RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tonni » lør 10. nov 2012 19:47

:D

Ja og et særdeles ildelugtende værksted!
:Thumpsup:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Max » lør 10. nov 2012 20:35

Sådan så min effektforstærker ud en overgang, dog kun et par millisekunder :)

Men ellers skulle 200 Watt i ren klasse A vel kunne varme værkstedet op.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 10. nov 2012 23:09

Når det rigtig bliver koldt, så kan du sætte dem ned under arbejdsbordet og tage fat på nogle bamseforstærkere, slut med at fryse om tæerne :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Bent Egholm » søn 11. nov 2012 02:32

Nogenlunde sådan så min hedengangne Newcord reciever ud i de sidste sekunder af dens levetid....
Billede
Måske en anelse overdrevet, men røg og flammer stod op af køleribberne. Jeg tror aldrig jeg før har flået et apparat ud så hurtigt....
Sådan et par seriøst afbrændte udgange lugter iøvrigt ganske fælt!
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Max » søn 11. nov 2012 02:37

Herligt, så har man da styr på hvad der er galt :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 11. nov 2012 13:14

Hmm...ja..mener jeg kan huske det lys-glimt...nå men nu har jeg fået lavet en ny test-opstilling og hvad kan være nærmere end at afprøve sin egen rørbamse på den.

Kort beskrivelse; Øverst en distortion måler som viser THD..dvs summen af alt forvrængning, under den et digital multimeter som viser værdien på spændingen der måles på (effekt-beregning), nederst en spectrum-analyzer som viser hvad forvrængningen består af (2.H, 3.H)altså alle harmoniske produkter.

Her brases 85W og 3.H dominerer, men THD er 0,5%...dummyen blev nok omkring 50g varm efter nogle minutter...lidt mere så kunne jeg ikke holde hånden på den. Rart med en dummy der ikke lugter varm efter få minutter.

Billede


10db ned og effekten er nu 8W...THD er sølle 0,05% og spectrum analyzeren bliver sat på opgave...det ses den arbejder i rør-gruset nu. Her er lidt 2.H og 3.H men flot er det.
'
Billede

DUT (device under test)

Billede
Senest rettet af Tube mania tors 17. aug 2017 11:16, rettet i alt 8 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Max » søn 11. nov 2012 13:21

Ja, jeg har en stor støbt alukøleplade med en flok DALE 50W metalhusmodstande på, så kan jeg også more mig længe uden synderlig opvarmning.

Ps: har du noget udstyr til at plotte frekvensgang på højttalere ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » søn 11. nov 2012 13:42

Ja...det virker, men den her blev ikke varmere end jeg kunne holde ved den efter mange minutter...så den kan holde til meget mere. Jeg har ikke endnu udstyr til at plotte frekvensgangen på højtalere, men jeg agter at købe denne som kan;
http://www.xtz.se/se/produkter/matsyste ... nalyzer-ii
Men jeg skal skal lige slappe lidt af...har sg brugt mange penge; tagrenovering,solcelleanlæg,nyt tag på udestue og garage, pillefyr, 2 varmepumper...så deet...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Elektronik » ons 21. nov 2012 05:49

Min hjemmelavede ballast (2x 4 ohm) Klarer fint 500W og har en lille sjov side effekt. man kan høre trådene synge :lol:
Benytter PA forstærkere i mit 9.2 musik setup (2x 1250W) som jeg har 3 af + en mindre center kanal amp. :Skor:
Hvis man skulle være blande de få heldige og vinde i Lotto, bestilles fluks 9 stk af denne fine rør sag, som kan levere 200W i kl. A :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Elektronik
 

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 21. nov 2012 09:53

Ha ha...den er da sød..hvis man kan sige det om sådan en? Nå, men det bliver nu aldrig mig der skal købe nye Doctor Kron rør til sådanne monstre der...jeg vil af princip ikke give mig af med forstærkere der kræver specielle rør. Jeg tvivler derimod ikke på at de spiller godt.. :cool1:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » tirs 27. nov 2012 01:19

Test af B&o 608 (BOFA)

Ja..jeg skriver BOFA for det står der på flere komponenter i den

Jeg har jo haft den stående i mange år og nu fik jeg lyst til at finde ud hvad sådan en fætter kan...lad det være sagt med det samme...den kan man godt tage alvorligt. Efter noget fumleri med at finde nogle gamle rør der duede og trimme bias...(der er vist nye på vej), men det lykkedes at få den igang.

Effekt...ja udgangen kan kun optimeres til 4 og 16ohm, men hvad...jeg prøver den i 8ohm og får den til at yde 14W med 0,5% forvrængning.

Jeg har mulighed for at prøve den i 4 ohm også og får den op på 16W stadig med 0,5% forvrænging...er egentlig glad for det er et 4ohm udtag...det foretrækker jeg fremfor et 8ohm...når nu ikke begge muligheder findes. Det gør forstærkeren mere flexibel...

Dernæst prøver jeg 3db under fuld udstyring og så er forvrængningen faldet til 0,2%

Frekvens liniaritet; 20hz til 30Khz med 1db tolerence og kan her konstatere at tone kontrollernes 0db stilling passer...det trods snoretræk trisser og hvad ved jeg...det er sg seriøst.

Den er udstyret Philips Mustard kondensatorer...så jeg skifter ikke coplings-kondensatorer i den...nøjes bare med at kontrollere dem for læk...og de var fine.

Alt i alt en forstærker jeg nu agter at tage ind i stuen og lytte på...det bliver sjovt at prøve
Nåja...den er forresten ultra-liniær koblet...det er lige mig :thumbsup: Der lå jo et diagram inden i den...tak for det B&o. Jeg har også den originale tuner til den *Minette FM 609K*...det skulle gerne ende med et helt anlæg...til sidst.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf dfms » tirs 27. nov 2012 20:50

Tube mania skrev:Den er udstyret Philips Mustard kondensatorer...så jeg skifter ikke coplings-kondensatorer i den...nøjes bare med at kontrollere dem for læk...og de var fine.


Hvordan gør du det, rent praktisk.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » ons 28. nov 2012 00:23

Her er et ex. med fixed bias...bemærk bias føres altid ind til gittéret gennem nogle modstade på 100 til 400k modstande. En måde at kontrollere på er at undersøge spændingsfaldet over disse modstande
(markeret med røde prikker). Dette kan kun gøres med DMM eller andet instrument på 10Mohm indgangs modstand. Spændingsfaldet må kun andrage 1-4V afhængig af modstands værdi...er det større skyldes det sansynligvis coblings-kondensatoren. Et rør med for meget gas i kan dog forårsage samme fejl...de 2 modstande der går direkte på gitteret er 'stop' modstande på lille værdi..dem kan man se bort fra...de er der heller ikke altid.

Denne måling kan også udføres uden rør..da kan man måle mellem stel og hver ende af modstandene...spændingerne skal da kun afvige 1V..har man mere kan man lodde coblings kondensatoren fri..hjælper det er fejlen fundet.

Billede

De røde katode modstande kan bruges til at måle bias strømmen således:
Hvis fx. anode-forsyningen er 430V og vi ved at EL34 som denne forstærker kører med har et tilladt anode+sg tab på 32W kan man regne max tilladt strøm ud. Når vi måler i katoden tæller skærm-gitter strømmen med (5-8mA)oven i.

I = P / E = 32 / 430 = 0,074A = 74mA

Det vil jeg dog ikke anbefale, men måske gå ned til 18W

I = P / E = 18 / 430 = 0,042A = 42mA

I denne opstilling er der 1ohms modstande indskudt mellem katode og stel...de tjener intet andet formål end at gøre det nemt at justere bias. Der skal måles mV mellem de røde punkter og stel.

E = I X R = 0,042 X 1 = 0,042V...et instrument indstillet på 200mV område vil altså vise 42mV...det er fidusen ved at bruge 1 ohms modstande. Hvis der ikke er disse modstande vil jeg anbefale at montere sådanne og lade dem sidde...de gør ingen skade.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dette er et typisk forstærkertrin med katodebias...bias opstår pga rørets strømtræk over en katode modstand oftest afkoblet med en elektrolyt (forøger forstærkningen). Her er der kun at måle mellem stel og gitter 1 og spændingen SKAL ALTID være 0V...ellers er der fejl på overførings kondensator. I sjældne tilfælde kan røret være årsagen til at der ligger et par volt, men det må der ikke. Her vises et udgangstrin, men princippet er det samme i forforstærkere.

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » fre 21. dec 2012 21:10

Rørforstærkeres impedans tilpasning og hvorfor...

Indlægget er ikke dedikeret til nogen som helst, men skal ses som generel info.

Der er en udbredt tendens til at man ikke tager rørforstærkere impedans tilpasning til højtalerne seriøst...jeg vil prøve at illustrere hvorfor det er vigtigt. Istedet for at komme med en masse fine beregninger...vil jeg vise hvad der sker i praksis.

Rigtig mange prøver sig frem...man zapper bare igennem de 2 eller 3 udtag som rørforstærkere ofte har og så sker der følgende.

Vi antager denne afprøvning sker med moderat lydstyrke og så vil man opleve en kraftig niveau forskel idet signalspændingen for samme effekt varierer for henholdsvis 4 og 8ohm. I 4ohm leverer forstærkeren f.ex 7V for 12W...tilsvarende leverer den 10V i 8 ohm udtaget for samme effekt..12W ..derfor kan man blive snydt. 8ohm udtaget lyder altså kraftigere end 4ohm udtaget og det er vi tilbøjelig til at opfatte som *bedre*. Men det skal vise sig i det følgende det slet ikke er tilfældet. Jeg lader det gå ud over den stakkels gamle hårdt prøvede
Michaelson & Austin TVA10 bestykket med EL34.

Her viser jeg forstærkeren med nomal belastning...dvs 8ohm utaget belastet med 8 ohm og røret ser normal ud.
P = V^2 / Z = 19 X 19 = 361 / 8 = 45W
Billede

Nu prøver jeg så at belaste 8 ohm udtaget med 4 ohm og se hvad der sker...før leverede forstærkeren 19V, men nu kan den kun levere 11,8
P= V^2 / Z = 11.8 X 11,8 = 139 / 4 = 34W

Resultatet er altså at forstærkeren nu kun leverer 34W, MEN det er det mindste problem og uanset om nogen skulle synes at det lyder bedst eller af anden årsag belaster forkert...så prøv lige at kigge på næste billede. Det er tydelig at se rørets indre nu er blevet meget varmere og skærm-gitteret er begyndt at lyse op. Det næste der sker er at anoden bliver rød og så er det snart slut...jeg stoppede legen inden da...det er lidt for tidligt med fyrværkeri

Billede

Årsagen er at røret som er beregnet til at arbejde i 3,4Kohm nu ser ind i 1,7Kohm...derfor kan røret ikke gøre sit arbejde færdigt...dvs nu er der større spændings-tab over røret samtidig med at strømmen er fordoblet. Her er det naturligvis sat på spidsen, men i praksis vil man opleve at rørenes levetid er kraftig forkortet og fejl raten er forhøjet.

Går man derimod den anden vej og belaster 4ohm udtaget med 8ohm får man også svagt reduceret effekt, men i tilgift lang levetid for rørerene...det kan de nemlig godt lide og lyden kan kun blive bedre. Jeg ved godt der er nogen som måler lidt forskellig frekvensgang på de forskellige udtag, men det kan ikke bruges som påskud for forkert belastning.
Senest rettet af Tube mania tors 4. apr 2013 19:55, rettet i alt 3 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf X-ray » fre 21. dec 2012 23:49

Tube...! Dit sidste indlæg hér... - fantastisk forklaret. Og så endda med billeder - som viser forskellen :cool1:
Og så er det "Spot-On" - omkring de betænkeligheder jeg havde vedr. min TRIO WX400. Den har jo netop ikke et 4-ohms udtag..... og det havde den jo så alligevel - hvis man tænkte sig lidt om ;)

Keep on the good work :!:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster