Rørforstærker, hvilken?

Rør i alle afskygninger

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf spuncut » man 2. sep 2013 19:36

Her er et diagram :
Billede
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf spuncut » man 2. sep 2013 20:02

Ben 6 har ingen forbindelse til røret så det bliver blot brugt som loddebuk for den 1k modstand som fungerer som grid-stopper. En grid-stopper modstand reducerer udgangsrørets båndbredde, i dette tilfælde formentlig for at forhindre selvsving.
Nå men... forbindelsen til G1 (styregitteret) har været afbrudt og guderne må vide hvilken strøm røret har trukket da forbindelsen til biasspænding samtidig har været afbrudt ("21" mellem de to 270k modstande).
Det anbefales at du tjekker lytten inden du prøver dit nye ensretterrør. Variotrafo, 1/4W 10k modstand og en 1N4007. Brug trafoen i forstærkeren til at få spændingen helt op i nærheden af lyttens mærkespænding. Afbryd den videre forbindelse fra lytten. Mål spændingen over lytten og skru langsomt op. Hvis lytten kortslutter skulle modstanden gerne brænde af inden du får lytten i hovedet.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » man 2. sep 2013 20:58

Hej, og tak for tipset med at checke lytten, det må jeg hellere gøre. Jeg plejer at kunne låne en variotrans. på Fredericia Maskinmesterskole, så det kan foregå ordentligt.
For at få lidt mere viden om rørforstærkere har jeg netop lige fået en bog på svensk af guruen Jean Hiraga, den skal blive spændende at komme i gang med.

mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf spuncut » man 2. sep 2013 21:05

Hej Klaus
Jean Hiraga det var ham med "Le Monstre".
Se også Tube Mania's Rørteknik :
viewtopic.php?f=555&t=487
... og Valve Wizzard :
http://www.valvewizard.co.uk/index.html
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf jcr1972 » man 2. sep 2013 23:40

Jeg har oplevet et par gange at de dér russiske ensretterrør svider af ganske pludseligt. Men de er jo billige... Beskyttelsesmodstandene på udgnagsrørenes styregitre er for at forhindre "parasitic oscillations", altså selvsving. Den spole du finder over lytten er ganske rigtigt en drosselspole.
Jeg ville helt klart bibeholde ensretterrøret, da du ved montering af dioder får en højere anodespænding, grundet det spændingstab der altid er over et ensretterrør. Røret kan give rigeligt med strøm til den forstærker, så ingen grund til at ændre på det. Den ene af mine Dynaco trin har stadig det originale Mullard ensretterrør den var leveret med fra ny, så de kan altså holde ret længe. Jeg har ikke haft antydning af "sagging" pga. ensretterrøret i mine forstærkere.
Istedet for at prøve lytten af med diode+modstand, kan du også bare starte forstærkeren langsomt op med varioen, og holde øje med strømforbruget på ampéremeteret. Begynder den at trække unormalt megen strøm, kan du jo altid undersøge lytten.

Jeg selv bruger ikke EL34 i mine længere, da jeg ikke er synderligt imponerede over deres lyd. Heller ikke efter modifikation med nye drivertrin. KT77 er efter min mening et klart bedre valg. Jeg står netop og skal til at afprøve dem med KT66, så jeg kan evt. vende tilbage med resultatet så snart jeg har hørt dem. Efter hvad der er at læse på nettet, så er KT66 et godt valg til disse forstærkere. Den største forbedring var dog helt klart de nye drivertrin.

Hilsen Jan
jcr1972
 

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf spuncut » tirs 3. sep 2013 06:57

Er det ovenstående diagram med nye eller gamle driverprint ?
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf dfms » tirs 3. sep 2013 07:11

jcr1972 skrev:Jeg ville helt klart bibeholde ensretterrøret,


Det lyder også bedre :p .
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf jcr1972 » tirs 3. sep 2013 09:53

spuncut skrev:Er det ovenstående diagram med nye eller gamle driverprint ?


Det er med de originale drivere (7199 pentode/triode). Jeg har diagram med de nye som sidder i mine. Har godt nok ikke nogen scanner, men kan lige prøve at affotografere det, og se om ikke det stadig vil være læseligt.
jcr1972
 

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf jcr1972 » tirs 3. sep 2013 10:34

Nej nej nej neeeeeej, hvor er photobucket dog blevet en aldeles rædselsfuld side at finde rundt på.... :Bande:

Nå, men her er i hvert fald diagrammet på en glimrende driver/splitter til Dynaco forstærkeren:

Billede

Håber man kan aflæse de forskellige komponenter.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf spuncut » tirs 3. sep 2013 14:03

Differential fasesplitter i stedet for katodyn og AC-koblet triode predriver i stedet for DC-koblet pentode ditto.

dfms skrev:
jcr1972 skrev:Jeg ville helt klart bibeholde ensretterrøret,


Det lyder også bedre :p .


Vil det sige at der er noget om "saggen" ? :Tanke:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » tirs 3. sep 2013 17:29

Så sgu, nu spiller den igen med det nye 5AR4 rør. Jeg har chekket lytten med variotrafo og modstand inden jeg startede forstærkeren op igen. Opstart af forstærkeren gjorde jeg også også med variotrafo (160 VAC og op til 233 VAC). Bias har jeg justeret til 0,4 VDC (ifølge byggevejledningen for EL34).
Meeen den er lidt flad i lyden, synes jeg, måske det er de kinesiske Valve Art EL 34 eller, måske er de bare udkørte ? Jeg har besluttet mig for, at jeg vil prøve at køre med den et stykke tid, inden jeg laver modifikationer (jeg skal have mere forstand på rørforstærkere).
Min ST 70 er med 3 ECC81 rør, i stedet for 2, som jeg kan se der er i de gamle modeller, ved ikke lige hvorfor, men der må være lavet nogle modifikationer i de nye byggesæt. Der er placeret to omskiftere hvor man kan skifte fra triode mode til pentode mode, der hvor man på de gamle modeller justerede bias. Biastrimmerene er placeret på driverprintet i stedet for ?
Hvad er i øvrigt sagging?

mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf spuncut » tirs 3. sep 2013 18:50

Hej Klaus
Flad ??
Højtalerne må ikke være for vanskelige.
EL34 er, IMHO, lidt et kedeligt rør, der er mere "måsæk" i et 6L6 :Skor: , specielt hvis modkoblingen reduceres og UL-koblingen slåes fra.


"Sag" er når udgangsrørene, i takt med signalet, trækker hele forstærkerens forsyningsspænding ned og således modulerer lyden, en slags kompressoreffekt. "Sag" er en væsentlig del af den "rørlyd" som efterragtes i guitarforstærkere. "Sag" opnås ved at konstruere en "slatten" strømforsyning med relativ høj indre modstand vha. relativt små lytter, seriemodstande, drosselspoler, slatne trafoer og rørensrettere.
I transsistorforstærkere gøres der som regel et stort nummer ud af at holde "sag" på et så lavt niveau som muligt vha. store lytter med lav ESR, bypassed med filmcaps og ringkærnetrafoer. Ligeledes oplever de fleste en væsentlig forbedring af lyden når hovedlytterne i den gamle Pioneer fra '75 udskiftes til nye og typisk lidt større lytter.
Sådan er det ikke altid med rør-fi-entusiaster, de kan have alle mulige holdninger til hvorfor de bedst kan li' en rørensretter, det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Personligt bryder jeg mig ikke om rørforstærkere der lyder meget af rør, ligesom jeg ikke bryder mig om transistorforstærkere der lyder for meget af transistor ;)
Jeg kan til gengæld ikke få for meget rørlyd på spaden :OPO:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » tirs 3. sep 2013 20:09

Hej

Jeg har nok været lidt uretfærdig mht. at skrive at den var flad. Jeg testede i første omgang på et sæt IMF TLS80-2 og et sæt Magneplanar MG2, det gør den ikke særlig overbevisende, ja det er nærmest som om den ikke har strøm nok (sag ?). Lidt ligesom en transistorforstærker med underdimensioneret strømforsyning.
Nu her efter aftensmaden har jeg prøvelyttet på Snell IV og Sonus Minuetto, og det gør den til gengæld ganske godt, nu er den også godt gennemvarm, hvilket nok betyder en del.
Så jo, rør er hyggelige at se på, og spiller også godt, de varmer også godt her på bondegården, glæder mig til en weekend med rørmusik og en god tår øl dertil. Med tiden skal jeg nok prøve nogle andre rør, måske nogle KT 66 eller KT 77 eller måske 6L6.

"Differential fasesplitter i stedet for katodyn og AC-koblet triode predriver i stedet for DC-koblet pentode ditto" Her står jeg helt af :-)

mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf id19 » tirs 3. sep 2013 20:19

Hej igen

Det der med driver og splitter, skal jeg lige sætte mig ind i hvad er. Hører meget gerne hvad du synes om KT66 røret.
Nu kan jeg se på nettet, at der er mange fabrikater af rør, og meget forskellige priser. Har du erfaring med et bestemt mærke, og er de dyre meget bedre end de billige selv om de hedder det samme ?

Nu mangler jeg jo en rørforforstærker, hvis jeg skal køre linen ud, er der noget bestemt der matcher en ST 70?

mvh klaus
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: Rørforstærker, hvilken?

Indlægaf hificlassic » tirs 3. sep 2013 20:39

Jeg kan varmt anbefale Mcintosh MX110 eller Audio Research LS7 (eller SP6, SP8, SP11 hvis du bruger pladespiller). Desuden er Luxman CL32, CL35 og CL40 rigtig gode. CL34 kan også være god, men det kræver lidt mere.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 115 gæster