Varmt UBL21 udgangsrør.

Rør i alle afskygninger

Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Poul » fre 2. okt 2020 16:57

UBL21-udgangsrøret på en gammel B&O Mini 48 bliver meget varmt, og der var 1-2 VDC på styregitter G1.
Skiftede så overførings-kondensatoren Hunts 22000 pF/2000 V ud med en ny rød Wima kondensator 22 nF/400 V.
Der var som ventet læk i den gamle kondensator, og der er (selvfølgelig) overhovedet ingen læk i den nye Wima kondensator, så jeg havde egentlig forventet, at problemet var løst :roll:
Men der er desværre stadig nogenlunde samme DC-spænding på G1, og udgangsrøret bliver fortsat meget varmt :'(
Er det mon tegn på, at udgangsrøret i for lang tid har fået DC-spænding på styregitteret, og derfor ikke kan reddes af den nye overførings- kondensator? :( Eller hvad?
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Poul » fre 2. okt 2020 19:56

Prøvede lige af afmontere overførings-kondensatoren C55 helt fra udgangsrøret, og der er stadig et par volt jævnstrøm at måle på UBL21, G1 ben 3. Radioen spiller iøvrigt udmærket (med C55 monteret :lol: )
Jeg tænker derfor, at det på en eller anden måde er internt i udgangsrøret, at der kommer DC-spænding på gitter 1 :roll:
Måske de rørkyndige kan give en nærmere forklaring?
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf tctla » fre 2. okt 2020 20:58

Hej Poul,

Mit bud er, at røret pga. den defekte overførings-kondensator, har trukket ALT for høj anodestrøm hvorved røret er overophedet og noget af katodens oxyd-materiale er fordampet og har sat sig på gitter-1. Derfor udsender gitter-1 nu også elektroner og trækker gitterstrøm. Dette problem kan du IKKE løse undtaget ved at udskifte røret. Gør du det ikke, kan rørets anodestrøm stige voldsomt og ende med at ødelægge udgangs-trafoen.
Det er tillige supervigtigt, at kontrollere komponenterne 5, 24, 27, 30, 40 & 42.
Under alle omstændigheder ville jeg skifte 5 & 27.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Jeg kom lige til at tænke på, at der en blus på lampen hvad gløde-spænding angår.
Du tilslutter vel radioen til 240V-AC?
Til sammen udgør det samlede normale spændings-fald over rørenes glødetråde i serie:
2 x UCH21 a 20V = 40V
plus
1 x UBL21 = 55V
plus
1 x 60V skalapære = 60V
plus
1 x UY1N = 50V

Ialt spændingsfald = 205V

Der er altså nu rundt 35V for stort et spændingsfald over gløde-trådene til sammen.
+/- 10% er normalt OK men her er det nok lige over grænsen for et sundt liv.
En modstand i serie med gløden skal altså "æde" 35V ved 0,1A og er derfor på 350 Ohm.
Modstanden skal kunne holde til 35V x 0,1A = 3,5W, brug 5 Watt.
330 Ohm er en standard-værdi, der fint går an, hvis ikke lige man har en 350 Ohm modstand i skuffen.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Poul » fre 2. okt 2020 23:06

Hej Torben, og tak for forklaringen, som stemmer godt overens med min formodning om udgangsrørets tilstand.
Der var alt for meget lækstrøm på den gamle C55 overførings-kondensator, så den har sikkert slidt UBL21-røret op.
Jeg havde i forvejen udskiftet alle elektrolytter og en del kondensatorer i paprør, så derfor mistænkte jeg selve udgangsrøret, som årsag til den fortsatte DC-spænding på G1.

Jeg har kørt radioen over min vario/skille-trafo, og er stoppet ved cirka 200 VAC, så jeg mener ikke, at jeg har gjort den gamle skade værre. Den kan indstilles til 220 V og 110 V, og står på 220 V.

Jeg må se, om der skulle være nogen i Forummet, som har et nogenlunde godt fungerende UBL21- rør m/Loctal-8 sokkel, som de vil sælge. Modtager gerne en PB desangående :cool1:
Jeg tror, at radioen kan blive helt pæn, når jeg er færdig med den, og så er det jo rarest, hvis elektronikken også er i orden :thumbsup:
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf tctla » fre 2. okt 2020 23:12

Jeg er da næsten 100% sikker på, at der gemmer sig sådant et spøgelse i den del af min rørsamling, der er klassificeret som "Laser & Pjalter".
Som en god nordjyde ved du selvfølgelig, hvad en "Pjalt" er for en størrelse :lol:
Jeg kigger i morgen.

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf KenRas » fre 2. okt 2020 23:28

Hej Torben,

Kan du forklare de to “dioder” i UBL21? Hvad er deres funktion?
Jeg kan ikke huske dem fra min ungdoms rørteori :(

Håber det er i orden at stille spørgsmålet her?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf D.Duck » lør 3. okt 2020 00:09

Hej Poul
Jeg har en del brugte UBL21 liggende, som du gerne må få et par stykker af. “De skal ikke koste noget - ik noget videre da”
jeg har også nye hvis du hellere vil have det
Mvh Per h
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf tctla » lør 3. okt 2020 04:49

KenRas skrev:Hej Torben,

Kan du forklare de to “dioder” i UBL21? Hvad er deres funktion?
Jeg kan ikke huske dem fra min ungdoms rørteori :(

Håber det er i orden at stille spørgsmålet her?

Mvh Kenneth


Hej Kenneth,

Dioden til venstre på diagrammet er AM detektor dioden.
Den til højre laver modtagerens AGC-spænding, der styrer begge UCH21 heptoders forstærkning sådan, at man får et ensartet output over en stor variation af antennesignalets styrke.

UCH21.1
Heptode = Antennesignal forstærker og blander-rør
Triode = Lokal-oscillator

UCH21.2
Heptode = Mellemfrekvens forstærker
Triode = Lavfrekvens forforstærker

mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Poul » lør 3. okt 2020 09:44

Tak for tilbuddet Per!
Nu vil jeg lige se, om Torben finder et rør til mig.
Ellers vender jeg tilbage til dig.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf tctla » lør 3. okt 2020 18:57

Hej Poul,

Jeg har en del helt nye EBL21 rør, hvorfor jeg kan bruge dem til reference når jeg tester UBL21 på min Heathkit TC-1 emissions rørtester.
Den har nemlig ikke en set-up konfigurations-indstilling til disse europæiske rør, der ikke er lavet i tilsvarende amerikanske versioner.
Min TC-1 har en pokkers masse vippe-omskiftere til dette set-up, når man vil udmåle rør, men jeg har luret den, og ved hvilke knapper, der gør hvad.
Derfor var det ikke et problem, at indstille testeren til, at udmåle et NOS EBL21, der så blev standarden for hvordan, et NOS UBL21 skal udmåle.

Her er nu vedhæftet set-up og måledata for mine to brugte UBL21, der er på lager.
Bemærk, at set-up er baseret på fuld Emission ved nyt rør = 90.
Det er et konservativt valg, for skalaen går til 100, der jo nok er det korrekte valg.
Imidlertid er der engang imellem rør som udmåles, der har MERE emission end det originale reference-rør, der er brugt ved set-up definitionen. Man kan så ikke danne sig et indtryk af hvor megen overskydende emission røret har, da viseren blot slår fuldt ud og i bund.
Desuden har man, ved valget 90, den sikkerhed, at brugte rør, der stadig viser tilbageværende emission indenfor skalaen GOOD, faktisk også ER GOOD.

Disse viste EBL/UBL21 set-up indstillinger gælder også for Heathkit TC-2 og antagelig flere.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Poul » lør 3. okt 2020 20:29

Rigtigt FLOT arbejde Torben - tak for det! :thumbsup:
Jeg er meget interesseret i at købe et af de brugte UBL21-rør. Det er jo i forvejen en gammel radio, så jeg ser ingen grund til at bruge et nyt rør, men jeg vil samtidig gerne have radioen igang :p
Det kunne være interessant at teste mit slidte UBL21-rør på dit måleinstrument, og se hvad det siger.
Jeg sender det gerne til dig, hvis du vil bruge tid på det :p

Angående glødespændingen: Så ligger vores netspænding normalt på 227 VAC, så efter dine oplysninger må det blive cirka 22 V, som en indsat modstand skal optage. Jeg fandt en gammel 10 W modstand på 220 Ohm i min “rodekasse”, så den vil jeg montere i serie med skalapæren, så passer det vist OK :cool1:
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf tctla » lør 3. okt 2020 22:02

Hej Poul,

Send mig en PB med din adresse.
Jeg har den vist iøvrigt fra engang med en antennebøsning, men for en sikkerheds skyld.
Jeg pakker det bedste (Miniwatt) rør og sender det til dig u/b.
Du er velkommen til, at sende det gamle til test.
Jeg har faktisk en bedre tester, min B&K 667, der finder alle svagheder i rør ifb. med gitter-strøm.
Den er helt fænomenal til at spotte netop det.
Desværre har den ingen Loctal sokkel, men jeg har lavet en adapter til Oktal, som jeg helt har glemt i skyndingen med at få UBL'erne testet.
Derfor kommer mine to UBL'er igen under hammeren med fokus på gitter-strøm inden de sendes.

Din løsning med at bruge en 220 Ohm modstand i serie med gløden lyder fint.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Poul » lør 3. okt 2020 22:22

Fint Torben, jeg sender en PB. Tak.
For evt. interesserede så vil jeg senere lægge en lille billedserie om renoveringen ud på Forummet ;)
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Fredmarantz » lør 3. okt 2020 22:23

God ide, Poul. Det er altid interessant at følge dine restaureringer - og samtidig er du god til at forklare, hvad du laver - og hvorfor... :thumbsup:


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Varmt UBL21 udgangsrør.

Indlægaf Poul » lør 3. okt 2020 22:47

Tak for det Freddy :thumbsup:
Jeg vil forsøge at leve op til dine ord ved billedserien om Mini 48’eren.
Nu skal jeg lige modtage røret fra Torben først - fantastisk dejligt med så mange vidende og hjælpsomme mennesker i Forummet, tak til alle :Thumpsup:
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 138 gæster