RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf spuncut » ons 16. aug 2017 21:06

Hej His067
Kan du skrive lidt mere om den der brumsløjfe, bare fordi vi har snakket brum tidligere og fordi jeg er pokkers nysgerrig ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna:
A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf his067 » ons 16. aug 2017 21:48

Det er sgu lidt svært, men altså: Jeg har haft en del brumproblemer: en brumsløjfe (for et år eller to siden) mellem min tuner og anlægget (ordnet med en trafo imellem antennen og tuneren) og så denne her:
ModSquad linie-trinnet, som er helt passivt, har to parallel-koblede udgange, men jeg har istedet, fordi jeg har ti meter ledning fra ModSquad til kraft-forstærkerne, sat det op således at modSquad går til kraftforstærkerneigennem et Y-led som fordeler signalet til kraft-forstærkere og Subwoofer. Men for at komplicere sagen har jeg en (mono-)Anti-Mode equaliser til at gå i (stereo-)subwooferen (Så fra kraftforstærkerne er der en Højre og en venstre kanal som går igennem endu et (tilpasset) led som giver et monosignal ud. dette monosignal går i Antimode-dimsen som giver et mono-signal ud. det monosignal spitter jeg så ud i to (eftersom der er to indgange i min Audiovector M3 sub).

'Confused, you won't be after this week's episdoe of: 'Stereos at Frederik's'. Jeg håber beskrivelsen give mening.
Technics SP10 P/L i 53 kg skifer-plint, Mørch DP-8, Ortofon Rondo Bronze/ICA200/SPU Royal; Audiolab 8000T; Lyngdorf CD2, NLE17/CT102, Mod Squad Line Drive, Meridian 105; KEF LS50, Tandberg TCD440a
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tube mania » tors 17. aug 2017 13:21

Jeg forstår slet ikke at det skulle kunne gå godt med alt det tilsluttet en passiv volumen/omskifter. Sådan en forbinder jeg med høj/ variabel udgangs-impedans beroende på dens volumen-pot modstand samt indstilling. Umiddelbart forestiller sådan en egnet til højst 1-1,5m kabel og kun drive et input pr kanal gerne over 100k i modstand. En passiv kontrol kan ikke dæmpe indstråling af brum.

Jeg fandt noget om den her https://www.stereophile.com/solidpreamp ... index.html
With the input impedances of typical solid-state power amplifiers likely to be in the 10k–47k ohm region, and with source components having higher output impedances, the HF loss in the audio band will be severe (to say the least). Replacing the MIT CVT interconnect with Audioquest Lapis, which has a measured shunt capacitance of around 110pF/m including connectors, resulted in a response that was just an insignificant 0.2dB down at 20kHz with the Line Drive's volume control set for the maximum output impedance. It is understandable why I used the Lapis for all the serious auditioning of the Line Drive/Phono Drive combination.

Because of the highish impedances floating around a passive control device, intrinsic separation between channels and inputs has to be high. Crosstalk between channels of the Deluxe Line Drive was low, at –86dB at 20Hz and –83dB at 1kHz, dropping to –72dB at 20kHz, which is still excellent. Between adjacent inputs, it was –78dB at 20kHz, and unmeasurable at lower frequencies given the fact that the maximum voltage swing available to me for the driven input was 30V p-p. All these measurements were done with the chassis shorted to ground, and seemed unaffected by breaking the chassis/ground connection.—

Read more at https://www.stereophile.com/content/mod ... bA5WMCh.99
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

One can't reach for anything old (Vintage) if his hands are full of TODAY's Junk!!!

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf his067 » tors 17. aug 2017 16:38

Ifølge DACTs regneark skulle der ikke være nogen problemer med et 10 KΩ potmeter, lav-kapacitets kabel (65 pF/m) og en 100kΩ indgangsimpedans. http://dact.com/html/ac_calculator.html,
Bortset fra brumproblemet har jeg ikke haft noget bøvl med mit set-up. Tværtimod lyder det væsentligt bedre end min gamle Woodside SC26. Men med bagsyn jeg kan jo godt se, at det er lidt heftigt i forbindelse med at parallelkoblede mono-ficerede outputs til subwooferen, især eftersom jeg ikke ved hvad indgangsimpedansen er i Anti-Mode dimsen og hvilken impedansforvirring Y-kablet introducerer.
Technics SP10 P/L i 53 kg skifer-plint, Mørch DP-8, Ortofon Rondo Bronze/ICA200/SPU Royal; Audiolab 8000T; Lyngdorf CD2, NLE17/CT102, Mod Squad Line Drive, Meridian 105; KEF LS50, Tandberg TCD440a
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Tube mania » søn 25. feb 2018 17:29

Lidt om at måle på forstærkere:

Jeg ved godt mange ..eller i hvert fald nogen siger om at måle..lyt i stedet. Jeg kan delvist følge dem, men måle instrumenter u-undværlige hvis der skal opnås tal på forstærkere og resultater på en overskuelig tid. De kan også på kort tid finde fejl og 'flaske-halse'. Især hvis ham der bruger dem besidder nogle års erfaring. Jeg vil her beskrive en måle-metode jeg fandt på for 35 år siden da jeg udviklede min egen forstærker (The Final Amp). Jeg har siden haft god gavn af denne metode.

En måling som altid går igen er frekvens-område med -3db grænser. Dette bør jo være 15-30Khz-3db eller mere. Jeg har set forstærkere der rullede af fra mindre end 10Khz. Det kræver kun en (god) tonegenerator og et AC Voltmeter. Så kan man finde -3db grænserne, MEN hvordan er de 3db grænser opnået.

Hvis de er opnået med hjælp af modkobling er det ikke så godt. Modkobling er som udgangs-punkt ikke i sig selv en dårlig ting, men det kræver at grund-konstruktionen af forstærkeren er i orden. I den forbindelse at 'open loop' frekvens området er større end det hørbare område. Open loop er det frekvens-område forstærkeren kan præstere uden modkobling. Hvis dette er lavt..altså rulle tidligt af fra f.eks 10Khz..så kan forstærkeren måske stadig vha modkobling præstere et 'fornuftigt' frekvens-område udaf-til, men lyden kan blive 'harsk' i diskant området.

Derfor fandt jeg på at teste forstærkeren både udenfor loopet og indenfor loopet og sammenholde disse 2 målinger. Det svarer ca til at fjerne modkoblingen, men det er ikke altid smart at gøre det. Denne metode giver meget præcis indikering hvor godt forstærkeren er konstrueret. Det fungerer på den måde at jeg laver et frekvens-sweep og har måle udstyr BÅDE på udgangen og et sted inden i forstærkeren.

Det kan være på anoden på 1. trin. Udgangen kan se nok så frekvens liniær ud, men når modkoblingen starter med at holde den stabil på udgangen kan det øjeblikkelig ses som en ændring inden i forstærkeren. Når den ændring andrager +3db (for at forhindre forstærkeren falder 3db øges forstærkningen...derfor +) har jeg et glimrende indtryk af forstærkerens REELLE frekvensområde. Denne ændring må gerne finde sted uden for det hørbare område og tro mig..det gør den sjældent.

Dermed skal det forståes at den normale målemetode med frekvens-sweep på på indgangen findes forstærkerens -3db punkter. Når man sammenholder denne måling med et punkt inden i loopet ser man forstærkerens afrulning som resultat uden modkobling. Det nye 3db punkt vil ofte ligge noget lavere end det før nævnte..ofte inden for det hørbare område. Man kan udlede at fra den indre afrulning starter vil forstærkerens data såsom forvrængning, inter-modulation, dæmpningsfaktor osv forværres. Derfor må den gerne finde sted uden for det hørbare område.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

One can't reach for anything old (Vintage) if his hands are full of TODAY's Junk!!!

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf D.Duck » søn 25. feb 2018 23:56

Hej
Fin måde at teste på. Et lille spørgsmål. Du foreslår at måle på anoden af første rør. Det er et meget følsomt sted med hensyn til ekstra kapasiteter , så hvordan kobler du målegrejet på så det ikke ændrer på frekvensgangen i den høje ende ?

Mvh Per h
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 , Braun Tg-1000 , Ferrograph serie 7, Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608, Beogram 3000 m. SME, div Bofa
Brugeravatar
D.Duck

Lokalitet: Vestjylland

Indlægaf Tube mania » man 26. feb 2018 00:13

Jeg vil foreslå AC millivoltmeter med 1M i ingang og X10 probe...så tror jeg det går :)

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » tors 25. okt 2018 14:45

Brum

Brum kan skyldes mange ting. Typisk er slidte elektrolytter, dårlige stelforbindelser, forkerte stelforbindelser OG brumsløjfer.

I en commerciel fremstillet forstærker forventes ikke at der er en brumsløjfe, men det var der i den her. En Leben CS300 brummede i højrekanal...bemærk..højre kanal. Venstre var OK..derfor kan strømforsyningen udelukkes. Alle traditionelle metoder til at fjerne brum blev forsøgt, men nej..den brummede videre.

Når man er kommet til det punkt..må man til at tænke anderledes. En kendt metode til at fjerne støj går ud på at bruge et omvendt støjsignal så de 2 støjsignaler så og sige udsletter hinanden. Støjen induceredes i det indgangs-rør som er nærmest net-transformatoren...så det kommer jo derfra. Så afbryder jeg stelforbindelsen til netop dette rør og indskyder en sløjfe til at opfange brum. At anbringe den er lidt af et pusle-spil mens man kigger på oscilloscopet, men det lykkedes.

Her ses brummet inden dæmpning.

Billede

Her ses brummet efter dæmpning

Billede

Her ses sløjfen. Den kan anbringes pænere, men man bestemmer ikke selv hvordan den skal ligge.

Billede

Forstærkeren er af uvisse grunde pentode-koblet. Her ses 10KHz signal fra den. Havde den været ultraliniær koblet ville signalet have været meget pænere og den havde haft bedre styr på bassen samt mere distinkt lyd i diskanten.

Billede

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf spuncut » tors 25. okt 2018 17:02

10 point for det kreative udtryk :thumbsup: Der skulle man nok have rykket de to 5751 over til siden længst væk fra nettrafoen, men hvad gør man ikke for udseendets skyld ;) og det er jo til gengæld helt i top må man sige.
MVH Henning
hero_open.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna:
A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Foregående

Tilbage til Vintage rør-grej