Snydt ved rør-køb på eBay?

Rør i alle afskygninger

Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf tctla » lør 27. apr 2019 09:06

Jeg var for nylig på besøg hos et forum-medlem vedr. en rør-handel.
For at vise, at mit rør fungerede tilfredsstillende, havde jeg medbragt min B&K 667 rør-tester, der desværre kun er en emissions-tester, men selvfølgelig klart bedre end ingen tester.
Det viste sig, at han havde mange rør på lager, nye og brugte. Nogle af typer, man vil kalde audio connoisseur modeller, eftertragtede pga. den hype, der nu engang er omkring "Den ultimative lydgengivelse".
Jeg skal her ikke komme ind på, om visse rør/rør-fabrikater lyder bedre end andre, for selvom mine øren måske synes, at det er tilfældet, så kan dine nemt opfatte det anderledes.
Hans "Guru"-rør var bl.a indkøbt i USA og leveret med blomstrende anprisninger og individuelle udmålinger, naturligvis alt til en respektabel høj pris, der kun yderligere understreger kvaliteten.
Han overtalte mig til, at køre hele møllen gennem rør-testeren, nu den alligevel stod der. I overtalelsen indgik tillige nok den bedste kop the, jeg har fået i år :OLO:
Well, han blev en smule bleg, som testen skred frem. Dobbelt-trioder (mest ECC83-varianter i alle afarter) viste sig, at være ubalancerede, med stor forskel på emission mellem elementerne. Enkelte var helt håbløse, med emission kun godt halvt oppe i det røde "BAD"-felt. Jeg viste ham så, hvordan en sælger, med flosset moral, kan "re-generere" et nedslidt rør til fuld emission. I hvert tilfælde midlertidigt, for ingen ved, hvor længe effekten holder. Man "koger" simpelten røret i rør-testeren. Dobbelt gløde-spænding i et minuts tid, hvorefter testeren slukkes og røret køler ned. Glødetråden lyser selvfølgelig vildt under "re-genereringen", men holder sædvanligvis nemt til mishandlingen. Når røret nu igen testes med normal gløde-spænding, viser det sig, at emissionen er steget drastisk, måske helt til NOS-værdi. I dette øjeblik er røret selvfølgelig som et NOS-rør, men hvor længe. Effekten kan være permanent, dale i løbet af nogle minutter/timer eller måske en måned. Intet er sikkert her, bortset fra, at en eBay sælger kan hævde, at have solgt et rør med NOS karakteristik, måske oven i købet bilde køberen ind, at det ER et NOS rør.
Vi fik sorteret ud i samlingen, og blev noget klogere.
Rør-svindlere, har der været i mange år, se vedhæftede. Mit lille svindel-nummer er ingenting. I forhold til professionelle tyveknægtes tilgang, er det helt dilletant-agtig.
Det gamle udtryk: "Tænk, før du handler", gælder stadig :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf MaxJ » lør 27. apr 2019 10:24

Det er desværre rigtigt det du skriver. Jeg er da også blevet snydt på Ebay med rør og derfor handler jeg ikke så meget der mere.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf vincula » lør 27. apr 2019 21:24

tctla skrev:Jeg var for nylig på besøg hos et forum-medlem vedr. en rør-handel.
For at vise, at mit rør fungerede tilfredsstillende, havde jeg medbragt min B&K 667 rør-tester, der desværre kun er en emissions-tester, men selvfølgelig klart bedre end ingen tester.
Det viste sig, at han havde mange rør på lager, nye og brugte. Nogle af typer, man vil kalde audio connoisseur modeller, eftertragtede pga. den hype, der nu engang er omkring "Den ultimative lydgengivelse".
Jeg skal her ikke komme ind på, om visse rør/rør-fabrikater lyder bedre end andre, for selvom mine øren måske synes, at det er tilfældet, så kan dine nemt opfatte det anderledes.
Hans "Guru"-rør var bl.a indkøbt i USA og leveret med blomstrende anprisninger og individuelle udmålinger, naturligvis alt til en respektabel høj pris, der kun yderligere understreger kvaliteten.
Han overtalte mig til, at køre hele møllen gennem rør-testeren, nu den alligevel stod der. I overtalelsen indgik tillige nok den bedste kop the, jeg har fået i år :OLO:
Well, han blev en smule bleg, som testen skred frem. Dobbelt-trioder (mest ECC83-varianter i alle afarter) viste sig, at være ubalancerede, med stor forskel på emission mellem elementerne. Enkelte var helt håbløse, med emission kun godt halvt oppe i det røde "BAD"-felt. Jeg viste ham så, hvordan en sælger, med flosset moral, kan "re-generere" et nedslidt rør til fuld emission. I hvert tilfælde midlertidigt, for ingen ved, hvor længe effekten holder. Man "koger" simpelten røret i rør-testeren. Dobbelt gløde-spænding i et minuts tid, hvorefter testeren slukkes og røret køler ned. Glødetråden lyser selvfølgelig vildt under "re-genereringen", men holder sædvanligvis nemt til mishandlingen. Når røret nu igen testes med normal gløde-spænding, viser det sig, at emissionen er steget drastisk, måske helt til NOS-værdi. I dette øjeblik er røret selvfølgelig som et NOS-rør, men hvor længe. Effekten kan være permanent, dale i løbet af nogle minutter/timer eller måske en måned. Intet er sikkert her, bortset fra, at en eBay sælger kan hævde, at have solgt et rør med NOS karakteristik, måske oven i købet bilde køberen ind, at det ER et NOS rør.
Vi fik sorteret ud i samlingen, og blev noget klogere.
Rør-svindlere, har der været i mange år, se vedhæftede. Mit lille svindel-nummer er ingenting. I forhold til professionelle tyveknægtes tilgang, er det helt dilletant-agtig.
Det gamle udtryk: "Tænk, før du handler", gælder stadig :thumbsup:

Mvh,

/Torben


Først og fremmest, Torben, tusind tak for dit besøg, velvilje og tålmodighed. Ja, det er mig, som blev nødt til at vinke farvel til Sylvania 5751 USA fra 50'er i deres æske og Amperex 6922 Gold pin USA...

Vi lærte også hvor godt de japanske rør målte og at Philips havde styr på deres kram, blandt mange andre sjove historier fra gamle TV dage, om lynhurtigt rør udskiftning og hård hud ved fingerspidserne :lol:

Som sagt, så bliver det til god kaffe næste gang. Jeg vil vente med friske bønner, så du kan dufte dem. Du er velkommen til at teste dem på min mølle, så vi ikke bliver snydt af "dyre mærkevarer"!

Takker igen!

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf tctla » lør 27. apr 2019 22:13

Jeg lover, at din mølle kommer i omdrejninger. Jeg glæder mig allerede.
Jeg kan sikkert lære en masse om mærkevare-kaffe i den udsøgte ende :lol:
...og selv tak.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf Fredmarantz » lør 27. apr 2019 22:30

Tak for fine oplysninger om dette med regereringen, tcla/Torben og de risici ved køb, der kan være. Jeg har også handlet en del rør på Ebay gennem tiden - og de rør, som jeg har haft "in action" af disse har dog heldigvis ikke lidt af at falde af på den - så jeg har nok været heldig. Det med regenerering af rør har vi vist været omkring tidligere, hvor vist Tube_Mania? har gjort lidt rede for dette - husker ikke helt den tråd, hvor det optræder, men vi er nogle, der allerede kendte til fænomenet. Det gør det godt nok svært at stole på nogen, når det bliver anvendt ved salg online.

edit: Ok- jeg fandt en tråd ( det var nok den, som jeg huskede lidt om) - på Hifi4all, hvor vi i sin tid huserede, hvor netop Tube_Mania er inde over (side 2) i forbindelse med regenerering af rør.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=0&TPN=1

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf hificlassic » søn 28. apr 2019 09:27

Jeg købte NOS EL84 (kan ikke huske om det var Philips) på ebay, men hos Freddy viste det sig at det var kinesere med fake skrift på rørene.
De spiller dog rigtig godt på trods....
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf hificlassic » søn 28. apr 2019 09:27

Jeg købte NOS EL84 (kan ikke huske om det var Philips) på ebay, men hos Freddy viste det sig at det var kinesere med fake skrift på rørene.
De spiller dog rigtig godt på trods....
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Snydt ved rør-køb på eBay?

Indlægaf his067 » søn 28. apr 2019 10:04

Fredmarantz skrev:Tak for fine oplysninger om dette med regereringen, tcla/Torben og de risici ved køb, der kan være. Jeg har også handlet en del rør på Ebay gennem tiden - og de rør, som jeg har haft "in action" af disse har dog heldigvis ikke lidt af at falde af på den - så jeg har nok været heldig. Det med regenerering af rør har vi vist været omkring tidligere, hvor vist Tube_Mania? har gjort lidt rede for dette - husker ikke helt den tråd, hvor det optræder, men vi er nogle, der allerede kendte til fænomenet. Det gør det godt nok svært at stole på nogen, når det bliver anvendt ved salg online.

edit: Ok- jeg fandt en tråd ( det var nok den, som jeg huskede lidt om) - på Hifi4all, hvor vi i sin tid huserede, hvor netop Tube_Mania er inde over (side 2) i forbindelse med regenerering af rør.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... PN=0&TPN=1

Vh
Freddy


Er det ikke denne tråd du tænker på, Freddy?
http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=6781&p=67692&hilit=billedr%C3%B8r#p67692
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster