Oh no, it's mono! - nu MED ægte MONO pu

Rør i alle afskygninger

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Fredmarantz » man 5. okt 2015 00:13

Interessant, men denne "strapping" kunne vel i princippet foregå et hvilket som helst sted i signalvejen? fx ved outputtet fra armen til amp (hvis armen er wired for to kanaler).

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Tonni » man 5. okt 2015 05:47

Det der "strapped for mono" noget er egentligt det samme som at trykke mono knappen ind. Men det vidste i jo nok?
Det der så stadig er "problemet", altså teoretisk, er at det giver den samme dynamiske komprimering, som med en hvilken som helst stereo PU. Dette da disse jo er bygget til at være følsomme i en vinkel på +/- 45 grader i forhold til horisontal. Samtidig skulle den nærmest magiske frihed for følsomhed for småridser/nålestøj i mono jo være affødt af den manglende følsomhed for 90 graders indput...

Skal man tage konsekvensen af det, skal man vel til at finde en PU hvor man kan dreje spoleankrene internt i huset 45 grader? - Og så glemme den ene kanal... Mon en PU der kan moddes, findes? Og er der nogle der har mod på det???
:Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf nilsvalla » man 5. okt 2015 10:59

Har leget en del med både mono- og stereo-pladeafspilning.
Og syntes ikke det gør nogen forskel, om man afspiller en mono-plade med mono-eller stereo pu, på et stereoanlæg, hvis monoknappen er aktiveret på forstærkeren.
Men jeg mener ikke man får samme resultat, ved at afspille en stereo-plade, på et stereoanlæg og med monoknappen aktiveret.
På en monoplade ligger det originale signal, horisontalt og analogt fra venstre mod højre i pladerillen, og fordelen en mono-pu/plade har i forhold til stereo-ditto, er jo at der ingen vertikal afspilning (lodret og i dybden) findes med deres evt. lavfrekvente hurdler.
Så hvis bare pladen er i mono og der er en stereo/mono knap et sted, er det vel fint nok med stereo-pu ?
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf nilsvalla » man 5. okt 2015 11:40

ps.
Grundene til at vælge en stereo-pu fremfor mono er mange:
1. udvalget i stereo er større.
2.prisen på mono-pu burde være langt billigere, men er det ikke.

Har man en original mono-plade fra "dengang", og vil man ramme lyden fra "dengang", syntes jeg det er vigtigere at gå efter nåleslibningen, og det kunne f.eks være en nåleslibning fra "dengang".
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf nilsvalla » man 5. okt 2015 12:12

ps.
Nåh ja, vi skal heller ikke glemme skærevinklen "dengang" var 15gr
nilsvalla
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Kalundborg
Lokalitet: 4400

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » man 5. okt 2015 21:19

Mens jeg lige samler sammen til at kommentere på de gode indlæg nedenfor, får I lige denne:

No 1 på min liste over "non-mono music for mono setups".

Den tossede australier C.W. Stoneking (født 1974), der spiller nyskrevet amerikansk 30er- og 40ermusik for banjo mm., her live og med billeder. Enjoy!.

https://www.youtube.com/watch?v=qpPT7Z6PGgM

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Tonni » tirs 6. okt 2015 06:48

Blues med et touch Tom Waits, og et squies Spike Jones... Like, på den dejlig gakkede måde!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » ons 7. okt 2015 20:46

Så har jeg bestilt to Shure pickupnåle til mit monosetup.

Som nævnt blev det en nål til en Shure M77M-D og så i farten også en mono nål (N75-25) til en Shure M75 pickup af en art. Jeg har jo nok af de der M75 pickupper:

Billede

Så vidt jeg kan læse mig til på nettet er de forskellige generationer af den samme pickup; de forskellige navne angiver bare, hvilke nål, de var født med.

Det første grammofon setup, Garrard-armen skal prøves af i, bliver den Delphon, den blev købt med:

Billede

Den adskiller sig fra en anden Delphon (som også er en G1 - eller G5 eller G1-5 - der er banket et 5-tal ind i type-mærket) ved at have en simpel tænd/sluk knap uden afkobling af mellemhjulet i sluk-positionen; alt tyder på at den er født sådan selv jeg så et sted (måske på vintagehifi.dk) at en mente at hans, der så lige sådan ud, var lavet om og ødelagt. Den anden Delphon, som kører bedre (mere lydløs) har ikke hul i overpladen til Garrard-armen; det må komme, hvis den skal tage over.

Fredmarantz skrev:Interessant, men denne "strapping" kunne vel i princippet foregå et hvilket som helst sted i signalvejen? fx ved outputtet fra armen til amp (hvis armen er wired for to kanaler).


Ja, og nej. (også som en kommentar til Nilsvallas gode bidrag nedenfor):

Så vidt jeg læser det rundt omkring - og forstår det - er der nogle gang forskel på strapping og at trykke monoknappen ind. For det første er det vel ikke entydigt, hvad monoknappen egentligt gør - altså hvornår den lægger signalerne sammen. Det er vigtigt, som jeg forstår det at signalerne læses sammen lige efter pickuppen, bl.a. fordi der er noget med at stereosignalet ikke bare er L+R men også L-R.

Nuvel, jeg havde fundet en diskussionstråd et sted om emnet, og nu kan jeg ikke finde den. Det kommer.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » søn 11. okt 2015 23:31

Billede
[Næsten ægte mono via "strapped" Shure M75MG med N75-25 nål og Thorens TD-126 mkII og Philips mono-setuppet]

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Almarx » man 12. okt 2015 00:38

Fado, - en portugisisk specialitet.


https://da.wikipedia.org/wiki/Fado :p
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Torben » man 12. okt 2015 01:15

for mange år siden brugte jeg en del tid på at opgradere en Delphon af den type der her vises!
Lavede den temmelig u original med omvendt ophæng, fik drejet pladetallerkenen næsten blank og satte 8 tilspidsede gummi kegler på (45 & 33 ) en SME arm blev monteret på en anden kasse!
Som blev malet mørkeblå!
Den var flot og enestående!
Delvis eget design - Vintagerne ville ikke kunne li den ombyggede - jeg var stolt af den!
Solgte den noget senere til en dengang kollega Henrik!
Som fortsat spiller på den!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf pqrannes » ons 28. okt 2015 22:21

Som det har kunne ses på "Hvad snurrer nu?"-tråden har jeg fået gang i at lytte til mono-plader. Og det er overvældende.

Og for ikke at være helt alene med mine mono-glæder, har jeg lavet denne lille film, så I alle kan være med.

https://youtu.be/OPpHCnSZbM0
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf bjerager » ons 28. okt 2015 23:32

pqrannes skrev:Som det har kunne ses på "Hvad snurrer nu?"-tråden har jeg fået gang i at lytte til mono-plader. Og det er overvældende.

Og for ikke at være helt alene med mine mono-glæder, har jeg lavet denne lille film, så I alle kan være med.

https://youtu.be/OPpHCnSZbM0


I like :?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf Ehapa » tors 29. okt 2015 11:12

Fedt...får sku lyst til gå mono efter sådan en omgang...
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Oh no, it's mono! - den store mono tråd?

Indlægaf B&O Vintage » tors 29. okt 2015 12:57

M O N O . Er dette godkendt? With the Beatles PMC1206 Made in Denmark. Beomaster 900, Philips 104 og en ukendt hjemmebrygget højtalere sat til i EXT speaker indgangen på Beoen.
MONO.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 98 gæster