Gode råd vedr. triodeforstærker.

Rør i alle afskygninger

Gode råd vedr. triodeforstærker.

Indlægaf jcr1972 » tors 9. aug 2012 12:00

Hej alle.

Jeg er lidt igang med at se på mit næste forstærkerprojekt... Jeg faldt over denne glimrende artikel:
http://educypedia.karadimov.info/librar ... cial05.pdf

Idéen med at bruge en kraftig triode med lav indre modstand som et push-pull trin tiltaler mig en del. Dog har jeg det måske ikke helt godt med at den ikke er modkoblet overhovedet. Men man kan vel bare modkoble den et par dB og så forsøge sig frem med hvad der er bedst.

Jeg håber nogen herinde kan hjælpe med et par spørgsmål i forbindelse med denne konstruktion. For det første nævnes det at 6336 generelt har en ret høj forvrængning, hvilket er en af grundene til at en udgangstransformer med høj primærimpedans er valgt. Dette forbedrer vel også dæmpningsfaktoren.
Jeg synes dog det er aldeles åndssvagt at man har valgt 5 Ohm som højttalerimpedans. Forstærkeren giver 17 watt max. ved 5 Ohm. Hvis man ser bort fra den naturlige udgangsimpedans, vil det svare til lidt over 20 watt i 4 Ohm og så selvfølgelig det halve i 8 Ohm. Jeg vil have de 17 watt i 8 Ohm, da mine højttalere ligger deroppe impedansmæssigt, og 10 watt er simpelthen for lidt.
Nu ved jeg ikke hvordan man regner den faktiske udgangsimpedans ud, og ej heller dæmpningsfaktoren, men ville det ikke være muligt at vælge en trafo med at andet omsætningsforhold, så man får en højere effekt i 8 Ohm, uden at det går væsentligt ud over forvrængningen?

Udgangstrafoerne kan fås her:
http://www.toroidal-transformer.com/69-pushpull

Den som er brugt, er en 8kOhm Raa på 20W med fine data, men kunne man ikke bare istedet vælge den næste model på 40W med 6kOhm Raa?? Ville det ikke hjælpe lidt på effekten ved 8 Ohms belastning?
På trafoernes datablad fremgår det at den store model har en noget mindre båndbredde, og det kan måske blive et problem istedet. Jeg er selfølgelig udmærket klar over at effekten ikke er altafgørende, men jeg ser ingen mening i at brænde 50Watt af i anodetab, for at få 10watt ud på højttaleren. Det må kunne lykkes at komme op i nærheden af de 20 og så stadig holde forvrængningen på et acceptabelt niveau... Eller er jeg helt galt på den? :Skor:

Hvis nogen har nogle forslag, erfaringer med lignende, eller andre inputs der kan belyse tingene lidt, vil jeg være meget taknemmelig ;)

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Gode råd vedr. triodeforstærker.

Indlægaf jcr1972 » søn 14. okt 2012 20:17

Er her virkelig ingen som har et bud på om det i praksis kan lade sig gøre at hive noget mere effekt ud af ovennævnte udgangstrin ved 8 Ohm, og stadig holde en forholdsvis lav forvrængning :?: :?:

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Gode råd vedr. triodeforstærker.

Indlægaf Tube mania » søn 14. okt 2012 22:47

Jeg ville nok skele til Luxman MQ80...den kunne levere 40W pr rør..skal se om jeg har et diagram i gemmerne.

Nå..her var det sørme;

Du skal ikke blive forskrækket over den komplicerede udgangs transformer...mindre kan gøre det. Jeg kigger lidt på det og kommer med et bud på noget som kan levere 25-30W

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Gode råd vedr. triodeforstærker.

Indlægaf jcr1972 » man 15. okt 2012 09:35

Det lyder spændende. Det kunne jo være fint hvis fx. en af de toroidal udgangstrafoer kunne benyttes, da de stadig produceres ;) Diagrammet til Luxman'en ser spændende ud med den direkte kobling mellem driver og udgangsrør.
jcr1972
 


Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster