Oh no, it's mono! - nu MED ægte MONO pu

Rør i alle afskygninger

Oh no, it's mono! - nu MED ægte MONO pu

Indlægaf pqrannes » man 24. nov 2014 21:26

Søger man på Vintagehifi.dk på termen "mono" kommer der i skrivende stund 411 træffere op.

De fleste er vist omtale af mono vinylplader og mange er omtale af forstærkere som f.eks. er opbygget som "dual mono".

Nogle historier om rigtige mono-setups synes jeg (umiddelbart) ikke at der kommer op. Nogen søger monogrej (forstærkere) af og til. Det er vist det.

Ikke siden vores egen r-l-b præsenterede sit mægtige mono-setup på et vintagetræf, har den slags vist ikke været bragt på banen:

Billede

Det må vi lave om på.

Jeg har før nævnt mit monosetup-potentiale:

Billede

og

Billede

Der er tale om en Philips AG-9009 bi-ampli pp el86 OTL high fidelity forstærker fra ca. 1958. En venlig bruger her på vintagehifi.dk har hjulpet mig med at få forstærkeren kørende efter den pga. af slidte komponenter stod af.

Nu spiller den, men kun med fupmono, idet jeg har slået de to kanaler fra en Marantz CD-63 (Philips CD100 in disguise) sammen og spiller f.eks. en tidlig Neil Young optagelse på den. Min eneste mono-cd er et Cream album, som jeg ikke lige gider lytte til.

Nogen monogrammofon /-pickup er det ikke blevet til endnu, men jeg har en Delphon (pre-Mørch) grammofon der venter på den rette arm og ikke mindst den rette pickup.

Nu er der hul på emne "monosetup", så byd ind med input. Alle er velkomne. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra nogen, der er blevet blæst bagover et rigtig mono hifi-setup; altså monovinyl, via mono-pickup via mono forstærker og højttaler. Jeg kunne også tænke mig at høre sådan et setup aftaste en rigtig monoplade. Det hedder sig at rigtig mono kan noget. Lad os høre.

PQR
Senest rettet af pqrannes man 13. aug 2018 20:41, rettet i alt 6 gange.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono

Indlægaf Gottschalck » man 24. nov 2014 22:01

Jeg har jo et mono setup på side 16 i min egen tråd, som består af en fabriksny og endnu aldrig afprøvet Dynaco PAM-1 monoforforstærker samt et Dynaco mk IV monotrin og desuden en lidt træt gammel Dynaco rørtuner - mono naturligvis. Måske jeg skulle få det rigget sammen og afprøvet det med en eventuel testhøjtaler i passende alder. Der ligger flere gamle Philips fuldtoner fra 50'erne her og venter på tid og et par passende plader. Mono kan jo være besnærende at lytte til og ikke ret meget dårligere end stereo. Husker ved flere vintage lejligheder, hvor ældre grej ved en fejltagelse har spillet i mono og lyden her har ikke fejlet noget. Noget andet er at man skal have pladsen til sådan noget sjov og det har jeg desværre ikke.
Venlig hilsen
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Oh no, it's mono

Indlægaf pqrannes » man 24. nov 2014 22:06

Gottschalck skrev:Jeg har jo et mono setup på side 16 i min egen tråd, som består af en fabriksny og endnu aldrig afprøvet Dynaco PAM-1 monoforforstærker samt et Dynaco mk IV monotrin og desuden en lidt træt gammel Dynaco rørtuner - mono naturligvis...


Ja, minsandten har du det: viewtopic.php?f=569&t=175&start=225#p28458

Fint sæt, men du skylder os en rigtig mono-anmeldelse af det, når du får plads!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf pqrannes » tirs 29. sep 2015 22:27

Mono is back!

Jeg ser, at det er 10 måneder siden, jeg via denne tråd prøvede at bringe en tråd om ægte mono på banen.

Nu er jeg ramt af mono-dillen igen og prøver at genoplive tråden.

Denne gang skriver jeg "ægte mono", og det er ægte mono, det skal handle om.

Det handler ikke om at trykke monoknappen ind på sin forstærker, når man spiller en mono-(eller stereo-) vinylplade.
Det handler ikke om at høre mono på en radio, som ikke kan spille andet.

Det handler om at sætte en (ægte) mono-pickup ned i rillen på en monoplade og spille ægte mono.

Man læser om det på nettet, og læser at det skulle være noget ganske særligt. Det vil jeg gerne tro på.

Nu gør jeg det sådan; jeg har båret mit Philips (ægte) bi-ampli OTL setup frem (se billede nedenfor) og har i mangels på bedre sat en CD-afspiller til. CD-afspillerens (en noget ældre Cambridge) lyd "formildes" af en rør-DAC.

CD'en jeg spiller er denne:

Billede

I denne version: http://www.discogs.com/John-Mayall-With ... ase/448024, som udmærker sig ved at have de 12 sange i både mono- og stereo-versioner; jeg spiller selvfølgelig mono-versionerne.

Og i al beskedenhed; det rykker.

Men der skal vinyl til.

Jeg har flere monovinylplader, men endnu ikke nogen ægte monopickup. Det vil jeg ha'.

Den skal passe til den skønne Garrard tonearm, jeg fandt tidligere på året:

Billede

Værket er endnu ikke fastlagt, men der står bl.a. et Thorens TD-124 værk her og glor. En Lenco 75 (og en 70er i en AGA kombi) kan jeg også klare. En Braun PS-500 står her også.

Næste skridt er så at finde en mono pickup (ny eller gammel), der passer til Garrard TPA-10 armen.

Jeg gennemtrævler google og komme vel snart op med noget.

I mellemtiden modtager jeg gerne indspark og gode råd og erfaring med ægte monopickupper.

PQR

PS: en ægte monopickup samler et lateralt lydsignal op. Enkelt forklaret ligger lyden i bunden af rillen og ikke på begge sider (som i stereo). Se også Ortofons (engelsksprogede) beskrivelse her: http://ortofon.com/hifi/products/mono-series
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf jan_stevns » tirs 29. sep 2015 23:00

pqrannes skrev:PS: en ægte monopickup samler et lateralt lydsignal op. Enkelt forklaret ligger lyden i bunden af rillen og ikke på begge sider (som i stereo). Se også Ortofons (engelsksprogede) beskrivelse her: http://ortofon.com/hifi/products/mono-series


En enkelt korrigering - mono er horisontalt skåret information, med konstant rilledybde - så jeg er ikke helt enig i din enkle forklaring :)
jan_stevns
 

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf Torben » ons 30. sep 2015 00:54

Til de "ægte" mono fans:
Var det så ikke en ide at få rigtig mono !
Sælg jeres 124 og få "78" plader istedet!
Mere ægte bliver mono vel ikke!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf ferr31 » ons 30. sep 2015 07:45

Nu kører TD 124 jo også 78 omdr. så der er vel ikke noget i vejen for at bruge
den til mono.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf Ehapa » ons 30. sep 2015 08:14

Cool!,-projekt :cool1:


Jeg har jo en Ortofon D25m, det er egentligt bare en stereo de har lavet lidt om med bredere nålefane så den rammer de mono plader bedre, og det gør den virkeligt godt til prisen.

Man skal vel egentligt have en Mono-riaa hvis man skal følge det helt til dørs, med indstillinger til "Riaa curves", noget som den på Link.

http://www.tempoelectric.com/mono_preamp.htm
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf pqrannes » ons 30. sep 2015 08:38

jan_stevns skrev:
pqrannes skrev:PS: en ægte monopickup samler et lateralt lydsignal op. Enkelt forklaret ligger lyden i bunden af rillen og ikke på begge sider (som i stereo). Se også Ortofons (engelsksprogede) beskrivelse her: http://ortofon.com/hifi/products/mono-series


En enkelt korrigering - mono er horisontalt skåret information, med konstant rilledybde - så jeg er ikke helt enig i din enkle forklaring :)


Lateral er jo i mange sammenhænge det samme som horisontal så set herfra er vi er ret enige. Hovedpointen er ikke ændret,: ægte mono aftastes anderledes end stereo.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf pqrannes » ons 30. sep 2015 08:50

Ehapa skrev:Cool!,-projekt :cool1:


Jeg har jo en Ortofon D25m, det er egentligt bare en stereo de har lavet lidt om med bredere nålefane så den rammer de mono plader bedre, og det gør den virkeligt godt til prisen.

Man skal vel egentligt have en Mono-riaa hvis man skal følge det helt til dørs, med indstillinger til "Riaa curves", noget som den på Link.

http://www.tempoelectric.com/mono_preamp.htm


Godt med et indspark og et nyttigt link. Min Philips mono AMP har ægte mono-riaa med 3-4 kurver. Kvaliteten af riaa'en er ukendt.

Godt at høre om Ortofon D25Meren, som også hmt nævnte i TD-124-træf tråden; måske man skulle starte der?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf pqrannes » ons 30. sep 2015 09:16

Her er en tidligere monopickuptråd, som også er god at blive klog af: viewtopic.php?f=558&t=3539

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf pqrannes » ons 30. sep 2015 09:17

Torben skrev:Til de "ægte" mono fans:
Var det så ikke en ide at få rigtig mono !
Sælg jeres 124 og få "78" plader istedet!
Mere ægte bliver mono vel ikke!
Hilsen Torben


Et skridt ad gangen. Nu går jeg først tilbage fra stereo til mono. Siden følger 78erne, og så voksrullerne.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono!

Indlægaf pqrannes » ons 30. sep 2015 21:52

Det er nu sin sag at finde CDer med mono-optagelser i sin CD-samling.

Jeg startede forfra i min samling og kom hurtigt til denne:

Billede

hvorom der står helt korrekt på discogs.com: "All recordings stereo except tracks 1-5, 8 & 9"

De numre har jeg så hørt nu.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » søn 4. okt 2015 21:15

Mens jeg leder videre efter en mono-pickup, dukker mere mono-musik på CD heldigvis op.

Som nu denne:

Billede

Seekers "Seen in Green": http://www.discogs.com/Seekers-Seekers- ... se/2179588

Som på Mayall/Blues breaker CDen nedenfor indeholder den albummet i både mono og stereo.

Den er godt nok lidt kedelig, men hvad gør det når det bare er ... mono.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » søn 4. okt 2015 23:42

Nu har jeg stirret på alle minde gamle pickupper hele aften, velvidende at ingen af dem er mono-pickupper, og så sender google mig lige i armene på dette begret: "strapped for mono". Det skulle angiveligt betyde, at hvis man forbinder de to siders ben på en stereo pickup, så får man en monopickup så god som mange af dem man kan købe.

Selv Ortofons 2M Mono SE (http://ortofon.com/hifi/products/cartri ... 2m-mono-se) skulle være lavet sådan: "Strapped output delivers the same output signal from both sets of pole pins. This effectively eliminates the need for mono-specific equipment, making it possible to enjoy true mono reproduction on any stereo playback system".

Det kan se sådan ud når det er gjort "professionelt" af Shure på deres 78er pickup:

Billede

Jeg har udset mig en Shure M77-M-D, til at spille mono.

Her den:

Billede

Og med det messinghus, som sad omkring pickuppen, da jeg pillede den af en Braun Audio 1, bliver den helt fin og super vintage:

Billede

Og ja, den skal have en ny nål, men det er også til finde på nettet i Tyskland eller Holland.

Det bliver godt.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Næste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster