Arena 212 diagram og problem

Rør i alle afskygninger

Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » man 6. mar 2023 14:01

En Arena 212 Stereo har ramt værkstedsbordet....og sikke en. På bagsiden af forpladen er der med en presse fortrykt "HNF Stereo" og alle reguleringer i "relief"....så hvis det sorte print var påført relief bogstaverne ville det have set meget professionelt ud....jeg gætter på at fabrikken brændte og at Hede Nielsen overgik til navnet Arena?....enkelt at vende forpladen om og trykke Arena Stereo i stedet....men det var et sidespring.

Lidt bøvlet var alle tilgængelige diagrammer over Arena 212 i to halvdele på pdf...så nu har jeg forsøgt at sætte et "helt" diagram sammen i jpg format, der er lidt lettere at gå til........

Problemet med 212 i næste indlæg..........
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » man 6. mar 2023 14:41

Problem med Arena 212.....

For at afprøve 212 måtte der nogle brugbare 6973 RCA rør til....det lykkedes med fire brugte rør 40mA/39mA og 35mA/36mA..samt to NOS ECC83 1,2 - 1,2mA .....udgangsrørerne var ikke optimale da et nyt 6973 rør trækker 46mA / GM 4,8 mA/V ..men ok til at teste for gennemgang

Efter at have udskiftet de fleste modstande og kondensatorer i de 2 udgangsprint plus to nye 50 + 50 + 50 + 47uf/ 320VDC strømforsyninger kom der lyd igennem ....de fire nuvistorer var nok ikke brændt helt af, selv om resten af forstærkeren i den grad var totalt udtømt....

....har sjældent set så mange modstande afbrudt og så langt væk de oprindelige værdi'er !!!

....for god ordens skyld blev alle modstande og 6 signal kondensatorer udskiftet omkring de 4 nuvistorer. De 10 polystyren kondensatorer der indgår til regulering af hver kanal til bas og diskant blev målt igennem og alle holdt værdien..eller tæt på...

+B spændingen blev reguleret ned så R37 på 47 Ohm/7W blev "forlænget" med 2 x 100 Ohm/7W i parallel ...det gav en stabil + 310VDC som vist på diagrammet over 212...det var hvad vi havde i skuffen....GZ34 virker at være ok...

De to forsyninger kommer fra 2 styk TCC 50+50+50/320VDC og en enkelt 47uF/400V....mere følger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » man 6. mar 2023 16:08

Mht. spændinger ligger de 4 nuvistorer på ca 1,279VDC på pin 8....der er ca 130VDC på de fire nuvistore's pin 2 anodemodstande (100K) R4, R7, R18 , R21...som sagt er de 4 modstande udskiftet....

På diagram tegningen står der 130V direkte på nuvistorernes pin 2 (anoder) og det må være en fejl?

På diagrammet over V kanal er ca spændinger noteret....H kanal ligger nogenlunde som venstre:

H. kanal:
152V ved pin 6, 1,29V pin 8 , 200V pin 1, 70V pin 3 ( 69V ved R108(1K5) for ECC83 ...ser ok ud..
17,6V ved pin 7 6973 (V8) ...18,0V pin 7 6973 (V7) begge rør udmålt til V8= 39mA V7= 40mA
40mA trækker V8 ..... 40,9mA trækker V7

....sådan ligger alle spændinger rimeligt.....

...når 212 står i "nul" position for både bas og diskant reguleringer spiller forstærkeren rimeligt, dog med et (efter min mening) lille boost i bassen. Skifter man bas reguleringen til position 1 begynder der en lille "rumle-forvrængning" som bliver værre i position 2 og værst i position 3. Der er et kraftigt boost af bassen i både position 2 og 3.

Nuvistorerne kender jeg ikke....hvor lang tid holder de små RCA rør...jeg kan ikke forestille mig at polystyrene kondensatorerne er stået af...jeg målte dem, og de så ok ud?

Alle spændinger ligger sådan nogenlunde ok....hvorfor der ikke måles 20V ved pin 7 på 6973 skyldes at de ikke er nye...
Når nuvistorerne måler de ca 1,3V på pin 8... de fungerer, men gør de det 100%?

Diagram med ca spændinger og hvilke komponenter der er udskiftet....i begge kanaler...alt indenfor de røde cirkler skiftet

Det eneste der måler lidt skævt er det ene kredsløb til EM87...hvor en OA172 diode måske har det dårligt

alle forslag modtages....

Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf Tonni » man 6. mar 2023 19:17

Styroerne. Har du testet dem påtrykt nominel spænding? Har set flere, som har ændret trosretning, og er begyndt at tilbede Hr. Ohm...
Nuvistorer, i hvert fald småsignal udgaverne, har svjh 10.000 timers livstid, som minimum. Så lige som SQ ECC'ere...
Bassboostet, kunne sagtens være en seriecap. Men er det ens i begge kanaler? Hvis, skulle det vel være mystisk, om de samme stumper fejlede samtidig?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf Tonni » man 6. mar 2023 19:20

Forresten. De dobbelt C kerne trafoer ser ellers rigtig lovende ud!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf tctla » man 6. mar 2023 21:30

Hej Kim,
Fint renoveringsprojekt. Hvis du ikke selv kan teste 6CW4, så kan jeg fortælle, at CPD lige har fået en rør emissionstester, der har den type sokkel monteret. Der er et stykke vej, men stadig på "øen"
Skal man tænke ud af boksen, for hvis den rumlende bas skyldes traditionelle fejl i R/C komponenter, så havde du allerede fundet fejlen, så ville jeg kigge på udgangsrørenes katoder. Kraftig bas = stor katodestrøm, men kan rørene afgive denne i deres nuværende slidte tilstand? 6973 kender jeg mest fra Jukeboxe, hvor de kan være slidt forfærdelig langt ned og lyde endnu værre. Når røret er i orden, har jeg ingen problemer med dets fortræffeligheder, men i slidt tilstand, er det noget andet.
I min verden ligger det her på linje med UL41, UL84, ECL86 NÅR DE ALLE ER SLIDTE. EL84 og ECL82 til eksempel, synes at klare alderdommen en smule bedre.
På min egen BK667 emissionstester har jeg fanget adskillige 6973 med gitter-1 strøm/afledning. Utvivlsomt pga. "that capacitor". De kan 100% sikkert være vanskellige, når de når en vis alder. Helt ligesom kv.... , øh, alle vi andre.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » tirs 7. mar 2023 00:02

Tonni skrev:Styroerne. Har du testet dem påtrykt nominel spænding? Har set flere, som har ændret trosretning, og er begyndt at tilbede Hr. Ohm...
Nuvistorer, i hvert fald småsignal udgaverne, har svjh 10.000 timers livstid, som minimum. Så lige som SQ ECC'ere...
Bassboostet, kunne sagtens være en seriecap. Men er det ens i begge kanaler? Hvis, skulle det vel være mystisk, om de samme stumper fejlede samtidig?


Nej , jeg målte poly'erne over Tenma 72-8155 som plejer at vise tingene ok
Ja, den forvrænger helt ens i begge kanaler....bas boost forvrængningen nedsættes ved "nul" position...og endnu mindre ved position minus 1 og endnu mindre ved minus 2.....det er derfor jeg synes det er underligt....ens i begge kanaler...

..jeg husker godt hvad du fortalte omkring polystyrene caps'ene som skabte fejlen i B&O 610...
kan det være at udgangsrørerne alligevel er for brugte...jeg har da spillet på EL84 med ca 35-36mA i Leak 20 der lød rimeligt....jeg kender intet til de her 6973 RCA rør

Jeg vil dog sige at de 6973 rør som sad i denne 212 havde tabt pusten fuldstændigt....nul getter og ilt i tre af rørerne...måske derfor alle de afbrændte modstande? Sådan som 6973 så ud kunne nuvistorerne nemt have kørt på overtid?
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf CPD » tirs 7. mar 2023 00:36

Torben, jeg har nu ikke fået emissionstesteren endnu, men får formentlig hentet den en af de første dage.

Jeg har repareret et antal Ortofon KS601 forstærkere, og aldrig været ude for en forvrængning som den Kim beskriver.
6973 rørene i disse forstærkere har haft forskellig grader af slitage.

Jeg har selv et par Arena 212 forstærkere, det er et par år siden der har været spænding på dem, men mindst een har samme fejl som Kims.

Jeg ville med en signal tracer prøve at finde ud i hvilket trin forvrængningen opstår, eller måske bedre med en tonegenerator og et oscilloscop.

Venlig hilsen
Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf tctla » tirs 7. mar 2023 00:54

Med det rigtige måleudstyr, bør det være en smal sag at lokalisere problemet.
Mine erfaringer med 6973 stammer udelukkende fra Jukeboxe, og der er konstruktøren nok gået mere efter volume end efter kvalitet. I f.eks en Rock-Ola har røret 360V både på anode & skærmgitter. Langt over hvad skærmgitret er specificeret til.
Lidt mærkelig, hvis nøjagtig samme problem høres i begge kanaler på Arena'en, og det skyldes fejl på R/C.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » tirs 7. mar 2023 00:55

tctla skrev:Hej Kim,
Fint renoveringsprojekt. Hvis du ikke selv kan teste 6CW4, så kan jeg fortælle, at CPD lige har fået en rør emissionstester, der har den type sokkel monteret. Der er et stykke vej, men stadig på "øen"
Skal man tænke ud af boksen, for hvis den rumlende bas skyldes traditionelle fejl i R/C komponenter, så havde du allerede fundet fejlen, så ville jeg kigge på udgangsrørenes katoder. Kraftig bas = stor katodestrøm, men kan rørene afgive denne i deres nuværende slidte tilstand? 6973 kender jeg mest fra Jukeboxe, hvor de kan være slidt forfærdelig langt ned og lyde endnu værre. Når røret er i orden, har jeg ingen problemer med dets fortræffeligheder, men i slidt tilstand, er det noget andet.
I min verden ligger det her på linje med UL41, UL84, ECL86 NÅR DE ALLE ER SLIDTE. EL84 og ECL82 til eksempel, synes at klare alderdommen en smule bedre.
På min egen BK667 emissionstester har jeg fanget adskillige 6973 med gitter-1 strøm/afledning. Utvivlsomt pga. "that capacitor". De kan 100% sikkert være vanskellige, når de når en vis alder. Helt ligesom kv.... , øh, alle vi andre.
Mvh,
/Torben


Hej Torben

Hvis CPD gider teste de fire nuvistorer kunne det udelukke endnu et køb, som måske er unødvendigt...10.000 timer giver over tre års lyttetid ved 8 timers brug hver dag....så måske er 6CW4 færdige....jeg forstår så bare ikke, at de måler rokkestabilt 1,3V over katoden?

Jeg testede ellers de fire brugte 6973 rør til 40mA / 39mA og 35mA / 36mA....alle med godkendt gas test på Radiometer RA-1.....men det kan da godt være, at de for brugte? Det er ligesom om de ikke kan blæse "luften ud" når de bliver bedt om det!

Man starter så-gu også et forkert sted med brugte udgangsrør...men ejer var i første omgang ikke indstillet på et sæt nye udgangsrør..og nu står man med bøvlet..

Utvivlsomt pga. "that capacitor". De kan 100% sikkert være vanskellige
Jeg har skiftet de 4 caps over 440R katodemodstandene til radiale 100uF/100V Nippon Chemicon "rugged" i stedet for de fire Philips blå axiale som sad der.

...kan forsøge at lave GZ om til silicium diode.. mangler der amps?
Vi ser hvad der sker....

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf tctla » tirs 7. mar 2023 01:18

Hej Kim,

Hvis du vil "lege" med en quad-blok NOS 6CZ5, kan du godt låne dem, så du kan få en ide om nye rør er nødvendige.
I Arena'en går det vist lige med anode og skærmgitter spændinger ift. 6CZ5.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » tirs 7. mar 2023 01:46

tctla skrev:Hej Kim,

Hvis du vil "lege" med en quad-blok NOS 6CZ5, kan du godt låne dem, så du kan få en ide om nye rør er nødvendige.
I Arena'en går det vist lige med anode og skærmgitter spændinger ift. 6CZ5.

Mvh,

/Torben


Hej Torben

mange tak for dit tilbud....før du sender rør.....jeg tænkte at teste udgangsforstærkerdelen ved at tilslutte min egen rørpreamp direkte til printet...lyder de to effektprint ok, må fejlen ligge i nogle trætte 6CW4, tænker jeg

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » tirs 7. mar 2023 12:22

tctla skrev:Hej Kim,
Hvis du vil "lege" med en quad-blok NOS 6CZ5, kan du godt låne dem, så du kan få en ide om nye rør er nødvendige.
I Arena'en går det vist lige med anode og skærmgitter spændinger ift. 6CZ5.
Mvh,
/Torben
´

Hej Torben

Jeg tog de to 6CW4 ud...dem der sidder nærmest indgangen til ECC83, og sluttede min rørpre til indgangen via et par 68n/100V (livrem og seler) ...de to udgangstrin spiller helt som de skal...selv med slidte 6973 rør :thumbsup:

Den første forforstærker jeg testede med var tyske "Röh 1" fra Elrad i firserne, men den er uden regulering af bas og diskant.....ikke altid man husker god lyd, og jeg havde glemt mit tyske vidunder... Röh 1 lød supergodt med sine 7025 i udgangen.....så fat i min gamle NAD 1240 forforstærker som har både loudness, bas - og diskant regulering....tillige enbalance knap

Ingen problemer med at levere mere bas...faktisk temmelig god lyd fra de to 212 udgangstrin...

Det må betyde 4 x nye 6CW4 som jeg ser det....jeg har jo også set ECC83'ere stå stabilt på nogle få mA og alligevel være næsten udbrændte.

Hvem har to sæt nye 6CW4 og hvad koster sådan noget....gætter på at ejer gerne vil have 212 til at spille ordentligt?

Tak for alle input....godt at være her når det "vakler"

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » tirs 7. mar 2023 13:10

CPD skrev:Jeg ville med en signal tracer prøve at finde ud i hvilket trin forvrængningen opstår, eller måske bedre med en tonegenerator og et oscilloscop.
Venlig hilsen
Carl Peter.


...her står to oscilloskoper, en tonegenerator og en frekvenstæller på toppen af 2 meter skab.... årsag til at jeg har forsøgt at reparere 212 uden brug af dem... ryggen bryder sig ikke om løft i øjeblikket....en TVA-1 skulle løftes ud fra bunden af skabet...+40kg metalklump = sur ryg-smiley

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Arena 212 diagram og problem

Indlægaf kj2005 » tirs 7. mar 2023 13:33

tctla skrev:Hej Kim,
Fint renoveringsprojekt. Hvis du ikke selv kan teste 6CW4, så kan jeg fortælle, at CPD lige har fået en rør emissionstester, der har den type sokkel monteret. Der er et stykke vej, men stadig på "øen"

Mvh,

/Torben


Hej Torben

6CW4 er jo en enkelt triode.....gain 68, GM 9,8 , test opstilling: Anodespænding 110VDC, glød 6,3V/135mA, Gitter spænding - 4 V, Ia= 7 mA

Er det ikke at skaffe en sokkel : "5 Pin Nuvistor Vacuum Tube Socket" og fremstille en overgang til en noval sokkel? så kan jeg selv måle en nuvistor enkelt triode

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 132 gæster