Tandberg Sølvsuper 10.

Rør i alle afskygninger

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » søn 22. dec 2019 15:13

Hej Torben.
Den eftermonterede diode sidder i serie med transistorens kollektor, altså imellem kollektoren på Q806 og terminalen til stereo-pæren.
Det må være din mulighed 2).
Katoden på dioden vender mod transistorens kollektor, og så anoden mod stereo-pæren. Der er ca. 0,6 V gennemgang fra anode til katode på den eftermonterede diode. Spærring den anden vej.
For mig at se spærrer den, så jeg ikke kan måle gennemgang fra transistorens base til kollektor, når jeg måler direkte på printet.
Hvis den ikke havde været eftermonteret, mener jeg, at der skulle have været 0,6 V gennemgang fra transistorens base til kollektoren på printet - altså lige som der er fra base til emitter.
Jeg forstår derfor ikke, hvorfor den er blevet eftermonteret?
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Rolf Zetterberg » man 23. dec 2019 00:18

I det här schemat syns dioden vid Q806:
http://sportsbil.com/tandberg/S%3flvsup ... rtrekk.pdf
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » man 23. dec 2019 10:45

Tak for diagrammerne Rolf.
Jeg kan godt se, at de har tilføjet dioden ved Q806 på model 4 dekoderen. Der er i det hele taget en hel del ændringer på model 4 i forhold til min model 3, bl.a. væsentlig større elektrolytter.
Der må altså være nogen, som på et tidspunkt har modificeret min model 3 med en diode ved Q806 som på model 4. Jeg kan ikke lige overskue hvorfor?
Jeg vil lade dioden sidde, og så prøve at udskifte elektrolytterne C802 og C830, som måler meget under værdien målt i printet.
Det kan i hvert fald ikke skade, og måske løser det problemet - hvem ved :roll:
Mvh. Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » man 23. dec 2019 14:02

Så blev de to elektrolytter udloddet, og de var i hvert fald begge dårlige.

C802 var påtrykt 8uF/40V, men den målte kun 2,5uF. Lækstrømmen var dog OK, målte 1,2uA ved 30V.
C830 var endnu dårligere, også påtrykt 8uF/40V, men målte kun 2,4uF, og lækstrømmen var på hele 120uA ved 30V, altså alt for høj.
Den sidder jo også med konstant fuld forsyningsspænding til dekoderen, så det var en god ide at skifte den Torben :thumbsup:

Nu skal jeg lige have fat i et par nye erstatningslytter, og så prøve om det har hjulpet. Vil det mon være en fordel at montere nogle med lidt højere kapacitet?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf tctla » man 23. dec 2019 20:03

Poul skrev:Vil det mon være en fordel at montere nogle med lidt højere kapacitet?
Poul.


Brug 10uF eller 22uf.
Det vil ikke gøre den store forskel efter min mening.

Det bliver spændende at se udfaldet af nye 'lytter.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Elektronik » tirs 24. dec 2019 11:50

Ja vælg gerne en klasse højere µF end den gamle. for mange lytter fra nye er pænt under opgivet kapacitet. ;)
Elektronik
 

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf Poul » tirs 24. dec 2019 13:36

Så lykkedes det at rette fejlen :Thumpsup:
Nye 10uF/35v elektrolytter til hhv. C802 og C830 fik gang i stereo-dekoderen, og nu spiller den gamle Sølvsuper, som den skal igen.
Tak til alle med gode input til mig :cool1: specielt til Torben som først foreslog udskiftning af C830.
Glædelig Jul til alle :p
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tandberg Sølvsuper 10.

Indlægaf tctla » tirs 24. dec 2019 13:59

Tillykke med sejren :OLO:

...og således blev der atter jul i den flyvende tallerken ...eller der omkring. :lol:

Glædelig Jul til alle.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 119 gæster