Dynaco mark 4

Rør i alle afskygninger

Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » ons 9. nov 2011 19:04

Så, nu fik jeg endelig mine små vinterprojekter hjem. Desværre var de et smut forbi Told&Skvat på vejen, men til gengæld er de i langt finere stand end jeg havde turdet håbe på.

Billede

Planen er at der skal laves nye drivere, da de originale, umodkoblet, har en båndbredde svarende til en standart AM radio... :cool1: Det er der heldigvis mange der har eksperimenteret med, og da udgangstrafoerne skulle være ret gode, er der basis for et par udmærkede udgangstrin. De giver hver 40 Watt (ultralineær) og der er intet i vejen for at montere en lille omskifter så udgangsrørene kan kobles som trioder (ca. 20 Watt udg. effekt).

Er der nogen her i det sønderjydske som har en rørtester, der kan måle EL34?? Jeg mener nemlig at jeg har nogle brugte EL34'ere liggende et eller andet sted, og min egen rørtester kan kun tage de helt gamle rørtyper.

Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf mcs_5 » ons 9. nov 2011 19:43

jcr1972 skrev:Planen er at der skal laves nye drivere, da de originale, umodkoblet, har en båndbredde svarende til en standart AM radio...

Så slemt er det vidst heller ikke...

Er der nogen her i det sønderjydske som har en rørtester, der kan måle EL34?? Jeg mener nemlig at jeg har nogle brugte EL34'ere liggende et eller andet sted

ДА. Hvad med dem der sidder i?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » ons 9. nov 2011 21:09

Open loop båndbredden på pentodedriveren er 50Hz - 5,5kHz. Det er i sig selv ikke imponerende. Med modkobling henter man 5Hz - 22kHz hjem, men det bedste udgangspunkt er klart en større umodkoblet båndbredde. Der findes en hel del interessante artikler/sammenligninger på nettet, af forskellige typer drivere. Disse 2 mark 4'ere er jo blot mono udgaven af den der hedder Stereo 70.
De rør som sidder i den, ser ikke alle for gode ud. Det er de originale Dynaco/Mullard som stadig sidder i. Nu kan jeg ikke lige huske hvad den sølvfarvede belægning på indersiden af glasset i rørene hedder, men på et par af dem er det næsten ædt væk. Så de har muligvis trukket lidt luft ind med tiden.
Det ville nok også være at håbe for meget, hvis man skulle gå ud fra at alle de originale rør stadig er i topform :)

Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tube mania » ons 9. nov 2011 21:47

Hej Jan
Du har da en rør-tester?...synes jeg har set en blandt dine billeder..kan den ikke teste EL34.. og tillykke med dem...de er flotte...
Det sølvfarvede hedder *getteret*

Forresten så kan det være at den er overkompenseret...det er noget man gør for den ikke skal gå i selvsving...vil du prøve at teste den med en 10Khz firkant og vise resultatet...så kan jeg sige om den den er overkompenseret eller underkompenseret.

Du kan evt prøve at teste 'pentode-driveren' igen som du gjorde før, men uden den kondensator som jeg har indrammet og se om det hjælper på frekvens-liniariteten. Hvis du starter hele forstærkeren op uden skal du have oscillocope på for at holde øje med om den selvsvinger.

Edit: Nå nu så jeg du har jo en rørtester...kan den ikke teste f.eks 6L6...
mvh

Billede
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » tors 10. nov 2011 04:14

Hej Kjeld.

Mange tak, ja de er rigtig velholdte. Jeg har set en del på denne side nede under Technical Notes http://www.tubes4hifi.com/ST70mods.htm

Der står netop en del mht. driveren. Da begge forstærkere er helt urestaurerede har jeg kun lige haft den ene tilsluttet for at måle lidt. Ladelytten blev ret varm, så der er ingen grund til at overdrive :-) Men ved 35 Watt er frekvensområdet på udgangen et par dB nede, ved henholdsvis 30Hz og 20kHz. Det stemmer for så vidt godt overens med hvad der står i artiklerne. Jeg har besluttet ikke at gøre mere ved driverkredsen, og så istedet prøve med et af de andre alternativer.
Jeg havde for ca. 15 år siden et sæt mark 3, som iøvrigt bruger samme drive, og jeg hæftede mig ved at de trin hverken var særlig gode i bas eller diskantområdet, på trods af de 60 watt ud. Så spørgsmålet er, om ikke det driverkredsløb er for simpelt/dårligt.
Det er ikke nogen større ombygning at prøve med andre typer, så det kan man jo snildt få vinteraftnerne til at gå med...

Desværre kan min gamle tonegenerator ikke give firkant ud, så en nyere står på ønskelisten :-)

Hvis et trin eksempeltvis er overkompenseret, vil det så sige at man "overdriver" med modkoblingen for at kompensere for en evt. dårlig linearitet? Gad godt se hvad der sker med de firkantkurver, så skal helt klart ha' investeret i en anden TG.

Min gamle rørtester er fra 1947, så EL34/6CA7 er ikke med på listen, men 6L6 er selvfølgelig. Så måske det kan lykkes at måle på EL34 ved at ændre lidt på indstillingerne.

Mange tak for svaret iøvrigt!

Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf mcs_5 » tors 10. nov 2011 18:01

jcr1972 skrev:Hvis et trin eksempeltvis er overkompenseret, vil det så sige at man "overdriver" med modkoblingen for at kompensere for en evt. dårlig linearitet?

Man overkompenserer for en sikkerheds skyld. En forstærker der sælges som byggesæt, skal gerne virke uanset hvor dårligt den er samlet. Man kan jo heller ikke afstemme forstærkerne individuelt i sluttesten, da der ikke er en...

Min gamle rørtester er fra 1947, så EL34/6CA7 er ikke med på listen, men 6L6 er selvfølgelig. Så måske det kan lykkes at måle på EL34 ved at ændre lidt på indstillingerne.

Min tester kører med samme indstillinger til 6V6, 6L6 og EL34. Hvis du på din tester skal indstille gitterforspændingen manuelt, skal EL34 have lidt lavere spænding (mindre negativ) end 6L6.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » tors 10. nov 2011 18:22

Ja naturligvis har man gjort hvad man kunne for at være på den sikre side. Derfor mener jeg det er oplagt at prøve med lidt andre alternativer. Det er jo en simpel og nem konstruktion og hvis udgangstrafoerne, som det hævdes flere steder, er af udmærket kvalitet, kan det jo sagtens lade sig gøre at få en fin forstærker ud af det. Man hører jo generelt ikke noget dårligt om mærket, blot at tingene kan forbedres. Men det gælder jo for det meste :-)

Den info mht. rørtesteren er guld værd! Og på min indstilles gitterforspændingen manuelt, så det er jo ingen problem at måle sig frem til de rigtige spændinger på soklens forbindelser. Man kan evt. bruge et nyt rør som reference.

Takker!

Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tube mania » tors 10. nov 2011 19:10

Den kompensering jeg taler om er kompensering for afrulning i udgangs-transformatorerne som jo skaber et fasedrej der kan få forstærkeren til at gå i selvsving. Det kompenserer man for på 2 måder..'seler og livrem' 1. en lille kondensator i modkopblingen drejer fasen den 'rigtige vej' 2. en frekvensafskæring på pentodedelen som sørger for at forstærkningen 'ruller af' inden det bliver farligt. Den mener jeg ofte er unødvendig, men man er nødt til at undersøge udgangs-transformernes frekvensgang.

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » tors 10. nov 2011 21:12

Nå sådan. Jeg har godt set begge dele i forskellige diagrammer, og undret mig lidt over hvorfor man gjorde dette, når man nu kompenserede for fasedrej i trafoen allerede i modkobliongssløjfen fra udgangen.
Det er vel ikke så nemt lige at måle udgangstrafoens frekvensgang...? Jeg mener, man er vel nødt til at have et trin som kan levere en vis effekt/spændingssving og samtidig have et bredt frekvensområde... Man skal vel sende en del effekt igennem trafoen for at få dens båndbredde ikke?

Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tube mania » tors 10. nov 2011 22:19

Hvis du lover mig at holde øje med udgangen via oscilloscope...kan du godt prøve at starte et trin op uden den kondensator på pentodedelen og derpå finde minus 3db punktet på transformatoren. Du behøver kun anvende begrænset effekt...5W or so. Du burde komme op 40-50Khz...har du et AC mV meter med db scala?

Pga af modkoblingen skal du ikke sætte mV meteret på udgangen, men katode-delen af driver trinnet...her skal du finde et +3db punkt. At måle på udgangen ville give et misvisende resultat da modkoblingen kompenserer og det er den kompensation du måler på driveren. Når den er steget 3db har trafoen mistet 3db...forstærkeren skal belastes med en modstand under seancen.

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf rørglad » tors 10. nov 2011 23:33

Hej Jan og til lykke med herlighederne.
Tillad mig at være lidt rationel og meget subjektiv. Det er ikke for at nedtone den igangværende debat. Men så vidt jeg kan se, er Mk 4 to mono trin stort set identiske med den velkendte ST70, som der er skrevet en masse om, og til hvilken der er sat et alternetivt driver/fasevender trin i produktion. Det drejer sig om ikke at anvende det kombinerede pentode/triode rør 7199!
Jeg har ingen personlig erfaring med ST70, men mener at huske, at udgangstrafoerne går for at være "noget godt jern". Så hvis ikke du skal holde ved dem, taler vi jo om en helt anden forstærker.

Så derfor skift den varme ladelyt, og find en ny driver/fasevender konstruktion. Der er en mase at vælge imellem!
God fornøjelse!
Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » fre 11. nov 2011 06:30

Tube mania skrev:Hvis du lover mig at holde øje med udgangen via oscilloscope...kan du godt prøve at starte et trin op uden den kondensator på pentodedelen og derpå finde minus 3db punktet på transformatoren. Du behøver kun anvende begrænset effekt...5W or so. Du burde komme op 40-50Khz...har du et AC mV meter med db scala?

Pga af modkoblingen skal du ikke sætte mV meteret på udgangen, men katode-delen af driver trinnet...her skal du finde et +3db punkt. At måle på udgangen ville give et misvisende resultat da modkoblingen kompenserer og det er den kompensation du måler på driveren. Når den er steget 3db har trafoen mistet 3db...forstærkeren skal belastes med en modstand under seancen.

mvh


Jeg har sådan et AC mV meter, og jeg vil lige prøve dette når jeg er kommet hjem efter weekenden. Jeg er ret spændt på resultatet :)
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf jcr1972 » fre 11. nov 2011 06:39

rørglad skrev:Hej Jan og til lykke med herlighederne.
Tillad mig at være lidt rationel og meget subjektiv. Det er ikke for at nedtone den igangværende debat. Men så vidt jeg kan se, er Mk 4 to mono trin stort set identiske med den velkendte ST70, som der er skrevet en masse om, og til hvilken der er sat et alternetivt driver/fasevender trin i produktion. Det drejer sig om ikke at anvende det kombinerede pentode/triode rør 7199!
Jeg har ingen personlig erfaring med ST70, men mener at huske, at udgangstrafoerne går for at være "noget godt jern". Så hvis ikke du skal holde ved dem, taler vi jo om en helt anden forstærker.

Så derfor skift den varme ladelyt, og find en ny driver/fasevender konstruktion. Der er en mase at vælge imellem!
God fornøjelse!
Nils


Hej Nils.

Jeg ser bestemt ikke noget som nedtonende. Er kun glad for de forskellige inputs og de tekniske tips man får her på siden :)
Det er rigtigt at mark 4'erne er helt identiske med ST-70'eren, udover at den har fælles strømforsyning til begge kanaler. Og hvad jeg selv kunne se ud fra det jeg fandt på nettet, primært til ST-70 så har du ret i at det gælder om at undlade pentode-trioden. Det er også min plan at prøve et af de alternativer der findes.
Jeg har selv hørt at udgangstrafoerne skulle være ganske fine, og det næste punkt er at måle deres båndbredde for lige at se hvor man befinder sig.
Tak for kommentaren.

Jan
jcr1972
 

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf Tube mania » fre 11. nov 2011 11:32

Jeg er enig i de fortjener et bedre driver del, men lad os nu se hvordan transformatorerne ter sig...derudover ser det ud til man har set sig sur på pentode-delen, men glemmer den er ødelagt af en diskant afskæring.
Læs om den her; http://www.triodeel.com/7199.htm Den kan godt spille musik...det garanterer jeg for, men man skal bruge lidt tid på at trimme katode modstanden i pentode-delen...så man får symmetrisk udstyring...den er lidt kritisk...taler af erfaring :roll:

Når det er sagt mener jeg du sagtens selv kan lave et nyt drivertrin til den...det er ikke så svært..evt byg det op pået stykke alu med samme dimension som printet og hard wire det.Så får du din egen version af den :thumbsup:

Dette er ikke noget jeg har lavet, men meget i stil med hvordan jeg ville have gjort...her er også lidt kompensation på indgangs-trinnet, men dog med højere 'cut in' ...her kan eksperimenteres.

Billede
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Dynaco mark 4

Indlægaf mcs_5 » fre 11. nov 2011 13:09

Og hvis det skal være lidt mere eksotisk, kan du bygge Kjeld's diagram med et 6U10 :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster