Oh no, it's mono! - nu MED ægte MONO pu

Rør i alle afskygninger

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf Tonni » man 27. mar 2017 06:29

Peter.

Nu har du, i snart lang tid, kredset om mono. Trods det, har du endnu ikke købt en mono pu?
Denon 102 kan tilsyneladende kun hentes fra Japan.

Hvorfor ikke en anden spiller? Både Audio Technica og Ortofon laver mono PU's. Og sikkert mange andre, mere eksotiske, aktører..?

Ved ikke om Ortofon's mono PU's er den ægte vare. Eller om de strapper spolerne, fra en stereo, internt?
Men AT3 (78 RPM) og AT33 (LP) er angivelig kun forsynet med spole for horisontal detektering.

Har du overvejet nogle af dem? Og hvis. Hvorfor er de, noget mere tilgængelige PU's, så ikke valgt?

Bare nogle tanker... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf Tonni » man 27. mar 2017 06:44

Jeg er sikker på du har læst denne tråd. Men minder lige om den, da den kort summerer lidt af mine egne overvejelser.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf bjerager » man 27. mar 2017 07:09

Jeg synes jeg kan finde flere mono pickupper til salg i Europa. Og den der AT33 er så vidt jeg kan se også en ægte mono pickup

https://www.hifishark.com/search?q=mono+cartridge
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1869
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf Tonni » man 27. mar 2017 07:40

Lader til der er mange der godt kan lide AT33. Bare se Vinylengine...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf Captain Phoenix » man 27. mar 2017 09:00

pqrannes skrev:Skulle der sidder en enkelt der ude, som ikke er blevet overbevist om MONO-pladernes fortræffeligheder, er der her en fin (engelsksproget) tekst, som i min (enøjede) optik er er ret overbevisende: http://www.enjoythemusic.com/magazine/m ... l/mono.htm

Og så argumenterer skribenten ikke en gang for, at plader, der oprindeligt er produceret i MONO, er mere interessante og originale i MONO-versionen end i den ofte sekundære stereo-version.

PQR

Glimrende artitkel, Peter.

På seneste træf diskuterede vi (vist i Loungen) det dynamiske aspekt/dynamikken som en mulig del af oplevelsen af forskellen mellem mono- og stereo-LP'er.
Jeg var/er af den opfattelse, at dynamikken intet har med det at gøre - og noterer mig at forfatteren heller ikke nævner dette.
Dette ikke for at stable argumenter op oven på hinanden - men mere for at udbrede en forståelse af, hvad der gør forskellen. Det må altså handle mere om faseforhold, mikrofon-/optage-teknik mv.

PS: Kort omtales også i artiklen også "bi-directional"-speakers (som fremhæves) - det må da omfatte/betyde OB-højttalere (?). Dermed endnu én til din lydfilosofi :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf hificlassic » man 27. mar 2017 09:08

Denon DL102 fra England (så du slipper for moms og afgifter) http://www.ebay.de/itm/Denon-DL-102-Mon ... xyOalTXmTs
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf Ehapa » man 27. mar 2017 09:30

Rigtige monoer...måske er den "billige" inden for rækkevidde, overvejer den selv
Til en Mørch-up4.

http://www.miyajima-lab.com/e-mono.html

Denon 102 er vist ikke en rigtig mono såvidt jeg forstår.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf pqrannes » man 27. mar 2017 20:56

Tak for alle inputtene vedr. ægte MONO-pickupper.

Det er rigtigt, at jeg har ledt et stykke tid, men som alle ved er tid penge, og man køber ikke bare den første og bedst ægte MONO pickup, men falder over når prisen er på den anden side af 2.000 kr. Jeg gør i alt fald ikke.

Denon Dl-102eren faldt jeg for pga. dens vintage-look og det faktum at den er til en tung tonearm; jeg har ingen planer om at spille mono på min Mørch UP4, som jeg i øvrigt ikke forliges ret godt med for tiden; inspireret af den grundig gennemmgang af pickupindstilling på træffede, prøvede jeg át indstille UP4eren vha. Ortofon pickuptestpladen og det kom der ikke noget godt ud af (nu spiller jeg på en MC 15 super mkII på min Thorens 126 II og det er meget bedre).

AT MONO-pickupperne ser også interessante ud, så dem vil jeg lige tjekke ud på nettet.

Ortofon MONO-pickupperne som mit budget rækker til, er - visuelt - lidt kedelige.

Ehapa skrev:Rigtige monoer...måske er den "billige" inden for rækkevidde, overvejer den selv
Til en Mørch-up4.

http://www.miyajima-lab.com/e-mono.html

Denon 102 er vist ikke en rigtig mono såvidt jeg forstår.


Spændende MONO-pickupper der, men de er nok ikke inden for min pricerange.

Jeg er nu ikke stødt på noget der antyder, at DL-103 [læs: DL-102] ikke skulle være en rigtig MONO-pickup.

Nuvel, jagten går videre, lidt mere systematisk; jeg må ha' de forskellige MONO puer i et regneark og sammenligne pris og meget mere på den måde.

PQR
Senest rettet af pqrannes tirs 28. mar 2017 06:44, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf mcs_5 » man 27. mar 2017 22:49

pqrannes skrev:Jeg er nu ikke stødt på noget der antyder, at DL-103 ikke skulle være en rigtig MONO-pickup.

Jeg tror jeg må skuffe dig der - DL-103 er ikke en rigtig MONO-pickup :Skor:

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf his067 » man 27. mar 2017 22:59

Jamen, mon ikke han mener DL102?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf Tonni » tirs 28. mar 2017 06:54

For at fjerne misforståelser, dette lille skriv.
Mono signaler (de ægte vintage) er skåret som et vandret signal i pladen.
Stereo signaler (uf noget moderne skra...) er skrevet +- 45 grader ift lodret.


Billede


Nu kommer det "sjove".

De fleste moderne mono pick-upper er lavet med spoler der kun detekterer vandrette modulationer i rillerne. Men de har alligevel en eftergivenhed i det lodrette plan. De "ægte" mono pick-upper har ikke denne lodrette eftergivenhed!

Og. Her er det så livet bliver farligt!

En "ægte" mono pick-up har teoretisk en bedre præcision. En mere fast gengivelse om man vil.
MEN. Den vil, da den ingen eftergivenhed har lodret, deformere moderne (stereo/SM-mono) pladers riller. - Og derved gøre uoprettelig skade på disse! NO-GO MAN!

For at undgå sådanne katastrofer, er det så vi kommer tilbage til "moderne" (UFF!) mono pickupper som eksempelvis AT3, AT33, DL102 osv. De er stadig ægte mono pick-upper. Men de tillader bevægelse i det lodrette plan, netop for at undgå beskadigelse af rillerne i vor dyrebare vinyl'er.

Jeg ved godt hvilken hest, jeg ville sadle op! :Skor:

Ortofon har lidt om det her:
https://www.ortofon.com/support/support ... stallation
Senest rettet af Tonni tirs 28. mar 2017 07:13, rettet i alt 3 gange.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf bjerager » tirs 28. mar 2017 07:05

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1869
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf pqrannes » tirs 28. mar 2017 09:10

bjerager skrev:http://www.audiocompagniet.dk/shop/default-web/analogt/pick-up/ortofon-spu-mono-gm-mkii/c-23/c-89/p-279

Det her må da være vejen frem - hvis man har råd....


Ja, den er fin, hvis man har råd.

Den Ortofon er nu kun til tidlige MONO-plader med dens 25 µm pickupnål; senere MONO-plader og især stereoplader vil den den ødelægge. Jeg går efter en MONO pickup med en mindre pickupnål.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf bjerager » tirs 28. mar 2017 10:26

pqrannes skrev:
bjerager skrev:http://www.audiocompagniet.dk/shop/default-web/analogt/pick-up/ortofon-spu-mono-gm-mkii/c-23/c-89/p-279

Det her må da være vejen frem - hvis man har råd....


Ja, den er fin, hvis man har råd.

Den Ortofon er nu kun til tidlige MONO-plader med dens 25 µm pickupnål; senere MONO-plader og især stereoplader vil den den ødelægge. Jeg går efter en MONO pickup med en mindre pickupnål.

PQR


De laver også andre SPU'er i mono med andre nåle - men ja den er dyr...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1869
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Oh no, it's mono! - stadig uden ægte MONO pu

Indlægaf pqrannes » ons 19. apr 2017 21:48

Hej og hov,

De, der trænger til lidt (næsten) ægte MONO, kan lytte med her: https://www.facebook.com/peter.q.rannes ... 413310075/

Det er - uha - facebook, men man behøver ikke have en fb-konto for nyde dette godt 3 minutter lange MONO-moment.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster