Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Rør i alle afskygninger

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf tctla » tirs 15. okt 2019 23:41

I VORES del af verden, har arbejdssituationen og sikkerheden forandret sig til det meget bedre.
Mon denne fremgang også er sket hos Shuguang, Psvane & Golden Dragon?
Det ku' være "sjovt" at se film, som dem Mullard lavede over egenproduktion, fra den kurante kinesiske rørproduktion.
...og måske også den russiske?
Der kan jo være en grund eller to til, at der ikke optages film af disse.

og, måske er jeg bare blevet paranoid på mine gamle dage? :Skor:

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf kj2005 » ons 16. okt 2019 09:08

Fredmarantz skrev:Jeg har forsket lidt og fundet ud af, at min mulige Telefunken-historie måske skal dementeres :?

Jeg fandt en længere historie med masser af meget illustrative billeder fra Ei-fabrikken og det fremgår ret klart, at det udstyr, som Ei brugte, var Philips-udstyr. - læs gerne selv med -

https://jacmusic.com/techcorner/ARTICLE ... -index.htm


Mysteriet om Telefunken-rør-produktionsudstyr og know-how fortsætter.....

Vh
Freddy


Efter at have set billeder fra Ei fabrikken i det tidligere Jugoslavien fra hjemmesiden jacmusic ( flink mand iøvrigt... ham vender jeg tilbage til ), er der nogle karakteristiske ting ved omgivelserne som slår igennem.

Torben skrev:
VORES del af verden, har arbejdssituationen og sikkerheden forandret sig til det meget bedre.
Mon denne fremgang også er sket hos Shuguang, Psvane & Golden Dragon?
Det ku' være "sjovt" at se film, som dem Mullard lavede over egenproduktion, fra den kurante kinesiske rørproduktion.
...og måske også den russiske?
Der kan jo være en grund eller to til, at der ikke optages film af disse.

og, måske er jeg bare blevet paranoid på mine gamle dage? :Skor:

/Torben

Dette er virkelig off topic:
Jeg spillede for Dansk Arbejder Idræt i håndbold og kom temmelig ofte i både Polen, Øst Tyskland og Tjekkoslovakiet før "jerntæppet" faldt. ...alt i Øst Berlin lå i farverne sort, mørkegrå og mørkebrun. Vi lyste op som fakler på banegården, da vi kom Til Berlin! Et "nybygget" betonhus i Magdeburg besøgte jeg hos en modspiller der var ingeniør. Øst Tyskerne ville gerne vise deres bedste side, og ingeniøren var vasket godt og grundigt indvendigt i sit hoved. Vandhanerne var rustne og rørerne løb i samlingerne af rust på toilettet. Baren, som lå i bunden af det hus hvor vi var indlogeret, var så ussel, at vi ikke ville sidde på stolene. Det ville de letlevende damer heller ikke...men de var også kun væk fra baren i mindre end 15 minutter ad gangen.
Det tidligere Øst Tyskland lignede de gamle maskiner og de forhold som billederne fra Jacmusic er bevis for. Kun få i kongeriget Danmark er helt klar over hvilke forhold de tidligere østlande levede under til langt op i firserne og måske senere.

Så ja, Torben, jeg tror du har set helt rigtigt...

Mvh. Kim
Senest rettet af kj2005 ons 16. okt 2019 18:08, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf Elektronik » ons 16. okt 2019 10:36

Aha. Så brugen af getter materiale var ikke fordi, man ikke havde effektive vakuumpumper dengang. ;)
Elektronik
 

Re: Telefunken rørhistorie set fra Oliver H Archut ..RIP.

Indlægaf kj2005 » ons 16. okt 2019 17:48

Elektronik skrev:Aha. Så brugen af getter materiale var ikke fordi, man ikke havde effektive vakuumpumper dengang. ;)


Nej, mekanisk fremstillede både Schweitz og Tyskland ( Loh GmbH leverede til Zeiss og Rodenstock o.a.) fremragende pumper langt før 1960 blandt andet til antirefleks coating, hvor store metal-klokker skal være lufttomme før vakuum coating processen kan påbegyndes.

Getter-materialet opgave er at optage og binde oxygen og gasrester som efter optimalt vakuum fæster sig på røret's indre dele samt på glasindersiden.

Fordampnings processen i coating maskinen minder om højfrekvens induktions-spolen der varmer rørets indre dele op ved det der kaldes "getter-blitz". Netop der kan man forestille sig at mængden, tykkelsen og kemiforbindelsen af getter-materialet i f.eks. et ECC83 har stor betydning, og her havde Telefunken forsket i forskellige kemiske sammensætninger.

Uden at have mere baggrund end de informationer der er tilgængelige og det erfaringen fortæller mig, ser det ud til:...... Der er en forbindelse mellem getter-materialets sammensætning, mængden og tykkelsen, som i det rigtige forhold giver røret forøget levetid ved at holde røret gasfrit over en længere periode.

Der er lige så mange variabler ved rørproduktion, som processer der kan gå forkert ved glascoating.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster