Radiorør "ukendte"

Rør i alle afskygninger

Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » fre 5. jun 2020 17:31

Ved at kigge i kassen med rør lå der nogle ukendte typer...for mig ukendte rør.

Der lå masser men jeg kiggede ekstra på 3 styk Beckman 6S4A enkelt triode , 2 styk 12BY7A pentode, 7 styk 12B4A triode. Der var også et par 12BH7A, men de er mere velkendte.

12B4A ser sjovt ud . Der er en single-end forstærker med 6AU6 der driver et 12B4A . 1,5W afgiver 12B4A i den opstilling?
Anodemodstanden er ca. 1K for 12B4A, men røret tåler ikke så høj spænding. Det må blive en forholdsvis lav udgangsimpedans hvis man trækker et signal ud på katoden....altså bruge dette 12B4A som linietrin?

Nogen erfaring med 12B4A fra andre der eksperimenterer med rør? jeg fandt et forslag til 12B4A som er tegnet med blyant...går nok at vise det

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf Tonni » fre 5. jun 2020 18:38

Har også en lille samling 12B4A på lager, som jeg overvejer at bruge som enten linebuffer eller driver.
Så håber også på nogle guldkorn...

Med hensyn til 12BY7A, er de ofte brugt som drivere til 6146, i HF sendere. Jeg har selv fire HF stationer, som kører den kombi. To Heathkit. En HW32 og en SB100. Samt et par Kenwood. En TS-510 line og en TS-530S.

6S4A har jeg set i et par skoper (afbøjning) og andre måleinstrumenter. Mon ikke de kunne laves lidt sjovt med, også i audio... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf Tonni » fre 5. jun 2020 18:53

Og ja. Opbygningen af 12B4(A) er sammenlignelig med storebroderen 6080/6082.
Mener at kunne huske noget med mikrofoni i den sammenhæng..?

En af mine venner, desværre afdød, byggede en OTL med 6080, som han havde en del ustabilitetsproblemer med.
Den kørte med godt 60dB modkobling, og ringede som en domkirke... - Men spillede ellers ganske udmærket.

Jeg frygter den åbne opbygning, i 12B4, kan give samme problem. Plus en stor tolerencespredning..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf tctla » fre 5. jun 2020 23:53

12B4A er nok et udmærket rør i et push-pull udgangstrin i klasse AB2.
Røret tåler fint gitter-strøm og jeg har af samme årsager sikret mig 10 NOS af Fabrikat HP.
Det er nok oprindelig lavet af General Electric, men det gør ikke den store forskel for mig.
Lille, hyggelig triode, der bør yde 5-6Watt i AB2-PP med en udgangstrafo primær på ikke under 10KOhm anode-anode.
Et ECC82 som DC-koblet katodefølger-driver med en fasevender af en slags foran og Bob's your Uncle.
Ligesom Henning (og jeg) foreslår her: viewtopic.php?f=565&t=13497&start=15
Ovenstående uden ansvar; jeg har ikke regnet på udgangs-trafoen, men 10K må være i nærheden af det optimale.
Er det er lav-budget projekt, så kan man passende kigge forbi både toroid- og traditionelle lysnettrafoer som udgangs-trafo.
2 x 115V primær og 9V/1A sekundær vil have nogenlunde den rigtige impedans.
Udgangs-trafoer for 100V-anlæg er også en mulighed og de er, som lysnettrafoerne, billige!
Prøves skal det i hvert tilfælde!
Efter at have købt og afprøvet en billig Appj PA1501A udgangs-forstærker med begrænset udgangs-effekt (3-4W), har jeg fået øjnene op for hvor megen (eller LIDT) udgangs-effekt man egentlig behøver, før det er nok.
Jeg er sikker på, at 12B4A gør det mindst lige så godt som Appj'ens 6AD10A rør.

Mvh,

/Torben

Edit:
Jeg kom til at tænke på, at 12BY7A vist var brugt som Videoudgangs-rør i nogle B&O CTV.
Det bør derfor også kunne anvendes i audio-sammenhæng.
Harman-Kardon har tænkt det samme og brugt dem i Citation-II & V
Senest rettet af tctla lør 6. jun 2020 10:39, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » lør 6. jun 2020 10:29

tctla skrev:12B4A er nok et udmærket rør i et push-pull udgangstrin i klasse AB2.
Røret tåler fint gitter-strøm og jeg har af samme årsager sikret mig 10 NOS af Fabrikat HP.
Det er nok oprindelig lavet af General Electric, men det gør ikke den store forskel for mig.
Lille, hyggelig triode, der bør yde 5-6Watt i AB2-PP med en udgangstrafo primær på ikke under 10KOhm anode-anode.
Et ECC82 som DC-koblet katodefølger-driver med en fasevender af en slags foran og Bob's your Uncle.
Ligesom Henning (og jeg) foreslår her: viewtopic.php?f=565&t=13497&start=15
Ovenstående uden ansvar; jeg har ikke regnet på udgangs-trafoen, men 10K må være i nærheden af det optimale.
Er det er lav-budget projekt, så kan man passende kigge forbi både toroid- og traditionelle lysnettrafoer som udgangs-trafo.
2 x 115V primær og 9V/1A sekundær vil have nogenlunde den rigtige impedans.
Udgangs-trafoer for 100V-anlæg er også en mulighed og de er, som lysnettrafoerne, billige!
Prøves skal det i hvert tilfælde!
Efter at have købt og afprøvet en billig Appj PA1501A udgangs-forstærker med begrænset udgangs-effekt (3-4W), har jeg fået øjnene op for hvor megen (eller LIDT) udgangs-effekt man egentlig behøver, før det er nok.
Jeg er sikker på, at 12B4A gør det mindst lige så godt som Appj'ens 6AD10A rør.

Mvh,

/Torben


Det var alligevel sørens (rør)... eller rettere Tonni's og dine Torben :p

Jeg havde ikke regnet med, at I havde set i den retning efter rør.
Du ved meget om rør Torben. Hvorfor nævner du, at "røret tåler gitterstrøm" som en kvalitet? Vi forsøger jo med vold og magt at købe gode kondensatorer, som ikke lækker DC på signalgitteret, og vi sørger for, at røret i størst muligt omfang ligger indenfor "komfortzonen" og vælger den rigtige belastnings-linie? Jeg synes også du nævnte det, da vi målte på 807 rør?

Jeg har et par 11K Telefunken udgangstrafoer som måske kunne bruges til sådan et par småtrioder?

Jeg har kigget på Henning's og din gennemgang af både regneark og forstærkerudlæg. I er begge lige nogle "tænder" foran mig, så jeg skal se lidt nærmere på Henning's forklaring og diagram. Min første indskydelse var: Hov, han har da vist et forstærkertrin for meget, indtil jeg så, at det sidste trin var en katodefølger til at trække impedansen ned ligesom katodefølgeren i Big Mac's 275 hvor han brugte et 12AZ7.

Da du nævner det med at bruge en 2 x 115V nettrafo som udgangstrafo kom grineren frem .Jeg har længe ville forsøge med en 2 x 110V / 12V .
Det bliver helt "Olsen bande" agtigt: "Skide smart Torben" :p

Mht. dit indkøb af Appj PA1501A , tror jeg at Gottschalck netop brugte den lille rør-spille til at teste sine små Richard Allan , og med godt resultat.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange elektronik professoren her i Herlev har advokeret for, at vi sjældent har volume knappen højere end 800mW til daglig brug! Mine 6-7 watt pr kanal fra ECLL800 rækker mere end 95% af tiden.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf tctla » lør 6. jun 2020 10:59

kj2005 skrev:Hvorfor nævner du, at "røret tåler gitterstrøm" som en kvalitet? Vi forsøger jo med vold og magt at købe gode kondensatorer, som ikke lækker DC på signalgitteret, og vi sørger for, at røret i størst muligt omfang ligger indenfor "komfortzonen" og vælger den rigtige belastnings-linie? Jeg synes også du nævnte det, da vi målte på 807 rør?

Jeg har et par 11K Telefunken udgangstrafoer som måske kunne bruges til sådan et par småtrioder?

Mvh. Kim


Hej Kim,

Jeg rettede min tidligere post samtidig med, at du oprettede den nye.
Kig lige op og se hvad jeg tilføjede omkring 12BY7A.

Gitter-strøm er ikke bare gitter-strøm. Hvis røret selv bestemmer sig for, at trække gitter-strøm, at det helt kaput men det er en anden sag, hvis man BEDER det om, at trække gitter-strøm.
Normalt er gitter-1 ekstremt højimpedanset og trækker kun meget lille strøm. Noget vil der altid gå ellers ville f.eks en småsignal triode uden katode-modstand, kun med en 2,2 ~ 4,7MOhm gitter afledningsmodstand, ikke kunne frembringe et spændingsfald til bias over gitter-modstanden.
Når man har et udgangs-rør der er konstrueret til at kunne tåle, at man fører gitter-1 spændingen positiv under udstyring, så kan man øge katodestrømmen betydeligt og derved opnå at anoden svinger nærmere mod stel, hvorved spændingssvinget over transformatorens primær bliver forøget. Dermed selvfølgelig også større udgangseffekt hvilket er mærkbart ved f.eks kraftige signalspidser i basområdet.
Ulempen er selvfølgelig, at når gitter-1 svinger over nul Volt, så falder dets impedans til måske omkring 100 Ohm. Driveren, i Hennings og mit diagram en katode-følger, skal så kunne levere gitter-1 strømmen uden at forvrænge signalet. Katodefølgeren kigger det meste af tiden ind i en uendelig stor impedans og når man skruer op, så kigger den pludselig ind i 100 Ohm eller der omkring. Det kan godt være lidt af en udfordring for sådan en ka'l :!:

11K Telefunken synes helt perfekt til en gør-det-selv Olsen-forstærker.
Husk de 3 papirclips, den gule bade-and og fiskestangen.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » lør 6. jun 2020 11:41

tctla skrev:
kj2005 skrev:Hvorfor nævner du, at "røret tåler gitterstrøm" som en kvalitet? Vi forsøger jo med vold og magt at købe gode kondensatorer, som ikke lækker DC på signalgitteret, og vi sørger for, at røret i størst muligt omfang ligger indenfor "komfortzonen" og vælger den rigtige belastnings-linie? Jeg synes også du nævnte det, da vi målte på 807 rør?

Jeg har et par 11K Telefunken udgangstrafoer som måske kunne bruges til sådan et par småtrioder?

Mvh. Kim


Hej Kim,

Jeg rettede min tidligere post samtidig med, at du oprettede den nye.
Kig lige op og se hvad jeg tilføjede omkring 12BY7A.

Gitter-strøm er ikke bare gitter-strøm. Hvis røret selv bestemmer sig for, at trække gitter-strøm, at det helt kaput men det er en anden sag, hvis man BEDER det om, at trække gitter-strøm.
Normalt er gitter-1 ekstremt højimpedanset og trækker kun meget lille strøm. Noget vil der altid gå ellers ville f.eks en småsignal triode uden katode-modstand, kun med en 2,2 ~ 4,7MOhm gitter afledningsmodstand, ikke kunne frembringe et spændingsfald til bias over gitter-modstanden.
Når man har et udgangs-rør der er konstrueret til at kunne tåle, at man fører gitter-1 spændingen positiv under udstyring, så kan man øge katodestrømmen betydeligt og derved opnå at anoden svinger nærmere mod stel, hvorved spændingssvinget over transformatorens primær bliver forøget. Dermed selvfølgelig også større udgangseffekt hvilket er mærkbart ved f.eks kraftige signalspidser i basområdet.
Ulempen er selvfølgelig, at når gitter-1 svinger over nul Volt, så falder dets impedans til måske omkring 100 Ohm. Driveren, i Hennings og mit diagram en katode-følger, skal så kunne levere gitter-1 strømmen uden at forvrænge signalet. Katodefølgeren kigger det meste af tiden ind i en uendelig stor impedans og når man skruer op, så kigger den pludselig ind i 100 Ohm eller der omkring. Det kan godt være lidt af en udfordring for sådan en ka'l :!:

11K Telefunken synes helt perfekt til en gør-det-selv Olsen-forstærker.
Husk de 3 papirclips, den gule bade-and og fiskestangen.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

Hvor er din forklaring indlysende, så selv jeg kan forstå det :thumbsup: Jeg tænker hvilke tiltag og værktøjer rørfabrikanterne tog fat i for at sikre, at gitter-1 tålte en positiv spænding under udstyring? Selvfølgelig gik jagten på at skrue op for katodestrømmen og dermed et forøget spændingssving over udgangstrafo'ens primærside. I rørernes storhedstid var højere udgangseffekt målet.
Et rør som skal drive en gitter impedans på ca 100 Ohm? hmm...Jeg begynder at forstå hvorfor min kammerat gerne vil drive sine udgangsrør med en lavimpedanset udgang bygget af transistorer :| ....men det kommer ikke til at ske her hos mig.

Jeg har set på Harman Kardon Citation II og de tre 12BY7A som indgår..lidt sjovt at de brugte tre pentoder når "alle andre" på det tidspunkt gik på små-trioder?

Når jeg kommer dertil, vil jeg kigge på min 11K "Olsen" forstærker og lave "kuppet over dem alle". Det var ellers EL95 x 2 jeg havde gemt de Telefunken trafo'er til...jeg har en del EL95. Efter sigende skulle det være 2 x EL95 der sidder i udgangen af et ECLL800...men nu er jeg måske blevet lun på et par 12B4 ??

Hvert indlæg du/I deler ud af her på vintagehifi giver en lille brik til puslespillet og en bedre forståelse af radiorørs virkemåde. :Thumpsup:

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf Klarskov » lør 6. jun 2020 20:29

12B4 er rigtig nok et interessant rør. Det har en anodemodstand på kun godt 1 Kohm. Julius Futterman brugte det i hans første (DC-koblede) OTL i 1950'erne Der indgik 12 stk. pr. kanal og den leverede omkring 10-15 W så vidt jeg husker. Her er et datablad https://frank.pocnet.net/sheets/093/1/12B4A.pdf - og diagrammet til Futtermans første: http://www.solaris.no/electronics/power ... erman.html .
Klarskov
 
Indlæg: 164
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » søn 7. jun 2020 13:08

Klarskov skrev:12B4 er rigtig nok et interessant rør. Det har en anodemodstand på kun godt 1 Kohm. Julius Futterman brugte det i hans første (DC-koblede) OTL i 1950'erne Der indgik 12 stk. pr. kanal og den leverede omkring 10-15 W så vidt jeg husker. Her er et datablad https://frank.pocnet.net/sheets/093/1/12B4A.pdf - og diagrammet til Futtermans første: http://www.solaris.no/electronics/power ... erman.html .


En kort søgning på 12B4 fra "Thetubestore.com" viser en pris pr. stk. på 7,95$ ....jeg har længe kigget på en russisk triode til 1 Dollar:
6C19p med ca 300- 400 Ohm anodemodstand....... hvis jeg læser de russiske kyrilliske oplysninger rigtigt?

Gode data? 6C19p kan købes for 1 ~1,5 US$ ..det rør i parallel eller i PP~parallel må kunne gøre et eller andet uden en udgangstrafo....jeg har haft 6C19p i hånden...glasset er meget tykkere end vanligt, og den mekaniske opbygning ser stabil ud :!:

http://www.jogis-roehrenbude.de/Russian/6C19N.htm

RU-tubes: http://rutubes.com/product/6s19p-6c19p-tube/

Russisk pdf: https://www.die-wuestens.de/rd/6S19P.pdf

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf Klarskov » tirs 9. jun 2020 00:30

kj2005 skrev:
En kort søgning på 12B4 fra "Thetubestore.com" viser en pris pr. stk. på 7,95$ ....jeg har længe kigget på en russisk triode til 1 Dollar: 6C19p med ca 300- 400 Ohm anodemodstand....... hvis jeg læser de russiske kyrilliske oplysninger rigtigt?
Gode data? 6C19p kan købes for 1 ~1,5 US$ ..det rør i parallel eller i PP~parallel må kunne gøre et eller andet uden en udgangstrafo....jeg har haft 6C19p i hånden...glasset er meget tykkere end vanligt, og den mekaniske opbygning ser stabil ud :
Mvh. Kim


Det rør ser virkelig spændende ud! Jeg har længe haft en ide om at bygge en version af den første Futterman - og prøvede også for år tilbage at bygge en med 6C33-rør, men det viste sig at være umuligt (for mig) at få DC-balancen i orden og ikke mindst stabil under drift. Jeg konkluderede (måske forkert?) at en af fiduserne netop er, at med så mange rør kan man bytte rundt indtil DC-balancen er i orden. Hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Futterman - og senere New York Audio Laboratories - gik væk fra ideen om DC-kobling af flere forskellige grunde. Problemet med en triodebaseret DC-koblet OTL kan dog måske også løses med nøjagtig udmåling af rørene. Under alle omstændigheder: Hvis nogen er i gang med et storindkøb af 6CP19p er jeg (måske) interesseret i at være med.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 164
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » tirs 9. jun 2020 09:22

Klarskov skrev:
kj2005 skrev:
En kort søgning på 12B4 fra "Thetubestore.com" viser en pris pr. stk. på 7,95$ ....jeg har længe kigget på en russisk triode til 1 Dollar: 6C19p med ca 300- 400 Ohm anodemodstand....... hvis jeg læser de russiske kyrilliske oplysninger rigtigt?
Gode data? 6C19p kan købes for 1 ~1,5 US$ ..det rør i parallel eller i PP~parallel må kunne gøre et eller andet uden en udgangstrafo....jeg har haft 6C19p i hånden...glasset er meget tykkere end vanligt, og den mekaniske opbygning ser stabil ud :
Mvh. Kim


Det rør ser virkelig spændende ud! Jeg har længe haft en ide om at bygge en version af den første Futterman - og prøvede også for år tilbage at bygge en med 6C33-rør, men det viste sig at være umuligt (for mig) at få DC-balancen i orden og ikke mindst stabil under drift. Jeg konkluderede (måske forkert?) at en af fiduserne netop er, at med så mange rør kan man bytte rundt indtil DC-balancen er i orden. Hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Futterman - og senere New York Audio Laboratories - gik væk fra ideen om DC-kobling af flere forskellige grunde. Problemet med en triodebaseret DC-koblet OTL kan dog måske også løses med nøjagtig udmåling af rørene. Under alle omstændigheder: Hvis nogen er i gang med et storindkøb af 6CP19p er jeg (måske) interesseret i at være med.
Vh
Hans Jørgen


Hej , udmåling af udgangsrør har betydning...specielt ved 4 - 6 eller 8 rør i parallel...trækker to x to rør parvist i modsat retning er det næsten umuligt at få en rolig sinus ..... en DIY forstærker med 8 x EL84 (fire pr kanal) viste hvad 8 rør forskellige rør betød for stabiliteten for en amp med trafo i udgangen...ved OTL må utilpassede rør give tilsvarende ubalance, tænker jeg.

2 x 8 styk 6550A til udmåling fra to monotrin. Rørerne målte forskelligt indenfor det acceptable... tube-analyzeren viste at udmåling var helt nødvendig. .... der skulle have været det dobbelte antal rør (32 styk)at vælge udfra, for at opnå 4 par med samme ampere forbrug i tomgang. Det har betydning, når 8 x 6550a til triode-kobling skal arbejde sammen.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf his067 » tirs 9. jun 2020 09:37

kj2005 skrev:Hej , udmåling af udgangsrør har betydning...specielt ved 4 - 6 eller 8 rør i parallel...trækker to x to rør parvist i modsat retning er det næsten umuligt at få en rolig sinus ..... en DIY forstærker med 8 x EL84 (fire pr kanal) viste hvad 8 rør forskellige rør betød for stabiliteten for en amp med trafo i udgangen...ved OTL må utilpassede rør give tilsvarende ubalance, tænker jeg.

2 x 8 styk 6550A til udmåling fra to monotrin. Rørerne målte forskelligt indenfor det acceptable... tube-analyzeren viste at udmåling var helt nødvendig. .... der skulle have været det dobbelte antal rør (32 styk)at vælge udfra, for at opnå 4 par med samme ampere forbrug i tomgang. Det har betydning, når 8 x 6550a til triode-kobling skal arbejde sammen.
Mvh. Kim


Beard M1000?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf MaxJ » tirs 9. jun 2020 11:02

kj2005 skrev:
Klarskov skrev:
kj2005 skrev:
En kort søgning på 12B4 fra "Thetubestore.com" viser en pris pr. stk. på 7,95$ ....jeg har længe kigget på en russisk triode til 1 Dollar: 6C19p med ca 300- 400 Ohm anodemodstand....... hvis jeg læser de russiske kyrilliske oplysninger rigtigt?
Gode data? 6C19p kan købes for 1 ~1,5 US$ ..det rør i parallel eller i PP~parallel må kunne gøre et eller andet uden en udgangstrafo....jeg har haft 6C19p i hånden...glasset er meget tykkere end vanligt, og den mekaniske opbygning ser stabil ud :
Mvh. Kim


Det rør ser virkelig spændende ud! Jeg har længe haft en ide om at bygge en version af den første Futterman - og prøvede også for år tilbage at bygge en med 6C33-rør, men det viste sig at være umuligt (for mig) at få DC-balancen i orden og ikke mindst stabil under drift. Jeg konkluderede (måske forkert?) at en af fiduserne netop er, at med så mange rør kan man bytte rundt indtil DC-balancen er i orden. Hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Futterman - og senere New York Audio Laboratories - gik væk fra ideen om DC-kobling af flere forskellige grunde. Problemet med en triodebaseret DC-koblet OTL kan dog måske også løses med nøjagtig udmåling af rørene. Under alle omstændigheder: Hvis nogen er i gang med et storindkøb af 6CP19p er jeg (måske) interesseret i at være med.
Vh
Hans Jørgen


Hej , udmåling af udgangsrør har betydning...specielt ved 4 - 6 eller 8 rør i parallel...trækker to x to rør parvist i modsat retning er det næsten umuligt at få en rolig sinus ..... en DIY forstærker med 8 x EL84 (fire pr kanal) viste hvad 8 rør forskellige rør betød for stabiliteten for en amp med trafo i udgangen...ved OTL må utilpassede rør give tilsvarende ubalance, tænker jeg.

2 x 8 styk 6550A til udmåling fra to monotrin. Rørerne målte forskelligt indenfor det acceptable... tube-analyzeren viste at udmåling var helt nødvendig. .... der skulle have været det dobbelte antal rør (32 styk)at vælge udfra, for at opnå 4 par med samme ampere forbrug i tomgang. Det har betydning, når 8 x 6550a til triode-kobling skal arbejde sammen.
Mvh. Kim


Separat bias til hver rør løser problemet. :-)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » tirs 9. jun 2020 15:19

MaxJ skrev:
Separat bias til hver rør løser problemet. :-)


Troede jeg også, men Ikke helt ...min 6SL7gt amp er konstrueret med 4 x EL84 pr kanal og individuel bias justering. Er vi heldige trækker et sæt 48mA og et andet 52mA, da stiger forvrængningen kun lidt. Man kan spille på forstærkeren men forvrængningen på Hewlett Packard'en er en anden når fire rør trækker skævt.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Radiorør "ukendte"

Indlægaf kj2005 » tirs 9. jun 2020 22:01

his067 skrev:
kj2005 skrev:Hej , udmåling af udgangsrør har betydning...specielt ved 4 - 6 eller 8 rør i parallel...trækker to x to rør parvist i modsat retning er det næsten umuligt at få en rolig sinus ..... en DIY forstærker med 8 x EL84 (fire pr kanal) viste hvad 8 rør forskellige rør betød for stabiliteten for en amp med trafo i udgangen...ved OTL må utilpassede rør give tilsvarende ubalance, tænker jeg.

2 x 8 styk 6550A til udmåling fra to monotrin. Rørerne målte forskelligt indenfor det acceptable... tube-analyzeren viste at udmåling var helt nødvendig. .... der skulle have været det dobbelte antal rør (32 styk)at vælge udfra, for at opnå 4 par med samme ampere forbrug i tomgang. Det har betydning, når 8 x 6550a til triode-kobling skal arbejde sammen.
Mvh. Kim


Beard M1000?


Ja :thumbsup:
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1424
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster