Gammel 4-lampers radio.

Rør i alle afskygninger

Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » tirs 30. apr 2019 21:05

Har lige erhvervet mig denne gamle 4-lampers radio, som nok er produceret i 1920’erne, så det er absolut ikke hi-fi, men til gengæld vintage for alvor.
Jeg kender ikke noget til radioen, men jeg gætter på, at den stammer fra Laurits Knudsens fabrik, og at modellen hedder LK 4 fra 1926.
Er der mon nogen i forummet, som kan bekræfte det, eller fortælle mig, hvad den hedder?
Højttaleren fulgte med, men jeg er ikke sikker på, at den hører til radioen.
Mon ikke at det er en batterimodtager? Alle oplysninger om radioen og højttaleren modtages med tak.
NB! Som det fremgår, står den som modtaget, men den skal naturligvis restaureres senere.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf trikker » tirs 30. apr 2019 22:49

Har prøvet at skimme nettet.
Det kan være kundsoldradio.dk kan hjælpe dig.
Han har ihvertfald et billede på side 26 - 311/358
http://knudsoldradio.mono.net/12016/gammel75
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 358
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » tirs 30. apr 2019 23:52

Hej trikker, og tak for svar!
Jeg har prøvet at Google efter den, men har ikke fundet den helt rigtige.
Som du kan se, er der også forskelle i forhold til det link, som du var venlig at sende.
Jeg er dog efterhånden nogenlunde sikker på, at det er en LK-radio. Det undrer mig bare, at der er et FDB-skilt på fronten af radioen.
Kan det mon betyde, at den er solgt gennem brugsforeningerne, eller var der mon dengang en radiofabrik, som hed FDB?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Tonni » tors 2. maj 2019 10:30

Måske Forenede Danske Brugsforeninger?
Umiddelbart ser det ud som en "byggesæts radio". Forstået på den måde, at de fleste cykelsmede også smedede radioer, der i slut tyverne...
Man købte dele/byggesæt hjem, og samlede dem for Hr./Fr.Pedersen.
Det at der er en trafo mærket Saba, og en anden mærket Lissen, tyder i den retning.
LK lavede deres egne trafoer. så det er ikke en in house LK modtager.

Skal du i øvrigt ikke have den flaske til højre sat ordentligt i?

Mit gæt på alder er i øvrigt ca 1928-1932, da Honeycomb spoler kom i 1927 ud fra hvad jeg er fortalt af en desværre længst afdød radioamatør, der var med i radioens barndom...
Røret med tophat peger i samme retning.
En sjov tilføjelse, fra en artikel i "Populær Radio" Januar 1929 s.372, hjælper med dateringen:
Der er nu forløbet godt et Aar, siden de første Skærmgitterrør fremkom paa Markedet...
- Så, tidligst ultimo 1927.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » tors 2. maj 2019 14:38

Tak for en masse informationer Tonni!
Du har uden tvivl ret i, at det ikke er en original LK-radio, da de åbenbart lavede det hele selv - det har jeg nemlig også fået at vide af en anden ekspert i rigtig gamle radioer som den her.
Den er måske købt som et byggesæt hos FDB?
Jo, jeg skal have den grundigt restaureret, og det kan godt være, at et rør sidder løst. De sidder på fjedrende sokler, og er af Philips fabrikat. Det må jeg kigge nærmere på, når den bliver skilt af.
Jeg er stadig i tvivl om højttaleren, hvis stik tilsyneladende ikke passer til radioen? Er dog sikker på, at det er en ægte LK-model.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf spuncut » tors 2. maj 2019 15:00

Fin gammel ret-modtager, ikke det der heterodyn-pjat :roll:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf his067 » tors 2. maj 2019 16:55

For mig ser det logo altså ud som om der står FBD, ikke FDB. læg mærke til at F dækker B som dækker D.

Picture1.jpg


Fonten er også forkert:

FDB 1928.jpeg


HVORFOR ER DET AT NÅR MAN SKAL VÆRE SÅ SMART, VISER DET SIG NÆSTEN ALTID AT MAN TAGER FEJL:

Sam_1932_1004_0022.jpg


Og her er den så i al sin pragt:

Sam_1929_0212_0006.jpg

https://classic.samvirke.dk/magasin-artikel/radiokataloget

Her er min favoritannonce: Radio og Plovjern:
Sam_1929_0326_0006.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » tors 2. maj 2019 17:37

Tak for det his067 - så er “mysteriet” løst, det er helt sikkert denne radio, som åbenbart er fra 1929 eller måske endda tidligere.
Det var dejligt, at få det opklaret. Jeg tror, at den er samlet hos FDB, for det hele ser professionelt og ikke særligt “byggesæt-agtigt” ud. Nu ved jeg så, hvor jeg skal lede for at få flere oplysninger om batteriforsyning m.v.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Tonni » tors 2. maj 2019 18:17

Sådan Frederik! Så var det FDB's produkt. :OLO:

Jeg tror det er en sen 28 til 29 sag. Og pas nu på ikke at gøre for meget ved den.
Der sidder ikke mange stumper i den, som skal røres ved. Men du skal have en "eliminator", på dansk en strømforsyning, til den.

Min hentydning til røret, fordi det kun er stukket i to af de fire sokkelben... ;)

crop.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » tors 2. maj 2019 19:47

Jeg skal nok være forsigtig med renoveringen.
Kan godt se, at røret kun har fat med to af benene, men jeg håber, at soklen er intakt alligevel.
Jeg er ikke klar over, hvilke batterispændinger den skal forsynes med?, men der er selvfølgelig en glødespænding og en anodespænding. Måske også et batteri til gitterspænding?
Mon ikke også, at den er beregnet til høretelefoner?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Tonni » tors 2. maj 2019 23:35

Er det muligt at få et billede af "undervognen"?
- Det vil kaste lys over flere detaljer...
Men mon ikke en firerørs kan slæbe en højttaler?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » fre 3. maj 2019 00:23

Jeg lægger et billede af bunden ud, ligeså snart jeg har fået radiodelen afmonteret fra kassen.
Med hensyn til højttaleren, så har jeg nu fået oplyst, at den er på 2000 ohm, og at radioen skulle kunne trække den.
Problemet med de forskellige stik, løste man (også dengang) med en adapter.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Poul » søn 5. maj 2019 17:03

Så kom radiodelen ud af kassen, og det gav lidt flere oplysninger i form af et messingskilt og blyantskrift på siden.
Det er tilsyneladende en RCA-radio, som er samlet den 18/12-1928. Desuden initialer på teknikeren.
Der står også RBF på skiltet, men den forkortelse kender jeg ikke.
Den må ikke exporteres til Amerika, så det må jeg hellere lade være med.
De fire Philips rør hedder: A435, A415 og 2 stk. B406. Der står 4V/150V på alle rør, så mon ikke det er glødespænding og anodespænding?
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf spuncut » søn 5. maj 2019 17:25

De der vakuum-kondensatorer ser interessante ud. Er der nogen der kan fortælle noget om dem? Og hvorfor står der en afstandsangivelse på dem?
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Gammel 4-lampers radio.

Indlægaf Tonni » søn 5. maj 2019 18:15

I rigtig gamle dage blev kondensatorers værdi ikke angivet i Farad, men i cm. Jeg kan desværre ikke huske formelen for omregning fra cm til pF.
RCA mærket var bevis for betaling af licens for brug af RCA's patenter.

Og jo de 4V er glødespændingen, og de 150V er max anodespænding.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster