Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Funke

Rør i alle afskygninger

Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Funke

Indlægaf mantelteo » lør 12. okt 2019 18:13

Hej alle

Jeg har fået denne gamle maskine af en ven fra Tyskland - det hans gamle fars (han var elektriker) aflagte rørtester. Jeg fik den fordi jeg har 2 kasser div. rør i kælderen og tænke jeg måske kunne øve mig lidt i min manglende rør-evner.
Jeg må dog erkende at maskinen nok skal have en kærlig hånd (eller 4 :lol: ) og det bliver helt klart ikke mig!

Jeg er i tvivl om det var en version brugt af Wehrmacht, kassen tyder på at den ikke er brugt i felten - det er den simpelthen for spinkelt til.
Men det ligner hellere ikke versionen som er produceret i efterkrigstiden.

Har I en idé hvad jeg skal gøre med den?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf mantelteo » lør 12. okt 2019 18:16

BF70E1BA-6D82-4D41-B70E-B5485625A193.jpeg

9691C1F5-3A98-4A5B-9DAD-2D79D3E839DE.jpeg

62FF0A72-0538-4098-A93C-EBAA6626ADC8.jpeg

9C64D2DD-4B69-42BC-9D8C-DF9631F3F472.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf Tonni » lør 12. okt 2019 19:48

Spørger du mig, kan jeg kun sige den bør bevares!
Ikke at den direkte er interessant, da den ikke tager noval rør. De kom i 1948. Noval er typer som ECC83 EL84 med flere.
Man kan selvfølgelig lave en adapter, men vil så mangle målekort...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf tctla » søn 13. okt 2019 13:04

Det er sikkert et udmærket måleapparat, tyskerne er jo kendte for: "Ordnung muß sein" og det slår i hvert tilfælde igennem på de måleinstrumenter, der kommer der fra.
Man kan vel diskutere hvor vidt instrumentet har videre relevans i dag, som Tonni skriver, for det er jo lavet til brug i en anden (rør)tid, før 2nd. verdenskrig.
Jeg har selv en masse gl. tyske stål-rør, som jeg gerne vil kunne teste, så der kunne en FW16 sikkert gøre nytte.
Nu er det bare lang tid siden, dette behov opstod, så jeg lavede en adapter fra stålrør-sokkel type G8A til Oktal K8A og bruger den sammen med mine B&K 607/667 rør-testere.
Det fungerer ganske udmærket, selvom det har været noget af et stykke arbejde, at finde og dokumentere de korrekte indstillinger af testerne for måling på stålrørene.
Man kan nemt finde diagram over en FW16 på Internettet, og jeg synes, den er så simpel opbygget, at der nærmest ikke kan gå noget elektrisk i stykker i den, bortset fra ensretter-røret. Den kan endog indstilles til 240V~ drift, hvilket naturligvis bør gøres.
Mekanisk er det en anden sag. Korrosion og slidtage på omskiftere etc. kan godt være et stort problem.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf mantelteo » søn 13. okt 2019 18:17

Jeg kunne da godt tænke mig at den kom i hænderne på en som gerne vil arbejde med den. Restaurere den? Brug den? Ellers hedder det vel storskrald/elektronik-containeren?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf Tonni » søn 13. okt 2019 20:31

Og det ville være en tragedie!
Som jeg skrev, ville den fortjene en kærlig hånd. Og et otium.
Desværre har jeg ikke lige plads til flere rørtestere. Derfor jeg ikke byder ind.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf CPD » søn 13. okt 2019 20:46

jeg er enig i at det ville være synd den endte som storskrald.
Den kunne nok finde et otium og blive restaureret på Vestsjælland hvis ikke andre byder ind.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 210
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf mantelteo » man 14. okt 2019 15:18

CPD skrev:jeg er enig i at det ville være synd den endte som storskrald.
Den kunne nok finde et otium og blive restaureret på Vestsjælland hvis ikke andre byder ind.

Mvh Carl Peter.


Hej Carl Peter

Du er velkommen til at overtage den for en flaske rødvin? Det ser ud som beskedsystemet herinde ikke virker, men måske vi bare skal skives ved via mail?

Vh Matthias
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Rørtester “Röhrenprüfgerät Funke W16” Weida/Bittorf & Fu

Indlægaf Fredmarantz » man 14. okt 2019 16:00

Beskeder via Pb virker - men notifikationerne/adviseringsfunktionen virker ikke pt.

viewtopic.php?f=433&t=12778

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster