Test af ECC83 rør

Rør i alle afskygninger

Test af ECC83 rør

Indlægaf mickey_dines » ons 15. jan 2014 13:11

Hej alle sammen :)

jeg er helt ny herinde, så til at starte med hilser jeg pænt på jer alle:)


for nyligt fik jeg fingere i et stort parti af "gamle" ECC 83 rør i mange fabrikater, både i orginale æsker og uden.
Jeg er intetserret i at sælge nogle af dem.
men men før at jeg synes at jeg kan sælge dem eller bruge dem selv, vil jeg gerne ha dem testet.

jeg er til daglig flymekaniker og efter har fået en voksende interesse for gammel elektronik og er derfor ret ny og modtaglig for indlæring.


mit spørgsmål er så om her er en i nærheden af mig, med en tester som vil lære mig hvordan man bruger en sådan en og måske efterfølgende udleje den til mig, så jeg kan finde ud af om mine rør er brugbare.

jeg bor i Hvidovre så det ville være best hvis du bor på sjælland.

Mange hilsner
mickey dines
mickey_dines
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 nov 2013
Lokalitet: københavn

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf bbc » man 17. feb 2014 22:40

Prøv analogbo.dk - han bor i Glostrup! Mvh bbc
bbc
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17 jan 2014
Lokalitet: Hvalsø

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf hmt » man 17. feb 2014 22:55

Hej Mickey

Velkommen til!

Den største opgave ligger vel næsten i at identificere rørene, og det kan være ret kompliceret, da stemplingen ikke nødvendigvis stemmer overens med, hvor de er produceret. Hvis rørene ikke skal være så dyre, så burde en byttegaranti være tilstrækkelig, eller det vil jeg i al fald selv acceptere, også fordi at selvom et rør måler godt, kan det faktisk godt lyde forkert.

Det er selvfølgelig noget andet med effektrør, men generelt så holder ECC83 i så mange timer, at det er sjældent de bliver slidt op.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mcs_5 » tirs 18. feb 2014 00:05

hmt skrev:Det er selvfølgelig noget andet med effektrør, men generelt så holder ECC83 i så mange timer, at det er sjældent de bliver slidt op.

Det kommer an på hvor de har siddet. Der er udstyr der mishandler alle typer rør. Og rørene kunne også komme fra måleudstyr, der har været tændt fra 8-16 hver dag...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mickey_dines » tirs 18. feb 2014 01:29

mange tak for jeres indlæg:)

jeg har siddet med diverse guider, billeder og datasheets om rørende for at kunne identificere dem og er langt fra kommet igennem dem alle... men rør teknikken og rørende i sig selv synes jeg er fascinerende.

Historien omkring rør'ende er at de kommer fra en mand der havde sit eget lille radio værksted og som var samler på radiorør og en masse radio udstyr fra anden værdenskrig og fem.
har fundet udstyr som har siddet i tyske ubåde, tyske anden værdenskrig fly og sågar servo udstyr fra V2 raketter samt en masse andet spænderne udstyr.

alle ecc rørende lå pakket fint ned i kasser med skum imellem rørende, men rørende var ikke i original indpakning.
i nogle af kasserne havde de ligget så længe at skummet var næsten gået i opløsning og klistrede til glasset.
så dem af dem der lå i kasser tror jeg ikke har været i brug... Men vil jo ikke snyde nogle så det lyder som en fair ide det med bytte ret..

og tak for info omkring analog bo :)
mickey_dines
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 nov 2013
Lokalitet: københavn

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 01:33

Sådan et lager/lot kunne jeg satme godt have tænkt mig at fedte rundt i - og jeg tror ikke, at jeg er ene om det *run* - måske du skulle tage en fototur i lageret og bringe det her. Både af rørene og af det øvrige inventar.
Gode nærbilleder af rørene vil da være fede at få op her - jeg er bare fuldstændig overdrevent nysgerrig.......

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf mickey_dines » tirs 18. feb 2014 02:03

Hej freddy
det lyder som en go ide.... jeg vil sørge for at få taget nogle gode billeder så i kan se hvad det er jeg har fået fingre i.
Der er et rør gom jeg fandt her forleden som er meget spænderne, mest grundet af tanken omkring historien om en sådan en.

af hvad jeg har fundet ud af ind til videre er at det har hørt til i noget anden værdenskrigs tysk marine udstyr, deraf navnet Kriegsmarine er stemplet på siden af den

har lige vedhæftet et billed af den
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mickey_dines
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 nov 2013
Lokalitet: københavn

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. feb 2014 02:09

Ja- få taget en masse gode billeder og lad os se, hvad du står med. Det er jo en ret "snæver" interesse - og mange nørder findes da her og derfor vil det være godt at se, hvad du har, så vi dels kan vejlede dig - få stillet vores nysgerrighed - og måske endda få handlet lidt, hvis det skulle falde dén vej. Vær opmærksom på, at evt. salgspromoverende aktivitet skal foregå i "Salg - bytte - køb - vurdering" - rubrikken.

Fedt rør, det dér "Kriegsmarine" - rør. Jeg kan desværre ikke se, hvad det er for en type, men det kan andre måske?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf Tonni » tirs 18. feb 2014 07:25

Havde vi mulighed for at se bagsiden, ville det være meget mere interessant! Men er da også VILDT OVERDREVET nysgerrig!!! - Og en lille bitte smule misundelig måske... :Skor:

Det "Kriegsmarine rør" er næsten sikkert et spændingsstabiliseringsrør, altså til stabilisering af anodespændingen i en modtager eller lignende.

Hvis du vil gøre os alle en stor tjeneste så prøv at uploade billeder til photobucket eller lignende, og link der til.
Se gerne denne guide! - Det giver mulighed for meget bedre billeder...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf hmt » tirs 18. feb 2014 09:12

Wow, spændende rør, og det lyder også som om at der kan være nogen særdeles værdifulde rør blandt, måske endda også nogle som museer kunne være interesseret i.

@Mikkel, enig, men som sagt vil et lyt og i værste fald et byt kunne imødekomme at nogle af rørene kan være slidte. Troværdigheden ved at tilbyde en bytteret, vil også kun gælde rør til ikke så forfærdelig mange penge. Hvis det er dyre sager, så er det selvfølgelig en anden sag.

Det vil være super med flere billeder!

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf Tube mania » søn 23. feb 2014 17:23

Det viste rør er af denne type...et stabiliserings-rør som Tonni er inde på...med gas-arten 'neon' . I rørkredsløb virker det som en zener-diode. Findes i spændinger fra 70V til 150V

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » tors 10. apr 2014 01:42

Hej Mickey,

Har du stadig brug for at få målt dine rør?
Jeg har 3 rør testere: Hickok cardmatic, Avo MKIII og en lille fiks digital tester som nemt kan transporteres... Bor i Kbh
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf PerHej » tors 10. apr 2014 09:45

Hej

Har den fiks'e tester et navn, jeg kigger nemlig rør tester.

På forhånd tak
Per
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf cyberspaced » tors 10. apr 2014 14:48

PerHej skrev:Hej

Har den fiks'e tester et navn, jeg kigger nemlig rør tester.

På forhånd tak
Per


Hej Per

Hvilke typer rør får du brug for at teste? Den jeg har er kun til "preamp" rør: http://www.maximatcher.com/maxipreamp.html, så ikke velegnet til udgangsrør etc...

Mvh
cyberspaced
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 04 apr 2011
Lokalitet: København

Re: Test af ECC83 rør

Indlægaf PerHej » tors 10. apr 2014 15:01

Tak

Det er mest til Småsignal rør, jeg har kigget lidt på den her.
http://www.dos4ever.com/uTracer3/uTracer3.html

Mvh Per
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 124 gæster