Udmåling af novalrør- igen

Rør i alle afskygninger

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf Tonni » fre 30. jun 2023 09:41

kj2005 skrev:
Tonni skrev:Et lille spørgsmål, efter at have læst lidt i tråden.
Nu kredser i om genaktivering af gettermateriale.
Getteret er den barium mm, som optager ilt, og andre luftarter, i røret, og binder det i metaliseringen på glasset.
Mens den kan genaktiveres via varme ( på fabrikkerne ved hjælp af induktiv opvarmning ) vil der vel også ske en smule ved drift.
Men. Det er ikke den der afgiver emisionen. Det er den keramiske/oxid belægning, der er på katoden. Og det er den man brænder ren/af, når man hiver gløden op.
Så er det jeg ikke kan lade være med at tænke. Måske nogle har prøvet at genaktivere getteret, og gennemgløde et rør, med induktion? Tør man? Og med hvilket resultat..? Egentlig en fristende tanke. Ombygning af mikrobølgeovnstrafo? Hmm...

Med hensyn til reaktivering af katode, vil jeg tilslutte mig de konklutioner, som allerede er fremført.
Mine erfaringer, med brugte rør, er de samme.
Med nos rør, har jeg flere gange sat rørene til 10% overspænding, i en halv times tid, i min tester. Dette med positivt resultat. Og kortere tilspilning til følge. Men har ikke rigtig turdet gå højere. Ja jeg er en kylling. ;)


Et par af de ting som Oliver fortalte om lang levetid var den specielle glødetråd som Telefunken have udviklet. Lige præcis hvad der gemte sig i tråden ønskede han ikke at fortælle, fordi Tab-Funkenwerk i USA havde til hensigt at opstille resterne af de produktions maskiner som han havde "reddet" fra den nedlagte produktion i Tyskland og opstarte produktion i USA. Desværre stoppede en del af udviklingen med hans bortgang i 2014, men der er vist stadig gang i produktionen af nye "Telefunken Black Diamond Series" på Telefunken Electroakustik rør :

https://www.telefunken-elektroakustik.com/product-category/products/vacuum-tubes/

Udover en hemmelig formel for glødetrådens sammensætning behandlede Telefunken også tråden med en ukendt kemi. Dernæst var schweiziske vakuumpumper (og tyske) kendt for deres evne til at opnå det bedst opnåelige iltfattige tomrum (totalt vakuum - næsten) i glaskolberne.

En ren glødetråd optimerer elektronstrømmen (minus oxid), ligesom et fuldstændig iltfattigt tomrum (totalt vakuum) i et radiorør tillader flest elektroner at passere. Begge punkter samt den mekaniske opbygning havde fået ekstra opmærksom hos TFK AG.

Umiddelbart er der ikke mere getter at gøre godt med, end det der findes i et gammelt rør....getteret blev jo aktiveret ved startproduktion, men når et rør ligger ubrugt hen frigøres både iltmolekyler og forskellige gas rester som undslipper getteret.

Der skal en temmelig højtemperatur til at genaktivere den gamle belægning, og som du beskriver er det et spørgsmål om at lægge røret i glasspanden....eller at tage chancen?....tror ikke temperaturen bliver høj nok ved 10% overspænding

Mvh Kim


Hej Kim.

Jeg er enig med dig, når det kommer til dine betragtninger.

Med hensyn til genaktivering af getteret, skriver jeg jo også om induktiv opvarmning af røret (på fabrikken)
Vi er helt enige der.
De 10% overspænding, handlede om at reaktivere katoden, og dens overflade. Brænde den gamle overflade af.
Dette i forbindelse med nos rør, og en lidt hurtigere genaktivering af dem.

De oplysninger, der er om Tfk, lyder spændende. De er smuttet min næse forbi. Men skal da undersøges! Mange tak for dem!

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf D.Duck » fre 30. jun 2023 17:03

Er der nogen der har forsøgt sig med de regeneratorer man brugte til billedrør i gamle dage. Nogle af dem var ret så effektive.

mvh Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf kj2005 » lør 1. jul 2023 13:12

tctla skrev:Jeg har for sjov prøvet at "brænde" brugte rør med dårlig emission.
Typisk skal et 6,3V rør tilføres den dobbelte glødespænding eller endda en smule mere i måske 1/2 minut eller hvad nu nerverne og ikke mindst glødetråden klarer...
Derefter afbrydes gløden og røret køler af.
Nu tilføres røret normal glød, hvorefter man snildt kan opleve, at røret igen har normal, eller næsten normal emission.
Problemer er, at man ikke ved hvor længe.
Måske holder det, måske ikke.
Når man tester røret efter et par uger, kan det godt have tabt det meste af pusten igen, eller det holder emissionen.
Jeg tror ikke nogen kan vide på forhånd, hvilken vej det går.
Man kan selvfølgelig sige, at der er intet at tabe, og det bør vel være motivation nok til at prøve.

Mvh,

/Torben


Jeg HAR faktisk sådan en induktions-fætter, der er indkøbt til samme formål, nemlig kraftig opvarmning af Getter-ringen i rørene.
Jeg har dog aldrig taget den i brug, da den drives af lavspænding, sikkert 12VDC/mange ampere, som jeg husker det.
Inden jeg fik den tilkoblet og afprøvet, læste jeg på et forum, at den har brug for en absolut stabil forsynings-spænding, med Ampere nok, ellers brænder den sammen.
Så havnede den i et hjørne, til jeg får tid at studere den nærmere.
Det kommer jo nok til at ske engang.....


Såvidt jeg ved, er det ikke lykkedes for andre (og mig selv) at få kontante og klare svar på om et rør med dårlige måle data er til glascontaineren ....eller om der er muligheder for at aktivere "et gammelt getter" endnu engang?

Derfor har jeg gemt flere rør af forskellig fabrikat med ca. 50% emission(+-) til forsøg. Jeg har forsøgt med 16,5VAC over gløden i op til 15 min, og har ikke været i nærheden af de max 270 grader på overfladen af glaskolben...et tal for højst tilladte temperatur jeg fandt på et datablad.

Et "træt" TFK ECC82 med ca Ia: 6mA på begge sektioner klarede de 16,5VAC i 15 min....efter afkøling over 10 min. satte jeg gløden til de 6,3VAC og begge sektioner kom op på 10,5mA og fornuftige S: 2,35/2,30mA/V....nu lader jeg røret ligge i 14 dage og tester det igen.

Et "sløvt" Mullard ECC82 fik samme behandling og der faldt emissionen fra 6-7mA/S 1,5-6 til 5mA også med ringere GM/S 1,2....røret er måske ødelagt?...jeg tester det igen om 14 dage....gamle Philips E88CC viste heller ikke tegn på forbedring....

Umiddelbart skal vi have fat i din "induktions-fætter" ..Torben.. eller den "regenerator" som Per H. omtaler for at komme op på en tilstrækkelig høj temperatur. En temperatur som kan genskabe de forhold som røret blev udsat for ved produktions datoen.

Så Torben...var det noget med en stabil 12V strømforsyning med mange ampere?...har du ikke sådan en bil-oplader? :lol:

Nej, sjov til side....det kunne bare være spændende at høre om der lå en mulighed i din "induktions-fætter"

Mvh Kim

NB det ser ud til at linket til "Telefunken Black Diamond Series" rør er lukket for et par dage siden, men at "Tubedepot.com" har overtaget salget af de tyske kopi'er: https://www.tubedepot.com/t/brands/telefunken-black-diamond
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf his067 » lør 1. jul 2023 14:25

Et (måske) dumt spørgsmål: Kunne man mon bruge et induktions komfur/kogeplade stedet for en 'induktions-fætter'?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf tctla » tors 6. jul 2023 08:43

Min Induktions-fætter ligger stadig i det hjørne, den blev smidt ind i, da jeg blev opmærksom på strømforsynings-problemet.
Problemet er, at jeg ikke husker HVILKET hjørne.
Den skal nu nok dukke op...
I mellemtiden så kan man blive klog, eller endnu mere forvirret af at læse denne tråd:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... be.298744/

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf kj2005 » tors 6. jul 2023 23:04

tctla skrev:Min Induktions-fætter ligger stadig i det hjørne, den blev smidt ind i, da jeg blev opmærksom på strømforsynings-problemet.
Problemet er, at jeg ikke husker HVILKET hjørne.
Den skal nu nok dukke op...
I mellemtiden så kan man blive klog, eller endnu mere forvirret af at læse denne tråd:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... be.298744/

Mvh,

/Torben


Håber du finder din "fætter" :p ......google oversatte tråden om " genaktivering af getter" fra diyaudio.com for mig, fordi jeg ikke kunne finde "hoved og hale" i de mange indlæg.... det virker forvirrende at læse de forskellige indlæg

....i diyaudio tråden byder en masse hifi rør interesserede ind med "viden" som ikke har dokumenteret effekt overfor brugte rør....
....de gamle "drenge" fra Philips, Mullard, Telefunken og andre kendte brands taget hemmelighederne med sig i graven.

Til dem som synes godt om historie:
..da Tyskland og Kaiser Wilhelm II i 1903 fik AEG og Siemens til at skabe et joint venture for at fremme trådløs telegrafi blev Gesellschaft für drahtlose Telegrafen mbH (Telefunken) skabt d. 27 maj 1903. Det skulle vise sig, at tankerne i Tyskland også gik "i en helt anden retning". Men Telefunken fik ubegrænsede midler til at udvikle teknologi og viden om alt indenfor trådløs telegrafi med ét hovedmål at fremstille det bedste af det bedste!

Viste tekst kommer vist fra en tysk side men er en oversættelse fra engelsk :

"Det typiske blinkende getter, der bruges i et radiorør består af en ringformet struktur lavet af en lang strimmel af nikkel, som er foldet til et langt, smalt trug, fyldt med en blanding af bariumazid og pulveriseret glas, og derefter foldet til den lukkede ringform. Getteren er fastgjort med dens rendeåbning vendt opad mod glasset

Under aktivering (mens glasbulben stadig er tilsluttet pumpen) er en RF-induktions varmespole forbundet til en kraftig RF-oscillator, der arbejder i 27 MHz eller 40,68 MHz ISM-båndet, og placeret rundt om glasbulben i getter-ringens plan. Spolen fungerer som den primære del i en transformer og ringen som en enkelt kortsluttet vinding. Store RF-strømme strømmer igennem getter-ringen og opvarmer den.
Spolen flyttes langs glashusets akse for ikke at overophede og smelte ringen. Når getter-ringen opvarmes, nedbrydes bariumazidet til bariumdamp og nitrogen. Nitrogenet pumpes ud, og bariumet kondenserer på glasbulbens inderside over getter-ringens plan og danner en spejllignende aflejring med et stort overfladeareal.
Det pulveriserede glas i ringen smelter og indfanger eventuelle partikler, som ellers kunne slippe løs inde i glashuset, hvilket kunne forårsage problemer senere. Bariumet tiltrækker og absorberer med enhver fri gas, når det aktiveres og fortsætter med at virke, efter at glasbulben er afbrudt fra pumpen. Under brug bliver de indvendige elektroder og andre dele af røret varme. Dette kan forårsage, at adsorberede gasser frigives fra metaldele, såsom anoder (plader), gitre eller ikke-metalliske porøse dele, såsom sintrede keramiske dele. Gassen fanges på det store område af reaktivt barium på glas indervæggen og fjernes fra røret."


Med overbevisning er det op til os selv at finde ud af, om man ved gamle brugte rør kan reaktivere getter-materialet? Reagerer røret ikke på en eventuel genopvarmning, har man ikke mistet noget...spørgsmål: kan man kan opnå tilstrækkelig varme til at genaktivere getteret? Hvor lang tid går der før et rør ødelægges af opvarmningen?

Edit...der er igen adgang til TFK kopierne: https://www.telefunken-elektroakustik.com/product-category/products/vacuum-tubes/
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf tctla » lør 8. jul 2023 20:25

Familien er samlet, Fætteren er FUNDET :!:

2 problemer stikker umiddelbart i øjnene:

Den forsynes fra 5-12VDC. Skal den producere noget i stil med 500W, så skal den derfor tilføres 100 Ampere ved 5V eller godt 42 Ampere ved 12 V.
DET kommer ikke til at ske med dette print og hvor sku' jeg i øvrigt få de mange Amp. fra ?
Dernæst har spolen for lille en indre diameter. Den måler ca. 17mm. Der kan vikles en ny med større diameter. Ikke det store problem.

Er nogen varm på projektet, er "Fætteren" til udlån. Vær dog opmærksom på, at hvis du bliver rigtig glad for familiemedlemmet, eller omvendt, hvis jeg bliver rigtig glad for at undvære samme, så kan det ske, at returmodtagelse nægtes :!:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf kj2005 » tors 13. jul 2023 20:48

tctla skrev:Familien er samlet, Fætteren er FUNDET :!:

2 problemer stikker umiddelbart i øjnene:

Den forsynes fra 5-12VDC. Skal den producere noget i stil med 500W, så skal den derfor tilføres 100 Ampere ved 5V eller godt 42 Ampere ved 12 V.

Dernæst har spolen for lille en indre diameter. Den måler ca. 17mm. Der kan vikles en ny med større diameter. Ikke det store problem.

Mvh,

/Torben


Nåda!!....42A ved 12V ....ja, 500W ...hvad med Clever? ..de siger 16A og tre faser for at kunne levere 11kW

...vi må nok opgive at opvarme rør med induktion ...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf Helikon » fre 14. jul 2023 15:46

kj2005 skrev:
tctla skrev:Familien er samlet, Fætteren er FUNDET :!:

2 problemer stikker umiddelbart i øjnene:

Den forsynes fra 5-12VDC. Skal den producere noget i stil med 500W, så skal den derfor tilføres 100 Ampere ved 5V eller godt 42 Ampere ved 12 V.

Dernæst har spolen for lille en indre diameter. Den måler ca. 17mm. Der kan vikles en ny med større diameter. Ikke det store problem.

Mvh,

/Torben


Nåda!!....42A ved 12V ....ja, 500W ...hvad med Clever? ..de siger 16A og tre faser for at kunne levere 11kW

...vi må nok opgive at opvarme rør med induktion ...

Mvh Kim


Husk de 11 kW Clever taler om er ved 400 volt, teoretisk kan 3x16A ved 400 volt levere 19 kW i en ohmsk belastning
Men der skal da vist heller ikke afsættes 0,5 kW for at varme det lille rør op?
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf spuncut » lør 15. jul 2023 03:18

Et bilbatteri må kunne klare det.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf tctla » lør 15. jul 2023 17:23

Helikon skrev:Men der skal da vist heller ikke afsættes 0,5 kW for at varme det lille rør op?


Oprindeligt er Getter-ringen varmet op til den gløder hvorefter Getteret fordamper.
Getter-ringen, som jeg forstår det, er en kortsluttet spole med 1 vinding.
I den skal der afsættes energi nok til, den gløder.
Umiddelbart lyder 500W rimelig fornuftigt. I hvert tilfælde, at der skal produceres 500Watt. Hvor mange af de Watt, der så rent faktisk når Getter-ringen, idet generator-spolen omslutter røret, er mere flydende. Der vil være masser af tab undervejs, tænker jeg.
Så er der den mulighed, at det slet ikke er Getter-ringen, der skal opvarmes, men andre dele af røret, hvor getteret kan have aflejret sig eller er blevet optaget. Det vil antagelig kræve endnu mere energi, da vi her ikke taler om en let tilgængelig ring/spole struktur, der forholdsvis sikkert kobler sig til generator-spolen.

Kig igen på Fætter generator-konstruktionen. Ingen drømmer vel om, at den klarer 12V/40+ Ampere i mange milli-sekunder eller hyr ?
Et 12V bilbatteri er dog en mulighed for at få det prøvet af, som foreslået.
Men, hvordan begrænser man energioptagelsen ?
Eller, er den først kraftigt til stede, når generator-spolen omslutter røret ?
Det er ikke til at vide, hvor mange skud, der er i bøssen. Det kan gå virkelig hurtigt, hvis noget går galt. Der er ikke plads til forbiere.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf JGreen » søn 16. jul 2023 09:48

Det er hele røret der skal varmes op, Getteret sider over det hele inde i røret. Derfor er den med ovnen god.( Her snakker vi om rør der er i orden men har lagt længe)
Fik tippet at vide for ca 45 år siden af en pensionist gut, (der havde styr på elektronik der havde med kommunikation af gøre, ved Nato i Brussele, igennem mindst to årtier)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf D.Duck » søn 16. jul 2023 12:04

Hej hjælp mig lidt på vej. Jeg forstår ikke rigtig snakken om at genaktivere getteren. Hvordan kan det hjælpe på en udslidt katode der ikke længere kan udsende elektroner ?

Mvh. Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf JGreen » søn 16. jul 2023 17:26

Ikke en fløjten hat fis. De er til kun til pynt.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Udmåling af novalrør- igen

Indlægaf Fredmarantz » man 17. jul 2023 00:15

Jeg og andre ved jo, hvilken voldsom viden både tctla og Kj2005 er i besiddelse af. Jeg har dog også tænkt og tænkt på, om der er fat i den "rigtige" ende af problemet/fænomenet omkring regenerering af rør?

Da jeg ikke selv er radiomekaniker eller i det hele taget tekniker, kan jeg skrive mod bedre vidende (meget sandsynligt) - så hav venligst overbærenhed med mig, hvis jeg tager fejl :oops: :

Men...al den læsning jeg har foretaget omkring regenerering af rør har netop taget udgangspunkt i at genoplive katoderne. Dette er Tonni og D.Duck også inde på. Disse (altså katoderne :lol: ) skulle være blevet dækket af slagger eller lignende ved års brug og dette skulle så kunne afbrændes ved at sætte røret i en opstilliing, hvor man udsætter filamentet for signifikant overspænding i et stykke tid (nogle minutter) - så Katoden bliver så varm, at dens elektroner igen kan "boble" op til overfladen og at røret så skulle kunne sende elektroner af sted igen i ca. det omfang, som det var beregnet til.

Dette skulle især være muligt med småsignalrør - og i mindre eller meget ringe grad med udgangsrør.

Nu har jeg så skrevet dette med udgangspunkt i at problemet var at finde blandt brugte, slidte - dårligt målende rør. Jeg har ikke taget udgangspunkt i rør, som måske har ligget på hylden som ubrugte (NOS eller deromkring) i mange år. Jeg har ikke erfaring med, at NOS rør med mange års "shelf-life" skulle fungere dårligt.

Er getteret ikke en éngangsforestilling for afbrænding af uønskede gasser og dannelse af vacuum i glaskolben ved fabrikationen (flashing)?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 131 gæster