µTracer pros and cons

Rør i alle afskygninger

µTracer pros and cons

Indlægaf tyty » søn 18. feb 2024 13:42

Jeg har (næsten)ingen erfaring med at arbejde med radiorør, men jeg kunne godt lide at restaurere gamle radioer, og næsten øjeblikkeligt opstod problemet med at teste radiorør.

Som det står på µTracer-producentens hjemmeside, bruges 33 sådanne testere i Danmark, og jeg håber, at der er µTracer-ejere her. Jeg er interesseret i deres feedback, er der nogen fordele eller ulemper ved µTracer med dens hurtige målinger sammenlignet med traditionelle testere, der måler egenskaberne ved vakuumrør i statisk tilstand? Ud over smukke billeder på skærmen.

Det meste af arbejdet, boksen, signalkommunikation, strømforsyning skal laves under alle omstændigheder. og kontrol af radiorørene ved 3-4 punkter af kurven vil være ganske tilstrækkeligt både til at kontrollere emissionen og til at vælge par, som det forekommer mig.

Hvilke fordele giver µTracer sammenlignet med for eksempel dette projekt https://elektronikbasteln.pl7.de/roehre ... bst-gebaut ?
tyty
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 jan 2024
Lokalitet: Hørsholm

Re: µTracer pros and cons

Indlægaf Klarskov » tirs 20. feb 2024 00:43

Hej tyty.

Det er måske ikke lige det, du efterspørger, men alligevel... Jeg har også kigget på µTracer og overvejede engang at bygge den. Men dels er den ret dyr, dels er det et byggeri, som kræver den største omhu. Der er mange komponenter og de skal allesammen sidde helt rigtigt. Desuden er der en del mekanisk arbejde.

Du skriver, at du blot har brug for kontrol på en 3-4 punkter. Det er fuldstændig rigtigt. Det er rigeligt til at både tjekke og parre rør. Det tyske projekt du henviser til ser ok ud, men diagrammerne er ikke helt overskuelige. Min løsning blev en version af "Sussex-testeren". Du finder den her: https://www.vintage-radio.net/attachmen ... sex-v1.zip - den er under alle omstændigheder værd at læse.

Og så "dagens tilbud": Jeg ser at du holder til i Hørsholm. Jeg bor ikke så langt væk, så hvis du har lyst til at komme forbi og få en snak om det, så send mig en pb.
Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 129 gæster