Ortofon KS-601 integreret forstærker - blinkende lys

Rør i alle afskygninger

Ortofon KS-601 integreret forstærker - blinkende lys

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. apr 2023 22:35

Jeg har trukket min KS-601 ud fra lageret og nyder i øjeblikket den fine rørlyd fra et stykke dansk hifihistorie. Den er rigtig flot - mangler intet og er trimmet behørigt og dygtigt af D.Duck i sin tid. Der blev nænsomt udskiftet nogle elektrolytkondensatorer samt isat en ny selenensretter fra Siemens (identisk med den originale.) Desuden balancepotentiometret bypassed (reversibelt) Den spiller rigtig fint og opfører sig (næsten) som den skal.

Med "næsten" mener jeg, at der er et lille problem, som har været der hele tiden, men nu er jeg begyndt at få fokus på det. Problemet er, at den lille lampe, som sidder inde i apparatet og baglyser det transparente Ortofonlogo på fronten - blinker lidt.

Man kunne tro, at det blot var en løstsiddende pære, men den blinker anderledes end når det er løstsiddende pærer. Den blinker ved at lysstyrken går ned i nogle sekunder og derefter op igen - ned igen efter nogle sekunder igen. Nogle gange gør den det sjældent og andre gange er det ofte.

Jeg har vedhæfter diagrammet, som befinder sig på side 4. Jeg kan se, at lampen sidder sammen med gløden (6,3VAC) - og ellers kan jeg ikke se yderligere. Kan der være andre komponenter inde i billedet, som måske lige skal "strammes" lidt eller evt. kontrolleres/udskiftes mon? Det er for mig svært at se, at der er ret meget blandet ind i det lys....

Der er absolut intet at høre.....

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601 integreret forstærker - blinkende lys

Indlægaf KenRas » søn 2. apr 2023 23:30

En mulighed kunne være netafbryderen til de 230V, hvis kontaktfladerne begynder at blive brændte og ON modstanden bliver for stor.

Jeg har før set at skalalyset på Tunere og Receivere kan blinke lidt, sommetider meget hurtigt, uden at man kan høre det. Er det tilfældet her, behøver det ikke nødvendigvis påvirke glødespændingen eller B+ til rørerne generelt, så man kan høre det.

Dette er et gæt og måske et vildskud, men jeg har som sagt set noget ligende med andet transistoriseret grej…

I denne tråd hvor symtomerne var noget værre, kan du se et eksempel på brændte kontakter i en afbryder og hvordan jeg løste problemet: viewtopic.php?f=569&t=13011&start=60#p121762

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Ortofon KS-601 integreret forstærker - blinkende lys

Indlægaf Fredmarantz » søn 2. apr 2023 23:37

Tak for bidrag, Kenras :thumbsup:

Det er jo en gennemgribende rensning af on/off-switchen på den Pioneer SX-424 - heldigvis kunne det lade sig gøre for di den kontakt var relativt enkelt opbygget.

Den powerswitch som sidder i en KS-601 er en kombineret on/off - og volumekontrol. Den vil jeg have svært ved at rense - og hvis den går i stykekr, så vil det være meget svært (tror jeg) at finde en anden tilsvarende.

Nå -men hvis det er den, der er problemet, så må jeg nok leve med den varierende lysstyrke på lampen i KS-601'eren.

edit: Jeg ser så mere indgående på SX-424'eren fra Pioneer - og den switch er da alt andet end enkel. Der er jo også sat noget højttalerudgangsvælger ind sammen med afbryderen. uf, da osse.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon KS-601 integreret forstærker - blinkende lys

Indlægaf JGreen » man 3. apr 2023 00:51

Freddy
Hvordan ser pæren ud i mitter polen, har oplevet at den var blevet helt sort og i ferSong efter fatningen, den fik lige en lille ny klat tin så var den i orden igen.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Ortofon KS-601 integreret forstærker - blinkende lys

Indlægaf Fredmarantz » man 3. apr 2023 01:00

Hej JGreen - tak for svar.

- jeg kan sagtens prøve dette trick - men er det ikke sådan en fejl, som vil få pæren til at blinke med kortvarige sekvenser? - mine sekvenser er relativt lange - sådan a la 2 - 3 - 4 sekunder med nedsat styrke (altså stadig med forbindelse) - og derefter nogle sekunder, måske 10 sekunder med fuld styrke og så igen nedsat lysstyrke til ca. det halve, hvad dét end er. Den er aldrig slukket eller blinker hurtigt.

Jeg har haft andre lignende problemer med pærerne i Marantz 250 sluttrin, men disse blinker netop af den årsag, som du beskriver - altså, hvor pæren sidder lidt "forkert" eller der er lidt sod på kontaktfladerne i fatningen og lige skal have en klat tin eller bare lige have poleret berøringsfladerne.

dog er der ingen tvivl om, at jeg skal have åbnet Ortofonen og lige have renset kontaktpunkterne mellem pære og fatning - måske endda lige lægge en lille loddeklat. om ikke andet så for at udelukke, at det er sådan noget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 127 gæster