*** FUNDET *** Hjælp til en Riaa Check

Rør i alle afskygninger

*** FUNDET *** Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf zyzomus » tirs 29. dec 2020 11:38

hej, det drejer sig om en selv bygget mm riaa baseret på rør 83 & 88; den højre kanal brummer lidt.
med et separat strømforsyning ikke viste på her.

Er det en erfarede tekniker det kan overskue at forbedre fejlen ud fra det vedlagte billede.
IMG_1007.JPG

IMG_1008.JPG

IMG_1009.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af zyzomus fre 12. feb 2021 10:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
zyzomus
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 sep 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf KenRas » tirs 29. dec 2020 14:07

Selv bygget, siger du?

Har du et diagram til den? Det vil være et godt udgangspunkt :p

Er problemet opstået pludseligt? Eller gradvist? Eller har det altid været der?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf zyzomus » tirs 29. dec 2020 14:40

Ingen diagram, ingen reference, ingen mærke
Den har været helt lydløs, så pludselig fremkommer en svag brummer lyd (støj) fra en kanal og naturlighvis kan høres bedre hvis mand skrue up for lyd. Så venstre & højre kanal er ikke homogene.
Brugeravatar
zyzomus
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 sep 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf KenRas » tirs 29. dec 2020 19:52

Uden nogen som helst dokumentation bliver det nok svært at hjælpe. Med mindre nogen af vores rørkyndige medlemmer kan foreslå noget jeg ikke kan se.

Har du prøvet en anden pladespiller? Fejlen kunne jo ligge der. Prøv evt. at bytte venstre og højre stik fra pladespilleren og se om fejlen skifter side. Gør den det, ligger problemet i pladespilleren.

Ellers må du prøve at spørge de professionelle om de kan hjælpe dig. Prøv evt TopHøj eller AnalogBo som du kan finde her på sitet.

Mvh Kenneth
Senest rettet af KenRas tirs 29. dec 2020 21:26, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf Tonni » tirs 29. dec 2020 21:16

Ændrer brummet sig, hvis den bliver flyttet med? Er der flyttet på noget i nærmiljøet? (Indstråling)
Er det 50 eller 100Hz brum?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf tctla » ons 30. dec 2020 00:45

rør 83 og 88...?
Du mener måske ECC83 & ECC88?
Hvis rørenes glødetråde er forsynet med veksel-strøm (AC), så kan de udvikle brum, når de bliver gamle og slidte. Isolationen af glødetråden kan nedbrydes, konstruktionen slå sig skæv, og brum-indstråling fra glød til katode forekommer.
Hvis du nu havde taget et billede, hvor man kunne se rørene, så kunne man måske se, om der er mere end et af hver rør-type.
Er der f.eks 2 stk. ECC83, så prøv at bytte dem rundt. Flytter fejlen til den anden kanal, så er der et defekt rør.
Ellers ville jeg nok prøve, at få fat på friske rør, for at se, hvordan forstærkeren ter sig med disse isat.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Nå ja, når jeg pudser brillerne, ser der jo ud til kun at være 2 rør-sokler.
Så hælder jeg nok til ideen med at prøve nye rør.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf Helikon » ons 30. dec 2020 01:23

Jeg kan se ledningerne til din glødeforsyning ikke er snoede, det er god praksis for ikke at få brum. Det er det så måske ikke her eftersom det er opstået pludseligt. Som Tonni anfører, har du flyttet rundt med den eller noget andet i nærheden? Ellers prøv tctla's foreslag.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf Flyng » ons 30. dec 2020 09:05

Hej
Altså den der type drejeomskifter har jeg også tit brugt, men de holder sjældent længe, før de har dårlig forbindelse. Den ville jeg skifte, som noget af det første (til en bedre).
Jeg går udfra, at den vælger indgangsimpedans? Du kan jo lodde den rigtige modstand direkte på indgangen som test og fjerne omskifterens forbindelser?

Mvh Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf Mik112 » ons 30. dec 2020 15:01

Flyng skrev:Hej
Altså den der type drejeomskifter har jeg også tit brugt, men de holder sjældent længe, før de har dårlig forbindelse. Den ville jeg skifte, som noget af det første (til en bedre).
Jeg går udfra, at den vælger indgangsimpedans? Du kan jo lodde den rigtige modstand direkte på indgangen som test og fjerne omskifterens forbindelser?

Mvh Jacob


Netop! Der findes nok ikke et dårligere omskifter-valg til den opgave end dem vi ser på billedet, og er fejlen opstået pludselig er det nok der der skal tjekkes som første punkt
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Hjælp til en Riaa Check

Indlægaf zyzomus » tirs 9. feb 2021 15:01

Det oprindeligt stillede spørgsmål er, at en reparatør/ekspert gennem disse fotos og den nævnte specifikke fejl kan afhjælpe problemet.
Analogt, hvis du er en dygtig bilmekaniker, og en kunde har et mindre problem ved at starte sin bil er det for dig ingen udfordring at løse hans problem.
Jeg har begrænset kompetance i disse område og tror at det drejer sig om et banal problem,
Rørene ECC 88 & ECC 83 er udskiftet. Riaa virker med en tydelig HUMM lyd på RØD kanal.
Brugeravatar
zyzomus
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 10 sep 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Fredensborg


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 121 gæster