RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 13. maj 2012 00:09

Hold da ... det der kan man heldigvis ikke gøre efter der hjemme. Men jeg gad godt være med :D keep on rocking :thumbsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 13. maj 2012 12:03

jcr1972 skrev:Jeg synes det virker meget interessant med de KT77 kontra EL34. Har lige bestilt et sæt, så jeg kan se om de virkelig skulle kunne give lidt mere effekt, koblet som trioder. Lige nu får jeg ca. 20W ud af hvert trin med EL34, og ca. det dobbelte i UL. Det er nu i begge tilfælde rigeligt for mit vedkommende, men vil nu godt se forskellen mellem de 2 rørtyper alligevel.


Jeg har nu haft tid til at lede efter data på KT77 og det ser ud til det er helt sublimt i UL kobling, men ikke adskiller sig meget fra EL34 i triode. Jeg er meget imponeret over KT88 i triode, men det ser ikke ud til at slå helt igennem på KT77...borset fra JJ's udgave...den læner sig i nogen grad op af KT88. Lad os vide hvad du finder ud af og hvad er det for nogen du har bestilt. Der er jo enkelte fabrikater der er blevet så dygtige til at lave rør at de forbedrer dem på visse punkter.
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 13. maj 2012 12:06

Boptilyoudrop skrev:Hold da ... det der kan man heldigvis ikke gøre efter der hjemme. Men jeg gad godt være med :D keep on rocking :thumbsup:


Du har ret Bop...det kan gå grueligt galt :QQS:. Mine eksperimenter med flere tusinde Volt er slut ...helt slut :Skor:

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf LarsW » søn 13. maj 2012 12:15

Minder mig om en melodi fra mine unge dage. Talking Heads " Burning down the house"

http://www.youtube.com/watch?v=xNnAvTTaJjM

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf jcr1972 » søn 13. maj 2012 17:03

Tube mania skrev:
jcr1972 skrev:Jeg synes det virker meget interessant med de KT77 kontra EL34. Har lige bestilt et sæt, så jeg kan se om de virkelig skulle kunne give lidt mere effekt, koblet som trioder. Lige nu får jeg ca. 20W ud af hvert trin med EL34, og ca. det dobbelte i UL. Det er nu i begge tilfælde rigeligt for mit vedkommende, men vil nu godt se forskellen mellem de 2 rørtyper alligevel.


Jeg har nu haft tid til at lede efter data på KT77 og det ser ud til det er helt sublimt i UL kobling, men ikke adskiller sig meget fra EL34 i triode. Jeg er meget imponeret over KT88 i triode, men det ser ikke ud til at slå helt igennem på KT77...borset fra JJ's udgave...den læner sig i nogen grad op af KT88. Lad os vide hvad du finder ud af og hvad er det for nogen du har bestilt. Der er jo enkelte fabrikater der er blevet så dygtige til at lave rør at de forbedrer dem på visse punkter.
mvh


Det er netop KT77 fra JJ jeg har bestilt. Skal nok følge op på det når de er ankommet ;)
jcr1972
 

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 13. maj 2012 22:10

Tube mania skrev:
Boptilyoudrop skrev:Hold da ... det der kan man heldigvis ikke gøre efter der hjemme. Men jeg gad godt være med :D keep on rocking :thumbsup:


Du har ret Bop...det kan gå grueligt galt :QQS:. Mine eksperimenter med flere tusinde Volt er slut ...helt slut :Skor:

Billede

Det der er sg* skræmmende. Røg øjenbrynene sig også en tur der?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tirs 15. maj 2012 15:23

Na..jeg reddede oveskægget og øjenbrynene....

EL509 er et såkaldt 'sweep-tube'...det stammer fra den hedengangne fjernsyns-teknologi med højspænding og billed-rør. Engang i sidst i 70'erne spekulerede jeg på om ikke det kunne bruges til HIFI, men når jeg diskuterede det med andre teknikere strandede det altid på at de sagde det var håbløst u-lineær.

Jeg troede dem nu ikke fordi virkemåden i et billedrør er kort fortalt er at man tegner billedet med en prik
(i farve en prik for hver grundfarve). Denne prik bringes til at 'feje' hen over skærmen så der dannes 625 vand-rette linier fordelt over skærmen 25gg pr sek.

Dette sker vha et magnet felt skabt af EL509 røret og her er det vigtigt at prikken som tegner billedet bevæger sig med samme hastighed hen over skærmen fra start til slut. Det stiller lige præcis høje krav til rørets linearitet.

Det er nu osse svært at få øje på noget u-lineært her......

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » tirs 15. maj 2012 20:30

Ja der har du ret! - Enten har de haft brug for meget stærke briller, eller også har de haft den meget udbredte "syge", at hvis det ikke kan måles, findes det ikke... :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 20. maj 2012 10:27

Rørene viste sig at være perfekte...det jeg især hæftede mig ved var deres evne til at producere store mængder energi ved en lav forsyning (max 300V). Allerede dengang ønskede jeg at mindske udgangs-transformernes omsætnings forhold idet deres dårlige egenskaber som sprednings capacitet og sprednings induktans kan forbedres markant på den måde.

Jeg undersøgte på et tidspunkt hvor stor mætnings strømmen er i disse rør (korte pulser)..lad mig sige...jeg fandt max strøm, men ikke på den måde jeg havde regnet med...ved 2,5A (2500mA) smeltede det lille stykke tråd fra katode til sokkel, men der gik grænsen dog. 2 rør i en OTL forstærker kan levere over 50W/8ohm (det er gjort)...ganske tankevækkende, men hvilken impedans skulle de arbejde i hvis man nu ville lave en med OPT. Alle alm lydrør som EL34,KT88 og lign kan man jo bare slå op...dem der udviklede røret anviste den ideelle impedans for røret.

EL509 er ikke et lydrør og dem der udviklede det havde slet ikke tænkt på det i den forbindelse...så hvordan skulle det belastes. Man kan jo også bare lade som om det er et KT88 og lade det arbejde i 6Kohm med 600V...så kan det levere 100W og sådan har en velkendt konstruktør gjort, men det ER ikke et KT88. Det har nogle helt andre egenskaber der kan udnyttes på det kraftigste i retning af at sænke omsætnings-forhold i OPT...samt drift-spændingen...og få en væsentlig mere simpel/driftsikker konstruktion.

Ville det ikke være rart at kun skulle bruge 300V på anoderne og så få en anselig effekt ud...det viste sig ved gentagne forsøg at det kunne lade sig gøre. Det muliggør samtidig Ultra Lineær drift. Rørets levetid er også forlænget markant ved denne lave drift-spænding...jeg har eksempler på de har kørt i 15år uden problemer. Den ideelle impedans for 2 rør er 1600 - 1900ohm.
Senest rettet af Tube mania søn 18. mar 2018 16:06, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf SofiaB » man 21. maj 2012 09:56

Hold da fest. Det ser godt nok voldsomt ud!!
SofiaB
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 maj 2012

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tirs 22. maj 2012 15:43

Sidste nyt..-
mcs-5 var lige forbi i Søndags for at få trukket en tand ud...nå nej sg da...en 20ben IC i et HP oscilloscope som sad i hvad vi tror var et 4 lags print (ikke hverken min eller hans kop the). Operationen lykkedes og patienten lever stadig, men i den forbindelse havde han lige nogle KT77'ere med som blev afprøvet i Luxmannen...de virkede fint, men vi kunne ikke ved målinger umiddelbar konstatere nogen forskel på dem og EL34. Jeg tror stadig der kan være forskel på Beam tetroder og Pentoder, men måske mere når vi kommer til exstremer hvor der virkelig bliver 'gået til makronerne' .
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 22. maj 2012 19:57

20 ben... det er sg* til at få nerver af sådan noget, især hvis der både er loddet foroven og forneden. Rigtigt hyggejob :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tirs 22. maj 2012 20:02

Lige præcis...du kan tro vi hyggede os...især da det var lykkedes...blev der skyllet efter...med kaffe og småkager fra Aldi.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf mcs_5 » ons 23. maj 2012 03:22

Boptilyoudrop skrev:20 ben... det er sg* til at få nerver af sådan noget, især hvis der både er loddet foroven og forneden. Rigtigt hyggejob :lol:

Det er et gennempletteret print, så der er både loddet foroven, forneden og i hullet. Skønt! HP skal også have ros for ikke at montere en komponent med 5 års levetid i en sokkel :cool1:

Tube mania skrev:Lige præcis...du kan tro vi hyggede os...især da det var lykkedes...blev der skyllet efter...med kaffe og småkager fra Aldi.

Kaffen har desværre misfarvet printet lidt, og kagekrummerne er lidt klistrede - men det kan nok klares med WD-40 :Skor:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 23. maj 2012 11:43

mcs_5 skrev:HP skal også have ros for ikke at montere en komponent med 5 års levetid i en sokkel :cool1:

Der sparede de lige 3 øre pr. apparat og tjente måske en mindre formue på service :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 56 gæster