LL Baronet 6501.

Rør i alle afskygninger

LL Baronet 6501.

Indlægaf Poul » ons 16. okt 2019 12:13

Den forvrænger på FM, når jeg stiller helt skarpt på stationen iflg. indikatorrøret EM87 (helt samlet bjælke).
Forvrængningen forsvinder, og den spiller OK, hvis jeg stiller lidt ved siden af stationen iflg. EM87 (lidt åben bjælke).
Har prøvet med et nyt ECC85 FM-rør, men med samme resultat. Kontakter og rørsokler renset, og alt ser pænt ud.
Men der er altså en form for ubalance imellem FM-delen og Indikatorrøret, som jeg gerne vil have fundet årsagen til.
Er spændt på om nogen i Forummet har forslag til, hvor jeg skal lede?
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf MaxJ » ons 16. okt 2019 14:47

Juster diskriminatoren. s13 hvis du har diagrammet. Jeg har de men kan ikke finde ud af at lægge billeder op.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf Poul » tors 17. okt 2019 14:02

Det prøver jeg Max, tak for respons.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf MaxJ » tors 17. okt 2019 14:09

Du skal stille den så stationen lyder rigtigt og så justere til øjet er helt lukket.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf Poul » tors 17. okt 2019 15:22

Det prøver jeg Max, men jeg skal først lige have lokaliseret den rigtige spole S13, som jo nok gemmer sig i en af alukasserne.
Jeg er klar over, at det er spolen ved de to AA119 dioder.
Vedhæfter lige et billede, hvis du på forhånd kan sige hvilken kasse, men ellers kan jeg selvfølgelig tage dækslerne af, indtil jeg finder den rigtige.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf MaxJ » tors 17. okt 2019 22:58

Jeg vil gætte på det venstre spoletårn. Den med kun en kerne i. Du kan jo dreje forsigtigt og se om der sker noget, ellers sæt den tilbage igen. Men jeg er ret sikker på at det er den.

Jeg har selv en Baronet 6501 og den spiller rigtig godt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf Poul » fre 18. okt 2019 09:25

Ja, det er også det tårn, som jeg har kig på Max.
Det passer også fint med placeringen ved det afskærmede rør i forhold til det diagram, som jeg har.
Min Baronet spiller også godt, men det har irriteret mig lidt, at den skulle stilles lidt ved siden af stationen i forhold til indikatorbjælkens angivelse, men det får jeg nok rettet nu.
Jeg vender tilbage, når jeg har forsøgt at justere ind.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf MaxJ » fre 18. okt 2019 11:44

Glæder mig til at høre resultatet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf Elektronik » fre 18. okt 2019 12:59

Ville være interessant at få en forklaring på "diskriminator" hvordan den kan gøre det, den gør. ;)
Elektronik
 

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf Poul » fre 18. okt 2019 13:23

Jeg er ikke i stand til at forklare den fuldstændige funktion af diskriminatoren, men har nu konstateret, at Max havde fuldstændigt ret. Der skulle blot en efterjustering af spolekernen i diskriminatorspole S13 til, for at få fuld overensstemmelse imellem Stationsindstillingen på FM og Indikatorbjælken.
Det er nu gjort, og det drejede sig kun om cirka en halv omdrejning af spolekernen mod uret, så passede det perfekt sammen.
Tak for hjælpen Max!
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf MaxJ » fre 18. okt 2019 14:23

Velbekomme, jeg er glad for at din fine radio spiller igen.

Elektronik.
Jeg er heller ikke i stand til at give en forståelig forklaring men måske der er andre der ser tråden. Evt. først efter efterårsferien.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf tctla » lør 19. okt 2019 20:37

Elektronik skrev:Ville være interessant at få en forklaring på "diskriminator" hvordan den kan gøre det, den gør. ;)


Det bliver jo nok en del "teknisk", hvis man skal helt ind til benet.
Der findes desuden forskellige FM-detektorer, og denne type kaldes en Foster-Seeley diskriminator efter opfinderne, se:
https://en.wikipedia.org/wiki/Foster%E2 ... criminator
Så er der "Forholds-Detektoren", på engelsk kaldet Ratio-Detector, der nemmest kendes på, at dioderne vender modsat hinanden.
Det var de første typer, og senere, da integrerede kredsløb blev almindelige, kom Quadratur-detektoren (F.eks TBA-120) og PLL-detektoren til.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Indsat billede af Foster-Seeley Diskriminatoren fra Poul's LL Radio
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: LL Baronet 6501.

Indlægaf Elektronik » man 21. okt 2019 08:42

Mange tak tcla.
det var oplysende. :cool1:
Havde for længe siden et ligende problem med et Intimo mono rør radio, som lavede det nummer. :Skor:
Elektronik
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster