B&O hi-fi stereo forstærker 608

Rør i alle afskygninger

B&O hi-fi stereo forstærker 608

Indlægaf Gottschalck » man 31. dec 2012 12:14

Her på årets sidste dag kan jeg fremvise en ældre sag, som endelig står for tur i rækken af grej, der skal recappes, ordnes og bringes til live igen. Som det ses har jeg ikke kunne vente med billeder før den var skilt ad.
Den står normalt i et fint teaktræskabinet med en enkelt mindre finerskade.

Tips og tricks modtages og hvis en venlig sjæl har et par, af de små knapper i skuffen ( de mangler nemlig) kunne jeg godt bruge dem mod betaling eller bytte med andet.

Regner med at alle lytterne bliver skiftet, men hvad med resten? Der sidder noget selen-halløj i forstærkeren. Det skal vel også skiftes? Og kan trafoerne måles med et almindeligt voltmeter bare for at se om de stadig fungerer?

I øvrigt er den noget bedre fremstillet end senere modeller, synes jeg, i ægte Bofa stil med printmoduler og hardwiring de rigtige steder. Alle komponenter ser iøvrigt rigtigt sunde og 'ikke' brunede ud.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Venligst og godt nytår. Bliver spændende med en sjællandsk vintagetræf.
Senest rettet af Gottschalck tirs 1. jan 2013 22:06, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf rørglad » tirs 1. jan 2013 12:16

Hej Gottschalck,
Dejligt projekt - lige til at gå til!
Går ud fra at "selen halløj" udgør ensretter-ventilen? Med mindre du ønsker at holde forstærkeren så original som mulugt, så skift den. Så kan du også tillade dig at skifte de store ladelytter med større værdier, som vil give en mere fast og ripple-fri anodespænding. De gule Philips kondensatorer behøver du efter min erfaring ikke at skifte. De er ganske langtids holdbare! Øvrige kondensatorer kan jeg ikke identificere.
God fornøjelse!
PS har en del knapper i skuffen. Hvad med et billede af det efterlyste?
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf dfms » tirs 1. jan 2013 12:54

Gottschalck skrev:Der sidder noget selen-halløj i forstærkeren. Det skal vel også skiftes?


Hvis du skifter den/dem så skal for-modstanden være større, da moderne dioder lukker mere spænding ud end de gamle selen ensretter.

Skifter du lytter, passer de her Lytter i værdi og størrelse, med de gamle.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Tube mania » tirs 1. jan 2013 13:21

Er der egentlig nogen som har været ude for ensretter havari med de flade typer...jeg har ikke og har ligodt haft fat i mange apparater gennem tiden. Derimod de runde med køleplader...dem har jeg sg respekt for. De sennepsfarvede kondensatorer er helt fine...går sjældent til. Hoved elektrolytterne kan ske at virke, men nok en god ide at skifte dem og måske alle de blå Philips lytter.

De 2 store i gult flex midten i bunden er BIAS forsyningen...ligeså den lille enkelt-ensretter
(skruet fast på chassi)...ikke sikkert der er noget at komme efter, men bør checkes.

Ellers er det en fin lille forstærker...jeg har testet den i *rør-teknik* på side 13...og den spiller lige nu på mine gulvhorn assisteret af en AMT enhed...lyder rigtig godt.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Gottschalck » tirs 1. jan 2013 17:19

rørglad skrev:Hej Gottschalck,
Dejligt projekt - lige til at gå til!

yes

Går ud fra at "selen halløj" udgør ensretter-ventilen? Med mindre du ønsker at holde forstærkeren så original som muligt, så skift den. Så kan du også tillade dig at skifte de store ladelytter med større værdier, som vil give en mere fast og ripple-fri anodespænding. De gule Philips kondensatorer behøver du efter min erfaring ikke at skifte. De er ganske langtids holdbare! Øvrige kondensatorer kan jeg ikke identificere.
God fornøjelse!

Skifter kun elektrolytterne til at starte med.
Nu kan jeg se længere nede i tråden at ensretteren burde kunne holde så den bliver nok indtil videre.

PS har en del knapper i skuffen. Hvad med et billede af det efterlyste?


De knapper jeg mangler er de små B&O knapper, der sidder øverst på forstærkeren i hver side. Mangler de 3 i midten til bas - diskant samt Stereo monoomskifter.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Gottschalck » tirs 1. jan 2013 17:20

dfms skrev:
Gottschalck skrev:Der sidder noget selen-halløj i forstærkeren. Det skal vel også skiftes?


Hvis du skifter den/dem så skal for-modstanden være større, da moderne dioder lukker mere spænding ud end de gamle selen ensretter.

Skifter du lytter, passer de her Lytter i værdi og størrelse, med de gamle.


Tak for tippet
Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Gottschalck » tirs 1. jan 2013 17:23

Har set din test andetsteds - tak :cool1:

Jeg holder mig til skift af elektrolytterne til at starte med. Kan trafoerne på en eller anden måde testes?

Venligst

Tube mania skrev:Er der egentlig nogen som har været ude for ensretter havari med de flade typer...jeg har ikke og har ligodt haft fat i mange apparater gennem tiden. Derimod de runde med køleplader...dem har jeg sg respekt for. De sennepsfarvede kondensatorer er helt fine...går sjældent til. Hoved elektrolytterne kan ske at virke, men nok en god ide at skifte dem og måske alle de blå Philips lytter.

De 2 store i gult flex midten i bunden er BIAS forsyningen...ligeså den lille enkelt-ensretter
(skruet fast på chassi)...ikke sikkert der er noget at komme efter, men bør checkes.

Ellers er det en fin lille forstærker...jeg har testet den i *rør-teknik* på side 13...og den spiller lige nu på mine gulvhorn assisteret af en AMT enhed...lyder rigtig godt.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Tube mania » tirs 1. jan 2013 18:51

Jeg kan ikke huske hvad du har af udstyr, men den bør startes stille op på vario med samtidig overvågning af strømforbruget som er max 300mA...når den får fuld spænding. Bias strømmen er 20mA pr rør, men der er ingen 1ohms modstande...det har jeg monteret i min for at gøre det nemmere.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf rørglad » tirs 1. jan 2013 19:03

[quote="Tube mania"]Er der egentlig nogen som har været ude for ensretter havari med de flade typer...jeg har ikke og har ligodt haft fat i mange apparater gennem tiden. Derimod de runde med køleplader...dem har jeg sg respekt for. De sennepsfarvede kondensatorer er helt fine...går sjældent til. Hoved elektrolytterne kan ske at virke, men nok en god ide at skifte dem og måske alle de blå Philips lytter.

Jeg har i flere tilfælde oplevet, at selen ensrettere af den flade type brænder af, hvis første ladelyt gøres for stor. (Jeg er tilhænger af den forbedring, større lytter kan medføre, og har ofte foretaget sådan et indgreb).
Forklaring (ikke nødvendigvis til Tubemania): Med en større lyt bliver ripple-spændingen mindre. Dette medføre at ladestrømmen fra ensretteren kommer i kortere men kraftigere strømstød i den korte periode, spændingen fra ensretteren er højere en spændingen på lade-lytten.
En "moderne" ensretter-bro eller 4 dioder kan udmærket klare disse strømstød.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf radmrus » tirs 1. jan 2013 19:50

Af hvilken årgang er den? Var bygget...
hilsner
Mariusz
radmrus
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 25 dec 2012
Lokalitet: Aabenraa

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Fredmarantz » tirs 1. jan 2013 20:08

Det står i "radiomuseum's" katalog, at det er en 1962 - model.

http://www.radiomuseum.org/r/bang_ampli ... i_610.html

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Gottschalck » tirs 1. jan 2013 20:38

Jeg kan ikke rigtig se hvilken model det er ( 608 eller 610)

På diagrammet står der Type SFH og det er trykt i 9 måned 1961 som jeg tolker det.

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Tonni » tirs 1. jan 2013 20:41

http://beophile.com/?page_id=1715 - Godt nok 608, men...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Gottschalck » tirs 1. jan 2013 20:42

Jeg har følerne ude flere steder med hensyn til større lytter og ny ensretter og kan godt se fidusen. Man slipper for røg og får samtidigt bedre lyd. Om der sidder en enkelt ældre komponent eller ditto nyere betyder ikke noget for mig. Det vigtigste må være at den spiller i nogenlunde stabil stand.

rørglad skrev:
Tube mania skrev:Er der egentlig nogen som har været ude for ensretter havari med de flade typer...jeg har ikke og har ligodt haft fat i mange apparater gennem tiden. Derimod de runde med køleplader...dem har jeg sg respekt for. De sennepsfarvede kondensatorer er helt fine...går sjældent til. Hoved elektrolytterne kan ske at virke, men nok en god ide at skifte dem og måske alle de blå Philips lytter.

Jeg har i flere tilfælde oplevet, at selen ensrettere af den flade type brænder af, hvis første ladelyt gøres for stor. (Jeg er tilhænger af den forbedring, større lytter kan medføre, og har ofte foretaget sådan et indgreb).
Forklaring (ikke nødvendigvis til Tubemania): Med en større lyt bliver ripple-spændingen mindre. Dette medføre at ladestrømmen fra ensretteren kommer i kortere men kraftigere strømstød i den korte periode, spændingen fra ensretteren er højere en spændingen på lade-lytten.
En "moderne" ensretter-bro eller 4 dioder kan udmærket klare disse strømstød.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&O hi-fi stereo forstærker 610

Indlægaf Gottschalck » tirs 1. jan 2013 20:46

Det med bias må jeg få en elektronik kyndig ven til at tjekke og det gør han nok. Er det de 4 trimmere bagerst i forstærkeren der skal bruges til dette formål?

Der sidder også to trimmere mellem de to forforstærkerprint. Hvad mon de skal bruges til?

Venligst


Tube mania skrev:Jeg kan ikke huske hvad du har af udstyr, men den bør startes stille op på vario med samtidig overvågning af strømforbruget som er max 300mA...når den får fuld spænding. Bias strømmen er 20mA pr rør, men der er ingen 1ohms modstande...det har jeg monteret i min for at gøre det nemmere.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 139 gæster