Philips Sonate BDK 467 A

Rør i alle afskygninger

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Elektronik » tors 16. apr 2020 17:59

Husk lige at i gode gamle dage. havde man 220V AC nu har vi jo de 230V ac ;)
Måske skal du indsætte et lille glødespænding serie effekt modstand, så du kommer ned til de 6V i glød. :thumbsup:
Elektronik
 

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » tors 16. apr 2020 18:06

Det var jo dejligt, at der er kommet liv i lavfrekvens forstærker-delen, så lykkes det nok også med højfrekvens forstærkeren :OLO:
Der kan jo ikke ske noget ved at montere en glassikring i serie med bimetal-sikringen. Med hensyn til størrelsen på sikringen, så ville jeg nok måle strømforbruget i mA, når radioen kører med normal lydstyrke på AM, og så montere en sikring med lidt højere værdi. Så har du en slags dobbelt-sikring på radioen.
Men der er måske nogen i Forummet, som har et bedre forslag?
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf tctla » tors 16. apr 2020 19:48

Så vidt jeg husker, er det ikke en bi-metal sikring.
Bladfjederen, der er strømførende, har den ene ende spændt op bag en loddet "lås", og så længe lodningen holder, er der strøm på radioen.
Når lodningen fejler pga. varmeudvikling i trafoen, falder "låsen" af, og fjederen vipper fri fra kredsløbet, hvorefter det er afbrudt.
Naturligvis kan man ikke anvende alm. loddetin til, at genmontere "låsen" (hvis man kan finde den), det kræver loddetin med et bestemt, lavere smeltepunkt end normalt.
En simpel glassikring i serie er en glimrende ide.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » fre 17. apr 2020 13:57

Så fik jeg bygget en sikring i. I første omgang en 1,25A Træg. Når det hele engang spiller vil jeg som Poul foreslår, måle strømforbruget og så dimensionere ud fra det. Men i første omgang er 1,25A fint nok.
Jeg har lavet en lille metalplade og skruet den på trafoen. Så slipper man også for at bore huller i radioen. Mellem sikringsholderen og metalpladen er der et lille stykke plastik (fra et dvdcover). Placeringen er så man kan se sikringen hvis man fjerner bagbeklædningen.

IMG_20200417_134139.jpg


Mvh Povl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » fre 17. apr 2020 17:06

Den udførelse kan du godt være bekendt Povl - Flot :thumbsup:
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » søn 19. apr 2020 12:47

Hej
Tak til Poul der lyder til at kunne acceptere hvad jeg har lavet. :p
Jeg har nu også fået gang i radiodelen og den spiller jo nærmest perfekt på FM (har ikke testet de andre bånd). Den er så kraftig at når jeg stiller ind på en bestemt tysk station (NDR1), spiller den stadigvæk med volumekontrollen skruet helt ned. Ved de andre stationer kan man også godt høre ganske lidt med volumen i minimum. Kan det være nogle af komponenterne omkring volumekontrollen der har indvirkning på det?
Efter at alle rørene er kommet i, er glødespændingen nu på 6,45V hvilket vel er ok.
Det magiske øje virker dog ikke. Der er glød i det men det er helt gennemsigtig foroven, så der skal nok et nyt til.

IMG_20200419_121418.jpg

IMG_20200419_121534.jpg


Mvh Povl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Tonni » søn 19. apr 2020 13:15

Ja der skal desværre et nyt i. Det lader til at have tabt vacuummet. Der er ikke mere gætter i...

Ellers tillykke med resultatet til nu!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf tctla » søn 19. apr 2020 13:25

eltek skrev: Kan det være nogle af komponenterne omkring volumekontrollen der har indvirkning på det?

Mvh Povl



Hej Povl,

Flot arbejde.
Ja, det kan være komponenter omkring volumekontrollen, der er ansvarlige for, at du stadig hører lyd i højttaleren, når styrkekontrollen er skruet ned.
Helt nøjagtig er det R35 / 82-Ohm, der sidder imellem bunden af styrkekontrollen og stel.
Med den der, kan du ikke skrue 100% ned.
Den kan dog ikke undværes/kortsluttes, da den er fødepunktet for den negative modkobling i forstærkeren (NFB).
Du kan naturligvis tjekke, om den stadig er 82-Ohm for, er den vokset i værdi, øger det jo kun problemet.

Jeg har iøvrigt NOS Philips/Miniwatt EM80 i originale æsker på lager

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf kj2005 » man 20. apr 2020 10:33

eltek skrev:Hej
Tak til Poul der lyder til at kunne acceptere hvad jeg har lavet. :p
Jeg har nu også fået gang i radiodelen og den spiller jo nærmest perfekt på FM (har ikke testet de andre bånd). Den er så kraftig at når jeg stiller ind på en bestemt tysk station (NDR1), spiller den stadigvæk med volumekontrollen skruet helt ned. Ved de andre stationer kan man også godt høre ganske lidt med volumen i minimum. Kan det være nogle af komponenterne omkring volumekontrollen der har indvirkning på det?
Efter at alle rørene er kommet i, er glødespændingen nu på 6,45V hvilket vel er ok.
Det magiske øje virker dog ikke. Der er glød i det men det er helt gennemsigtig foroven, så der skal nok et nyt til.

IMG_20200419_121418.jpg

IMG_20200419_121534.jpg


Mvh Povl


Hej og tillykke med det foreløbige resultat :thumbsup: ..... god træramme du har fremstillet til reparationen og hyggeligt at følge din renovering. Fortsat held med renoveringen.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » lør 25. apr 2020 10:50

Hej alle

Lidt opdatering på mit lille projekt.

Der er kommet liv i det magiske øje (Tak til Torben). Modstanden på 470kohm der sider ved øjet er også skiftet, den var steget til over det dobbelte i værdi.

Det med at den ikke er helt tavs ved nedskruet volumen har jeg også arbejdet med og fandt ud af at modstand R28 (10Mohm), var oppe på 12,5Mohm, så den blev skiftet og det hjalp rigtig meget. Man skal nu have øret helt hen til højtaleren for at kunne ane en ganske svag lyd ved nedskruet volumen. Den modstand (R35 / 82ohm) Torben foreslog måske var fejlen var på 85ohm så den lod jeg være. Måske sådan en gammel radio ikke skal kunne skrues helt ned, hvem ved.

Der er også stadigvæk en lille smule brummen hvis man lægger øret helt hen til højttaleren. Jeg havde 3 stk 47uF/400V kondensatorer liggende og dem prøvede jeg at koble til istedet for den store 3x50uF. Det gjorde overhovedet ingen forskel.
De andre to elektrolytter (C56 / 10uF og C65 / 100uF) er også skiftet.
Nogen der har et bud på hvad der kan forårsage den brummen?

Den totale strøm i netforsyningen ligger på 0,3A så jeg har valgt at sætte en 1A sikring i min eftermonterede sikringsholder.
Så er der også lidt til at tage startstrømmen i trafoen.

Jeg mangler at skifte nogle (2W tror jeg de er) modstande. Jeg havde ikke de rigtige værdier så de er sat sammen af to og tre modstande hvad jeg nu lige havde liggende, men det ser jo ikke for kønt ud så de bliver skiftet.

Derefter kommer turen til kabinettet.
IMG_20200425_095953.jpg


Hilsen Povl
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » lør 25. apr 2020 11:04

Det godt godt fremad Povl - det skal nok blive en fin radio igen :cool1:
Har du undersøgt, om det svage brum kommer fra transformatoren?
Kan godt være svært at lokalisere, men hvis det er transformatoren, så kan man nogen gange reducere det, ved at lave et blødt ophæng til den. Somme tider kan man også få lidt lim ned imellem pladerne og spænde dem efter.
Vh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf tctla » lør 25. apr 2020 12:33

Hej Povl (..og Poul)

Det går jo rigtig fint med den renovering.
Du skal dog ikke stole alt for meget på diagrammet.
Jeg har da fundet en fuldstændig katastrofal tegnefejl omkring røret B5.
Hvis radioen virkelig var forbundet iht. diagrammet, ville den ikke kunne fungere.
Puds brillerne og find Holger ;)

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » lør 25. apr 2020 13:41

Radioen er spændt op i mit hjemmelavede træstativ og højttaleren (som sidder i kabinettet) står 2 meter væk, så det er helt sikkert fra selve højttaleren brummet kommer. Det lyder som sådan noget 50Hz brum. Den kondensator der hedder C82 / 6,8nF i strømforsyningsdelen, ser ikke ud til at være der, har det mon nogen betydning?

Med hensyn til tegnefejl i diagrammet kommer jeg til kort, det kan jeg ikke lige overskue. Jeg skulle jo ellers have den fordel at jeg bare kan kigge ned i radioen og jeg synes det er monteret som i diagrammet, men jeg kan sagtens have overset noget i fuglereden. :p
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf Poul » lør 25. apr 2020 15:29

Angående højttalerbrum.
Har du skiftet C65/100uF elektrolyt og R37/150 ohm modstand, som styrer kathoden på udgangsrøret B6?
Herudover C56/10uF elektrolyt?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Philips Sonate BDK 467 A

Indlægaf eltek » lør 25. apr 2020 15:50

C65 og C56 elektrolytter er skiftet. Modstanden R37/150ohm skal jeg have skiftet da den måler 174ohm. Det er en 2watt og sådan en har jeg ikke lige liggende, men jeg er ved at samle sammen da jeg også mangler andet (man bliver jo nødt til at spare på den dyre fragt).
Hvor stor betydning har det hvis den modstand er 174ohm istedet for 150ohm?
Mvh.
Povl
eltek
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 05 sep 2018
Lokalitet: Aabenraa

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster