Major R 315 rørradio.

Rør i alle afskygninger

Major R 315 rørradio.

Indlægaf Poul » lør 12. mar 2022 22:17

94B1AFB7-A23E-40E4-8FE9-3B3550570350.jpeg
Skal igang med denne gamle Major R 315 rørradio, som er gået død.
Jeg har ikke kunnet finde noget om modellen, men jeg mener at kunne huske, at det var Brugsen, som forhandlede Major-produkterne.
Hvis der er nogen i Forum, der kender eller ligger inde med oplysninger/diagram over modellen, så modtages de med tak :p
Mvh. Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf tctla » søn 13. mar 2022 11:07

Hej Poul,

Den er solgt af Brugsen og produceret af Jensen, som også lavede sort-hvide TV.
Sidstnævnte var noget :Megetvred: at reparere, og hvis ikke lærlingen nåede at *run*
så var det der, skidtet endte.
Slet så galt ser det ikke ud med radioerne, de lavede, så vidt jeg husker.
Din model har antagelig lysnettrafo og rør i E-serien.
Ikke de forbaskede U-serierør, der ikke holdt superlænge.

Diagram ? Nej, desværre, men er det nødvendigt ?
Du har da efterhånden så megen erfaring, at det nærmest må føles som en fornærmelse, hvis du bliver påduttet et diagram :lol:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf Poul » søn 13. mar 2022 12:22

Tak for svar Torben, og hyggeligt at kommunikere med dig igen :p
Tænkte nok, at det var en “Brugs-radio”, og som du skriver, er den nok ikke så vanskelig at finde ud af, så jeg vil selvfølgelig bare forsøge mig og gå igang med opgaven :roll:
Fortsættelse følger som sædvanligt for eventuelle interesserede.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf Poul » søn 13. mar 2022 19:54

Har lige kigget lidt på Majoren, og kunne konstatere følgende:
Ganske rigtigt E-rør som formodet af Torben. ECC85, ECH81, EF183, EABC80 og EL84. Alle af typen Philips Miniwat.
Umiddelbart ser udgangsrøret EL84 ud til, at det har arbejdet varmt. Jeg vil derfor udskifte G1-kondensatoren og katode-komplexet.
Indgangs-sikringen T0,3A/250V var sprunget. Den anden sikring mellem brokoblingens minuspol og stel var OK.
Den venstre skalapære 7V/0,3W var sprunget. Den højre skalapære var OK.
Har herefter haft spænding på den over min Vario og uden rør. Kun et lille forbrug på ca. 10-20 mA over indgangs-sikringen, nok fra den enlige skalapære.
Der kommer fint DC-spænding på de to store elektrolytter, 340Vdc på dem begge ved 230Vac forsyning, så mon ikke det ser fornuftigt ud :roll: Formoder derfor, at Selen-brokoblingen er OK.
Næste step bliver udskiftning af G1-kondensator og katode-komplex til EL84-udgangsrør, og dernæst test over Vario med rør monteret - spændende hvad forbruget bliver over indgangs-sikringen? :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf tctla » man 14. mar 2022 00:14

Hej Poul,

Som du ser... ingen komplikationer, bare en 14-på-dusinet renovering :thumbsup:
Kig også lige gitter-1 aflederen til EL84 efter i sømmene.
Er den vokset i værdi, kan EL84 have problemer med gitter-1 strøm, især hvis røret har kørt lang tid med en læk overførings-kondensator.

Sjovt at gen-se en Prahn spolecentral. Min første krystal-modtager blev lavet med en Prahn-spole Model MD-1
Prahn fabrikken lå i København, Teglgaardsstræde, og de var kendte for som underleverandør, at produce netop spolecentraler samt spoler og drejekondensatorer i løsvægt. Lidt ligesom Torotor, der dog også leverede færdig-moduler som FM-Tunere og Mellemfrekvens-print. Det tror jeg ikke Prahn gjorde.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf Poul » man 14. mar 2022 22:58

Så kom der lyd i Majoren igen :p
Elektrolytten (50uF/25V) ved katoden på udgangsrøret EL84 var defekt, så den blev udskiftet.
Den tilhørende modstand var OK.
Jeg skiftede også overførings-kondensatoren til EL84/G1 (10nF) med en ny keramisk kondensator, selv om den gamle rør-kondensator ser godt nok ud og måler 8,4nF. Modstandene til G1 var OK.
Efter montering af en 315mA indgangs-sikring og en ny skalapære blev radioen langsomt startet op over varioen, og den spillede fint på både FM og AM med normalt strømforbrug.
Det var dog tydeligt, at udgangsrøret var blevet dårligt - meget varmt og alt for kraftig glød.
Jeg havde tilfældigvis et helt nyt EL84 “russer-rør” liggende i rodekassen, og da det blev monteret, var alt i orden. Jeg hælder mest til, at det er den defekte elektrolyt, som har slidt for kraftigt på udgangsrøret
- hvad mener de mere erfarne medlemmer om det? :roll:

Radioen er produceret i 1963, og jeg er imponeret over, hvor godt AM-delen fungerer. Masser af stationer på både LB, MB og FB i aften, og med er rigtig god lydkvalitet. Det var tydeligvis da AM stadig var vigtigt, og inden FM havde overtaget det hele.
Endnu er renoveret dansk teak-træs radio til mit lille museum :cool1:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf MaxJ » man 14. mar 2022 23:23

Ja helt klart AM var stadig vigtig, jeg har et par Linnet & Laursen, den nyeste med AM er fra 1964 og den er en æter støvsuger.
Flot projekt du har gang i, der er altid en fornøjelse når det lykkedes.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf tctla » tirs 15. mar 2022 01:10

Hej Poul,

Tillykke med renoveringen.
Hvis der har været stor lækstrøm i den defekte katode-elektrolyt, kan den fint have aflivet det originale udgangsrør og sikringen med.

"Russer rør" UHA :QQS:
Lige bestemt i de her dage, vil man nok nødig forveksles med en russer.
Min kone er Ukrainer, og hun blev ofte forvekslet med en russer; folk kunne ikke kende forskel.
DET kan de i dag :!:
Nå, men røret er lavet i Slovakiet, se: https://www.jj-electronic.com/en/el84-6bq5

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf Poul » tirs 15. mar 2022 09:57

Tak til Max og Torben for kommentarerne :p
Og ja, det var ikke så godt med min betegnelse på det nye udgangsrør :oops:
Undskyld til slovakkerne, men jeg troede faktisk, at røret var produceret i Rusland :shock:

Jeg har altid hellere villet reparere end købe nyt, og fik radioen foræret af en bekendt, som oplyste, at den på det sidste var begyndt at forvrænge lyden, og pludselig var den helt død, hvilket jo passer fint med de udskiftede komponenter.
Lidt utroligt at der ikke skal mere til, for at en 59 år gammel radio kan køre perfekt igen :thumbsup:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf MaxJ » tirs 15. mar 2022 10:21

Ja, en moderne radio er noget sværere at få til at spille igen, hvis det overhovedet er muligt. Det meste er jo køb og smid væk produkter.

Jeg har en Laurits Knudsen fra 1928, den står restaureret og spiller ganske fint.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf Poul » tirs 15. mar 2022 11:46

Ja, du har ret Max. Den her gamle Brugs-radio må formodes at have været i den billige ende, men alligevel har håldbarheden været i orden :p
De nye ting er ikke beregnet til at reparere, men derimod til at smide væk - og samtidig snakker vi jo en masse om at skaffe arbejdspladser og passe på miljøet :shock: - det hænger ikke rigtigt sammen :QQS:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Major R 315 rørradio.

Indlægaf MaxJ » tirs 15. mar 2022 12:15

Det skal så siges at din Major er lidt mere avanceret end min 1928 LK radio. Så klart at den skal have et lille eftersyn efter godt 60 år.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 133 gæster