Gammel 4-lampers radio.

Rør i alle afskygninger

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » søn 5. maj 2019 20:49

Tak for oplysningerne om RCA-patenter Tonni, så passer det også bedre med de danske drejekondensatorer fra LK.
Da jeg så skiltet, tænkte jeg faktisk på, om det var en RCA-model.
Har nu sammenlignet radioen med mit diagram over en LK 4-radio, men det stemmer ikke overens, så det er ikke samme model.
Der var jo også mange radiofabrikanter dengang i 1920’erne.
Prøvede lige at måle modstand over glødetråden til de fire Philips-rør.
Der var gennemgang på dem alle med målt modstand fra 12 ohm til 15 ohm, så mon ikke at de er OK?
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » ons 8. maj 2019 16:26

Har nu også kontrolleret de to LF-transformatorer, og det gik desværre ikke lige så godt som med rørene.
Den firkantede LF-trafo 2 fra SABA var OK, men den runde LF-trafo 1 fra LISSEN var afbrudt i primærkredsen (sekundærkredsen var OK).
Det er vist en almindelig fejl på disse gamle radioer, men nu vil jeg lægge den ud på vores Købs-forum, for at undersøge om der skulle være nogen, som kan undvære en gammel LF-trafo.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Helikon » ons 8. maj 2019 19:40

Hvis du kan få kernen ud af bægeret kan det være du kan heldig at finde afbrydelsen, det kan være en af tilledningerne har sluppet et sted man kan komme til. De var ofte støbt ind i beg eller noget voks dengang så en tur i ovnen ved en 60-80 grader kan måske gøre at du kan fiske den ud (ellers måske lidt højere temperatur), det er da et forsøg værd og den er jo i stykker i forvejen..
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » ons 8. maj 2019 21:23

Tak for forslaget Helikon, det vil jeg prøve.
Det er jo ikke småt computerteknik, så måske er der en chance for at komme ind i den og finde afbrydelsen.
Jeg tror ikke, at den er brændt sammen, for den har tilsyneladende ikke været overophedet.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » fre 10. maj 2019 17:39

Hej igen Helikon/Niels og andre interesserede.
Som det fremgår af billederne, er jeg nu kommet ind til kernen i LF-trafoen.
Desværre sidder den afbrudte primærkreds inde under den gode sekundærkreds, så der er vist ikke mere at gøre...........?
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » ons 23. okt 2019 20:12

00119EE9-1DB9-4E7A-9255-A94A724E1AA6.jpeg
Synes lige at jeg vil afslutte sagen om den gamle 4-lampers radio.
Det viste sig, at det var en model fra den tyske SABA fabrik, som FDB importerede i 1928, og solgte som en FDB-radio.
Det lykkedes mig at få fat i en original SABA-transformer i stedet for den defekte LISSEN-trafo.
Anodestrømmen lavede jeg med 10 stk. 9 volt batterier i serie, og glødestrøm fra min variable strømforsyning (4 volt).
Den originale 2 kOhm’s højttaler var blevet udskiftet til en almindelig 4 ohm’s højttaler, som ikke kan bruges til denne radio. (Måske har den smadret trafoen)
Det lykkedes også at få fat i en original 2 kOhm’s LK-højttalerenhed, men desværre var den ene spole afbrudt, så jeg måtte igang med en omvikling af spolen, 150 m hårtyndt lakeret kobbertråd er noget af et pillearbejde, men det lykkedes.
Efter en almindelig gennemgang og udbedring af diverse loddepunkter, var jeg klar til at prøve radioen med ca. 10 m antenneledning og en jordforbindelse.
Det er jo ikke hi-fi, men den virkede minsandten, og jeg kunne høre en hel del stationer med, hvad jeg vil tillade mig at kalde “russersnak” - sandsynligvis på kortbølgeområdet med de monterede spoler.
Jeg vedhæfter lige et billede af den renoverede SABA-radio og LK-højttaler, som nu har fået en god plads i samlingen som velfungerende alderspræsident.
Tak for gode input i forbindelse med det lille projekt.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf his067 » ons 23. okt 2019 21:19

Fantastisk flot!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. okt 2019 21:26

Ja- det er en meget flot radio - og en flot samling i baggrunden. Det præsenterer sig rigtig fint og der er mange flotte og tilsyneladende velholdte ting. Transistorradioerne, som ganske vist ikke er hifi, emmer jo fuldstændig af den tid, hvor man var barn....Der står rigtig mange kulturbærere fra køkkener og campingpladser .-) , så at sige.

Når man så ved, hvordan du omhyggeligt og roligt restaurerer og reparerer dine ting, så kan jeg i hvert tilfælde ikke undgå at føle en vis vintagebegejstring. :thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Tonni » ons 23. okt 2019 23:14

En dejlig smuk samling., og ikke mindst "happy ending" :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » tors 24. okt 2019 09:41

Tak for de pæne bemærkninger!
Ja, jeg kan godt lide de gamle radioer, og ikke mindst de minder de giver fra min barndom og ungdom i 1950’erne og 1960’erne.
Samtidig er det sjovt, når de kommer til at virke igen - ellers kommer de ikke op på hylderne.
SABA-radioen er så betydeligt ældre, men det blev opgaven ikke mindre spændende af.
Jeg fortsætter lidt i radioens ungdom, og næste projekt bliver en 2. generation af “Bispehuen”, en Philips type 834C fra begyndelsen af 1930’erne. Jeg har foreløbig fundet en Service Manual til den på Internettet, men den er godt nok på hollandsk, så nu må vi se, om det lykkes............? ;)
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Elektronik » tors 24. okt 2019 12:15

Kan godt huske"bispehue" radioen. ;)
På den var URDOX røret brændt over. Heldigvis en simpel reparation. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf MaxJ » tors 24. okt 2019 14:31

Jeg har noget om 634a på Engelsk i et pdf dokument, hvis det har interesse.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » tors 24. okt 2019 19:04

Jeg har forstået den hollandske manual såvidt, at det specielle rør regulerer spænding og strøm til glødetrådene. Det findes vist i tre udgaver til jævnstrømsforsyning fra 110V til 250V. Da jeg endnu ikke har modtaget radioen, ved jeg ikke, hvilken rørtype den er monteret med, og om det er helt.

Til Max: Jeg kender ikke type 634a, men hvis du mener type 834A (vekselstrøms-modellen), så vil jeg gerne have en kopi af dit dokument.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf MaxJ » fre 25. okt 2019 12:54

Nej det er desværre en 634a jeg har pdf dokument på og den ligner ikke 834a. :-(
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf tctla » fre 25. okt 2019 17:13

Her er servicemanualen på fransk:
https://www.doctsf.com/documentation-te ... 9/ref=4475
Faktisk i en meget bedre kvalitet, end den hollandske version, der cirkulerer på nettet.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan du har det med det franske sprog, men nu har du da et valg.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Så får du lige den Spanske og den Czekoslovakiske version oven i hatten.
Så kan det vist ikke blive meget bedre.... :Skor:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster