere, at skulle modificere lidt på ydersiden af stikket, for at få det ind i forstærkeren, har jeg ladet mig fortælle.
VH Brian
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Alubrian fre 30. nov 2018 19:22, rettet i alt 1 gang.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster