Avo MK2 rørtester

Rør i alle afskygninger

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » tirs 8. jan 2019 21:25

Hmmm - jeg kan jo tydeligt se, at de billeder, som jeg har foranlediget, ikke er særligt relevante for den modstand. Den er jo tydeligt placeret i forbindelse med nummerrullen - jeg kigger i min igen i aften og forsøger efter bedste evne at tage nogle flere billeder for evt. bedre at kunne identificere den pgl. modstand. Jeg er ikke meget for at løfte ben på modstandene for at måle - og så kan man jo ikke, men hvis min modstand viser tydeligt farvekode, må man da kunen finde ud af noget. - tænker jeg.
Hvad med et diagram - har vi sådan ét?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » tirs 8. jan 2019 21:41

Jeg fandt dette i den tekniske beskrivelse af AVO MKII - jeg kan ikke finde ud af at uploade en hel manual her i tråden- så jeg tog et billede af skærmen i stedet- men det er læsbart. Den siger 3 modstande på 75ohm og 1 på ....5,000Ohm ??? - er det 5 ohm eller 5Kohm? (ok - du målte den til 5Kohm, hvilket nok er det korrekte så)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » tirs 8. jan 2019 22:43

Nej jeg har desværre ikke et diagram, men det ser ud til at der åbenbart er forskellige modstande i MK2. Efter hvad jeg kan se på dine billeder af skifterullen så ser det ud til at de tre modstande er anderledes i forhold til mine så det er lidt mærkeligt. Jeg kan godt forstå du ikke vil pille for meget i de gamle modstande. Den ene af dine modstande har den samme farvekode som på min der måler 5K ohm

Mvh Jan
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » tirs 8. jan 2019 23:39

Nu har jeg taget billeder af de relevante modstande - oppe under "taget" på testeren i den ene ende af tælleren - og der er ialt 4 modstande - to lange brune, hvor jeg ikke kan se værdierne og to med farvekode - alle 4 ser mekanisk intakte ud (men om de måler, hvad de skal er en anden sag).


Da der if det tidligere indmeldte er 3 med 75ohm og 1 med 5Kohm - så må de to brune vel være 75 Ohm og den ene af de to andre må så være den berømte 5kOhm's modstand.


En ekstra ting: Når du måler på et 12AX7 skal viseren knap nok røre sig (1,2mA/anode)ved meter selector på "100" - det er først når du før test har indstillet "meter selector" op på 10 eller 2,5 - at du kan se et brugbart udslag og aflæse korresponderende på metret. Håber dette skaber ro. Der behøver altså ikke være noget galt med din tester ved denne måling - blot meterfølsomhed og heraf følgende aflæsning - altså når det gælder rør fx 12AX7 med et ganske lille anodetab (Ia).

Nu billeder - ganske rædselsfuld kvalitet, men de viser, hvad de skal, synes jeg. : altså en grøn - sort - rød (5KOhm) samt en violet - sort- grøn (må være 75ohm)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. jan 2019 00:12

Kan man forestille sig, at din defekte modstand er eksploderet/defragmenteret og dermed har smidt "overfrakken"?

Det skal altså være en 75Ohm.. (violet-grøn-sort....)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf his067 » ons 9. jan 2019 08:12

Fredmarantz skrev:Jeg fandt dette i den tekniske beskrivelse af AVO MKII - jeg kan ikke finde ud af at uploade en hel manual her i tråden- så jeg tog et billede af skærmen i stedet- men det er læsbart. Den siger 3 modstande på 75ohm og 1 på ....5,000Ohm ??? - er det 5 ohm eller 5Kohm? (ok - du målte den til 5Kohm, hvilket nok er det korrekte så)

Herovre (i anglo-sfæren) bruger man komma imellem “tusinder”, “hundrede-tusinder”, osv. Punktum er et “decimal point”. MAO lige omvendt af hvad det er i DK (som jeg fandt ud af for mange år siden da Bank of Ontario nægtede at Acceptere en check på 20,00 CDN).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. jan 2019 15:25

Ja- for sytten da også. Jeg er netop af et andet forummedlem blevet belært om nøjagtig det samme - så har jeg jo lært dette også. Utroligt så klog man kan blive af at færdes her :-) :-) tak !


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. jan 2019 16:31

Amigo - du spurgte i et tidligere indlæg, hvad disse modstande skulle være der for - og jeg har kun kunnet finde i teksten i manualen, at det skulle være en slags "antiparasitic oscillation stopper circuits" -se venligst billedet nedenfor - det er det samme billede som jeg tidligere bragte, men med den øverste og efterlyste forklaring denne gang. Jeg forstår, at alle soklerne indbyrdes er bundet sammen i et sindrigt system og at disse modtande kan stoppe selvsving /parasitic oscillation i alle kredsene. (Klik på billedet, så vender det rigtigt :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » ons 9. jan 2019 18:56

Jeg syntes ikke det ser ud som om modstanden har lidt overlast(smidt vinterjakken) eller lign men derfor kan det måske tænkes alligevel. Sådan som jeg forstår det du skriver/står i papiret på billedet er det ikke noget der skulle gå ud over udmålingerne på diverse rør hvis en modstand ikke lige har den korrekte værdi eller?.
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. jan 2019 20:02

Jeg har ikke nok forstand på dette til at komme med et kvalificeret bud på dit spørgsmål - men jeg ville selv bare lodde en god 75 Ohms 1W (kulmasse - carbon composite) i på den pågældende plads.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » ons 9. jan 2019 21:23

Ja det har jeg gjort, men havde kun en 1/2w så må lige have bestilt nogle. Jeg stødte på denne manual. Hvis man går ind og åbner Avo Mk2 står der faktisk hvordan man kan kalibrere testeren så du havde ret. Militæret rendte ikke rundt med rør i lommen :lol: . jeg tror det bliver et weekend projekt at prøve det. https://frank.pocnet.net/instruments/AVO/index.html
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. jan 2019 22:01

Vær varsom....Jeg fik for længe siden at vide af en dygtig mand, at det var bedst og rigtigst at bruge et gammeldaws voltmeter a la AVO MK8 til sådan noget. Hvorfor ved jeg ikke præcist.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » ons 9. jan 2019 22:45

Du har nok ret. Jeg tror jeg prøver at måle lidt uden at skrue i første omgang og så kan jeg vel få en ide om tilstand. Vi må lige finde en weekend der passer ind så vi kan sammenligne testerne.

Mvh Jan
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf Tonni » tors 10. jan 2019 14:00

Fredmarantz skrev:Vær varsom....Jeg fik for længe siden at vide af en dygtig mand, at det var bedst og rigtigst at bruge et gammeldaws voltmeter a la AVO MK8 til sådan noget. Hvorfor ved jeg ikke præcist.

Vh
Freddy

De gode gammeldaws drejespoleinstrumenter belaster måleobjektet med deimpedans af en anden værdi end DMM's. DMM's belaster typisk med ca 10MOhm (fast) hvor drejespoleinstrumenter ofte er i området 2-40kOhm/Volt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Avo MK2 rørtester

Indlægaf amigo » tors 10. jan 2019 18:20

Tak for oplysningen.
Jamen så giver det jo ikke mening at bruge mit måleinstrument. Jeg har i mellemtiden snakket med en gammel bekendt som har det rigtige udstyr så det skal prøves

Mvh Jan.
amigo
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 dec 2018
Lokalitet: Ebeltoft

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster