EL84 i Leak Stereo 20

Rør i alle afskygninger

EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf sej » søn 4. okt 2020 13:32

Min Leak Stereo 20 er bestykket med JJ EL84 rør, som blev købt som en parret kvartet. Nu er det ene rør imidlertid stået af.

I den oprindelige manual står, at "The "STEREO 20" does not depend upon the output valves being matched pairs to give the stated performance, and if one output valve fails it is not necessary to replace both valves"
På flere fora anbefales det alligevel at benytte parrede sæt i Stereo 20.

Jeg er ret blank inden for rør, så jeg søger et godt råd. Kan jeg nøjes med at købe et enkelt rør til erstatning, eller bør jeg købe et sæt parrede? Hvad vil jeg opnå med et parret sæt?

Mvh Svend Erik
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf tctla » søn 4. okt 2020 14:18

Hej Svend Erik,

Jeg skal ikke sige for eller imod kun at skifte det ene rør.
Forstærkeren har katode-bias hvorfor den bør kunne anvendes med rør, der er en smule uens.
Det er ud fra en betragtning om, at der rent elektrisk ikke sker en ulykke.
Hvad der sker lydmæssigt, kan være en ganske anden ting.
Det er nærmest kun dine egne øren, der kan afgøre om det er acceptabelt, ved en lytte-test.

På markedet er der nu kun ny-produktion al EL84 tilgængelige fra de alm. leverandører.
Igen, om det er godt eller skidt, bestemmes af dine øren.
Som et billigt alternativ til EL84 kan du evt. anvende russiske 6P14P-V eller EV.
De er ikke 100% kompatible, selvom sælgerne gerne vil give udtryk for, at de er.
Jeg ville holde øje med, hvad der sker med skærmgitter strømmen hvis de anvendes i Leak'ens Ultra-Lineare kobling.
Forsynings-spændingen til anode & skærmgitter ligger på omkring 318V iflg. diagrammet, lidt til den høje side for 6P14P efter min mening.

Hvis du har et ønske om, at anvende originale NOS EL84, kan jeg godt hjælpe.
Jeg har 3 stk. Polske TELAM i originale kasser, alle helt ubrugte og de måler 100% ens på min B&K 667 emissions rør-tester.
Denne test er ikke god nok til, at jeg kan tillade mig, at kalde dem parrede. Det kræver bedre og langt dyrere rør-testere. Det giver dog et kraftigt fingerpeg om, at de er MEGET ens.
Til salg, og kun samlet, til Kr.: 500,- plus porto.
(Privat-salg. Jeg håber det er OK at skrive prisen her.)

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf MaxJ » søn 4. okt 2020 16:26

Hvis dine rør er rimelig nye stadigvæk, så ville jeg prøve med at skifte det ene og så høre hvordan det lyder. Der sker ikke noget ved at prøve.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf Poul » søn 4. okt 2020 17:05

Blot lige en kommentar om forskel i EL84-udgangsrør:
Jeg har en B&O Dirigent 609 K, som havde fået monteret et nyt EL84 udgangsrør af russisk JJ-Tesla fabrikat i venstre side. I højre side sad et originalt EL84 Tungsram rør.
Radioen spillede i og for sig fint, men der var ligesom en bedre og kraftigere lyd i det gamle Tungsram-rør i højre side, end i det nye JJ-Tesla rør i venstre side.
Da jeg senere fandt og monterede et andet brugt EL84 Tungsram-rør i venstre side, blev lyden lige god i begge sider :cool1:
Der er altså hørbar forskel på de forskellige fabrikater - i hvert fald i mit tilfælde.
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf MaxJ » søn 4. okt 2020 17:36

Poul skrev:Blot lige en kommentar om forskel i EL84-udgangsrør:
Jeg har en B&O Dirigent 609 K, som havde fået monteret et nyt EL84 udgangsrør af russisk JJ-Tesla fabrikat i venstre side. I højre side sad et originalt EL84 Tungsram rør.
Radioen spillede i og for sig fint, men der var ligesom en bedre og kraftigere lyd i det gamle Tungsram-rør i højre side, end i det nye JJ-Tesla rør i venstre side.
Da jeg senere fandt og monterede et andet brugt EL84 Tungsram-rør i venstre side, blev lyden lige god i begge sider :cool1:
Der er altså hørbar forskel på de forskellige fabrikater - i hvert fald i mit tilfælde.
Mvh. Poul


Der er helt klart hørbar forskel på rør. Især nos vs nye producerede.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf hificlassic » man 5. okt 2020 21:59

Poul skrev:Blot lige en kommentar om forskel i EL84-udgangsrør:
Jeg har en B&O Dirigent 609 K, som havde fået monteret et nyt EL84 udgangsrør af russisk JJ-Tesla fabrikat i venstre side. I højre side sad et originalt EL84 Tungsram rør.
Radioen spillede i og for sig fint, men der var ligesom en bedre og kraftigere lyd i det gamle Tungsram-rør i højre side, end i det nye JJ-Tesla rør i venstre side.
Da jeg senere fandt og monterede et andet brugt EL84 Tungsram-rør i venstre side, blev lyden lige god i begge sider :cool1:
Der er altså hørbar forskel på de forskellige fabrikater - i hvert fald i mit tilfælde.
Mvh. Poul


Men her sammenligner du forskelle mellem en single ended forstærker og en push pull. Det er klart at forskelle vil være tydeligere når der kun er et enkelt EL 84 rør i hver kanal, og de er forskellige
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf MaxJ » tirs 6. okt 2020 14:16

hificlassic skrev:
Poul skrev:Blot lige en kommentar om forskel i EL84-udgangsrør:
Jeg har en B&O Dirigent 609 K, som havde fået monteret et nyt EL84 udgangsrør af russisk JJ-Tesla fabrikat i venstre side. I højre side sad et originalt EL84 Tungsram rør.
Radioen spillede i og for sig fint, men der var ligesom en bedre og kraftigere lyd i det gamle Tungsram-rør i højre side, end i det nye JJ-Tesla rør i venstre side.
Da jeg senere fandt og monterede et andet brugt EL84 Tungsram-rør i venstre side, blev lyden lige god i begge sider :cool1:
Der er altså hørbar forskel på de forskellige fabrikater - i hvert fald i mit tilfælde.
Mvh. Poul


Men her sammenligner du forskelle mellem en single ended forstærker og en push pull. Det er klart at forskelle vil være tydeligere når der kun er et enkelt EL 84 rør i hver kanal, og de er forskellige


Forskellen er lige så stor på en push pull forstærker.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf sej » tors 8. okt 2020 22:07

Tak for jeres gode råd, forklaringer og forslag. I første omgang vælger jeg den billige løsning og køber et enkelt nyt JJ rør.

Mvh. Svend Erik
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: EL84 i Leak Stereo 20

Indlægaf Skorpio » lør 20. mar 2021 14:52

Det kunne være interessant om du kunne kommenterer på hvordan sagen gik....hvad skete videre?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 129 gæster