Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Rør i alle afskygninger

Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf kj2005 » søn 13. okt 2019 13:06

Telefunken fabrikken i Ulm, Tyskland, har altid stået i et specielt lys hvad angår kvalitet og præcision. Der er virkelig en årsag til at Telefunken selv idag står som et fyrtårn blandt mange producenter af audiorør. Læs historikken på :
http://www.tab-funkenwerk.org/history-of-tfk/historic-telefunken-designs/ hvorledes den tyske regering fra 1903 og fremefter gav Telefunken ubegrænsede midler til produktion af "spitzenklasse" rør til telekommunikation og audiobrug ( og læs: det vi ikke taler om længere).

Oliver H. Archut som desværre gik bort d. 19. juli 2014 forsynede mig med mange gode informationer , gennem nogle mails og et par telefonopringninger tilbage i 2011- 2012. På det tidspunkt kendte jeg ikke til Oliver's dårlige helbred.

Oliver var født i Essen, Tyskland og arbejdede gennem årene i flere AEG/Telefunken afdelinger, hvor han fik stort kendskab til maskiner, mekanisk produktion og materiale valg. Jeg har virkelig undret mig over, hvorfor Telefunken rør altid skal "sparkes" igang , når man sætter specielt de rør i tube-analyzeren? ..men det er der en forklaring på, da Telefunken brugte andre materialer til glødetråden. Da Telefunken fabrikken blev revet ned, forklarede Oliver, at han løb rundt mellem nedrivningsmaskiner og mandskab og forsøgte at redde dokumenter og beskrivelser af produktionsmetoder samt materiale sammensætninger. Så sent som i 2012 indkøbte han dokumenter og datablade fra Telefunken fabrikken, som blev udbudt til salg på Ebay.

Bemærk at Oliver nævner et lager af Telefunken rør i US som et af de største i verden, hvis ikke det største. der sælges Telefunken reissue audiorør herfra:

https://www.telefunken-elektroakustik.com/shop/vacuum-tubes

Bemærk også at diamanten i bunden af Telefunken rør først blev introduceret 1961-62, og at Telefunken i perioder med høj produktion købte glas fra Philips. Præcis som forbindelsen mellem Mullard og Philips.

Jeg kan kun sige, at vi har mistet et menneske, der som en af de sidste havde en dybdegående viden om opbygningen og produktionen af Telefunken rør til kommunikation og audiobrug. Se lidt af den samtale vi havde:

______________________________________________________________________________________________

Hello Oliver@tab-funkenwerk.com ,
Dear Oliver,

On behalf of many HiFi interested people around the world, I hereby could suggest the old company Telefunken to produce tubes once again.  just a joke
There is a huge interest for the high quality and long term reliability tubes from Telefunken such as EL84, EL34, EL156, ECC83, ECC82, ECC81, ECL85, ECL86 etc. , ever since Telefunken for more than 30 years ceased to produce tubes.
I think that the interest worldwide would be enormous! In my amateur site for tube amps, there have been more than 20,000 hits for tubes in the last 6 years, and this is only the tip of the iceberg.( no advertising at all)
I have been searching for the former Telefunken production tools which was used in Ulm, Germany, where tubes was made with a precision never surpassed by any company in the world, what so ever.
I had in mind that EHG Electroholding GmbH might know what happend with the Telefunken tube production line tools and the setup.
Just as a curiosity, the U.S. factory Western Electric has started production of WE300B again and the company now sells a pair WE300B audio tubes for around $ 400.
I doubt that Western Electric would have started production again without a guarantee of earnings.
I could imagine that a pair of the small Telefunken EL84 penthoder would costs in the area of $ 107 or more of todays prices, and that this tube type would have a market of a million customers if the Telefunken brand-mark was printed on the red / blue 5 piece pack. Please see attached picture:
If you are able to add any comments to find the old Telefunken tube production line or connected people to contact , then please let me know.
Thank you for your help in advance.
Sincerely yours
Kim Jul Hansen

Herlev
Denmark




----- Original Message -----
From: Oliver Archut
To: Kim Hansen
Sent: Wednesday, December 12, 2012 6:15 PM
Subject: Re: Telefunken old production line and setup.
Hello Kim,
nearly all of the Telefunken tube machinery was scraped as well as the documentations were thrown out in the garbage. While working at what once was Telefunken then called AEG-Daimler Benz, I pulled out nearly all
blue prints of the Audio tubes with the O.K. of my supervisor out of the garbage and since I started my own business I tract down whatever equipment and production material was sold off to other companies.
But there is no chance to get a tube production in the style of historic Telefunken plants going, because the market is so small that the initial investment would be never recouped.
Trying to revive the Glory of Telefunken would be similar to Mullard, GEC re-issues, not even worth it.
I visited the WE factory in Lee Summit/MO while it was still up and running, their tubes were not the same than the vintage ones and might sold for a bunch of money, but as far as I know they closed down the plant in 2005 or so and since them there in production going on anymore.
Best regards,
Oliver


From: Kim Hansen
Sent: Wednesday, December 12, 2012 2:49 PM
To: Oliver Archut
Subject: Re: Telefunken old production line and setup.
Hello Oliver,
Thank you very much for writing back.
I need to understand you right....I understand ( very sorry) that nearly all of the Telefunken tube productionline machinery was thrown out in the garbage! ... AND that You have actually worked on the Telefunken factory , then called AEG-Daimler Benz?
How on earth could anyone accept to throw out all the documentation papers of the intire Telefunken tube-developement?
Oliver:
I worked in a different division of AEG, but had good contacts to the tube plant in Ulm and Berlin, visited them several times, I am still friends with the last few living tube engineers. During the time none wanted tubes anymore, but you might not have read my last e-mail proper, I saved all documentation, blueprints, production manuals on nearly all audio tubes.....


You have tracked down some of the Telefunken equipment for tube production from other companies and started your own company?
Are you able to produce tubes on this remaining Telefunken equipment, and did you save som of the documentation? This is history ...My wife, me and friends was in Berlin, stayed in Huttenstrasse side by side with the AEG turbine-factory this summer.
Oliver:
I have key components that I collect, but have no intention to make tubes.... The market is to small and the cost are to high.

I understand that the investment to reinstall the factory facilities would be rather large, but are you sure that the salesmarket would be small for a EL84 with the same quality and precision as the Telefunken EL84 made in Germany ?( not China or Russia with tolerances accepted by chinese or russian employes). 100€ for one EL84 Telefunken NOS tube on Ebay is too much , but 50€ for a new Telefunken EL84 made in Germany would be just ok!
Oliver:
The last time I consulted on making tubes again (with one of the name holders of Telefunken) the cost were estimated to $2.5 Milion to get something going.....

I am rather convinsed that the interest would be enormous worldwide, if we could keep the tight tolerances like the former Telefunken tubes!! ....but if all the know-how from Telefunken's engineers developement department are lost, I just have to say, that I am so very sorry that the knowledge is no longer available.
Oliver:
See above...

I work with precision in making contactlenses with the Boston Xo material and less than 1/100 mm tolerance in radius (curves) for keratoconus, and I really liked the same quality and accuracy of Telefunken products.
Please let me know a little more about your business and what you are working with?
Oliver:
Please check my company web-page : http://www.tab-funkenwerk.com, we make audio equipment based on the old Telefunken/Siemens studio equipment, (I saved all the production datat on those as well) also we manufacture audio transformer for other audio companies. I think we hold the largest collection of NOS Telefunken audio tubes in the US, if not in the world.
Best regards,
Oliver

PS. once in a while Telefunken documents show up on e-bay, like the EF183/184 production manual.... Bought it earlier this year.
PPS. The diamond bottom was first introduced in 1961/62, even after that not all Telefunken tubes had the diamond bottom, it time of high production Telefunken bought glass components from Philips.
-----


______________________________________________________________________________________________

Hi Oliver,
I found the country code for Denmark, Copenhagen, Herlev which is 45. Calling from San Francisco you need to dial:
011 45 23 29 44 49 ( did not get your location ?).
I am at my home phone 44 49 33 39 from 16.00 PM
Best regards
Kim
_______________________________________________________________________________________________
----- Original Message -----
From: Oliver Archut
To: Kim Hansen
Sent: Tuesday, December 18, 2012 10:46 PM
Subject: Re: Telefunken old production line and setup.
Hello Kim,
do you have a phone number?
Best regards,
Oliver

From: Kim Hansen
Sent: Tuesday, December 18, 2012 3:21 PM
To: Oliver Archut
Subject: Telefunken old production line and setup.
Hi Oliver,
Your company and name are now on my amateur site :-) see: http://tubeamp.hobbysider.dk/
Citat: "I think we hold the largest collection of NOS Telefunken audio tubes in the US, if not in the world."
Do you keep the Telefunken tubes as a collection, or do you use the tubes in the studio equipment only?
Best regards
Kim

_______________________________________________________________________________________________

Hi Alan,
Thank you for your reply.
I looked at your homepage and you have a seriously good site and brand name to work with. The Telefunken name sounds good to the musicians ears, ....and to audiophiles as well :-)
A lot of musicians in Europe (as well as in US) likes the tubesound, and we have repaired some tubeamps during the years.
I know that this work with poweramps and high fidelity might be a little different from what you are doing, but I really like the quality of excellent electronic work, which you obviously are working with.
Thanks for the offer of questions to TELEFUNKEN Electroacoustics. I might come back to you with questions.
The best regards to you and T-funk.com
Kim Hansen

Denmark
Europe
_______________________________________________________________________________________________

----- Original Message -----
From: TELEFUNKEN - Alan Veniscofsky
To: Kim Hansen
Sent: Monday, January 21, 2013 8:16 PM
Subject: Re: TELEFUNKEN M82 Dynamic - NAMM 2013 - Autoforwarded

Kim,
Thank you for the email.
We are getting prepared to attend the NAMM show this week.
At the moment TELEFUNKEN Elektroakustik and AMI-TAB have no working relationship together.

TELEFUNKEN Elektroakustik is currently manufacturing microphones, pre amplifiers and a variety of audio accessories under the TELEFUNKEN diamond logo.

If you have any other questions or concerns please feel free to reach me directly at the info below.

Alan Veniscofsky
TELEFUNKEN Elektroakustik
300 Pleasant Valley Road Suite E
South Windsor, CT 06074

TEL: [+1] 860.882.5919
FAX: [+1] 860.882.5980
http://www.t-funk.com
http://www.facebook.com/TelefunkenElektroakustik
https://soundcloud.com/telefunken-elektroakustik
http://www.youtube.com/user/TELEFUNKENfilms


______________________________________________________________________________________________

From: Kim Hansen <Kim.jul.hansen@teknik.dk>
Date: Sat, 19 Jan 2013 12:55:52 +0100
To: TELEFUNKEN Elektroakustik <Store@t-funk.com>
Subject: Re: TELEFUNKEN M82 Dynamic - NAMM 2013 - Autoforwarded



Hi Telefunken Elektroakustik, Connecticut.

Thank you for your info-site and that you mentioned the Namm-show in the Anaheim Convention Center , Ca. ( close to Disney resort)

You probably has more plus degrees in California than we have here in january, Denmark, :-)

I wrote a few words to Oliver Archut, TAB-Funkenwerk by email about the Telefunken history.....
and secondly because our local hi-fi society club constant wonders why Telefunken tubes after more than 60 years still holds the factory specifications.
I did not know that your companies had developement going on based on erlier Telefunken knowledge. I assume that TAB-Funkenwerk and Telefunken-Elektroakustik works as two different companies?


The best regards to you

Kim Hansen

Denmark
Europe
_______________________________________________________________________________________________
----- Original Message -----

From: TELEFUNKEN Elektroakustik <mailto:TELEFUNKEN_Elektroakustik@mail.vresp.com>

To: kim.jul.hansen@teknik.dk

Sent: Friday, January 18, 2013 7:24 PM

Subject: TELEFUNKEN M82 Dynamic - NAMM 2013

__________________________________________________________________________________________

Can’t read or view this email? Click here to View It In Your Web Browser <http://cts.vresp.com/c/?TELEFUNKENElektroaku/3737742a98/2e93a49d15/c624ecf70c> .
Please add TELEFUNKEN_Elektroakutik@mail.vresp.com to your address book to ensure our emails reach your inbox.


_____________________________________________________________________________________________


Click to view this email in a browser <http://hosted.verticalresponse.com/763525/3737742a98/1343050397/2e93a49d15/>

If you no longer wish to receive these emails, please reply to this message with "Unsubscribe" in the subject line or simply click on the following link: Unsubscribe <http://cts.vresp.com/u?3737742a98/2e93a49d15/mlpftw>


TELEFUNKEN Elektroakustik
300 Pleasant Valley Road
Suite E
South Windsor, Connecticut 06074
US
Read <http://www.verticalresponse.com/content/pm_policy.html> the VerticalResponse marketing policy. <http://www.verticalresponse.com/landing/ef/?mm/3737742a98>


________________________________________________________________________________________________

Afslutning

Jeg har ikke haft kontakt til TELEFUNKEN Elektroakustik siden 2014..................

Er fortællingen ikke interessant kan den slettes eller flyttes

Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf MaxJ » søn 13. okt 2019 13:57

Absolut interessant - den må da ikke slettes.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. okt 2019 14:43

Det er efter min mening virkelig interessant og indeholder i mine øjne intet kompromitterende for nogen Blot venlig oplysning, som vi sætter stor pris på.

Tak for det. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf kj2005 » søn 13. okt 2019 18:11

MaxJ skrev:Absolut interessant - den må da ikke slettes.


Efter at jeg så det på tryk, så det hele lidt forkert ud : " han vil gerne virke som om han ved noget"!

...men det var ment som alm. info til folk der tumler med audiorør, og en begrundelse for at man bør være mere end tålmodig når vintage rør fra Ulm skal en tur i rørtesteren:-)

Jeg ved ikke, om de viste Telefunken Black Diamond reissue rør kommer i nærheden af originalerne fra Ulm, men godt ser det ud synes jeg:

https://www.telefunken-elektroakustik.com/telefunken-introduces-new-black-diamond-tubes-summer-namm

kryogen overflade behandling i USA , fremstillet hos JJ Tubes i Slovakiet, selekteret på alle kritiske parametre som GM,forstærkning , støj og mikrofoni.

Det oplyses at kryogen hærdning er en behandlingsproces, hvor materialet langsomt afkøles til meget lave temperaturer. Ved at bruge flydende nitrogen kan temperaturen gå så lavt som −196 ° C. Det kan have en dyb indvirkning på de mekaniske egenskaber ved visse materialer, såsom stål eller wolframcarbid.

TFK Black Diamond kryogen behandlede rør siges at have et meget lavt støj "græs" niveau (low noise floor), og at alle TFK Black Diamond rør efter en burn-in periode efter kontrolleres for at garantere de bedst tænkelige måleparametre før pakning.

... mit håb for rør fremtiden er lysegrønt..men holder det ? :Gammel: gamle mænd og triste rør...........
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Tonni » søn 13. okt 2019 20:40

Gad vide om det er Spanngittreröhren?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Tonni » søn 13. okt 2019 20:42

Kim. tusind tak for du delte korrespondancen med os! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf kj2005 » søn 13. okt 2019 22:45

Fredmarantz skrev:Det er efter min mening virkelig interessant og indeholder i mine øjne intet kompromitterende for nogen Blot venlig oplysning, som vi sætter stor pris på.

Tak for det. :thumbsup:

Vh
Freddy


Godt at I ser sådan på det....... igennem årene har jeg deltaget i flere undersøgelser, der handler om indsamling af data og viden , og målet har hver gang været at holde sig indenfor en smal sti, hvor alt kan dokumenteres.
Oliver var den eneste, der lå inde med pålidelig information ( jeg havde kendskab til )....så her var jeg...
Oliver forstod dette....han var jo tysker.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Fredmarantz » søn 13. okt 2019 23:38

Lidt Googling på Oliver Archut afslører også, at han var lidt af en kendt herre i disse Telefunken - studio - mikrofon - rør - kredse.

Et hurtigt kig på de Telefunken-rør, som nu kan købes derovre (med det sorte logo) - så er de slet ikke mage til de rør, som Telefunken i sin tid lavede. Det kan du sikkert også nemt se, Kim - men hvorvidt de så ER gode og lever op til navnet er en anden sag.
Jeg tror ikke selv særlig meget på de såkaldt "Kryo"-behandlede rør - men det gør andre jo nok. Det skal så siges, at jeg har ikke noget at have det i, da jeg ikke har en teknisk uddannelse bag mig og i øvrigt ved jeg intet om metallers opførsel under forskellige temperaturer bortset fra at det krymper og udvider sig i takt ift temp. i hvert tilfælde når vi snakker jern/stål.

Så vidt jeg husker, har jeg da læst, at en væsentlig del af Telefunkens rør-produktionsapparat blev sendt til Østblokken (Ei?) Yugoslavien?

er der nogen, der ved noget om dette? (Tonni?)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Tonni » man 14. okt 2019 00:12

Det med EI er ikke ukendt Freddy... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Fredmarantz » man 14. okt 2019 00:38

nej vel :p - det, som jeg synes at huske ( jeg var der dog ikke selv :lol: ) - var, at Telefunken-udstyr blev købt af Yugoslaver (Ei) - sendt derned og en produktion startede omkring 1980 med dette udstyr.. Hvis man kigger på fx et ECC83 fra denne fabrik og tid, ligner de godtnok MEGET et Smoothplate Telefunken i sin indre opbygning. Om så Metallurgien er "Telefunken" er jo noget andet - og det kan jeg jo ikke se. Opskrifterne på rør kan vel meget vel være røget til andre (herunder Oliver Archut?).

Nå - men hvis vi siger, at Ei-rør blev produceret på gl. Telefunken-grej i Yugoslavien, så er dette vel sandt op i 80'erne og ind i starten af 90'erne. Herefter siges det, at de pågældende Yugoslaviske produktionsfaciliteter blev bombet af NATO under borgerkrigen i Yugoslavien og led betragtelig skade. Hvor meget ved jeg ikke - og jeg ved heller ikke, om produktionen af rør på dette gl. Telefunkenudstyr blev genoptaget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Fredmarantz » man 14. okt 2019 00:45

Jeg har forsket lidt og fundet ud af, at min mulige Telefunken-historie måske skal dementeres :?

Jeg fandt en længere historie med masser af meget illustrative billeder fra Ei-fabrikken og det fremgår ret klart, at det udstyr, som Ei brugte, var Philips-udstyr. - læs gerne selv med -

https://jacmusic.com/techcorner/ARTICLE ... -index.htm



Mysteriet om Telefunken-rør-produktionsudstyr og know-how fortsætter.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf kj2005 » man 14. okt 2019 11:06

Fredmarantz skrev:Lidt Googling på Oliver Archut afslører også, at han var lidt af en kendt herre i disse Telefunken - studio - mikrofon - rør - kredse.

Et hurtigt kig på de Telefunken-rør, som nu kan købes derovre (med det sorte logo) - så er de slet ikke mage til de rør, som Telefunken i sin tid lavede. Det kan du sikkert også nemt se, Kim - men hvorvidt de så ER gode og lever op til navnet er en anden sag.
Jeg tror ikke selv særlig meget på de såkaldt "Kryo"-behandlede rør - men det gør andre jo nok. Det skal så siges, at jeg har ikke noget at have det i, da jeg ikke har en teknisk uddannelse bag mig og i øvrigt ved jeg intet om metallers opførsel under forskellige temperaturer bortset fra at det krymper og udvider sig i takt ift temp. i hvert tilfælde når vi snakker jern/stål.

Så vidt jeg husker, har jeg da læst, at en væsentlig del af Telefunkens rør-produktionsapparat blev sendt til Østblokken (Ei?) Yugoslavien?

er der nogen, der ved noget om dette? (Tonni?)

Vh
Freddy


Nej, når man ser nærmere på de TFK Black Diamond rør er det tydeligt, at de på ingen måde ligner originalerne fra Ulm.

Jeg har ingen holdning til den kryogen behandling, som de nævnte TFK reissue rør har fået ,da jeg aldrig har haft sådan et rør i hånden, endsige prøvet sådan et rør i min Leak.

Til gengæld har jeg lidt mere info om rør produktion, som jeg har oversat fra samtaler og hvad der ellers er løbet forbi af viden som er fanget i farten. Teksten er som jeg forstod tingene.

Getter:

Ved et getter i et audiorør tænker vi ofte, at det er en cirkelformet metal bøjle som er svejset på et metal-stag fastgjort til den ene anode plade. Rørproducenter omtaler et getter som det materiale der skal fjerne rester af gas i rørkolben.

Et gettermateriale er simpelthen et reaktivt materiale, ( som efterlades indeni audiorøret før glaskolben lukkes) der bevidst er placeret i et vakuum rør med det formål at forbedre effektiviteten af ​​dette vakuum, ved at fjerne uønskede gasarter. I enkel forklaring sker der en kombination af indfletning af molekyler, når gasmolekyler rammer gettermaterialet, kemisk eller med adsorption med overfladen, så de fjernes fra det lufttomme rum. Med andre ord binder (fjerner) et getter selv små mængder uønskede gasser fra det lufttomme rum.
Adsorption kan oversættes med : Koncentration af gas (i dette tilfælde) på grænsefladen mellem et fast stof og et stof i opløsning.

Getters er især vigtige, når man behandler reaktive metaller, såsom titanium eller tantal og i forseglede systemer, såsom vakuumrør, katodestrålerør og lignende. Getterens fine sammensætning står i direkte forhold til den aktuelle opgave.

Gettermaterialer og egenskaber

Nå man skal anvende ​​et getter-materiale afhænger det af: Adsorption (dvs. akkumulering af gasmolekyler ved overfladen), Absorption (dvs. diffusion eller binding af gasmolekyler i det faste stof), kemisk binding (dvs. reaktion med overfladeatomer).

Et getter-materiale er designet til at reagere med de tilstedeværende gasarter, hvilket skaber en kemisk reaktion. Typiske gasser, der er til stede i vakuumsystemer, er kulilte (CO), carbondioxid (CO 2 ), nitrogen (N2), hydrogen (H2) og vanddamp (H20). De fleste metaloverflader har et beskyttende oxid på dem, som under vakuum og ved høj temperatur skal opløses og diffunderes i gettermaterialet, før det kan være effektivt. Således skal et getter-materiale også have evnen til at tillade diffusion af forurenende gasser, når de er blevet absorberet.

Et getter binder gasser på deres overflader. Jo større overfladeareal, eller jo mere porøst, materialet er, desto bedre er det. I nogle tilfælde kan getters genbruges, forudsat at der anvendes en bage-out-proces (typisk udført i et vakuum) for at fjerne den absorberede gasart. Visse typer overflader (f.eks. Nitrider) kræver diffusion snarere end ekstraktion af gassen for at bringe overfladen tilbage til en nyttig tilstand.

Bemærk at gamle audiorør (når vakuum stadig er optimalt) på denne vis kan bringes tilbage til normal funktion, og at audiorør efter genopvarmning kan funktion optimeres, når der stadig er tilstrækkeligt med gettermateriale til rådighed.

Man bør huske på, at når radiorør fremstilles sker der i forbindelse med udpumpning af ilt det, at når pumpen kører, anbringes der en radiofrekvens induktionsspole over hele røret så samtlige metaldele opvarmes (jeg mener at huske +1000 grader). Denne process hjælper med at fjerne gemte eller skjulte gasser, der er fanget i både metaldele og på glasinderside. Samtidig aktiverer denne ”getter-blitz” også katodebelægningen.

Nogle har talt om, at mørke pletter på det synlige getter beviser, at det er rør, der bruges eller er brugte. Dette er imidlertid ikke sandt. Undertiden bliver det, der kaldes ”getter-blitz” ikke perfekt ensartet, hvorved et misfarvet eller klart sted kan forekomme indvendigt på glaskolben.
Røret kan stadig være i god form og have fuld levetid tilbage, også selv om røret har synlige spor af elektron bombardement på glasindersiden ....dette gør glasindersiden grålig !

Den eneste pålidelige måde til at bestemme en rørs tilstand på er at teste det elektrisk.

Getter materialer

Ved varmebehandlingsapplikationer til mere sofistikerede anvendelser er tantal, niob, thorium og mange andre materialer blevet brugt med succes.
Mængden af ​​gas, som et getter kan absorbere, kaldes ofte dens “getter-kapacitet” .I mere videnskabelige termer er det antallet af atomer eller molekyler af de forurenende arter som er bundet inde i materialet.

Aluminium som har en kapacitet overfor gassen Oxygen(O2) som gettermateriale på 1,00 (Pa-L/mg) , men ringe eller ingen virkning på gasserne Carbon Dioxide (CO2), Hydrogen (H2) ,Nitrogen (N2) mm..

Derimod har Barium som gettermateriale en noget større kapacitet over de nævnte gasser:
Carbon Dioxide (CO2) 0,69 (Pa-L/mg) , Hydrogen (H2) 11,50 (Pa-L/mg), Nitrogen (N2) 1,26 (Pa-L/mg) ,
Oxygen (O2) 2,00 (Pa-L/mg) .

Magnesium ligger højere for Oxygen (O2) 2,70 (Pa-L/mg) .

Telefunken har selvfølgelig (som man har vane med grundighed i Tyskland) forsket i disse kemiske processer blandt mange andre parametre.

De kemiske reaktioner i simpel form er :
GM = gettermaterialet

(1) 2GM + O 2 → 2GMO
(2) 2GM + N2 → 2GMN
(3) 2GM + CO → GMC + GMO
(4) 2GM + CO 2 → CO + 2GMO → GMC + GMO
(5) GM + H2O → H + GMO → GMO + H (bulk)
(6) GM + H2 → GMH + H (bulk)
(7) GM + C x H y → GMC + H (bulk)
(8) GM + inert gas (He, Ne, Ar, Kr, Xe) → Ingen reaktion

Det at fremstille nye rør på linie med kvaliteten fra Telefunken kommer vi nok aldrig til at se igen.

Mht. hvad der blev af Telefunken's maskiner i sidste ende, har jeg ingen reel info om.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Fredmarantz » man 14. okt 2019 13:31

Denne fysiske gennemgang er da enestående - omend lige "tops" af, hvad jeg fatter (mildt sagt), så synes jeg, at det er vildt spændende. Når man så tænker på netop den forskning, der ligger forud for implementering i produktion, er det fantastisk at tænke på, synes jeg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 15. okt 2019 00:47

nå - lidt videre i hvad blev der af Telefunkens stolte rør-produktionsapparat efter nedlukning af produktionen af rør?

Jeg vil nødig starte det - eller bære brænde til det bål med de sædvanlige internet-baserede sandheder, som virkelig bliver en sandhed, bare mange nok skriver det og ikke mindst læser det ukritisk...Men.....jeg har nu støvet rundt i en times tid på mange fora- og alle synes at vide? at Ei (Serbien) VAR det firma, som opkøbte/modtog? en del af Telefunkens OG Philips rør-maskiner efter nedlukninger. Hvor meget der var tale om, vides slet ikke ... men mon ikke man har haft et særlig fokus på produktion af gængse rør. Jeg synes, at det er ret tydeligt på ECC83'ere fra Ei.

Jeg tror ikke, at jeg i hvert tilfælde kan komme det nærmere ..... men altså, det er vel egentlig kun dokumenteret af de billeder l et link længere oppe i denne tråd, som viste en del udtjent Philips rør-produktionsudstyr fra en nedlukket fabrik, som vi må gå ud fra er Ei.?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf kj2005 » tirs 15. okt 2019 09:34

Fredmarantz skrev:Denne fysiske gennemgang er da enestående - omend lige "tops" af, hvad jeg fatter (mildt sagt), så synes jeg, at det er vildt spændende. Når man så tænker på netop den forskning, der ligger forud for implementering i produktion, er det fantastisk at tænke på, synes jeg.

Vh
Freddy


Det jeg har samlet af info om rør, er kun en beskeden brøkdel af den al viden som GEC , Marconi MO-V , Telefunken og ikke mindst Mullard i Blackburn besad omkring 1960.

Man kan få gåsehud af at betragte de arbejds situationer, som medarbejderne ved Blackburn fabrikkerne blev udsat for i de processer, som var nødvendige for en holdbar og ensartet produktion af radio - tele og tv-rør.

Jeg ser ingen åndedræts beskyttelse i forbindelse med spray-coating eller ved håndtering af toxiske gasser, barium pulver, molybdæn, beryllium og en glødetråd som er sprayet med ukendte toxiske væsker... og kun i beskedent omfang ses brugen af gummihandsker? Ingen udsugning ved blæselampe-ilden hvor glas og metal smeltes tæt sammen?

Det kan være vanskeligt at forestille sig hvordan ca. 6.200 gode engelske arbejdere fungerede indenfor Blackburn fabrikkernes mure omkring 1961-62.

Man kan nemt se at tiderne har forandret sig. Godt at vi har fået sikkerhedsetiketter på giftige væsker. Godt at vi med nutidens produktionsmetoder i Danmark ikke behøver at repetere så mange små arbejdsbevægelser, som specielt de mange kvinder bliver udsat for i videoen fra Blackburn :shock:

På TheTubestore.com kan man se: "History of Mullard Tubes" ...som jeg synes er et gennemsyn værd:

https://blog.thetubestore.com/history-of-mullard-tubes/

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster