Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Rør i alle afskygninger

Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf kasperbergholt » tirs 14. dec 2021 20:54

Hej!


Jeg har kastet mig ud i at lytte til lidt forskellige rør efter at have købt en Audo Note M1-forstærker.

Den er født med et ECC 82 fra IE Yugoslavia. Lige nu lytter jeg til et Telefunken ECC82 købt hos Pyndt.

Jeg har et Siemens E80 C på vej hjem.

Nogen andre idéer til, hvad der kunne være sjovt at give et lyt?

Har kig på et sæt Mazda Belvu, som der ikke er skrevet så meget om - og Toshiba ECC82 (som skulle være bang for the buck).

Forstærker er vintage-Kenwood & højttalere Harbeth M30.1 Lytter til både plader og streaming.

Glæder mig til at høre jeres tanker/forslag.


---
Alt godt,

Kasper
Billede
Senest rettet af kasperbergholt lør 8. jan 2022 21:48, rettet i alt 2 gange.
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf MaxJ » tirs 14. dec 2021 22:47

Slettet. :(
Senest rettet af MaxJ ons 15. dec 2021 10:25, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 14. dec 2021 23:07

her i nedenstående link står rigtig meget interessant om ECC82 / 12AU7- røret i mange afskygninger...med helhjertede forsøg på at beskrive disse forskellige rørs lydegenskaber.

http://www.audiotubes.com/12au7.htm

Det er værd at notere sig, at lyd er en subjektiv ting medmindre den måles - og at hver mand kan opfatte lyd forskelligt og have forskellig smag.

Desuden kan lyd være svær rent sprogligt at beskrive. Så.... der er mange farer for, at beskrivelserne og de enkeltes præferencer er "all over the place".

Der er dog ingen tvivl om, at de fleste mennesker, som beskæftiger sig med rør - foretrækker NOS - rør fra dengang, hvor rør var navnet på spillet og hvor man vidste hvordan de skulle laves.

Rør er en fantastisk hobby at begive sig ud i - med tårnhøj nørdefaktor - men den kan blive broget og til tider kostbar.

held og lykke.

NB. Skal du bruge rør, tror jeg, at mange brugere her er lagerførende i fx mange forskellgie ECC82/12AU7 - rør - så du kan vel altid lægge en "købes"-annonce ind, hvis du finder det relevant.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf tctla » ons 15. dec 2021 18:24

Hej Kasper,

Hvad er et E80C rør? Du har nok skrevet forkert, for det findes ikke et E80C i min verden.
I samme verden (min) findes der (måske) noget interessant for dig, derom senere.
ECC82 / 12AU7 findes i masser af fabrikater, nye og gamle, og selvom de alle BØR overholde samme originale specifikationer, så slingrer det altid en smule.
Her er der så nogle, som kan lide moderen, andre datteren og igen andre tager sikkert gerne begge.
Dine øren, bestemmer hvad der lyder godt, og du kan sagtens ende med, at være groft uenige med andre i, hvilke fabrikater der passer i den kategori.
For nu at vende tilbage til MIN verden, så indeholder den nogle meget usædvanlige varianter af ECC82, nemlig RCA 5963.
Dette rør er plug-in kompatibelt med ECC82, også ift. glødespænding, hvor rørene kan køre på 12,6V glødespænding, men alligevel er det ikke et 1:1 kopi. Der er en smule forskel i dataene, sikkert nok til at man kan høre en ændring af forstærkerens tonale kvalitet. Om det er til det bedre? Tja, det afgør kun du, jvf. ovenstående.
Disse rør er hårdføre, long-life typer, lavet til industribrug, så du kan antagelig ikke slide dem op.
Du kan sende mig en PM hvis du vil høre mere om rørene, eller du kan oprette en "købes" annonce som Freddy foreslår.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf his067 » ons 15. dec 2021 18:36

tctla skrev:Hej Kasper,

Hvad er et E80C rør? Du har nok skrevet forkert, for det findes ikke et E80C i min verden.
I samme verden (min) findes der (måske) noget interessant for dig, derom senere.r.

Mvh,

/Torben

Der sad så vidt jeg husker to EC80 rør i min nu videresolgte conrad-Johnson PV14….
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf tctla » ons 15. dec 2021 18:54

Jeg har ikke et problem med EC80, det findes godt nok i min verden ;)
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf Tonni » ons 15. dec 2021 19:21

Mon ikke han mente E80CC? Det er jeg i øvrigt ret sikker på Torben tænkte, men ikke spurgte om, da der var en læring i at få betegnelserne på plads... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf MaxJ » ons 15. dec 2021 21:55

Tonni skrev:Mon ikke han mente E80CC? Det er jeg i øvrigt ret sikker på Torben tænkte, men ikke spurgte om, da der var en læring i at få betegnelserne på plads... ;)


Det var det jeg skrev i min slettede kommentar, jeg ville bare heller ikke blande mig i indlæring af rørbetegnelser. :p

Man skal bare huske at E80CC bruger det dobbelte i glødestrøm i forhold til ECC82.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf tctla » tors 16. dec 2021 15:11

Men vi venter på Kasper, kan vi da vende lidt rør-info.

Røret EC90 er præcis 1/2 ECC82, så lidt fornuftigt er der da i at trække typen op af skuffen.
Hvordan man så banker 2 af dem af gangen ned i en Noval-sokkel, bliver det LIDT sjovt at finde ud af :lol:

EC90 er i øvrigt ikke det eneste enkelt-triode småsignal-rør, der findes, se vedhæftede.
EC91 = 1/2 ECC83 og EC92 = 1/2 ECC81

Der er mange flere, men i 90-serien, har jeg kun de viste.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. dec 2021 22:48

Jeg fandt lige et par gode sider om rør (jeg har fundet dem frem før, men havde nok lige overset dem i forbindelse med kasperberholts spørgsmål.....)

der er 2 sider med ECC82/12AU7-rør- den ene beskæftiger sig med rør fra Philips-familien og den anden med Telefunken/Siemens.

Det er broget, men alligevel vældig interessant, synes jeg. Her kan du, Kasperbergholt, i hvert tilfælde se en masse forskellige undertyper fra hhv. Philips og Telefunken/Siemens - og hvordan man kan kende forskel på dem.... . Det drejer sig selvsagt om Europæiske rør.

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Va ... /ECC82.htm

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Si ... /ECC82.htm


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf Ehapa » lør 18. dec 2021 22:56

Det bedste ecc82 type jeg har prøvet er Mullard M8136/CV4003.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Anbefaling af ECC82 NOS-rør

Indlægaf kasperbergholt » lør 8. jan 2022 21:40

Mange tak for alle kommentarerne - og beklager den lange svartid.

Jeg havde skrevet forkert, altså E80C - røret er 'E80 CC' - bagpå står 27 3 25 (tror jeg).

Tak for linksne også, dem kaster jeg mig over med det samme! :)
-- Kasper Bergholt
kasperbergholt
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 29 maj 2017
Geografisk sted: København
Lokalitet: København V


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 87 gæster